Starší komentáře ke článku: Alternativní formy reklamy 1.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Pavel Hyldebrant

Datum vložení: 13.2.2002 6:31:48

... je rakovina internetu. Dá se pochopit (ale ne omluvit) pouze jako doplněk.

Avatar

Autor komentáře: Michal

Datum vložení: 13.2.2002 8:58:54

Flash neni rakovinou internetu, rakovinou je spise to, jak jej lide pouzivaji.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 9:08:49

Rozvinul bych to jeste vice. V posledni dobe mi pripada, ze rakovinou je i to, jak lide pouzivaji Internet. Nevim, jak vam, ale me prijde denne pet az deset zavirovanych e-mailu; 20 az 30 e-mailu s nevyzadanou reklamou a vraci se mi az 300 nedorucenek ctenaru, kteri zapomneli zrusit svoji neplatnou e-mailovou adresu v diskusich a v konferenci.
K cemu to vede? Jsem nucen zavest restrikce na urcite adresy - z nekterych mi dnes uz nikdo nenapise (mazou se rovnou na serveru).

Nemyslim, ze je to jen posta - jedna se i o webove stranky, ktere jsou vice a vice prehlcene reklamou. Internet mel donedavna vyhodu, ze ho znali vicemene odbornici. Ale dnes? Stale vice do nej pronikaji "obchodnici", kteri ho neumi pouzivat. Zahlcuji stranky reklamou a majitel portalu se tezko brani vidine penez, ktere z toho mohou byt. A co na to uzivatel? Zacne se reklame branit restrikcemi - nejen stejne jako ja, ale i tim, ze prestane stranky prehlcene reklamou navstevovat. Jednou je zacne zakazovat v nastaveni systemu i svym detem. A kde pak bude svobodny Internet?

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 13.2.2002 9:27:32

Ne ze bych nesouhlasil, spis naopak. Jen mi pripada trochu smesny, kdyz si v diskusi pod clankem o alternativnich (rozumej "agresivnejsich") formach reklamy prectu o tom, jak jsou stranky vic a vic zahlceny reklamou :-)

P.S. Mozna jsem to chybne pochopil - proc by mel uzivatel zakazovat stranky s reklamou, kdyz staci zakazat samotnou reklamu?

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 9:48:31

Mate a nemate pravdu - clanek se zabyva tim, jaka reklama je, jaka by mela byt a jaka by byt nemela - napr. Pop-Up vyzniva pomerne negativne. Proto si myslim, ze k takovemu clanku diskuse o reklame a jeji predimenzovanosti na webovych strankach patri. Ale je to samozrejme vec nazoru.

P.S. Ano, to muzete, ale musite pouzit nejakou utilitu. Internet se ale rozsiruje a bude se sirit predevsim mezi bezne uzivatele, kteri bud nebudou umet utilitu pouzivat nebo najit. Daleko jednodussi je pro ne takove stranky nenavstevovat. Internet jim nabidne jine alternativy. Nebo je nekde v IE moznost snadno nastavit nezobrazovani reklamy? Daleko snadnejsi je vse primo zakazat.

Mluvim o "unave" z reklamy, ktera muze nastat tehdy, budou-li ji obchodnici spatne pouzivat. A tento clanek by jim mel ukazat alespon nejaky smer - bez reklamy to nepujde, zalezi ale na tom, jakou formu reklamy zvolite.

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 10:08:27

Media obecne (internetova zvlast) ve velke vetsine pripadu bez reklamy nejsou schopny prezit.

O alternativnich zdrojich financovani se toho sice hodne mluvi a pise, ale doba kdy budou uzivatele ochotni zaplatit za informace (prostrednictvim internetovych medii, protoze v tisku to bez mrknuti oka udelaji a reklamy jsou tam take) je jeste relativne daleko ... problem je i v tom, ze opravdu primarnich informaci je v mediich celkem malo (pro masy) Pro odborniky nebo zajmove skupiny je to trochu lepsi.

Kdyz se vratim k tematu ... bez reklamy a penez zadavatelu by nebylo mnoho serveru a rozvoj by se velice zpomalil, proto neberte reklamu jako nejake zlo .. je to soucast naseho zivota.

Zkuste se na ni podivat jako na zdroj informaci ... je pravdou, ze je vseho treba uzivat s mirou a prave to, ze si na reklamu stezujeme v takove mire je myslim vina reklamnich agentur, ktere nejsou schopne efektivne nakladat s rozpocty klientu ... kdyz vidim reklamni spot v TV po 36 se stejnou kreativitou atd. tak to uz je moc ... a na internetu je to podobne .. vcetne soudnosti ci nepricetnosti provozovatelu (v poctu reklamnich pozic a jejich umisteni)

Na internetu je to jeste vice videt. Kdyz neni komercni reklama, tak provozovatel vyuziva vymenny system a uzivatel se reklamy zase nezbavi. Je otazkou casu, jak dlouho bude trvat nez se ti kdo s reklamou pracuji (servery i agentury, potazmo klienti) nauci s mirou vyuzivat.

Vsichni mame moznost volby, ale vsichni bez rozdilu za to vice ci mene zaplatime (v obchodech, poplatcich, pripojeni atd.)

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 10:22:34

Jen bych jeste dodal ze sve zkusenosti. Problemem internetove reklamy je jeste cena. Internet je chapan jako neco volneho, zdarma. Tak trochu mi pripada, ze jsou tim nakazeny i reklamni agentury - snazi se cenu stahnout na smesne castky, vyuzit barter nebo zadat internetovou reklamu jako bonus zdarma k necemu navic.

Videl jsem prijem z inzerce papiroveho casopisu pro odborniky, ktery mel mnohonasobne mene ctenaru, nez ma Interval. A ted vidim prijem z inzerce Intervalu - je to vysmech. :o) (samozrejme chapu, ze jde jeste o schopnost inzertniho managera, ale ten rozdil je az moc velky - 1:10 az 1:30)

Pokud se tedy cena e-inzerce dostane bliz k urovni te papirove, nemyslim, ze by museli majitele internetovych projektu sahat k zoufalym pozicim pro reklamu. Jde jen o to, aby k tomu doslo drive, nez nadmerna a podhodnocena inzerce "pohrbi" spoustu zajimavych projektu.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 13.2.2002 12:59:36

Vypůjčím si tady slova jednoho kolegy: "Z Internetu se stává klasický konzum." Já jsem souhlasil. Co si o tom myslíte?

V poslední době mám vážně čím dál více pocit, že cesta vede jedině přes zpoplatnění části služeb na Internetu (ještě před rokem nebo dvěma bych se za tento názor styděl).

Ale bavme se konkrétně. Klasický časopis o IT stojí dnes kolem 100Kč. Byli byste vy, čtenáři, ochotni platit tuto částku měsíčně Intervalu? Jaký by Interval musel být? Je samozřejmé, že bez reklamy, ale co dál? A Marku, dokážeš si takovýto model představit? Kolik by musela činit částka, aby Interval přežil (nechci obchodní tajemství, jen: více nebo méně než 100 Kč při poloviční počtu čtenářů)? Je to vůbec reálné?

Už jsem dnes jednou zmínil deviantart.com. A zastavím se u něj ještě jednou. Tam od tohoto roku přešli na model: obtěžuje vás reklama? Staňte se naším placeným členem a už jí neuvidíte. Myslíte si, že má český server šanci toto úspšně realizovat?

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 13:51:25

Zcela otevrene mohu zverejnit mesicni cisla za papirovy casopis s prodejem kolem 50 000 vytisku mesicne (velmi zjednodusene se da rict, ze vyse prodeje odpovida vysi UIP).

Lidske zdroje jsou asi 200 az 250 tis., naklady na tisk jsou 700 tis. az 1 mil.; cena casopisu 35 Kc (pozor, distribuce si z toho vezme az 40 %). Prijmy z inzerce jsou asi 400 az 500 tis. Ty naklady jsou samozrejme promenlive a casto velmi smluvni, navic je ovlivnuje pocet vytisku - cim vice, tim nizsi je cena za jeden. Urcite se nejeden vydavatel chyta za hlavu, ze jeho cisla jsou o neco nizsi/vyzsi - radove se ale potkame.

Internetove medium: naklady na lidske zdroje zustavaji (male zisky ale vedou k tomu, ze na ne inetovi vydavatele nemaji, a tak jeden clovek vetsinou dela praci za dva :( Odpadaji naklady na tisk, ale tez zisk z prodeje. A inzerce? Kolegove, reknete, kdo ma 500 tis. mesicne z e-inzerce?? ;o))

Tim, co navrhujes - ctenarskou platbou - sice dostanes inetove medium do cernych cisel, ale narusis tim samu podstatu Internetu. Povede to k vystavbe vpodstate neprekonatelne bariery, ktera mi znemozni ziskat informace z druhe strany sveta. A tim zabijes Internet - jeho myslenka a duch zemrou.

Inzerci totiz platici ctenar neuvidi, ale to povede jenom k dalsimu snizeni ceny e-inzerce a nakonec k nezajmu o ni. Zustane "jen" placeny pristup k casopisu. Nikdo jiny ho neuvidi, neplacena forma totiz nemuze existovat bez inzerce, jinak by ztratila smysl ona ctenarska platba.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Hojgr

Datum vložení: 13.2.2002 14:45:09

A proc ctenarum inet casopisu nenabidnout, at si zaplati za obsah a uz neuvidi reklamu. Neplaticim se bude zobrazovat jina verze - s reklamou. Aby si platici nepripadali jako ze plati jen za odstraneni reklamy( v postate by to tak bylo), nabidnete jim napr. newsletter, v nemz si nadefinuji jen jisty okruh temat, ktera je zajimaji.
Konkretne za interval bych mozna platil, pokud by otevrel neco jako poradnu pro zacinajici webmastery a jako platici bych mel slevu oproti neplaticim za kazdou podanou pomocnou ruku.
Napr. <a href='http://www.PES.cz' target='_blank'>http://www.PES.cz</a> ma chat pro sve zakazniky, kde resi jejich problemy a radi, a pretizeni nejsou.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 15:01:23

Nejsem a nebudu priznivcem placeni za informace na Internetu. Za prve platim dane, za druhe platim v cene ruznych vyrobku naklady za reklamu a za treti vzdelani je podle mne po zdravi jednim z nejdulezitejsich. Svobodny Internet nuti uzivatele ucit se cizi jazyk, aby rozumel informacim a soucasne poskytuje zdroje slouzici ke vzdelani.

Vy ale navrhujete placeni trochu jinym zpusobem, a to se mi libi! Nad necim podobnym jsem uz premyslel - mam tim na mysli moznost "navolit" si Interval podle svych potreb a je to urcite jeden z moznych smeru vyvoje. Pokud by to bylo za priplatek - kolik jste ochoten mesicne investovat? Pokud by byl Interval tisteny, stal by nejspis kolem 50 az 70 korun (bez cedecka ;o) Jste ochoten platit nejakou takovou sumu nebo se bavime o castce do 10 korun?

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kucera

Datum vložení: 13.2.2002 16:34:47

Kdyz jsem jeste mel interval.cz na starosti, uvazoval jsem o placene casti intervalu, respektive placeni na ruzne "nadstardni sluzby" a mel i nekde sepsano, jake sluzby by to vlastne mely byt. Bohuzel - diky nedostatku kapacit (hlavne programovani) se to neporadilo vubec zrealizovat a skoncilo to pouze u dobrovlnych plateb. Tehdy jsem uvazoval castce kolem 30kc/mes.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Hojgr

Datum vložení: 14.2.2002 8:44:57

30*12=360; 50*12=600; 70*12=840; /rok

Kolik budeme platit, zalezi zrejme na nabizenych sluzbach. Ale predplatne do 1000kc/rok, je asi akceptovatelna cena. Samozrejme zavisejici na kvalite sluzeb. K tomu urcite zajistite sem tam nejaky bonus...

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 14.2.2002 16:38:23

Dobrovolne platby urcite nebudu podporovat. Nevidim zadny jejich smysl. Premyslel jsem i na predplatnem a lze ho samozrejme zavest - ale jen stylu "zaplat tuto castku a mas pokoj od reklamy a muzes si navolit Interval podle svych predstav". Dalsi bonus nelze na zacatku slibit - pokud si takovou sluzbu zaplati jednotky ctenaru, tezko by pokryly naklady na nejaky bonus. Pokud to budou stovky ctenaru, je to jiz o necem jinem.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubíček

Datum vložení: 19.2.2002 17:28:38

A co platit přístup na podobné diskuse? Ad jedna: mnohdy příspěvky vypadají spíš jako reklama na vlastní produkt, koneckonců i o dva řádky výše uvedené www stránky jsou reklama, a ad dvě, často se zde lidé dozví víc než ze samotného článku, především se jedná o nejrůznější žádosti o zdrojové kódy atd... Jinak co se týká zmiňovaných zdrojových kódů, právě to je jedna z věcí, která je jistě akceptovatelná k platbám...

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 14.2.2002 20:38:48

Dovolim si Marku nesouhlasit ;o) Na jedne strane mluvis o tom, ze reklama a inzerce pohrbiva internetove projeky, tedy Internet samotny, a na druhe strane nepripustis moznost se od teto reklamy odpoutat. To je trochu kruh. Nechci tady vystupovat jako bojovnik za placeni na Internetu, nebot jim rozhodne nejsem, ale nemyslim si, ze myslenka a duch Internetu je v tom, ze by informace mely byt zdarma.

Internet je medium, ktere siri informace, a ze nektere nebudou verejne pristupne je pouze obchodni model. A ten je jen alternativou k jinym modelum, ale stale je to Internet. Kdo tady rozhoduje je ctenar. Hm?

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 15.2.2002 8:45:03

Moje myslenka se obira timto smerem - soucasny vztah inzerenta k Internetu je spatny. Inzerent neinzeruje proto, ze by delal charitu nejakemu projektu, inzeruje proto, aby se mu finance vlozene do inzerce nekolikanasobne vratily. Bohuzel praxe je takova, ze reklama na Internetu je povazovana za cosi, za co se nemusi az tak platit, co devalvuji reklamky a nektere casopisy (financovane ze zdroju sve papirove podoby) apod. tim, ze to nabizeji jako bonus zdarma. A to je podle me spatne - nuti to pak majitele projektu vytvaret zoufale inzertni pozice a volit jeste zoufalejsi formy reklamy. Pokud se stane cena a zajem o inzerci na Internetu odpovidajici, pak to bude presne tak, jak to ma byt. Pokud ne, sahnout eziny a spol. k placenemu pristupu a Internet bude jen pro "vyvolene" (ekonomicky, uzemne ad.).

K pristupnosti informaci. Nechci podporovat platbu za informace na Internetu kvuli principu - je to totiz jako mor, zacne jeden a budou pokracovat dalsi. Internet se pak stane mistem reklamnich portalu a nekvalitnich informaci, protoze za ty kvalitni si budes muset zaplatit. Je to tedy v nas - cim vice budou kvalitni projekty podporovat "zadarmovost" svych informaci, tim lepe pro Internet. Interval k takovym projektum patri a proto budu jeho bezplatnost hajit, jak jen to bude mozne. Chci ho udelat zajimavym pro sve partnery z rad velkych spolecnosti, aby byli presvedceni o vyhodnosti jeho podpory.

Avatar

Autor komentáře: Vladimir Kahoun

Datum vložení: 20.2.2002 3:59:39

Pane Salando,
myslim, ze problematiku placenych informaci na internetu nemate realisticky nazor. V nasledujicim retezci ktery jste uvedl jako idealni reseni: "kvalitni projekty > zadarmovost", Vam chybi pocatecni clanek kterym je kapital(potazmo investor). Investor ma obecne zname kratko- dlouho-dobe cile a pokud reklama nedokaze tyto cile naplnovat, pak je take spatnou cestou, a nezbyva nez zvolit jinou variantu - napr. zpoplatneni informaci.

