Starší komentáře ke článku: class

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: PCH

Datum vložení: 26.3.2004 0:23:14

TR TD TR TD COLSPAN :) tam kde by nemuseli byt ...
Texty na strance mi pripadaji, ze jsou rozhazeny bez ladu a skladu ...
Nekolik barev, tloustky, velikosti .... takove divne. Strasne spatne se v tom orientuje.
Takove to "podmenu" pod hlavnimi odkazy .. opravdu nesikovne umistnene.
Validitu kodu nekontroluji, dulezite je hlavne to, aby stranka vypadala ve vsech prohlizecich stejne, coz vypada.

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 26.3.2004 7:40:04

když jsem jako lehce pubertální a elegantní mladík navštěvoval školu střední. Opustiv škamna základní školy měl jsem na výbranou, kam zamířit a hned první den na střední ekonomické škole mě ujistil, že jsem si vybral správně. Už tenkrát jsem začal chápat, proč arabský svět toleruje mnohoženství. Pánové a dámy! Ze čtyřiceti vzděláníchtivých pubertálních ratolestí se v naší třídě vyskytovalo pouhých pět zástupců mužského pokolení. Byly to krásné čtyři roky, i když upřímně vzato, místo internetových stránek měli jsme k dispozici jenom několik polystyrénových nástěnek zvících velikosti okénka do světlíku. I tak nám to ale stačilo k prezentaci našich leckdy radikálních názorů, jak už to tak mladí lidé dělají. A o průšvihy vcelku nebyla nouze.

Ale to jsem odbočil. Vrátím se k webíku, který autor zcela dobrovolně a počítám že s určitým mrazením v zádech vystavil zkoumavému zraku zdejších hnidopichů a šťouralů. Upřímně řečeno, při prvním otevření stránky jsem si nebyl jist, kam jsem to zase vlezl. Rádoby technicistní koláž, či co to vlastně je, vůbec žádným způsobem nedává najevo, že vstupujeme do světa, kde vládne vzdělání a mladistvý optimismus. Celá hlavička webu na mě působí ponuře a navíc nevím, co vlastně představuje. Dělá na mě dojem, že je tam proto, aby tam byla. Což je ovšem špatně, když si uvědomíme, že obsah a forma jsou dvě nedělitelné spojité nádoby. Škoda zmařené šance.

Po obsahové stránce snad web splňuje vše, co se od něj očekává. Určité pochybnosti mám pouze o sekci Info, kde jsou uvedeny nejen emaily, ale i čísla mobilních telefonů žáků třídy. Vlastně chybí jen rodné číslo. Nevím, zda se jedná o moudrý počin, když uvážíte, jací primitovové se občas po internetu toulají a co vše se dá dnes zneužít, pokud je pachatel dostatečně vynálezavý a otrlý. Počítám ale, že autor má od každého z žáků souhlas se zveřejněním těchto údajů a v tom případě je to jeho věc.

Kód stránky je klasický tabulkový nekonečný příběh a bohužel přes proklamovanou normu HTML 4 Strict je nevalidní, za což ale mohou převážně drobnosti a sem tam nějaký ten normou nepovolený atribut. O kaskádových stylech se dozvěděl autor zřejmě jenom z doslechu a netuší, že pro obsahovou formu webu jsou vyhrazeny extra elementy (třeba H1 až H6 pro nadpisy, P pro odstavce a tak dále a tak podobně). Takže zápis <font class="home-welcome"> je dost velká divočina postrádající valný logický smysl.

Ale budiž, autor je pouhý nadšenec a amatér a nechlubí se svou dokonalostí. Nebuďme tedy příliš přísní a posuďme celé dílko tak, že svůj účel - to jest informace o škole podává vcelku na úrovni. Byť opět jako každodenně nedává uživateli možnost přizpůsobit si velikost písma svým potřebám. Ovšem mladí lidé jsou zřejmě všichni obdařeni ostřížím zrakem,
takže to snad tolik nevadí.

P.S.
Ačkoliv, přátelé - teď, po dopsání minirecenze jsem si všiml, že tvůrce koncem minulého roku začíná nabízet tvorbu internetových stránek (viz <a href='http://exventura.net/home.htm)' target='_blank'>http://exventura.net/home.htm)</a>. Takže - pane kolego webdesignere, prozatím nenabízejte svou práci za peníze, máte ještě dost co vylepšovat a čeká vás dlouhé studium.

Avatar

Autor komentáře: honza

Datum vložení: 30.3.2004 16:20:28

Jste Vy normální? V každém Vašem příspěvku jsou nějaké šílené povídačky, které s kritikou webu vůbec nesouvisí (jednou je to dovolená v Řecku, jindy zase nástěnky ve škole...) Co to sem taháte? Když chcete předvést své slohy, pište knihy.
A že zrovna Vy máte co kritizovat grafiku, když na Váš vlastní web se nedá pomalu dívat. Ošklivé písmo, ošklivé pruhy přes celou stránku, ošklivé řešení menu s Kompletními weby... V tom si s Malénkem podejte ruce, ten grafice taky moc času nevěnoval a ještě navíc tu kritizuje použitelnost stránek pod různými prohlížeči (a na těch jeho vlastních se mu pod každým prohlížečem rozsype stránka s kontakty jiným způsobem:)

Avatar

Autor komentáře: Raven

Datum vložení: 30.3.2004 17:05:15

"Bohužel" normální skutečně je. ;)

Nevím jestli k tomu má Plaváček stejný důvod jako já, ale to nevadí, já bych řekl, jak to vidím já.

Kritiku si nečte jen autor, kritiku si čtou i jiní lidé, kteří chtějí dále přispět nebo se poučit nebo jí prostě jen přečíst. Proto při psaní příspěvku do kritiky hraje svoji roli také jistá poutavost příspěvku a tady musím říct, že Plaváček má jakýsi magický dar k tomu, aby to skutečně poutavě napsal.

A svoje výlevy, pane Honzo, si nechte na jinde, nebo je alespoň formulujte trochu normálně - lidsky.

Děkuji za pozornost!

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 30.3.2004 18:57:47

Víte, pane Honzo, už jenom holý fakt, že si pamatujete mou stať o dovolené v Řecku, mě naplňuje uspokojením, protože dodává důkaz, že jste mou minirecenzi četl. Hlavně proto jsem jí totiž psal. A pokud se týče nástěnek, ta nám v tehdejší bezpočítačové době nahrazovala internet, byť s omezenou působností a mě to zkráta přišlo jako dobrá paralela.

Nelíbí-li se Vám můj web, je to Vaše svaté právo, které Vám nikdo nebere, a já budu první, kdo Vám ho přizná.

A na závěr - uznávám a přiznávám zde otevřeně, že můj web je HROZNÝ. Naprosto neskutečný a divoký, nestandarní, neumětelsky nakreslený a podřadný, až nepodstaný, prostě grafický průšvih na n-tou. To si myslím dokonce i já.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 30.3.2004 19:28:15

Koukam ze se kritika webu pomale ale jiste meni v par lidi co kritizuje weby a druha polovina co utoci a napada ty kteri kritizovali - a jejich weby ktere predmetem kritiky nejsou.

Avatar

Autor komentáře: Jiří Maňas

Datum vložení: 30.3.2004 20:02:48

Taky jsem si vsimnul, ze tak polovina prispevku je OT, ale co uz.. Jsem rad za tu trochu (eg. Plavacek), ktera mi "neco prinesla".. Jak jsem psal, na tyto stranky zatim kaslu, ale zajimal by me vas nazor na stranky EXDESIGN.cz, ktere jsem se nakonec rozhodl predelat do CSS (Valid) Layoutu s Validnim kodem (HTML 4.01 Strict - vsechny stranky.. a mozna se jeste pokusim o XHTML, asi 1.1 ..) Tady mi jde spis o kritiku kodu (i kdyz vim, ze bude tvrda :), snazil jsem se to udelat co nejlip, ale urcite tam bude hodne veci, ktere by sli udelat o dost lip.. zkuste na to treba mrknout i bez CSS, snazil jsem se, aby to bylo logicky usporadane (logo-obsah-navigace-ostatni)
Plavacek:
ad- to s tim Vecernickem rozhodne nebylo mysleno jako urazka.. Pisu to sem, protoze si nejsem jisty, jestli jste to jako urazku nepochopil..
ad2- ohledne vaseho designu, jelikoz ho tu moc lidi kritizuje, tak prispeju i svym nazorem. S tim, ze se to pro stranky webdesignerske firmy, ktere by meli necim vyniknout moc nehodi celkem souhlasim, ale zase si myslim, ze nikdo neni dokonaly a vasim hristem je kod.. Ten design je super pokus, ale myslim, ze kdyby jste se spojil s nejakym opravdu kvalitnim grafikem/webdesignerem, byla by z vas silna dvojka (resp. firma).. to je jen takova poznamka, neberte ji moc vazne..
---
Diky za kritiku..

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 30.3.2004 20:16:01

O mě je známo, že v životě beru vážně velmi málo věcí. Ale fakt, že právě grafická podoba mých stránek je to JEDINÉ, co jsem zrovna já nedělal, je svým způsobem zajímavá a nutí k úvahám. Právě design svých stránek jsem chtěl po své kamarádce, která se jako profesionální grafička živí ve Spolkové republice Německo (už jsem to proflákl na grafice.cz, tak proč ne tady) a ona mi ho zpracovala. Návrh, nad kterým jsem ohrnoval nejen nos, doplnila slovy: podívej, Mildo (to jsem já), já vím, že je to celé divné, ale je natolik divné, že to potencionální klienty rozhodí pěkně půl napůl. Půlka tě bude bezmezně obdivovat a bude chtít web jenom od tebe. Půlka tě bude stejně bezmezně nenávidět a nikdy si od tebe ani skývu chleba nevezme. Ale nikdo, NIKDO nezůstane lhostejný. A to je princip jakékoliv reklamy.

A stránky webdesignerské firmy nejsou nic jiného než reklama. Jinými slovy, já mám jistotu, že 50% budoucích zákazníků si mě zvolí. Dalších 50% zákazníků si mě ani nevšimne. Ale nic mezi tím. Nejsem lidem lhostejný. A o to přece jde. To, jestli máš validní HTML 4.01 je vedlejší, to jenom důsledek tvé dobré práce. To že máš web sémanticky správně postaven je přece samozřejmost. To že uděláš beztabulkový web je taky oukej. Ale v tom přece práce webdesignera neleží. Leží na tobě tíha přístupnosti. A to je ten je ten největší oříšek. Jak web vypadá je fakt podružné.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 30.3.2004 20:34:55

Dobry. Nevim zda je to opravdu reakce na muj prispevek, dodam jen tolik. Vzhledem k tomu ze se tu za posledni cca mesic rozmohly osobni utoky na nektere z lidi, kritika webu ma moji minimalni pozornost. Ten zbytek zrejme neni smerovan na me. Ja reagoval jen na dalsi ze serie utoku vsech tech Radovanu, majitelu, Honzu, anonymu, abcd - a jinych jejichz hlavnim kredem je zrejme prudit a navazet se do lidi.

Je mrzute ze se s pomerne slusne sekce kde jeste nedavno byvalo kolem padesati prispevku se stala takova zumpa.

Avatar

Autor komentáře: vnc

Datum vložení: 26.3.2004 8:30:07

ta protoze jde o nekomercni stranky a newbie webdeseignera, nebudu moc rozebirad kod (radsi) a venuji se jen tomu co je videt pouhym okem
1/ krome home jsou vsude texty prelezle mimo stranku (Firefox/WinDos) asi by neskodilo odstavce textu zavrit do tagu (p) od toho tady taky je :)
2/ grafika paticky a hlavicky spolu moc neladi, ani stylem a uplne ani barvou
3/ grafika hlavicky moc nekoresponduje s "obsahem" webu

Avatar

Autor komentáře: morgan

Datum vložení: 26.3.2004 11:58:24

Zdravim, prohlizel jsem krom stranek skoly jeste domaci web autora a projekt exdesign... po vzhledove strance se mi weby velice libi (i kdyz mi na prvni pohled pripadly hodne stejne), ale jak uz nekdo zminil - o CSS slysel "master" tak mozna z doslechu. Dobra grafika je jedna vec, ale udelat kvalitni (nejen validni :o) ) kod druha. Kazdopadne si myslim, ze pri zlepseni znalosti v oblasti XHTML/CSS a s vetsim poctem projektu bude Jirka velmi dobry. Tak muj nazor jest, doufam ze me tu nikdo neukamenuje :o)

Avatar

Autor komentáře: Johny

Datum vložení: 26.3.2004 14:39:35

Ahoj,

Mam problem - ne primo se strankami, ale verim, ze mi nekdo pomuze. Chtel bych pouzit skryty text na strance, ktery se rozbali az po kliknuti na nadpis. Nasel jsem sei nasledujici funkci (JS + CSS), ale nechodi mi to v Netscape a Mozille (MSIE a OP7 jsou OK)?

Jak na to?

Vitek

<script>
function change_view(row){
eval('item'+row+'.style.display = item'+row+'.style.display == "" ? "none" : ""');
}
</script>


<a href="javascript:change_view(1)">Kliknutim na nadpis se rozbali text</a>
<div style="display:none" id="item1">bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla</div>

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 26.3.2004 14:48:41

tak nějak si říkám, že pro takovéto dotazy je tu rubrika Interforum, pane kolego.

Avatar

Autor komentáře: Siris

Datum vložení: 26.3.2004 16:04:41

mozna misto
item1.style.display
pouzit
document.getElementById("item1").style.display
pak to bude fungovat ve vsech novejsich prohlizecich

Avatar

Autor komentáře: Johny

Datum vložení: 29.3.2004 9:01:10

FOR SIRIS - Diky za radu!

FOR ALL: Co se tyce "Interfora", tak jsem ho popravde prehled (a to sem chodim uz dlouho). Urcite tam zabrouzdam. Nejlepsi je zeptat se tam, kde to zije ... :-)

Informace na Intervalu jsou kvalitni, jen mi obcas prijde, ze se tu tezko vyhledava (rozdeleni clanku v sekcich je malo strukturovane). Nechysta Interval nejake zprehledneni?

A co treba novy layout bez TABLE, TR, TD, TD, TD :-) Kdyz uz se to tu tak probira, mohl by jit Interval vzorem ;-)

Diky a zdar Johny

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 29.3.2004 11:32:39

<I>...Kdyz uz se to tu tak probira, mohl by jit Interval vzorem...</I>

A on nejde? ;-)

Avatar

Autor komentáře: Jiří Maňas

Datum vložení: 26.3.2004 16:26:42

Dobry den,
tyto stranky jsem udelal a do intervalu poslal asi pred 2 mesici, od te doby jsem na nich toho moc neudelal (resp. ani jsem na ne nesahnul) a chystam se je za nekolik mesicu cele udelat znovu (= design, kod), ted jsem je "pustil k vode", protoze se nyni venuji studiu (pochopitelne ne skole ;) zacinam se zajimat vic o kod, CSS layout a v neposlednim taky o programovani dynamickych stranek). Mam hodne literatury, takze v nasledujicich mesicich chci co nejvic zlepsit uroven moji prace (jak aktualnich projektu, napr. EXDESIGN - <a href='http://exdesign.cz' target='_blank'>http://exdesign.cz</a> , tak hl. projektu budoucich).
Tim chci naznacit to, ze pro me nyni nema smysl vylepsovat neco (stranky Tercie B), co by potrebovalo udelat kompletne nove, od zacatku do konce a nez abych udelal dalsi "(pod) prumerne" stranky, jak je hodnoti profici, tak se radsi budu ucit a potom udelam "poradne" stranky.
Samozrejme, ze si vasi kritiky vazim a rozhodne si ji vezmu k srdci pri tvorbe dalsich projektu, ale stavajici prezentaci Tercie B neovlivni.
Nyni k odpovedim na nektere nevyjasnene veci:
2 <B>Plaváček</B>:
K tem cislum, ano, vsech jsem se samozrejme ptal a uvedl kontakty jen na ty, kteri mi to povolili.
K validite a CSS, nevalidni souhlasi, ty stranky jsem "splacal" velmi rychle a na nejake validite kodu mi opravdu nezalezelo (a nezalezi mi na ni moc ani ted). S tim pochopitelne souvisi i CSS, ktere jsou tam, jak nyni poznavam, opravdu "ujete". Na webu EXDESIGN je to uz myslim o neco lepsi, ale rozhodne mam jeste co dohanet.
K memu webdesignu, myslim ze to, jestli ho nabizim, je moje vec, stejne jako to, ze jestli o nej nekdo bude mit zajem bude vec toho cloveka. Myslim, ze budete souhlasit s tim, ze abych mohl zacit casem neco profesionalne delat, tak budu potrebovat reference a cim vic jich bude, tim lip. (tim nechci rict, ze by nezalezelo na kvalite, ale kazdy nejak "postupuje" v kariere)
2 <B>morgan</B>:
K grafice, diky.
K zlepsovani, o tom pisu o kousek vys.

Jeste bych mel takovy dotaz, jak si myslite, ze bych mel postupovat v mem studiu? Napr. jestli se mam od zacatku venovat validite kodu (a potom jestli HTML, nebo XHTML), nebo radsi vyliditu vypustit a venovat se stoprocentne CSS.. Proste co si myslite, ze je z profi webdesignu opravdu dulezite a co min. Napr. zakaznik o validatoru vetsinou jeste ani neslysel, ale CSS muzou ovlivnit i vzhled, ktery je pro nej velmi dulezitym aspektem. Taky to programovani je urcite dulezite, z meho hlediska dokonce nejdulezitejsi (projekt, ktery se chystam delat). Diky za vsechny nazory a taky diky za jakoukoliv kritiku.

Preji vsem hezky zbytek dne.

Avatar

Autor komentáře: TimJ

Datum vložení: 26.3.2004 16:46:10

<I>CSS muzou ovlivnit i vzhled</I>
CSS ovlivňuje vzhled :-)
Osobně si myslím, ale je to jen můj názor, že by sis měl postupně XHTML zažít (proč se učit HTML, když tu máme jeho novější verzi?) natolik, abys mohl psát kód validní bez pomoci validátoru a validátor použít jen v případě, že se ti někde něco "rozpadne" nebo až po dokončení celého díla (nehledě na to, že se dají kvalitně udělat stránky i nevalidní, ale trochu to snižuje jejich použitelnost, hlavně do budoucna).
CSS se nauč, vzhledem k tomu, že máš slušné grafické cítění (oproti mě uplně skvělé ;-)) časem přijdeš na chuť třeba skinům. A ty dělat bez CSS je neuvěřitelné utrpení a navíc je to svym způsobem špatně.

Fuj to sem se rozepsal :-D.

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 26.3.2004 18:14:35

Prima, konečně autor, který se nestydí za své dílo a ví, že to není ono. Odpovím na tvou otázku týkající se validity dokumentu. Už to tu možná zaznělo mockráte, ale přesto: validita jistě není všelékem, obecně vzato jde o ní až v poslední řadě. Problém leží jinde. Pokud plácám stránky pro sebe, svou školu nebo své kamárady a dělám to stylem "metr piv to spraví", pak nemá cenu o něčem podobném bavit. Problém vzniká v okamžiku, kdy něco takového nabízím veřejně a jistě se najde klient, kterému se budou stránky tvého webdesignerského studia líbit (lidé mají vkus různý, mě osobně moc nesedly) a ty budeš postaven před problém, kolik za svou práci inkasovat. Ber to takhle, i já a mnoho jiných webdesignerů prošlo asi stejným vývojovým obdobím od objevování věcí typu rozevlátého animovaného gifu a hlavně aby to bylo hodně barevné ke skutečně profesionální práci. Ta ale vyžaduje především velkou dávku sebekontroly. Jistě, klient většinou nepozná, že tvůrce svou práci na kódu odflákl a dal přednost líbivosti před dokonalým technickým zpracováním. Jenže objevit se to může v okamžicích, o kterých se ti ani nezdá. Kllientovi si postěžuje jeho zákazník, že jeho stránky na mobilu skončily chybovým hlášením. Průšvíh jako mraky. Validní dokument může takovým nepřijemnoistem zabránit, protože validní stránky stavěné podle určité normy by se měly alespoň nějak zobrazit všude.

Avatar

Autor komentáře: Jiří Maňas

Datum vložení: 26.3.2004 18:23:42

S tou validitou mate urcite pravdu a velice dobre vim, ze ji vsude obhajujete (eg. grafika.cz ;). Myslim, ze to je dobra domena kvalitniho webdesignera a budu se snazit, abych ji mel taky. Zacnu ale tim pro me "dulezitejsim" a tim jsou CSS. Urcite se ale budu snazit psat validni kod, i kdyz ze zacatku to mozna bude problem.
btw, ta kompatibilita na ruznych zarizenich az po mobily (resp. chytre mobily, komunikatory) je pro me take dulezita.. Z toho duvodu (samozrejme, ze jich bylo vic, ale toto je jeden z nich) jsem si vybral pro programovani .NET, ktery je hodne univerzalni.

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 26.3.2004 19:01:44

Paráda, to je slovo chlapa. Už je to dávno, co se stalo, že autor webu se necítil ukřivděný, ale sklapl podpatky a chlapsky prohlásil: ano, udělal jsem chyby, díky vám páni kritici, vezmu si z toho ponaučení a budu čím dále lepší až budu nejlepší na celém světě. Udělal sis u mě očko :)

Avatar

Autor komentáře: Jiří Maňas

Datum vložení: 26.3.2004 20:38:57

;)
opravdu si vazim toho, ze jste venoval tak dulezitou dobu, kdy se vysila Vecernicek, tomu, aby jste napsal tento post :D taky u me mate ocko ;)
Preji vam i vsem ostatnim kritikum hezky zbytek vecera..

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz