Starší komentáře ke článku: e-gram.cz

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: First

Datum vložení: 7.4.2003 8:53:57

Bez zapnutého JavaScriptu jsou stránky absolutně nepoužitelné, protože se z hlavní stránky žádnou navigací prostě nedostanu! Apropo: i tak: odkazy na window.open či location.href, to je fakt hrůza...

Pro šťouraly a ignoranty, kteří se tu taky občas v diskuzi objevují ("A proč teda nemáš, ty blbče, zapnutej JS?") - nemusí se jednat o textové prohlížeče, ale i o to, že pomocí JS lze zneužít plno bezpečnostních děr v prohlížečích (nejen v MSIE!). Howgh.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 7.4.2003 11:16:23

Strašpytle! :)

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 7.4.2003 20:36:01

Já nevím, ale mě to bez JS funguje - prostě prohlížeč zareaguje na zakázané skriptování.

Avatar

Autor komentáře: First

Datum vložení: 7.4.2003 21:04:58

No, tak rychlost opravy tohoto fatálního nedostatku se jim musí nechat :-) Ještě ráno to tedy nefungovalo, díval jsem se i na zdroják. Teď tam je konečně i správný alternativní atribut HREF.

Ale trošku si ještě přece jenom šťouchnu :-)
Zajímavé je to s prohlížečem NN4.x. Dostanu upozornění, že mám zastaralý prohlížeč a ať si nainstaluju novější verzi nebo MSIE (ale je to alespoň napsáno docela slušnou formou). Tento fakt ale stránky zjišťují pomocí JS, nikoliv např. PHP, takže pokud JS vypnu, NN4.x začne stránky sice načítat, ale pak se "zavěsí" a jde jedině natvrdo "odstřelit".
Tak proto ta hláška ;-)

A vzhledem ke kódu je dost špatná tzv. přístupnost a použitelnost (na tu já jsem obzvlášť háklivej, je mi líto).

Avatar

Autor komentáře: David

Datum vložení: 7.4.2003 13:14:13

fakt spatna stranka, arogance autoru nezna mezi

Avatar

Autor komentáře: brejd

Datum vložení: 7.4.2003 14:51:32

Hele tyhle stránky jsou relativně dobré podívej se na stránky kamaráda a poznáš co je to hrůza . a to beze srandy na to by se měla udělat kritika hned by jsi změnil svůj názor jeho stránky jsou <a href='http://nova.mysteria.cz' target='_blank'>http://nova.mysteria.cz</a>

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 7.4.2003 16:57:53

I kdy pominu, ze obsah je naprosto zbytecnej, protoze projektu Internet do skol se venuji minimalne dva dalsi servery a tim padem se na e-gramu clovek nic noveho nedozvi, prejdu i to ze MSMT stavi portal na domene, kterou vlastni soukromy subjekt, tak fakt nechapu proc aspon nefunguje domena e-gram.cz a musim vytukavat cely <a href='http://www.e-gram.cz' target='_blank'>http://www.e-gram.cz</a>. Ze by MSMT sverilo budovani serveru opravdovym odbornikum?? Nebo tvurci nestacili jeste absolvovat vsechny lekce akreditovanych skoleni?

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 7.4.2003 20:43:56

Jestli to nebude spíš naopak- jestli je e-gram oficiálním portálem MŠMT, tak minimálně dva další servery ty informace nejspíš přebírají?? Tak čí obsah je zbytečnej? Jinak- zobrazení domény e-gram.cz funguje - možná by stačilo psát fakta. Jinak je to tady pěknej bulvár, konečně koutek pro opravdové odborníky...

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Posker

Datum vložení: 8.4.2003 8:51:26

Tak tak e-gram.cz v pohodě funguje ... než tady někdo něco napíšete, tak si to proím Vás ověřte ... znáte to pořekadlo: třkrát měř...
Pak se zbytečně ztrapňujete, když si hrajete na IT profesionály.

Avatar

Autor komentáře: First

Datum vložení: 8.4.2003 9:17:57

Pane Chytrý, stránky dělám už několik let, tak si laskavě nechte svoje rozumy. Opakuji: stránky ráno bez JS nefungovaly, díval jsem se i do zdrojáku (a že mu myslím rozumím, protože stránky dělám v čistě textové formě a nepoužívám jakýkoliv WYSIWYG editor nebo něco podobnýho).
Prostě byla rychlá oprava, nic víc...
Tuhle debatu končím, nemám zájem, aby mě tu někdo napadal a dělal ze sebe chytráka a ze mě hlupáka.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 8.4.2003 9:37:47

Ano, o projektu E-gram dnes pise i server Ceska skola na <a href='http://www.ceskaskola.cz/ICTveskole/Ar.asp?ARI=101078&CAI=2131' target='_blank'>http://www.ceskaskola.cz/ICTveskole/Ar.asp?ARI=101078&CAI=2131</a> Tedy je velmi pravdepodobne, ze se web opravuje a upravuje i na zaklade pripominek nas vsech. Co nefungovalo rano nebo vcera, muze byt dnes jiz minulosti, coz je ostatne take duvod toho, proc tato diskuse existuje.

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 8.4.2003 9:59:50

Ano, a musím říct, že to je velmi dobrý počin, založit tuhle "sekci". Na mnoha fórech nebo poradnách si někdo vždycky dá příspěvek "Zhodňoťte - zkontrolujte - prosím můj web" a konečně někdo založil podobnou sekci samostatně :-) Sám jsem tu zatím "svoje" stránky neměl (i když jsem doufám někde ve "frontě"), ale musím říct, když jsem četl zpětně všechna podrobná hodnocení na uveřejňované stránky, že jsem si z toho plno věcí vzal a o několika dalších věcech se poučil (že jsem je udělal ne zrovna rozumně).
Uvidíme, snad "moje" stránky nepropadnou :-), ale i kdyby, alespoň budu vědět proč a pokud to budou z více hledisek přijatelné názory a pohledy, alespoň je opravím či upravím - hlavní je o těch nedostatcích či jiných úhlech pohledu se dozvědět.
Nevím, ale tahle sekce nemá na českém Internetu asi konkurenci, i když nevím proč, opravdu se mi to zdá důležité - protože, ať se nám to líbí nebo ne, většina návštěvníků stránek, i když mají k dispozici formulář, prostě na chyby nebo výtky autora neupozorňuje. Tady se ale občas, naštěstí, někdo najde :-)

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 7.4.2003 17:13:17

Ukazkovy bastl. Po graficke strance to neni zle, i kdyz vpravo nahore mam nejake tecky a cary. Ale to provedeni... chybi doctype. Javascript jeste pred <head>. Nejsem se schopen dostat na zadne stranky protoze mam vyple otvirani javascriptovych oken - chybi jakakoli alternativa. 90% stranky renderovane javascriptem, zbytek je tabulkova hruza. V ohlasech a nazorech je sloupec ktery cita jedno slovo na radek.

Chybi jakakoli podpora pro jakymkoli zpusobem postizene lidi, pisma jsou tragicky mala (a na zmenu velikosti reaguje pouze JEDEN (?!) prispevek). Taky tam zrejme chybi paticka ci co, nebo to ty stranky konci jen tak kdyz jsou nahore zaoblene? Chybi staticka verze stranekm tohle vam zadny prohlizec nenajde. Stranky jsou tezce nekonzistentni, nekde je pismo ze to clovek pomale neprecte, jinde je pismo cca 10x vetsi...

Nejak mi unika smysl tehle rubriky, po jednom weblogu ktery byl celkem dost dobry se zde objevuji horsi a horsi stranky. Zacinam tpet pocitem ze by se to melo prejmenovat na 'odstrasujici priklady'.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 7.4.2003 21:37:16

napada me jen jedine: "jezisi kriste..." protoze plne souhlasim s vitem... tyhle stranky nazvat odstrasujicim prikladem je jeste prilis decentni ;))

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Posker

Datum vložení: 8.4.2003 8:53:51

Nejsem autor tohoto webu (ani kritizujícího), ale myslím, že název rubrika "Kritika webu" tady není od toho aby se tu oběvovali SUPER stránky, ale takové kde si autor přeje je zhodnotit. Proč bychom měli očekávat nějaké hvězdné obsazení?

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 8.4.2003 9:02:07

Dobre dopoledne pane Poskere,

souhlasim s Vami. Navic je to velmi prinosne, rada serioznich webovych tvurcu zacala po pripominkach zde v "Kritice webu" sve stranky opravovat. A to je to, proc je tato rubrika zrizena. Je to takove verejne testovani, kde je mozne rici vse a autor si uz sam vybere, co povazuje za vyznamne a dulezite.

Vedle "Kritky webu" jsme zridili nedavno ve spolupraci s Martinem Snizkem take tzv. Rentgen, v nemz jsou pripominkovany zneme webove stranky. Nyni se zde muzete tesit mj. na stranky Ministerstva informatiky.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.4.2003 14:17:37

Vite, me by spis potesilo kdyby se tu nedavaly porad dokola stranky s opakujicima se chybama. Vzdyt se tu pise porad to same:
- chybejici doctype
- chybejici kodovani
- chybejici alty pro obrazku, zamena alt za title
- renderovani stranek pomoci javascriptu
- stranky bez jasne definovane koncepce
- velikost pisma
- chybi alternativa k javascriptu

Vybral jsem minimum atributu, ale ruku na srdce. Kolikrat se to tady psalo? Skoro u kazde stranky co sem prisla. Nema prece smysl dava stranky ke kritice kdyz se staci podivat na minulou kritiku a najit tam vsechny tyhle chyby. Pokud nekdo da sve stranky ke kritice a me nezbyva nez tam napsat 'chybi doctype a kodovani', pak mi trosku unika smysl rubriky. Jestlize nekdo chce nechat sve stranky zhodnotit, mel by se snazit vyvarovat se chyb predchudcu. Schvalne, jste pane Salanda schopen rict na kolika kritikach se zde objevily tyto stale se opakujici chyby?

Bylo by znacne ucelnejsi proste nektere z techto stranek vyradit a zarazovat sem jen priklady jejichz autori se do tehle rubriky nekdy podivali a odstranili aspon to co se tady opakuje porad dokola. Daleko vic by me potesily kritiky na stranky kde se lze o necem poucit. Nejsem si jist kolik stranek v zasobe na kritiku mate, ale tady se opakuji porad ty stejne chyby :(

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 8.4.2003 14:40:31

Pokud nekdo da sve stranky ke kritice a me nezbyva nez tam napsat 'chybi doctype a kodovani', pak to neni problem rubriky, ale problem cloveka, ktery ke kritice svou stranku nabizi.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.4.2003 14:44:39

Ano, ale pouze zabira 'cas' ostatnim projektum. Projektum lidi kteri na nich pracuji a snazi se je zlepsovat. Polovina veci ktere tady byly opravdu nevypadaji ze by jim o nejakou kritiku slo. Spis ze slo jen o reklamu 'zadarmo'

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Posker

Datum vložení: 8.4.2003 17:13:29

S tím teda nesouhlasím ... už kdysi kdosi známý řekl, že opakování je matka moudrost ... tak to po něm nebudu opakovat :o)

Avatar

Autor komentáře: Pavel

Datum vložení: 8.4.2003 18:47:04

A taky tohle: "Všeho moc škodí!!!" :-)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Růžička

Datum vložení: 8.4.2003 9:27:02

K prezentovanému webu, který na mě působí dost odtažitě, mám několik připomínek:

- první pohled - jakési logo e-spring, nejasné co znamená.

- volba barev a celkové rozvržení odpovídá designu stránek tvořených v období 1999-2000 (pokud mužno vše naplácat na jednu stranu)

- menu je tvořeno obrázky, avšak bez alternativních popisků, s vypnutými obrázky nelze stránky prakticky procházet

- použité skripty a definice stylů jsou přímo ve zdrojovém kódu stránky a tvoří více než 80% objemu kódu, stránka je tak velmi náročná na objem přenesených dat !

- odkazy jsou řešeny JavaScirptem, při vypnutém JavaScriptu nelze stránkami procházet!!

- neošetřené parametry předávané do skriptu
<a href='http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131+412171718&jazyk=cz' target='_blank'>http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131+412171718&jazyk=cz</a>

- v poli hledání se interpretuje HTML kód
<a href='http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131313162217&jazyk=cz&hledat=<marquee><big><big><big>hledám' target='_blank'>http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131313162217&jazyk=cz&hledat=<marquee><big><big><big>hledám</a>

<a href='http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131313162217&jazyk=cz&hledat=<script>alert('baf')</script>' target='_blank'>http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131313162217&jazyk=cz&hledat=<script>alert('baf')</script></a>

<a href='http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131313162217&jazyk=cz&hledat=<script>alert("baf")</script>' target='_blank'>http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131313162217&jazyk=cz&hledat=<script>alert("baf")</script></a>

- použito málo kompatibilní kódování Windows 1250

- volba řezu s tloušťky písmem zcela mimo jakékoli zásady typografie a také zásad CSS (nadpisy) - <a href='http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131324124744&jazyk=cz' target='_blank'>http://www.e-gram.cz/index.asp?linkid=131324124744&jazyk=cz</a>

Při tolika nedostatcích je s podivem, že hierarchické menu je funkční i v Mozille, avšak je tam viditelný chybějící obrázek, který je zřejmě použit pro vymezení vzdálenosti textu od levého okraje.

Myslím, že je téměř jisté, že řada našich čtenářů by podobný web zvládla líp, popisované chyby jsou školácké a jejich předcházení je mnohokrát probrané z různych stran v našich článcích.

Pavel Růžička
odborný redaktor Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Citrus

Datum vložení: 8.4.2003 10:39:30

Co Vím tak na stránky je nasazen redakční systém s WSW editorem. Není na místě odsuzovat autory webu co se týče obsahu stránek, jestliže si zákazník plní stránky sám a tím pádem i naseká takové chyby jako je to, že někde je větší písmo někde menší, jinde zase jiný font. Viz předchozí příspěvek.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 8.4.2003 10:42:43

Redakční systém s WSW editorem není omluvou pro technické chyby, kterými je e-gram prolezlý. A konec konců, i WSW editor se dá udělat tak, aby tam přispěvatel nemohl udělat paseku ve smyslu chybných fontů a podobně.

Avatar

Autor komentáře: Citrus

Datum vložení: 8.4.2003 10:49:58

Nevím jestli je ošetřen, ale vím že uživatel ve WSW hlavně vidí co zveřejní. A to je hlavní kámen úrazu. Pokud se vúbec podívá na zveřejněnou stránku.. (Myslím, že vždy danou stránku může editovat)

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.4.2003 10:56:42

Co je WSW editor? Copak se neda udelat parsovani html tak aby tim binec neprosel? Nedavno uverejnil napriklad koles na okounovi svuj okouni parser. Vypada sice strasne ale faktem je ze dokaze zabranit temer vsem chybam - zrusit javascripty, zakazat definice stylu, povolit parove i neparove znacky, zabranit krizeni znacek apod. Kdyz si to doplnite o parsovani ve zdejsim blogu kvuli linkum, myslim si ze sance ze projde nevalidni kod je minimalni a stranky temer nemate sanci rozdrbat. Koneckoncu existuji spider validatory takze jste schopen zjistit kde jsou chyby, na zaklade logu usoudit zda to byla nevedoma chyba nebo pokus o hack stranek z pozice admina a pak ho pripadne vykopnout.

Staci chtit...

Avatar

Autor komentáře: -pot@pnik-

Datum vložení: 8.4.2003 18:48:14

Povezte mi prosim Vas, co je malo kompatibilni na windows-1250?

Jinak doplnuji:
- meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1250" by mel byt v hlavicce na prvnim miste jinak IE na Macu bude spatne interpertovat kodovani
- na vsech strankach stejny TITLE
- definice pisem (lepsi by bylo "Verdana CE", Verdana, "Arial CE", "Helvetica CE", Arial, Helvetica, sans-serif)
- pouzivani ruznych zastaralych nebo neexistujicich tagu (font, atribut height u tabulky, atribut language u script atd.)
- celkova nesematicnost webu (skoro se nepouzivaji nadpisy h1, h2..., seznamy ul, ol, atd.)
- pouzivani jakehosi pseudo HTML

To jen tak letmo na prvni pohled.

+ samozrejme vsechny predchozi reakce ctenaru

Avatar

Autor komentáře: -pot@pnik-

Datum vložení: 8.4.2003 18:56:21

Dodatek:

- spatne volene popisky (ted nevim, jestli to jsou alty, nebo titly, protoze se neorientuju v te zmeti kodu) treba u @spring je popis Logo, u statni info. politiky je popisek nadpis. Melo by to charakterizovat text obrazku, coz ted rozhodne neni.

Avatar

Autor komentáře: Pavel

Datum vložení: 8.4.2003 13:36:54

Jako Indos.cz a podobné projekty totálně k prdu, ale alespoň se někdo naučil trochuprogramovat a příštšě to snad zvládne lépe. Holt každý se na nečem učil a proč to nezkoušet na školství kde se to tak nějak nebere...

Avatar

Autor komentáře: Citrus

Datum vložení: 8.4.2003 14:51:12

Myslím, že když někdo hodnotí chyby na cizím webu, měl by se zaměřit nejdříve na bezpečnost a zpracování toho vlastního. viz. malý přiklad.
<a href='http://www.interval.cz/?idcategory=1+x5' target='_blank'>http://www.interval.cz/?idcategory=1+x5</a>
neošetřeno a hodí chybu..

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 8.4.2003 15:08:40

Hezke odpoledne,

jen bych upozornil, ze my nehodnotime cizi weby, my umoznujeme ctenarum, aby je hodnotili. Add system - viz me editorialy - chysta se novy redakcni system, ale ted jsme to zbrzdili my sami svymi pripominkami prave kvuli funkcnosti. Ale to je spis diskuse k editorialu, nez k e-gramu, o kterem je zase tato diskuse.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.4.2003 15:46:34

Nojo ;) a to se radsi ani nedivejte do zdrojaku :)

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 8.4.2003 16:02:02

asi tak .o)

Avatar

Autor komentáře: Frost

Datum vložení: 8.4.2003 21:43:34

Musim rict ze me design tohoto webu prekvapil. Nedelam si iluze o pristupu jakehokoli ministerstva (vcetne MSMT) k novym technologiim. Presto se domnivam, ze design je velmi kvalitni. Nedostatky ve zdrojovem kodu me nijak neprekvapuji, vetsina autoru si neuvedomuje v cem spocivaji vyhody validniho kodu, ani font-family:Verdana,Geneva,Arial... me neprekvapila, prestoze to nekdy umi nadelat peknou paseku v alternativnich prohlizecich a dokonce ani fixni velikost pisma (proboha lidi, prestante uz ji konecne pouzivat... Co takhle misto "font-size:10px;" zkusit "font-size:65%;" (Pri nastaveni zakladni velikosti na 12px)?).Necekal jsem totiz zadne zazraky. Ale design je jinak velmi pohledny.I kdyz pismo by mohlo byt vetsi.Modra a cerna, v kombinaci s bilou a cervenou barvou na me pusobi pomerne prijemne...Tak to by asi stacilo:)

Avatar

Autor komentáře: H2OD

Datum vložení: 9.4.2003 17:42:31

Myslim, ze spousta lidi co na tom delalo a odflaklo to, ma diky teto diskuzi zase o trochu prace na vic ... ;))
No, on business neni jenom o tom, za kolik to vyfakturujeme, ze hosani .... ;))

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz