Ano velké slevě, ale ne úplně zadarmo

26. listopadu 1999

Stále pořád bereme slevy v internetových domech jako věc samozřejmou – menší náklady na personál, odpadá pronájem či nákup prodejního místa v exponované lokalitě velkoměsta atd. Slevy jsou tak jistě dobrým začátkem v elektronickém obchodování. Na druhé straně je na Internetu plno míst, které vám nabízejí, že vám budou platit za každou ověřenou emailovou adresu, kterou zapíšete.

Ano, tato praxe je celkem obvyklá – mít slevy na jedné straně a nechat si platit za doporučené internetové surfaře. Tato nabídka však většinou pochází od erotických serverů pochybných kvalit či virtuálních kasin, které se do následného placení rozhodně nehrnou. „Zlatá střední cesta,“ napadá vás v tuto dobu? Musíme vás však zklamat a potěšit současně. Pokud uvažujete o tom, že byste podobnou strategii implementovali do svého internetového podnikání a následně se mohli honosit titulem „PRVNÍ“, tak to už nepůjde, protože bohužel pro vás už přišla se stejně marketingově postavenou myšlenkou společnost CogniToy. Ta sice nepředstavuje leadera v oblasti e-komerce a nemá zdaleka takové cash-flow jako například nestor online obchodování (především v oblasti literatury), firma Amazon. Rozhodně to však neznamená to, že je tato nabídka podřadnějšího charakteru. Záleží jen na ostatních, kteří ji přijmou za svou a pomohou k její popularizaci a následnému rozšíření. Nyní se však již pohodlně usaďte, přinášíme vám popis toho, jak to vše funguje a jakých výsledků je zde dosahováno. Kdoví – možná se necháte inspirovat…

Virový marketing (viral marketing), to je to, oč tu běží! Ano, právě na této teorii postavila společnost CogniToy své internetové nakupování. Že nevíte, co tento termín znamená?. Nevadí, od toho jsme tu my. Rádi a ochotně vám to vysvětlíme. Vše je založeno na jednoduché myšlence: Berte každého svého zákazníka jako zdroj pro další, potenciální klienty. Jinými slovy, pokud se vám podaří přesvědčit jednoho nakupujícího, tak již máte z poloviny vyhráno u dalších osob. Za předpokladu, že je spokojen, totiž vaše služby rád doporučí svým bližním či přátelům, zvláště když za to ještě dostane zaplaceno ve formě slevy na ten či onen produkt. Tento nápad je přibližně tři roky starý. Že jste se s ním zatím během surfování nepotkali? Ale kdeže – zcela určitě jste již alespoň jednou dostali email od někoho, kdo využívá bezplatných služeb Hotmailu. Právě pro ni znamenalo umístění kratičkého dovětku na konec každé zprávy obrovský úspěch – 18 měsíců takovéto aktivity přineslo 12 milionů nových uživatelů, množství převyšující počet všech obyvatel celé České republiky.

Společnost CogniToy, autor 3-D strategické hry MindRover, však viral marketing propracovala o poznání důkladněji. Tato firma je klasickým podnikem s omezeným rozpočtem na marketingové záležitosti. Místo utrácení finačních prostředků na neefektivní reklamní aktivity raději investovala do vlastních řad, aby i při sníženém rabatu z počítačové hry nezkrachovala. Určitě by nebyla první, ale ani poslední firmou, která by zkrachovala na nefunkčním projektu. Původní cena výše zmiňované hry je 45 dolarů. S každou dodanou a potvrzenou emailovou adresou zaplatíte o 5 dolarů méně. Tímto způsobem můžete ovšem maximálně ušetřit 30 dolarů, což jsou přesně dvě třetiny ceny. 30/5=6, počítáte správně, množství emailových kontaktů není ničím omezené, ale v případě, že pokud překročíte číslo šest, pak už konáte z dobré vůle. Případná sleva ve výši až 30 dolarů má za následek, že se společnosti CogniToy stále s úspěchem daří pokrývat náklady na vývoj a distribuci hry. Pro tento rok stanovila vskutku optimistické cifry – celkem 20 až 30 000 prodaných kopií.

Na první pohled funkční model, zde však musíte soustředit pozornost ještě na jednu věc – efektivní zacházení s informacemi, v tomto případě ve formě dodaných elektronických kontaktů. Každý začátek je těžký, CogniToy si ten svůj naštěstí už odbyla na úkor několika prvních ztracených klientů a nyní se již může soustředit na vlastní fungování a plánovat věci dále do budoucnosti.

Co z toho plyne pro vás? Na případě této společnosti bychom mohli ukázat, že implementace vhodného postupu do vašeho e-podnikání může dát vaší firmě ony potřebná křídla. Pak už bude záviset jen na vás, jak s tímto pocitem volnosti naložíte.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *