7 výzev, které musí řešit každý majitel e-shopu

27. dubna 2023

Jako majitelé e-shopu, dobře víte, že jeho správa není procházka růžovým sadem. Přestože prodej na internetu má mnoho kladů, stejně tak se s ním pojí i mnoho problémů. Tento článek se věnuje 7 největším výzvám, se kterými se při správě e-shopu pravděpodobně potkáte a nabídne vám účinná řešení k jejich odstranění.

1.      Výkon

Pomalé načítání webových stránek má vliv na kterýkoli internetový projekt. Obzvlášť negativní dopad má ovšem na e-shopy. Pokud se stránky špatně načítají a zákazníkům průchod stránkami trvá, mohou ho začít opouštět ještě před vykonáním konverze. Pomalé načítání také negativně ovlivňuje pozice ve vyhledávačích.

Jak zvýšit rychlost svých webových stránek?

Optimalizujte obrázky a videa. Snižte jejich velikost, docílíte tím rychlejší doby načítání.

Použijte CDN. CDN je zkratka anglického Content Delivery Network (česky síť pro doručování obsahu). Pomůže vám s distribucí obsahu na více serverů, čímž snížíte zatížení jednoho serveru.

Identifikujte nejčastěji navštěvované stránky a implementujte mezipaměti přistupovaných dat, čímž zlepšíte dobu jejich načítání a tím i celého e-shopu.

Využijte lepší e-shopové řešení. ZONER inShop je nejrychlejší e-shopové řešení v ČR. Díky pokročilým technologiím a práci s kompresí a mezipamětí nabízí i těm největším projektům s desetitisíci produkty nejrychlejší načítání.

2.      Opuštěný košík

Podle posledních průzkumů opouští v průměru 70 % nakupujících svůj košík ještě před nákupem. Vysoká míra opuštění košíku může naznačovat problémy s procesem odbavení objednávky nebo celkovým uživatelským prostředím e-shopu. Některá e-shopová řešení mají připravená rozšíření, které se o opuštění košíku starají (například Magento).

Vysokou míru opouštění košíku může zapříčiňovat mnoho důvodů. V některých případech jsou to skryté poplatky, jindy složité procesy při placení nebo obavy o bezpečnost plateb. I to může ovlivňovat výkonnost, příjmy, metriky, SEO, reputaci vašeho e-shopu a výslednou důvěru zákazníků.

Jak snížit poměr opuštění košíku?

Zjednodušit proces objednávky. Aplikujte zásady UI/UX, snižte počet kroků potřebných k dokončení nákupu, zjednodušte celý proces nákupu.

Nabídněte více možností platby. Kromě obvyklých platebních metod můžete využít například PayPal, kreditní karty a další oblíbené platební metody.

Poskytněte dopravu zdarma nebo slevy, abyste zákazníky motivovali k dokončení nákupu.

Uveďte datum dodání, náklady na dopravu a daně jasně a viditelně.

3.      Zákaznická zkušenost

Zákaznická zkušenost hraje důležitou roli u každého e-shopu. Pokud je špatná, mají zákazníci tendenci více psát negativní recenze, ztrácejí loajalitu a vy tím přicházíte o prodeje. Špatná zákaznická zkušenost může poškodit pověst vašeho e-shopu a odradit potenciální zákazníky od nákupu. Může také vést ke zvýšenému počtu dotazů na zákaznický servis, což zatíží váš každodenní provoz a nakonec zpomalí dobu odezvy webu.

Jak zlepšit zákaznickou zkušenost?

Popisujte produkty. Dejte si záležet s podrobným vysvětlením a specifikacemi produktů, které nabízíte. Zákazníkům to značně usnadní rozhodování.

Nabízejte živou zákaznickou podporu. Pokud se zákazník může kdykoli domluvit s reálným operátorem, a ne jen robotem na chatu, je to pro něj velký benefit.

Zajistěte bezproblémové reklamace. Hladký proces vrácení a výměny zboží pomáhá budovat u zákazníků důvěru.

4.      Řízení zásob

Management skladu bývá pro majitele e-shopů častou výzvou. Máte-li hodně nevyužitých zásob, povede to k vyšším nákladům na skladování. Nedostatečné zásoby pak logicky znamenají méně prodejů.

Jak efektivně spravovat zásoby?

Pečlivě sledujte sklady. Existuje již řada softwarů, které kontrolují množství zásob na skladě a připomínají optimální dobu doobjednání. V některých případech se můžete obrátit i na externí specialisty, kteří vám budou sklad spravovat za poplatek sami.

Kategorizujte produkty. Provádějte pravidelné audity zásob a identifikujte například takové produkty, které jsou na skladě dlouhou dobu a potřebujete je proto vyprodat.

Zaveďte systém řízení zásob „just-in-time“ (JIT). Systém je zaměřen na určitého množství zásob v daném čase. Čili mít na skladě v danou dobu jen to potřebné. Zavedení tohoto procesu může ve vaší firmě pomoci snížit skladovací náklady.

5.      Logistika

Doručování zásilek je klíčový prvek prodeje na internetu. Zpoždění nebo chyby v expedici zboží mohou mít za následek negativní hodnocení zákazníky a ztrátu tržeb e-shopu. Pokud zákazníci neobdrží své objednávky včas a v dobrém stavu, mohou je reklamovat či úplně zrušit a příště u vás už nenakoupí.

Jak zefektivnit přepravu a odesílání zásilek?

Spolupracujte se spolehlivými přepravci. Zjistěte si, kdo jsou vaši partneři, jak pracují a jestli vám dokážou zajistit včasné doručení zásilek.

Dejte zákazníkům možnost sledování zásilek v reálném čase. Zákazníci by měli být po celou dobu expedice dobře informovaní, kde se jejich zásilka právě nachází.

Nabízejte více možností přepravy. U časově náročnějších objednávek můžete zkusit implementovat i možnost zrychlené přepravy za extra příplatek.

6.      Bezpečnost

E-shopy jsou nejčastějším cílem kyberútoků. Zajištění bezpečnosti platebních údajů zákazníků je pro budování důvěry a předcházení nákladným únikům dat klíčové. Pokud budete mít na svém e-shopu bezpečnostní problémy, Google vás může zařadit na černou listinu, a to v konečném důsledku povede ke ztrátě příjmů.

Jak zlepšit zabezpečení e-shopu?

Zabezpečte platební údaje a zvyšte svou důvěryhodnost. Vyberte si zabezpečení v přehledném průvodci výběru certifikátů od SSLmarketu, světového lídra v oblasti kyberbezpečnosti a jednoho z největších prodejců TLS/SSL certifikátů v Evropě.

Zaveďte dvoufaktorové ověřování. Zabráníte tím neoprávněnému přístupu k účtům zákazníků.

7.      Marketing

Efektivní marketing a reklama zvyšují návštěvnost a prodeje. Váš marketing ovšem musí být v prvé řadě důvěryhodný a v souladu s vaší značkou. Jinak vám zákazníci nebudou důvěřovat. Vzhledem k velkému množství dostupných marketingových kanálů může být výběr těch správných a měření jejich účinnosti náročné.

Jak zlepšit marketing?

Používejte analytické nástroje ke sledování návštěvnosti webových stránek a chování uživatelů.

A/B testováním určete nejúčinnější marketingová sdělení a strategie.

– Využívejte reklamu na sociálních sítích a snažte se tak oslovit širší publika.

– Nezapomínejte na e-mailové marketingové kampaně. Lze je velmi dobře využít k propagaci nových produktů nebo oznámení slev.

Závěrem

Provoz internetového obchodu s sebou nese spoustu výzev, které mohou jeho úspěch ovlivňovat. Jejich překonáním zlepšíte výkonnost, snížíte počet opuštěných košíků, zlepšíte zákaznickou zkušenost, budete efektivněji spravovat zásoby, zlepšíte logistiku a posílíte zabezpečení a vylepšíte marketing. Jedině se strategickým přístupem a řešením problémů můžete vybudovat úspěšný e-shop.

Autor článku:

Rajesh Bhimani je zakladatelem společnosti Skynet Technologies, agentury pro vývoj webových stránek a elektronického obchodu. Má 21 let zkušeností v oblasti technologií a marketingu. Když zrovna nepracuje, vaří pro svou rodinu nebo čte beletrii. Spojit se s ním můžete na Twitteru.

Vojtěch Pospíšil

Prošel jsem formálním vzděláním zaměřeným na marketing a PR a nyní se věnuji internetovému marketingu a správě obsahu.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

1 komentář

  1. the backrooms

    Kvě 9, 2023 v 4:31

    Tyto problémy v odvětví elektronického obchodování obecně vždy existují

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *