
Hledáte pomoc s firemním marketingem a motáte se v začarovaném kruhu bilancování, zda si na práci najmout agenturu, nebo specialistu na volné noze? Víme, že rozhodnout se nebývá jednoduché. Obě varianty mají svá pro a proti a pro různé klienty se hodí jiné přístupy. V tomto článku si společně projdeme bod po bodu pozitiva a negativa obou možností online marketingu.
Velká reklamní agentura je vhodná (a výhodná) jen pro velké firmy
Spolupráce s velkou agenturou je na první pohled lákavou příležitostí. Pracuje pro ně velký počet lidí, z nichž každý má na starost jinou marketingovou aktivitu. Jednotlivá oddělení spolu komunikují a doplňují se. Agentura je ideální volbou pokud plánujete rozjet zároveň vícero metod jako jsou např. PPC kampaně, SEO, link building, sociální sítě, video prezentaci a nebo třeba správa affiliate programů pro klienty.
Jeden z takových programů může běžet například pod softwarem Affilbox – jednoduchém nástroji, který vám může vybudovat síť partnerů, kteří propagují vaše produkty za provizi. Affiliate je další z marketingových kanálů, který může přinášet nové zákazníky i konverze; mnohdy za poměrně nízké náklady.
- Výhodou velkých agentur je, že je ve svých řadách dokáží najít specialistu téměř na všechno a je zde jistota zastupitelnosti. Agentura má desítky zaměstnanců, takže když se něco “vysype” má to kdo vyřešit.
- Všechny služby zde máte pod jednou střechou a nemusíte řešit jednotlivosti s různými freelance specialisty.
- Agentury nabízejí komplexní marketingové služby. Postarají se o veškerý online marketing a vy nemusíte vše řešit se spoustou různých lidí.
- Agentury mají bohaté zkušenosti ze spolupráce s rozličnými klientami a poskytnou vám veškeré marketingové podklady.
- Budete mít přístup k různým exkluzivním nabídkám od jejich partnerských firem.
Volba velké marketingové agentury s sebou ale nese i svá rizika a nehodí se pro každého.
Velká reklamní agentura není úplně nejlepší volba pro klienty s menším rozpočtem. Tyto agentury živí totiž výhradně velké značky a klienty s menšími rozpočty dostávají zpravidla na starosti junioři.
- Renomované agentury vám sice zajistí většinou velmi rychle kompletní servis na míru, za komplexnost svých služeb si ale nechají pořádně zaplatit.
- Nebývá transparentní, která konkrétní osoba má váš požadavek za úkol (v agenturách bývá kromě profesionálů také spousta juniorů) a může být obtížné vysledovat, kdo má za co zodpovědnost. Ne vždy pracují ve velkých agenturách skutečně zapálení lidé.
- U zajímavých klientů, jejichž logy se agentura na svých stránkách oblepuje, často nevíte o jakou šlo zakázku. Vypracovala pro ně agentura celou reklamní strategii a nebo třeba jen tvořila banner?
- Komunikace může být složitá a netransparentní. Pokud vám nesedne account manager, může vám začít vadit, že jednáte s někým kdo tak úplně nerozumí vašim problémům. E-consultant (váš klíčový pracovník v agentuře) je tlumočník mezi vámi a specialistou. Vaše myšlenky a podněty se mohou “ztratit v překladu”.
- Agentury ve většině případů zavazují klienty k dlouhodobé smlouvě, což v případě neúspěchu vede často k velkým rozporům a hlavně k finančním ztrátám .
Malá reklamní agentura je příjemným kompromisem
Menší reklamní agentury jsou velmi příjemným kompromisem.
- Komplexní marketingové požadavky vašeho podniku zpracovává tým profesionálů, který se dobře zná a umí efektivně spolupracovat.
- Výhodou malé marketingové agentury jako je například Digital Depo je osobní přístup zaměřený na poznání projektu, definici cílů a následnou realizaci.
- V malé agentuře bývá pravidlem krátká reakční doba a transparentní spolupráce.
Marketingový freelancer je často úzce vyprofilovaný odborník
Hlavní výhodou freelancera je, že jde o profesionála, který má bohaté zkušeností z práce na mnoha různých projektech. Freelanceři zpravidla pracují pro více projektů zároveň a díky tomu mají přehled jak marketingové strategie fungují u jejich dalších klientů. Například Václav Brynda, pracuje na off-page SEO pro 5nej.cz a LinkBuilding dělá už cca 6 let. V portfoliu má aktuálně více než 25 webů a věnuje se off-page SEO již od střední školy.
- Hlavní výhodou freelancera je vysoká odbornost a know-how v konkrétní marketingové strategii. Freelanceři jsou často opravdoví profesionálové, kteří se dlouhodobě věnují jedné aktivitě (např. PPC specialista), sledují aktuální trendy v oblasti marketingu a práce je pro ně koníčkem.
- Freelancer má spoustu kontaktů, které potřebuje pro svoji práci. Hodit se ale mohou i jeho klientům.
- Můžete se spolehnout na individuální přístup – máte záruku, že na projektu bude dělat přímo specialista, kterého si najmete a že vaše zakázka nebude předávána zákulisní formou juniornímu člověku. Je jasné, kdo má za co zodpovědnost a víte na koho se obrátit. Pokud nastane problém, je za něj zodpovědný jen váš najatý freelancer a ne celá agentura. Freelanceři zpravidla řeší problémy efektivně, protože nechtějí mít špatnou vizitku.
- Co se ceny týče, freelanceři si ve většině případů za služby účtují nižší ceny než agentury. Ve finální ceně kterou si účtuje agentura musí být totiž započítány i náklady jako je pronájem kanceláří, spousty manažerů, asistentky, firemní večírky atd. Ano, někteří freelanceři si své služby cení vysoko, na druhou stranu si kupujete skutečné vědomosti, nikoli mrtvou váhu kanceláří a zbytečných zaměstnanců.
- Navázání i ukončení spolupráce je daleko rychlejší, než v případě agentur. Osobní setkání je snazší domluvit. Na druhou stranu těžko říct, zda na vás bude mít freelancer čas v dlouhodobém měřítku, například v horizontu několika let.
- Na trhu je možnost výběru z velkého množství freelancerů
Pokud se rozhodnete pro specialistu na volné noze, časem možná budete muset svůj tým rozšířit. Málokterý freelancer totiž nabízí zároveň opravdu kvalitní zpracování PPC kampaní, profesionální grafiku, přitažlivé texty a kvalitní UX design. I pokud si ale postupně najmete více marketingových freelancerů, nejspíš stále půjde o nejlevnější variantu.
- Více najatých freelancerů znamená nutnost komplikovanější komunikace a více času cokoliv dokončit.
- Pokud je z jakéhokoliv důvodu freelancer nedostupný (ze zdravotních důvodů, kvůli dovolené atd.), nemá jej zpravidla kdo zastoupit.
- Pracuje-li freelancer pro více firem, může být zahlcen prací a nestíhat.
- Proces zjišťování, zda je pro vás vybraný freelancer ten pravý může být zdlouhavý
Otázka na závěr. Je lepší agentura, nebo freelancer?
Jak už jste asi pochopili, odpověď na výše uvedenou otázku kolísá v kontextu druhu a rozsahu vašeho podnikání.
Nejdůležitějším faktorem funkční spolupráce je kvalitní komunikace a to, abyste si s freelancerem a nebo s account managerem v agentuře sedli jako lidi. Vzájemná důvěra je pro spolupráci zásadní. Pokud se rozhodnete pro freelancera, najměte si zkušeného profesionála s referencemi, s doporučeními, s publikační historií – zkrátka někoho prověřeného.
Pokud vám jde o rychlost, výkon a kvalitu služby, zaměřte svůj fokus na malé agentury. Velké agentury nebývají nejšťastnějším krokem. Z kvalitních lidí v agenturách se totiž v průběhu času stávají freelanceři.