Firemní doména aneb jak se vyvarovat cybersquattingu

Firemní doména aneb jak se vyvarovat cybersquattingu

Představte si, že jste založili firmu, máte logo, tiskoviny, návrh webu a pak zjistíte, že doména s názvem vaši společnosti je obsazená! Na registraci domény musíte myslet ještě před tím, než se zapíšete do obchodního rejstříku. Jinak byste s vaším novým podnikáním mohli tvrdě narazit. Internetová identita by měla být součástí příprav každého začínajícího projektu. V tomto článku se dozvíte proč.

zdroj: interval.cz

Vaše doména je vaše značka

U získání domén platí pravidlo „first come, first served,“ nebo taky „kdo dřív přijde, ten dřív mele“. Ve zkratce řečeno, ten, kdo si doménu zaregistruje jako první, se stává jejím majitelem. Není možné, aby v jeden moment na světě existovaly dvě stejné internetové adresy. I kdyby bylo v Česku tisíc prodejců nábytku, jen jeden z nich může prodávat na doméně nabytek.cz. Dobré doménové jméno je snadno zapamatovatelné a přesně vystihuje obsah webu, který se pod ním skrývá.

Pokud je nějaký zdroj omezený, zpravidla se o něj soutěží. V případě doménových jmen vyhrává ten, kdo si ho zaregistruje dříve. Lidem, kteří na této soutěži chtějí vydělat na úkor skutečných zájemců říkáme cybersquatteři.

Co je to cybersquatting?

Volně přeloženo jde o „internetové zabírání domén“. V podstatě se jedná o předběžné zaregistrování domény spekulantem za účelem následného prodání subjektu, který má s doménou nějaký podnikatelský záměr.

Vypočítavou registrací internetové adresy, kterou bude zřejmě potřebovat někdo jiný, dokážou spekulanti s doménami vydělat horoucí sumy. Čím známější firma či produkt, tím víc se taková praktika spekulantům vyplácí. Buď si vsadí na volné domény s atraktivními názvy, o které by mohl být v budoucnu zájem, nebo sledují obchodní rejstřík a registrují si domény s názvy nově vzniklých firem na sebe. Ty pak podnikatelům nabízí k odprodeji za řádově vyšší cenu.

Pro mnoho společností znamená cybersquatting značný problém. Pokud globální firma nabízí produkty či služby na více trzích a potřebuje vstoupit do nové země, je nedostupnost domény v dané ccTLD zóně překážkou, která ji často donutí o ceně vyjednávat.

Cybersqutting – podvod nebo investice?

Jeden úhel pohledu považuje cybersquatting za běžný obchod. Tím, že překupníci domén sledují portfolia velkých společností a zápisy v obchodním rejstříku a odhadují, které domény by jim mohly v budoucnu přinést zisk, konají v podstatě obdobnou formu spekulace, jako jakýkoli jiní investoři.

Druhý úhel pohledu však považuje cybersquatting za nemorální. Zastánci tohoto názoru prosazují dodržování internetové netikety (souhrn všeobecných pravidel slušného chování uživatelů na internetu) a etiky.

Jak se proti cybersquattingu chránit?

Registrujte domény v předstihu. Pokud tak neučiníte, měli byste počítat s tím, že od překupníka doménu nakoupíte za násobně větší sumy.

Věnujte pozornost nejen registraci, ale také správě domén. Ujistěte se, že máte vždy k dispozici aktuální kontakt na poskytovatele domény. Měl by být k dispozici a ochoten s vámi jednat kdykoli to budete potřebovat.

Neztrácejte možnost s doménou disponovat. Vždy ji registrujte na subjekt, který ji opravdu má vlastnit. Pokud doménu necháte zaregistrovat např. na vašeho informatika, jakožto fyzickou osobu, nebude doména právně zcela vaše. V krajních případech vás zaměstnanec s vlastnickým právem na vaši adresu může při odchodu vydírat.

Základním právním nástrojem proti cybersquattingu je ochrana firemního brandu ochranou známkou (trademark). Trademark je součástí brandingu společnosti a jeho účelem je zjednodušit zákazníkovi identifikaci konkrétního zboží či služby. Odlišit se od konkurence. Dodat záruku o tom, že zákazník nakupuje správné produkty na správném místě.

Vyplatí se do něj investovat, protože je pravděpodobné, že pozdější popularita brandu bude spekulanty lákat.

Zatímco ochranná známka firmu něco stojí, tak dobré rozmyšlení a plánovaní vašich aktivit nemusí stát nic. Rozmyslete si proto své internetové aktivity na více let dopředu a pro případné nové produkty či expanzi do zahraničí si zaregistrovat domény včas.

Jak doménový spor řešit?

Pokud už někdo zabral doménové jméno, které potřebujete použít, zkuste se s majitelem nejprve domluvit. Je to zcela nejrychlejší řešení. Pokud s podnikáním začínáte, tak spekulant nemá důvod chtít za doménu přehnanou částku.

Ve výjimečných, ne však zcela ojedinělých případech, může samotný spor dojít až k soudu či skončit u arbitráže. V takovém případě je důležité prokázat právo na užití daného jména, nebo ochrannou známku. Podstatné také je, jak je s doménou nakládáno. Pokud ji jedna ze stran drží bezúčelně, nebo využívá matoucím způsobem, může to soud vyhodnotit jako zlý úmysl na úkor subjektu, který o ni má pravý zájem.

V České republice je známý příklad soudního sporu o doménové jméno z nedávné historie. Mobilní společnost Oskar tehdy odmítala zaplatit cybersquatterovi za doménu oskar.cz, kterou si prozíravě dříve zaregistroval. Táhlý spor nakonec skončil mimosoudním vyrovnáním. Podobný případ čekal o pár let později i na Českou pojišťovnu.

Ještě dnes je u nás soudních procesů ohledně doménových jmen každoročně celá řada.

Registrace domény jako součást vzniku společnosti

Registrace domény je prvním krokem k získání vlastní internetové identity. Za její zřízení se platí registrační poplatek příslušnému registrátorovi. Po uhrazení tohoto poplatku si zpravidla registrátor každý rok účtuje tzv. udržovací poplatek.

Pamatujte na to, že není důležité, kdo za doménu platí, ale kdo je jejím vlastníkem uvedeným v registru domén. Faktura za doménu vám nedává právo s ní disponovat, pokud je u domény uveden jiný vlastník.

Jako koncovku pro svoji doménu můžete zvolit z mnoha možností. Nejčastější na našem území jsou domény CZ, domény EU nebo domény COM.

Zaregistrujte svou novou doménu u nejlepšího registrátora v Česku CZECHIA.COM. Přidejte se mezi desetitisíce spokojených zákazníků společnosti ZONER software, a. s., která disponuje prestižním nejvyšším pětihvězdičkovým oceněním od provozovatele CZ domény CZ.NIC.

 

2 Příspěvků v diskuzi

  1. Fedora, linuxová distribuce, řešila českou doménu. Fedora.cz koupil nějaký spekulant. Tak se na něj vykašlali a udělali doménu mojefedora.cz a vyřešeno.

  2. To, ale neznamená, že Fedora.cz by nebyla mnohem lepší. Takových názvů může vymyslet každý přehršel, ale fedora.cz bude jen jedna. Kdo je neznalý jde na fedora.cz, je to mnohem lépe zapamatovatelné (resp. přímo odkazující), kratší atd. Spekulanti to moc dobře vědí a proto si dovolí chtít pěknou sumu. Kolik za ní tenkrát chtěl? Jen tak pro zajímavost?

Odpovědět