
V předchozí části článku jsme si řekli:
- Co jsou to zpětné odkazy
- Budování zpětných odkazů pomocí expirujících domén
- Kde najdu vhodné expirující domény
Dostáváme se k obsáhlejší části, kde se mimo jiné dozvíte:
- Jak zjistit hodnotu expirované domény a její zpětné odkazy
- Jak zjistit, která expirovaná doména je pro vás ta nejlepší
- Praktická ukázka speciální registrace expirované domény
V tomto okamžiku máme k dispozici seznam expirovaných domén, s kterými budeme dále pracovat. Takže nám nic nebrání pokračovat v tom, jak získat zpětné odkazy na doménu za pár korun.
První část článku najdete na adrese: https://www.interval.cz/clanky/zpetne-odkazy-za-par-korun-1-cast/
4. Jak zjistím hodnotu dané domény a zpětné odkazy
Pro tuto část budeme potřebovat několik on-line nástrojů a tabulkový editor, ideálně Excel.
V první řadě je dobré si seznam převést např. do Excelu, abychom měli domény na jednom místě a mohli s nimi dále pracovat. Jelikož stránka s expirujícími doménami nenabízí možnost hromadného exportu, z důvodu možných spekulací.
Import seznamu expirovaných domén
Pro naše potřeby bude stačit jednoduchý ruční postup, který může využít bez nějakých větších znalostí každý.
Otevřete si nový sešit Excelu a v horním menu si zvolte nabídku – Data – Načíst externí data – z webu.
Otevře se menší webové okno, kam zadáte adresu: https://www.czechia.com/uvolnovane-domeny/ .
Po načtení stránky si v horním rohu vyberete import celé stránky. Operaci dokončíte a následně v Excelu odstraníte nepotřebné údaje.
Výsledkem je čistý seznam expirujících domén s datem uvolnění.
Relevantnost domény
Dále se podíváme, jaké domény by pro nás byly relevantní, tj. obsahově odpovídají zaměření vašeho webu. Zde si můžete pomoct tím, že použijete funkci na vyhledávání a zadáte nějaký kousek slova, který vás zajímá. Pokud se v nějaké doméně objeví, tak se vám vypíše.
Ve většině případů to však bude chtít klasické prohlížení jednotlivých názvů domén a zvažování, která by byla pro vás tematicky nejlepší.
Může se také stát, že v seznamu nenajdete žádnou vhodnou doménu, v tom případě zkuste za několik dní stáhnout nový seznam, kde budou dostupné nové.
Tip:
Při výběru se nijak neomezujte, jde o první část přípravy, takže konečný seznam domén, které se budou registrovat, se ještě podstatně zmenší. |
Zjištění hodnocení domény
Pro základní vyhodnocení, zda má smysl se dané doméně dále věnovat, použijeme metriky – Google Pagerank a Srank od Seznamu. I když toto hodnocení nemusí přesně odpovídat aktuálnímu stavu domény, pomůže nám z případných desítek možných domén vybrat nejvhodnější.
Jestliže se vám bude i přes nízké hodnocení nějaká expirující doména líbit, klidně ji v seznamu ponechte. Výjimka může potvrzovat pravidlo a i některé domény s menším hodnocením, mohou obsahovat hodnotné zpětné odkazy.
Pro vyhodnocení hodnoty domény, použijeme bezplatnou on-line pomůcky na stránce: http://xrank.cz/
Práce s nástrojem xrank.cz
Najednou můžete hodnotit pouze 60 domén, takže pokud jich v seznamu máte víc, bude třeba to provést několikrát.
Vyberete si měření sRank i PageRank, vložíte domény a dáte – Zjistit ranky. Výsledky označíte myší a překopírujete do nového listu ve vašem excelovském souboru.
Následně přes filtrování dostanete expirující domény, které mají nějakou hodnotu PageRank nebo Srank. S těmi budeme dále pracovat.
Dobrá zprávou pro všechny zájemce o zjištění těchto hodnot, je jejich plánované nasazení, přímo do tabulky expirujících domén na CZECHIA.COM. Ušetříte si tak čas s tímto krokem. |
Zjištění počtu zpětných odkazů na expirovanou doménu
V tomto okamžiku máme k dispozici již vybraný seznam expirujících domén, které jsou pro nás relevantní a podle Googlu a Seznamu jsou již nějak hodnoceny.
Co nás zajímá nyní je, kolik zpětných odkazů a v jaké kvalitě každá z těchto domén obsahuje.
Pro zjištění použijeme jeden z profesionálních nástrojů, který v omezené formě nabízí tuto možnost zdarma. Jedná se o nástroj Majestic SEO, který najdete na stránce: https://majestic.com
Bez registrace je možné se podívat na zpětné odkazy a jejich hodnocení asi u 5 domén. Jestliže jich máte v seznamu více, bude třeba se bezplatně registrovat.
Postup pro registraci na Majestic SEO
V horní nabídce stránky zvolíte nabídku – Sign Up. Zde vyplníte své jméno, e-mail a stanovíte si heslo. Poté je třeba počkat na aktivační e-mail, kde bude link pro potvrzení registrace. Po úspěšném dokončení se můžete přihlásit a pokračovat v ověřování vybraných domén do denního limitu, který je i zde aplikován.
5. Jak vyberu tu nejlepší expirovanou doménu?
Mezi hlavní kritéria, která budeme pro hodnocení potřebovat, patří:
- Počet zpětný odkazů
- Počet odkazujících domén
- Trust Flow
- Citation Flow
- Historie domény
Všechny tyto hodnoty zjistíte v nástroji Majestic SEO. Nyní se ještě podíváme blíže na poslední dvě hodnoty.
- Trust Flow – vypovídá o důvěryhodnosti dané domény. Čím je hodnota vyšší, tím je pro vás zajímavější.
- Citation Flow – vypovídá o tom v jakém rozsahu na internetu je doména zmiňována. U této hodnoty platí pravý opak. Čím je hodnota vyšší, tím je doména při hodnocení vyhledávači hůře hodnocena.
Tyto hodnoty dohromady tvoří obrázek o tom, v jakém stavu je portfolio dané domény. Pokud vyhrává Trust Flow, je to znamení, že půjde o hodnotnější doménu a tu právě hledáte.
V tomto okamžiku tedy máte k dispozici seznam vybraných expirovaných domén, u nich doplněné počty odkazů i odkazujících domén a hodnoty Trust Flow a Citation Flow.
Hodnocení provedeme podle následujících kritérií:
Srovnáme hodnoty počtu odkazů s počtem odkazujících domén. Hledáme domény, které nemají velký rozdíl mezi počtem zpětných odkazů a počtem odkazujících.
Porovnáme hodnoty Trust Flow a Citation Flow. Pro zjednodušení můžeme použít následující vzoreček:
Citation Flow / Trust Flow = hodnota stránky
Přičemž pokud vám vyjde hodnota mezi 0 – 1,2 jde o velmi zajímavou důvěryhodnou doménu. Při vyšším čísle se již může jednat o méně kvalitní odkazové portfolium domény. U velmi vysokých čísel už půjde spíše o doménu s nekvalitními zpětnými odkazy.
V ideálním případě najdete doménu, která má vyšší hodnotu Trust Flow než Citation Flow, vyjde nám dobrá hodnota a má větší množství odkazujících domén.
Historie domény
Pokud máme již vybrané nějaké kandidáty, není špatné si také ověřit, jak byla doména využívána dříve. V tom nám může pomoci bezplatný nástroj – Wayback Machine, kde po zadání konkrétní domény získáte náhled na screeny z minulosti domény.
Tip:
Jestliže vás zaujala možnost využívat expirující domény, ale nechcete se věnovat výběrovému procesu a dalšímu vyhodnocování, obraťte se na nás s žádostí o zprostředkování této služby. Máme k dispozici potřebné placené nástroje a také zkušený tým, pro vyhodnocení vhodných domén, přesně dle zaměření vašeho e-shopu, či webu. |
6. Objednávka speciální registrace
Dostáváme se do fáze, kdy již chceme realizovat samotnou objednávku expirované domény. Předtím si ještě musíme zmínit některé odlišnosti při registraci tohoto typu domény.
Speciální registrace expirující domény probíhá tak, že při uvolnění domény centrálním registrem NIC.cz je doména volně k registraci. V tomto okamžiku nastává souboj registrátorů, kteří se snaží na základě požadavků svých klientů, odchytit konkrétní domény.
Pokud se požadavků na speciální registraci dané domény sejde od různých registrátorů víc, vyhrává ten nejrychlejší.
Jak vidíte, z logiky věci je jasné, že provedení objednávky speciální registrace neznamená automaticky, že daná doména bude vaše.
Podrobné podmínky speciálních registrací najdete na stránce: https://www.regzone.cz/domena/specialni-registrace/
Důležité upozornění
Objednat expirující doménu v rámci speciální registrace je možné pouze pokud bude do 10 dnů zrušena. U domén, které mají končit nad 10 dnů, není speciální registrace možná. |
Praktická fáze speciální registrace
Na stránce https://admin.czechia.com/auth/Order/Domain si zvolíte záložku – Hromadné ověření. Překopírujete seznam domén, které jste vybrali pro speciální registraci. Ověříte jejich stav. Pokud je možné zadat speciální registraci, objeví se vám v nabídce možnost na zadání. Dokončíte objednávku a uhradíte poplatek za speciální registraci. Pak už jen počkáte, zda se speciální registrace podaří.
Federico
Pro 10, 2015 v 19:08Super článek. Díky za něj.
Martin Dřímal
Pro 10, 2015 v 19:12Díky to potěší, snad to nebylo jenom kvůli zpětnému odkazu:)
Petr
Led 8, 2016 v 23:14Také děkuji za výborný článek. Jen bych rád zeptal, jak potom s doménou naložit, čistě ji přesměrovat nebo pouze umístit odkaz ? Díky za pomoc
Martin Dřímal
Led 8, 2016 v 23:22Zdravím, v poslední části článku – https://www.interval.cz/clanky/zpetne-odkazy-za-par-korun-a-je-to-komplet/ , doporučuji umístění jednoduché stránky s obsahem, přes který se směřuje na hlavní doménu. Možností je samozřejmě i klasické přesměrování či alias, je na zvážení, jak se té doméně pak chcete dál věnovat.
Petr
Led 8, 2016 v 23:35Díky za bleskovou reakci ! Pakliže mám domény pouze z důvodu linkbuildingu, můžu pouze tedy přesměrovat doménu na svůj web ? Získá tímto můj web veškěrou „sílu“ expirované domény /stejnou sílu, jako by měla, pokud bych vytvořil jednoduchou stránku ? Napsal jsem to kostrbatě, ale určitě mi rozumíte :)
Martin Dřímal
Led 8, 2016 v 23:41ano přesměrování přímo na web je možné, co se týče hodnoty domény, netroufám si říct, že se přenese 100%, ale velká část se přenese. Osobně dávám přednost práci s obsahem na expirované doméně s následným přesměrováním, protože to dává větší možnosti cílenějšího obsahu a budování dalšího, což dále zvyšuje její hodnotu.:)
Jana
Led 9, 2016 v 0:27Díky za tip. A jakou má Czechia úspěšnost při odchytu domény? Pochopila jsem správně, že pokud si založím kreditní účet, stojí mne odchyt domény jen částku registrace domény?
Martin Dřímal
Led 9, 2016 v 9:20přesné číslo aktuálně nevím, ale podle mých zkušeností mi zatím všechny vyšly. Jinak pokud máte kreditní účet tak za odchyt se tam účtuje tuším 10,-Kč, takže celkem rozdíl oproti klasickému účtování.
Kája
Úno 12, 2016 v 18:01Dobrý den,
jste si jistý u majestic hodnocení citation flow tím, že čím je vyšší, tak tím je to horší? Všude se uvádí opak.
Martin Dřímal
Úno 12, 2016 v 18:13Dobrý den, ano jsem si jistý, zkuste si porovnat např. nějaký web, kde jde hodně reklamy versus nějaký kvalitnější. Např. seznam.cz má trust 66, citation 62. U méně kvalitního webu např. bcool.cz je trust 7 a citation 25. Nicméně je třeba sledovat jejich vzájemný poměr, tedy že kvalitnější weby mají vyšší hodnotu trust viz seznam. Pokud je tomu opačně v dost výrazném poměru, je třeba dát si pozor. V článku jsou k tomu uváděl vzoreček na jednoduché vyhodnocení.
Fanda
Čvn 16, 2017 v 13:13Moc pěkný a přínosný článek. Děkuji :)