
Jako majitelé e-shopu, dobře víte, že jeho správa není procházka růžovým sadem. Přestože prodej na internetu má mnoho kladů, stejně tak se s ním pojí i mnoho problémů. Tento článek se věnuje 7 největším výzvám, se kterými se při správě e-shopu pravděpodobně potkáte a nabídne vám účinná řešení k jejich odstranění.
1. Výkon
Pomalé načítání webových stránek má vliv na kterýkoli internetový projekt. Obzvlášť negativní dopad má ovšem na e-shopy. Pokud se stránky špatně načítají a zákazníkům průchod stránkami trvá, mohou ho začít opouštět ještě před vykonáním konverze. Pomalé načítání také negativně ovlivňuje pozice ve vyhledávačích.
Jak zvýšit rychlost svých webových stránek?
– Optimalizujte obrázky a videa. Snižte jejich velikost, docílíte tím rychlejší doby načítání.
– Použijte CDN. CDN je zkratka anglického Content Delivery Network (česky síť pro doručování obsahu). Pomůže vám s distribucí obsahu na více serverů, čímž snížíte zatížení jednoho serveru.
– Identifikujte nejčastěji navštěvované stránky a implementujte mezipaměti přistupovaných dat, čímž zlepšíte dobu jejich načítání a tím i celého e-shopu.
– Využijte lepší e-shopové řešení. ZONER inShop je nejrychlejší e-shopové řešení v ČR. Díky pokročilým technologiím a práci s kompresí a mezipamětí nabízí i těm největším projektům s desetitisíci produkty nejrychlejší načítání.
2. Opuštěný košík
Podle posledních průzkumů opouští v průměru 70 % nakupujících svůj košík ještě před nákupem. Vysoká míra opuštění košíku může naznačovat problémy s procesem odbavení objednávky nebo celkovým uživatelským prostředím e-shopu. Některá e-shopová řešení mají připravená rozšíření, které se o opuštění košíku starají (například Magento).
Vysokou míru opouštění košíku může zapříčiňovat mnoho důvodů. V některých případech jsou to skryté poplatky, jindy složité procesy při placení nebo obavy o bezpečnost plateb. I to může ovlivňovat výkonnost, příjmy, metriky, SEO, reputaci vašeho e-shopu a výslednou důvěru zákazníků.
Jak snížit poměr opuštění košíku?
– Zjednodušit proces objednávky. Aplikujte zásady UI/UX, snižte počet kroků potřebných k dokončení nákupu, zjednodušte celý proces nákupu.
– Nabídněte více možností platby. Kromě obvyklých platebních metod můžete využít například PayPal, kreditní karty a další oblíbené platební metody.
– Poskytněte dopravu zdarma nebo slevy, abyste zákazníky motivovali k dokončení nákupu.
– Uveďte datum dodání, náklady na dopravu a daně jasně a viditelně.
3. Zákaznická zkušenost
Zákaznická zkušenost hraje důležitou roli u každého e-shopu. Pokud je špatná, mají zákazníci tendenci více psát negativní recenze, ztrácejí loajalitu a vy tím přicházíte o prodeje. Špatná zákaznická zkušenost může poškodit pověst vašeho e-shopu a odradit potenciální zákazníky od nákupu. Může také vést ke zvýšenému počtu dotazů na zákaznický servis, což zatíží váš každodenní provoz a nakonec zpomalí dobu odezvy webu.
Jak zlepšit zákaznickou zkušenost?
– Popisujte produkty. Dejte si záležet s podrobným vysvětlením a specifikacemi produktů, které nabízíte. Zákazníkům to značně usnadní rozhodování.
– Nabízejte živou zákaznickou podporu. Pokud se zákazník může kdykoli domluvit s reálným operátorem, a ne jen robotem na chatu, je to pro něj velký benefit.
– Zajistěte bezproblémové reklamace. Hladký proces vrácení a výměny zboží pomáhá budovat u zákazníků důvěru.
4. Řízení zásob
Management skladu bývá pro majitele e-shopů častou výzvou. Máte-li hodně nevyužitých zásob, povede to k vyšším nákladům na skladování. Nedostatečné zásoby pak logicky znamenají méně prodejů.
Jak efektivně spravovat zásoby?
– Pečlivě sledujte sklady. Existuje již řada softwarů, které kontrolují množství zásob na skladě a připomínají optimální dobu doobjednání. V některých případech se můžete obrátit i na externí specialisty, kteří vám budou sklad spravovat za poplatek sami.
– Kategorizujte produkty. Provádějte pravidelné audity zásob a identifikujte například takové produkty, které jsou na skladě dlouhou dobu a potřebujete je proto vyprodat.
– Zaveďte systém řízení zásob „just-in-time“ (JIT). Systém je zaměřen na určitého množství zásob v daném čase. Čili mít na skladě v danou dobu jen to potřebné. Zavedení tohoto procesu může ve vaší firmě pomoci snížit skladovací náklady.
5. Logistika
Doručování zásilek je klíčový prvek prodeje na internetu. Zpoždění nebo chyby v expedici zboží mohou mít za následek negativní hodnocení zákazníky a ztrátu tržeb e-shopu. Pokud zákazníci neobdrží své objednávky včas a v dobrém stavu, mohou je reklamovat či úplně zrušit a příště u vás už nenakoupí.
Jak zefektivnit přepravu a odesílání zásilek?
– Spolupracujte se spolehlivými přepravci. Zjistěte si, kdo jsou vaši partneři, jak pracují a jestli vám dokážou zajistit včasné doručení zásilek.
– Dejte zákazníkům možnost sledování zásilek v reálném čase. Zákazníci by měli být po celou dobu expedice dobře informovaní, kde se jejich zásilka právě nachází.
– Nabízejte více možností přepravy. U časově náročnějších objednávek můžete zkusit implementovat i možnost zrychlené přepravy za extra příplatek.
6. Bezpečnost
E-shopy jsou nejčastějším cílem kyberútoků. Zajištění bezpečnosti platebních údajů zákazníků je pro budování důvěry a předcházení nákladným únikům dat klíčové. Pokud budete mít na svém e-shopu bezpečnostní problémy, Google vás může zařadit na černou listinu, a to v konečném důsledku povede ke ztrátě příjmů.
Jak zlepšit zabezpečení e-shopu?
– Zabezpečte platební údaje a zvyšte svou důvěryhodnost. Vyberte si zabezpečení v přehledném průvodci výběru certifikátů od SSLmarketu, světového lídra v oblasti kyberbezpečnosti a jednoho z největších prodejců TLS/SSL certifikátů v Evropě.
– Zaveďte dvoufaktorové ověřování. Zabráníte tím neoprávněnému přístupu k účtům zákazníků.
7. Marketing
Efektivní marketing a reklama zvyšují návštěvnost a prodeje. Váš marketing ovšem musí být v prvé řadě důvěryhodný a v souladu s vaší značkou. Jinak vám zákazníci nebudou důvěřovat. Vzhledem k velkému množství dostupných marketingových kanálů může být výběr těch správných a měření jejich účinnosti náročné.
Jak zlepšit marketing?
– Používejte analytické nástroje ke sledování návštěvnosti webových stránek a chování uživatelů.
– A/B testováním určete nejúčinnější marketingová sdělení a strategie.
– Využívejte reklamu na sociálních sítích a snažte se tak oslovit širší publika.
– Nezapomínejte na e-mailové marketingové kampaně. Lze je velmi dobře využít k propagaci nových produktů nebo oznámení slev.
Závěrem
Provoz internetového obchodu s sebou nese spoustu výzev, které mohou jeho úspěch ovlivňovat. Jejich překonáním zlepšíte výkonnost, snížíte počet opuštěných košíků, zlepšíte zákaznickou zkušenost, budete efektivněji spravovat zásoby, zlepšíte logistiku a posílíte zabezpečení a vylepšíte marketing. Jedině se strategickým přístupem a řešením problémů můžete vybudovat úspěšný e-shop.
Autor článku:
Rajesh Bhimani je zakladatelem společnosti Skynet Technologies, agentury pro vývoj webových stránek a elektronického obchodu. Má 21 let zkušeností v oblasti technologií a marketingu. Když zrovna nepracuje, vaří pro svou rodinu nebo čte beletrii. Spojit se s ním můžete na Twitteru.
the backrooms
Kvě 9, 2023 v 4:31Tyto problémy v odvětví elektronického obchodování obecně vždy existují