
Jak si vybíráte, z jakého obchodu pořídit určitý produkt? Odpověď až 74 % pravidelných uživatelů e-shopů je jasná: pomocí srovnávačů cen.
Jak fungují srovnávače cen
Srovnávače cen jako Heureka nebo Zboží.cz už určitě znáte. Umožňují rychle porovnat velké množství nabídek od různých prodejců. Uživatelé díky nim mají přehled o ceně, dostupnosti a dopravě – a navíc ihned vidí, jak jsou ostatní zákazníci spokojeni s daným produktem i konkrétním e-shopem.
Kromě toho, že usnadňují a urychlují proces online nakupování jsou ale srovnávače cen především efektivním marketingovým a prodejním nástrojem, který inzerujícím e-shopům nabízí výrazné navýšení obratu.
Proč e-shopy používají srovnávače cen
Srovnávače cen nabízejí online obchodům skvělou příležitost oslovit větší množství zákazníků a výrazně zvýšit počet objednávek. Co z nich dělá tak účinný nástroj?
- Cílí na lidi, kteří už mají zájem o konkrétní produkt.
- Shromažďují recenze zákazníků – při většině nákupů hraje pozitivní názor ostatních velkou roli.
- Jsou důvěryhodnější. Jde o velké a známé weby, které na zákazníky působí spolehlivěji.
Typy srovnávačů cen
E-shopy mají na výběr hned z několika typů srovnávačů cen – jak se od sebe liší?
- Obecné srovnávače cen – největší srovnávací weby jako Heureka a Zboží.cz patří právě do této kategorie srovnávačů. Zobrazují velké množství nabídek různých typů, které pak třídí. Pro velké hráče v této skupině je typická hlavně bezkonkurenční návštěvnost.
- Specializované srovnávače cen – tyto weby se specializují na určitý typ produktu/služeb (např. Autohit.cz na automobily, nebo homago.cz na nábytek). Hlavní důvody, proč e-shopy inzerují na podobných srovnávačích cen je publikum zákazníků se zájmem o specifickou oblast.
Co jsou to inspirátory
Za speciální skupinou srovnávačů cen můžeme považovat i tzv. inspirátory. Narozdíl od běžných srovnávačů se méně zaměřují na porovnávání cen a vedou uživatele spíše k impulzivním nákupům zboží z určité kategorie. Příkladem může být např. modio.cz.
Jak vydělávají srovnávače cen
Srovnávače nabízí e-shopům spoustu možností, jak zlepšit svou online obchodní strategii. Jak ale své služby zpeněžňují?
Především skrze inzerci zapojených obchodů. Přestože některé srovnávače nabízejí přístup k určitým svým službám bezplatně, jejich kompletní funkčnost se odemkne až v tzv. PPC režimu, kdy inzerující obchodník platí za pozici v seznamu nabídek na daném srovnávači. To probíhá pomocí biddingu.
Jak funguje bidding na srovnávačích cen
Narozdíl například od placené reklamy na sociálních sítích si srovnávače neúčtují žádný poplatek za zobrazení určitému počtu lidí. Jediné, za co inzerent zpravidla platí jsou prokliky zákazníků na jeho web.
V rámci biddingu pak tedy každý inzerující obchod stanovuje, jakou cenu je ochotný za jeden proklik zaplatit a podle toho se následně určuje pořadí jednotlivých nabídek. Zatímco některé srovnávače umožňují bidovat i třeba na výsledky vyhledávání (Zboží.cz), u jiných je možné ovlivnit pouze pozici obchodu v detailu produktu (Heureka).
Právě i způsob financování propagace na srovnávačích cen je jedním z důvodů jejich oblíbenosti. Protože srovnávače dostanou svou provizi pouze, když zákazník skutečně navštíví inzerentův web, dá se očekávat, že přizpůsobí zobrazování nabídek tomu, aby prokliků bylo co nejvíce (což se tím pádem vyplatí jak e-shopu, tak srovnávači).
Další způsoby, jak srovnávače cen vydělávají
Kromě biddingu na pozici nabídek existují i další způsoby, jak mohou srovnávače vydělávat peníze. Specifika obvykle záleží na konkrétním srovnávači a mohou se (stejně jako jsme viděli u možnosti bidovat na výsledky vyhledávání/detail produktu) v různé míře lišit.
Některé typy srovnávačů například používají typ financování specifický pro affiliate weby, kdy dostávají speciální provizi z každého nákupu. V takovém případě je potřeba, aby na příslušném e-shopu byly zprovozněny cookies (víte jak cookies fungují?), které zaznamenávají aktivitu uživatelů a na základě toho probíhá mezi obchodem a srovnávačem vyúčtování.
Dalším způsobem, jak mohou srovnávače financovat svou aktivitu, jsou potom běžné reklamy.
Vyplatí se obchodům srovnávače cen?
Zjednodušeně řečeno se srovnávače cen mohou velmi vyplatit všem e-shopům, které nabízejí stejné nebo podobné produkty jako jejich konkurence (jedinečné produkty nejde porovnávat a srovnávače pro ně tedy nejsou ideální), ale je potřeba dávat si pozor na pár věcí: produkty musí být spárované se stávajícími nabídkami na e-shopu a jejich popis obsahovat všechny důležité informace. Bidovací strategie by měla být dlouhodobě udržitelná a pravidelně analyzovaná.
Pokud se podaří to, pak jsou srovnávače skvělou cestou, jak rozšířit své online podnikání!
Jak svůj e-shop dostat na srovnávače cen
Láká vás inzerce na srovnávačích cen? Začít je naštěstí poměrně jednoduché a každý srovnávač má velkou zásobu návodů, jak postupovat na jejich konkrétní platformě. Pro obecný přehled doporučujeme přečíst si náš partnerský článek Jak se se svým webem zapojit do sítě srovnávačů cen.