Zmineny krok vsak neni zadnym "morem" jak uvadite, ale naprosto logickym principem zalozenym na vztahu: "ja poskytuji kvalitni informaci a neco me to stoji - ty potrebujes kvalitni informaci a neco te to bude stat". Z obchodniho hlediska je tento uvedeny vztah jedinym(nefunguje-li reklama) prijatelnym pokud vyloucime charitu a uvahu, ze pro internetove projekty si budeme tisknout penize doma(jeden internetovy boom uz jsme zazili).

Tezko si dale predstavit jako uvazene pomerne jednoduche konstatovani ze „po zpoplatneni informaci se internet stane mistem nekvalitnich informaci", když toto tvrzeni vzapeti ihned vyvracite vetou „kdyz za kvalitni informace si budes muset zaplatit". O tom proc platit ve vztahu k obchodnim pincipum jsem se zminil jiz vyse, a nyní ve vztahu ke kvalitativni urovni: Ja osobne nechci aby od zitrka zacali v trafikach rozdavat zdarma kvalitni a nezavisle(slovo nezavisle bych zduraznil) casopisy. Takovy krok by samozrejme vedl k tlaku na snizovani vydaju na vsech urovnich a samozrejme i na te personalni, coz v konecnem vysledku prinese snizeni informacni kvality, resp. „ponizeni" teto kvality na uroven platku o kterych se rika, ze je produkuji nadsenci ci v horsim pripade zajmove skupiny.

A nakonec k Vasi poslední poznamce ve které zminujete, ze chcete udelat Interval zajimavy pro partnery z rad velkych spolecnosti. To se stane bud v pripade, ze temto spolecnostem bude Interval vydelavat, popr. ho budou moci pouzit jako vlastni marketingovy nastroj. Selhava-li moznost prijmu z reklamy, pak v 1. pripade bude nutne zpoplatnit napr. urcite spektrum informaci. V pripade vhodneho reseni to však pro ctenare bude rozhodne vyhodnejsi, nez pokud nastane 2. pripad a Interval se stane „marketingovym nastrojem" urcitych zajmovych skupin. A opet zde mame jasne dany vztah: „ziskavam informace ze zdroje, ktery je ucetne ztratovy(programove „dotovany") > pak mohou byt tyto informace take ucelove, jednostranne, „zavisle"...".

Kvality a nezavislosti nelze dosahnou bez kapitalu.
Investujeme abychom vydelali.
Platime-li za ciste internetovou sluzbu, vzdy je to platba za informaci.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 20.2.2002 9:51:38

Pane Kahoune,
nerikam, ze je muj nazor tim jedinym pravym a spravnym a dekuji za Vase pripominky. Jsou na miste. Ve svych prispevcich hajim Internet jako svobodnou a propustnou sit. Napadam zpoplatneni informaci jako naruseni filozofie Internetu. Nerikam, ze k zpoplatneni nedojde - pravdepodbne ano - ale pak jiz nelze mluvit o Internetu v puvodnim slova smyslu. Svobodny Internet zanikne a na jeho miste bude placeny Internet (zamerne zjednodusuji, i kdyz vim, ze to tak nebude, vzdy bude cast informaci zdarma).

Mate naprostou pravdu, kdyz rikate, ze pokud selze financovani z inzerce, musi projekty platit nekdo jiny. Ale to je to, o cem jsem mluvil, co naznacuji - varuji prave pred tim, ze pokud bude cena inzerce na Internetu tak nizka (jako dosud), neuzivi to internetove projekty a ty budou muset prejit na placene, tedy jako internetove vpodstate zaniknou, pokud uz nezaniknou vubec jako takove. Omlouvam se, pojem Internet a slova odvozena chapu jako nazev pro svobodnou a propustnou sit informaci (se vsemi negativy a pozitivy, co prinasi). To asi vysvetli mnohe - je pak i viditelne, ze si ve vetach neodporuji.

A mate pravdu i potreti. Je daleko vyhodnejsi, pokud ctenar bude za Interval platit, nez kdyby se stal Interval marketingovym nastrojem. Nechci podporovat placeni za informace na Internetu, ale pokud se neprokaze, ze Interval dokaze zit v cernych cislech, pak radeji, nez by se stal marketingovym nastrojem, zavedu zpoplatneni. Ale tomu neverim, proto se stavim proti a placeni za informace beru jen doplnkove - jak jsem jiz naznacil v predchozich prispevcich. Kazdy jiz ted plati za Internet - a tim i za informace na nem - platbou za pripojeni.

Myslim, ze tato idea je realna, i kdyz je to "jen" idea. Predpokladam pri ni vyrazny narust uzivatelu Internetu a tim i zajem o inzerci na nem. Pokud k tomu nedojde, budu muset svuj nazor prehodnotit a treba zavest zminene platby. Nemyslim, ze nazory jsou od toho, aby se uzaviraly, ale aby se rozvijely.

Posledni tri vety jsou sporne a diskutabilni - pokud mate kapital, jste zavisly na kapitalu. V druhe vete nevim, zda myslite jen finance, ale predpokladam, ze ne, pak s ni souhlasim. A treti vetu jsem mozna nepochopil - internetova sluzba nejsou jen informace, resp. museli bychom definovat informaci jako takovou (jsou napr. grafika nebo program informaci?).

Avatar

Autor komentáře: Pavel Hyldebrant

Datum vložení: 13.2.2002 9:50:11

Ano, je to vlastně takto. Vyjádřil jste přesněji to, co jsem chtěl říct.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Symerský

Datum vložení: 13.2.2002 10:25:44

Mám dotaz na autora:

V článku píšste u pop-upů, že <I>"Průzkumy pak ukazují, že více než polovina těchto oken je zavřena dříve, než se vůbec reklama stihne načíst."</I>

Kde jste vzal tyto data? O jaky průzkum jde? Moc by mne to zajímalo.

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 10:41:15

je to sice zajimavy dotaz, ale myslim ze polemika zase trochu ujizdi jinam nez by mela .....

Ptate se snad:
- kolik lidi si v Mlade fronte prohledlo stranku 23?
- kolik lidi odchazi od obrazovek pri spotech v TV?
- kolik lidi se pri prujezdu kolem billboardu diva na jinou stranu nebo ladi radio?
- atd.

Technologie je na internetu obrovska prednost, ale je to "NADKVALITA" na kterou by nemel doplacet!!

Bylo by dobre si toto uvedomit.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 13.2.2002 13:03:00

Bohužel faktem je, že právě ty otázky, které jste uvedl, budou inzerenti klást. A je to ostatně pochopitelné, protože než si zaplatíte celostránkovou reklamu, tak také budete chtít vědět, kolik lidí na tu stranu kouká.

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 14:14:00

Podstatne je, ze si ty otazky vice ci mene kladou uz hodne dlouho, ale ...

Vzhledem k tomu, ze vyzkum na takto detailni urovni by byl nepopsatelne drahy je obecne tolerovano, ze tyto informace proste nejsou k dispozici ...

A u internetu? Technologie umoznuje velice precizni sledovani chovani uzvivatele a co si rekne zadavatel v okamziku "s nezajmem vedene prezentace z pohledu odborniku na reklamu a media" ... jo oni to zavrou jeste nez se to zobrazi .. tak to je internet k nicemu ..

Proc se snazit proniknout do podstaty media jako takoveho, kdyz pro "zjednodusene" reklamky a medialky je dulezitejsi

1) provize
2) vlastni - pozicni - zajmy
3) co nejmensi pracnost

A ja se ptam .. co ty na to kliente? Je ti to jedno? Kde jsou lide, kteri maji zajem o opravdovou efektivitu ...

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Symerský

Datum vložení: 13.2.2002 14:18:55

Budete se divit, ale přesně tyto otázky klient pokládá!!!!!!!

Na internetu se Vám pak stane, že se klient ptá na otázky:

1. Kolik lidí pop-up vidělo a kolik ne a stihli to zavrit? (vy jim reknete 50:50 a on Vam rekne, ze Vam tedy zaplati jen teh 50% - proto je to cislo znat .... kupujete si imprese, cesky receno zobrazeni, za ktera platite, tak proc platit za nejaky nastroj, v tomto pripade okno, ktery vyhrani plochu pro zobrazeni)
2. Kolik lidi videlo zvukovy banner se zvukem (pak se zase muze stat, ze klient bude chtit jine CPT za lidi se zvukem a jine bez nej)

To, na co jste se ptal jsou presne otazky, na ktere klient chce znat odpoved!!!

Tomas Symersky
New Media Planner
Media Direction/OMD, a.s.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 15:04:49

Dobry den, Vy jste z medialni agentury? Vyborne! Jak se tedy divate na filozofii inzerce na internetu? Proc je mezi cenou te internetove a te tistene takovy rozdil, ze nuti provozovatele webu hledat zoufale inzertni pozice?

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Symerský

Datum vložení: 13.2.2002 15:42:20

Jaky cenovy rozdil myslite? Trochu jsem to nepochopil. Myslite, ze je rozdil mezi cenou na Internetu a v tisku?

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 15:47:52

Nemyslim si to, vim to - mam za sebou nekolikaletou praxi v papirovem mediu stejneho oboru a zkusenosti z papirovych a internetovych medii nekolika dalsich oboru. A pokud srovnam cenu inzerce na Internetu a cenu inzerce v papirovem mediu, rekneme v oblasti IT, urcite to neni to same.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Symerský

Datum vložení: 13.2.2002 16:04:16

OMYL!

Srovnejme nasledujici:

1. TV - za 30s spot v TV zaplati v prepoctu za 1000 divaku 200 korun
2. Deniky - celostatni denik cernobila strana - 1000 divaku vychazi na 300 Kc
3. Magazin - barevny magazin ma v prepoctu za 1000 ctenaru (pocita se s tim, ze 1 vytisk necte jen jeden clovek) cenu kolem 300, nekdy 400 korun
4. Radio - 30 s pro 1000 posluchacu vychazi na 50 korun
5. Outdoor - cena kolem 30 korun za 1000 "divaku"

A jak je to na Internetu? U klasickeho banner na hlavni strane portalu je cena kolem 250 korun.... Skyscraper kolem 500 korun (pomerne vysoka cena oproti jinym mediim, ze?). Na oborovych serverech je pak cena za interstitial, pop-up ci specialni bannery (350x350 v clanku) cena za 1000 impresi i 2500 Kc. A to jedna imprese neni jeden divak!!!!!!

Jeste jeden odstrasujici priklad pro klienty: jeste nedavno byla cena na Atlasu za ckycsraper se zvukem 4776,- CPT!!! Neni pak levnejsi, pokud chci oslovit napr. 50.000 lidi (100.000 impresi), koupit radeji spot v TV?

Ceny jsou tedy na Internetu vyssi. NE NIZSI!!! Proc???? To by mne zajimalo! Nejsem nepriznivec internetu, jak mozna zni, ale takove otazky nam klienti davaji!!!

S pozdravem


Tomas Symersky

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 16:27:20

Vysvetleni je velice jednoduche a jenom dokazuje Vas ponekud suchy pohled na vec ...

obecne argumenty:
--------------------
1) cileni na jednotku uzivatele
2) delka pusobeni sdeleni
3) interaktivni moznost zapojeni uzivatele do dalsich cinnosti

k uvedenym mediim:
TV - pusobeni 30 sec./cena od 50-500 tis.
Tisk - pusobeni 1-2 dny /cena celostrana 80-250 tis.
Outdoor - vice mene odhady, vyzkumem v podstate nepodlozeno (g-wert)

Nehodnotim naklady s produkci a pripravou spotu, podkladu, tisk plakatu atd. To vse v podstate k jednorazovemu pouziti, bez moznosti dalsich efektu. Uplne pomojim fakt prime kontroly nad vyvojem kampane, moznost jejiho ovlivneni a schopnost pruzne reagovat na jeji vyvoj.

Pokud jsme jenom u cen, pak cileni na urovni, ktere jste definoval ve stejne cenove hladine je zalezitosti kanalovych prodeju a vymennych systemu ....

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 16:32:24

OMYL!! Pochazim z te strany "fronty", ktera nakonec mela/nemela zisk z inzerce. Za inzerci na titulni strane papiroveho odborneho casopisu zaplatite kolem 200 tisic (pocet ctenaru je kolem 20 az 30 000). A to je tzv. rozkladaci obalka - inzerci tedy vidi az ctenar, ne kolemjdouci. Ctenar ji pak vetsinou utrhne ... :)

Na Internetu je to 400 Kc za tisic shlednuti, tedy 8 az 12 tisic korun oproti papirovemu magazinu. pokud budu pocitat, ze na jedno UIP je 3 az 5 zobrazenych stran, pak to znamena 24 az 60 tisic. A kde je onech 200 tisic?

Navic musite zapocitat ochotu inzerovat na webu - webu vam az moc casto bezi "jen" vymenna inzerce - tedy 0 Kc.

A kde je priplatek za ZIVOST a INTERAKTIVITU? Na webu staci klepnuti mysi a mate cloveka napr. primo v prodejne :)

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 16:37:56

Na druhou stranu, jak jsem jiz vyse zminil, je tady vysoka odpovednost poskytovatelu obsahu za "cistotu" svych stranek a ROZUMNE vyuzivani vymennych systemu.

Osobne si myslim, ze by internetove reklame a "uspesnosti" pomohlo, kdyby se oddelila pozice s komercni a vymennou reklamou. Ta je pro provozovatele na jednu stranu hodne prospesna, ale z pohledu komercniho pusobeni nesmirne skodliva.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Symerský

Datum vložení: 13.2.2002 16:50:37

400 korun za co? klasickej banner nebo banner 300x300? to jhe rozdil, protoze klasicke bannery se uz naucili ctenari nevidet.

Podle mne srovnavate nesrovnatelne ... kridlo obalky a klasicky banner.... mel by jste srovnavat pomerne podobnou reklamu, dejme tomu interstitial, tam uz bude CPT dejme tomu 1500,-. Pokud si ctenar bere casopis do rukou nekolikrat a reklamu uvidi treba 3x.

30.000 ctenaru x 3 osloveni na jednoho x 1,5 (CPT/1000) = to uz je 135.000 + vyrobni naklady na stranky a na banner - cca 160.000 az 250.000 celkem.

To je pomerne stejne.

Problem je s tou ochotou inzerovat .... nekteri klienti se boji, jini tomu nerozumi, nekdo Vam rekne, ze daji radeji vse do TV,.....

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 17:15:10

Bannery se naucili nevidet? A co inzerci na papire? Tam je to uplne stejne nebo velmi podobne. O co se opirate, kdyz rikate, ze ji "nevidi"? Mate k dispozici nejaky objektivni vyzkum? Budu rad za link na nej. A mate k dispozici nejaky objektivni vyzkum "slepoty" papirove inzerce? Opet budu rad za link na nej.

Vite, kdyby byla pravda, co rikate, asi by ani jeden provozovatel ezinu nemel problemy s jeho zaplacenim. Neni tomu tak. Srovnavat reci cisel lze jen tehdy, pokud vycislite uplne vsechno - a priznavam, ze jsem to neudelal ani ja.

Na druhe strane ale znam vysledek. Videl jsem umirat inetove projekty, ktere nebyly spatne a na papire by zily - duvod? Ani vyskoleny tym obchodniku (velmi uspesny v jinych projektech) do nich nesehnal inzerci (to je vec ochoty).

A pak jsem videl a neustale vidim inetove projekty, ktere jsou v cervenych cislech - duvod? Opet to souvisi s ochotou, ale take s cenou - ktera je opravdu daleko nizsi. Vezmete balik, ktery Vasi klienti utrati v prumeru na 1 inetovy projekt a balik, ktery utrati prumerne na 1 "papirovy" projekt.

Avatar

Autor komentáře: Jirka Lahvička

Datum vložení: 14.2.2002 13:57:23

Cena ruznych forem reklamy (treba zvukoveho skyscraperu 200x600 na Atlasu, i kdyz mam pocit, ze ta cena je zvukovy sky navic zobrazovany jen na klicove slovo) je urcena nejen poptavkou (ktera je zas zavisla na ucinnosti reklamy), ale i nabidkou.

V pripade banneru 468x60 je to klasicka temer svisla cara (provozovateli muze byt celkem jedno, jestli se objevi komercni banner, nebo banner vymeniku), v pripade agresivnich forem reklamy (a zvukovy skyscraper JE agresivni forma reklamy) nabidkova krivka zahrnuje i naklady zpusobene "otravenim" uzivatelu (v podstate naklady na znovuziskani odpovidajiciho poctu uzivatelu, kteri kvuli agresivni reklame uz neprijdou), je tudiz vodorovnejsi a rovnovazna cena vyssi.

Pokud tedy chci opravdu VYHODNE oslovit velke mnozstvi lidi, je IMHO nejlepsi pouzit takovou formu reklamy, ktera je agresivni nejmene - na Atlasu je to napriklad textova reklama na homepagi, kde jeden klik vychazi i na nekolik malo korun (pritom je zde i brand efekt, v textu byva URL a zakladni popis sluzby typu Kupte kvetiny na <a href='http://www.flowers.cz)' target='_blank'>http://www.flowers.cz)</a>.

BTW k tomu srovnani s tiskem - podle me je lepsi jedna imprese obycejneho banneru na homepagi nejakeho portalu nez jedna bezna celostranka rekneme v tistene Elle (kde je casto 300 stranek, z toho 200 reklama).

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Symerský

Datum vložení: 14.2.2002 14:12:43

Vy berete zvukovy banner, ktery hraje jen po najeti kurzoru na nej a prestane po odjeti, za agresivni? kolik lidi ma zapnute bedynky pri prohlizeni Internetu a najedou na banner? Velmi malo z tech, co to vidi ..... a za to nasobite cenu nasobkem 2,4?

BTW: ta cena je standardni, zadna klicova slova ....

Normalne stoji skyscraper na Atlasu podle ceniku 1990 a vynasobim-li to 2,4, dostavam se na onu castku 4776. Bez cileni, po celem webu!!!!! Dat tedy za jedno shlednuti clovekem, ktery nema ani zvukovku, 4,77 Kc mi prijde opravdu hodne.

Jak je to s temi naklady? Jake naklady? Barterovane lavicky? Jak tyto naklady vynakladate na znovuziskani ctenare, pokud kvuli cinknuti zvonecku v banneru uz na Atlas nejde? Pokud vim, mate jen barterovane lavicky a vymenne systemy.

Jake jsou naklady na ziskani ztraceneho ctenare a jakou "ucinnou" metodu pouzivate?

Avatar

Autor komentáře: Jirka Lahvička

Datum vložení: 14.2.2002 14:41:28

Ano, me osobne prijde JAKYKOLIV zvuk pri surfovani agresivni a cetl jsem i par vyzkumu (bohuzel nevim z hlavy presna URL), ktere potvrzuji, že nejsem zdaleka sam. V Atlasu nepatrim do sales, proto mam jen malo spolecneho se stanovovanim cen, ale kdybych mel, tak by zvukove bannery mely podobnou prirazku. 4,77 Kc za impresi mi take prijde hodne, ovsem o to prave jde :-) Cena je takova (coz podle me obecne plati na "ucebnicovem" trhu pro jakykoliv analogicky reklamni produkt a provozovatele) prave proto, aby se agresivni formaty pouzivaly mene, nez by odpovidalo jejich ucinnosti (prave kvuli extra nakladum na strane provozovatele).

Naklady na (znovu)ziskani ctenaru:

1. kvalitni/kvalitnejsi obsah sluzby - asi nejvetsi polozka, take nejdulezitejsi, na spatnou sluzbu sebelepsi marketing pravidelne navstevniky nedostane

2. marketing, coz neni jen pouziti omezenych prostredku ve vymennych systemech na netu a neinetovych mediich (ktere maji coby vzacne zdroje nenulovou cenu), ale i kreativa, vyroba podkladu a naplanovani kampane - pocet potencialnich navstevniku je pritom omezeny, proto pokud nekoho odradite, tak je casto ztraceny navzdy :-(

Financni ohodnoceni jednoho pravidelneho navstevnika nejen Atlasu, ale i jinych serveru se muze pohybovat v jednotkach az stovkach Kc. Treba inzertne zajimavou komunitu Lupy tvori radove tisice lidi, tato komunita pritom predstavuje podstatnou cast hodnoty serveru, kterou aspon ja odhaduju na nekolik milionu Kc, jeden pravidelny navstevnik ma tedy cenu nekolik set Kc. Pro "obecnejsi" a mene vyprodane servery je ta cena samozrejme nizsi.

Rekneme, ze uz zminena Lupa bude zobrazovat nejaky zvlast agresivni format (zvukovy a mnohasekundovy interstitial :-), u ktereho kazda padesata imprese bude mit za nasledek ztratu jednoho pravidelneho navstevnika (staci, kdyz si nainstaluje software na filtrovani reklam). Ma-li jeden takovy navstevnik cenu 500 Kc, musel by tento agresivni format stat 10 Kc za impresi, aby Lupa byla aspon na nule. Je to jiste extremni priklad, ale myslim, ze je videt, ze agresivita reklamy se na cene proste projevit musi, mnohdy dost vyrazne.

Avatar

Autor komentáře: Swift

Datum vložení: 13.2.2002 16:25:02

Ano a mnoho agentur se snazi media tlacit do nevyhodnych podminek. Pristup typu bud podepisete smlouvu za takovychto(velmi nevyhodnych) podminek nebo nedostanete reklamu, je dost nefer. Do jiste miry tim suplujete nedostatek klientu. Kdyby agentura ziskala vice klientu a zadala vice reklam, tak i z nizsich provizi by neco ziskala. Takhle se vsak snazi vyrazit co nejvice z media. To pak nuti internetova media davat na stranky vice pozic, vice druhu, proste prepatlavat web reklamou, aby byly schopne, z tech zbytku co jim agentura necha, se aspon uzivit tak, aby neprodelavali. A i to se nekdy nepodari. Verte nebo ne, ale mluvim z vlastni trpke zkusenosti.

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 16:32:03

to je princip hry :?) a cim vice bude na trhu techto jednotlivych hracu, tim lepe se jim budou podminky na jednotlivych z nich "vyjednavat" :?)

Avatar

Autor komentáře: Swift

Datum vložení: 13.2.2002 16:41:39

Tohle neni hra, tohle je pekna svinarna. :-)
Zneuzivat toho, ze inetova media jsou v podstate odkazana na prijmy z reklam, je hyenismus.

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 16:47:44

Je to obchod jako kazdy jiny. A ten je velice tvrdy. Vy sam si taky vybirate zbozi podle ceny .. a kdyz mate produkty "srovnatelne kvality" vyhraje cena (sleva, bonus) ... a nekdy se na tu kvalitu ani tak nehledi, kdyz to umite dobre odprezentovat.

Na druhou stranu musi byt dnes vsem jane, ze ne kazdy muze mit prijmy z inzerce. Musi ve svem segmentu neco znamenat a ten segment musi zajimat inzerenty .. a co se tyka moznosti proti "vydirani" ci obchodnimu vyjednavani agentur .. je tady moznost v podobe mediazastipitelstvi. Se subjektem predstavujicim 30 .. 50 .. 10 .. 100 serveru se vyjednava hur nez s jednotlivci.

Avatar

Autor komentáře: Swift

Datum vložení: 13.2.2002 16:57:55

To je jiste pravda. Ale vse ma sva pravidla. I ta nepsana. Ale kdyz po vas chce nekdo za hruby rocni obrat az 60% prijmu za reklamu, pricemz ten obrat cini tak neco mezi 10-20% procenty nakladu a nejsou ochotni garantovat ani tuto castku, tak v tom mi neco smrdi.

Mediazastupitel nekdy nejedna o nic lepe.

Avatar

Autor komentáře: Boris

Datum vložení: 13.2.2002 17:03:17

V podstate souhlasim. Ale, pokud si rozebereme, kdo s cim stoji a pada vyjde Vam jedno:

- agentura stoji na strane klienta a hledi na svuj prospech

- mediazastupitelstvi stoji na strane serveru a hledi na svuj prospech
---------------------------------------
Ale mediazastupitelstvi Vam da aspon nejakou podporu atd. Agentura vubec nic.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 13.2.2002 17:32:09

Mate pravdu - je to obchod jako kazdy jiny. A cim tvrdsi konkurence na inetu bude, tim pro inet lepe.

Co se tyce inzerce - je to o kulture a ochote, kam az chcete jit. Navic zde maji lepsi postaveni velke nakladatelske domy, ktere mohou inetove medialni projekty podporit kontakty a zkusenostmi ziskanymi treba z "papirovych" medialnich projektu.

Na druhe strane prave tyto domy casto daji prednost barteru a inzerce neni to hlavni, cim inetovy projekt vydelava. V jiste fazi totiz muze prinest svemu domu zisky nekde uplne jinde. Tim ale zhorsuji postaveni samostatnym projektum, ktere za sebou nemaji velky dum. Tyto projekty chteji za inzerci penize, a na to nejsou zadavatele inzerce (po zkusenosti s velkym domem) zvykli. :)

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 13.2.2002 13:01:14

Vždy se snažím uvádět zdroje, ale někdy to občas nejde, protože něco se člověk někde dočte, ale už si nezapamatuje kde. A tohle je právě ten případ. Nicméně můžu dodat ještě další podrobnosti. Šlo o průzkum, který nechal zobrazovat pop-upy ve formě obrázků a postupně zvyšoval jejich velikost. Výsledek byl ten, že čím vyšší byla velikost, resp. doba nutná ke stažení, tím častěji bylo okno uzavřeno dříve než se obrázek vůbec stihl načíst.

V době kdy jsem připravoval tento článek, jsem na serveru <a href='http://www.deviantart.com' target='_blank'>http://www.deviantart.com</a> nalezl právě jeden ukázkový příklad, kdy musí být pop-up okno nutně uzavřeno dříve než se načte, neboť tento gif měl fantastické rozměry 600x350 a velikost 35kB. Autor pak přímo spoléhá, že návštěvník tohoto serveru bude natolik disciplinovaný, že bude pěkně čekat, než se reklama načte, on se na ní podívá a rozhodne se, jestli má zájem nebo ne. Ale proboha co je to za přístup? Kdyby lidé reklamu chtěli, tak by i tato diskuse vypadala jinak. Reklama je prostě vlezlá, vnucuje se a to tak dlouho, dokud někoho nezblbne natolik, že na ní klepne.

Proto jsem uváděl, že asi nejjistější řešení je nechat pop-up jako html stránku, která se načte hned a dřív než ji někdo zavře, tak aspoň uvidí, co zavírá a třeba ho to zaujme.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz