Starší komentáře ke článku: Jak budovat a rozvíjet e-shop

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 17.12.2003 2:15:41

Zdeněk Hrazdila je pro mne na Intervalu zárukou kvality, i když občas pohříchu poněkud akademické. Proto mne mrzí, že v tomto článku získala právě ona akademičnost navrch. Některé rady postrádají praktický smysl (někdy i smysl vůbec), jiné důležité rady chybějí. Jen tak namátkou a v rychlosti:

1) "zatímco v kamenném krámě se prodavač zná s lidmi "tak trochu od vidění", e-shop vás s nakupujícím propojí mnohem detailněji (už díky povinné registraci)"

Moje zkušenosti jsou přesně opačné. Elektronický obchod ve srovnání s kamenný trpí právě nedostatkem kontaktu a komunikace se zákazníkem, někdy až fatálním. Proto je v něm třeba komunikaci všemi možnými prostředky podporovat -- sama od sebe rozhodně nepřijde.

Pokud jde o povinnou registraci, všeobecně je považována za jednu z nejhrubších chyb, které se může elektronický obchod dopustit.

2) "Žádejte neomezený prostor pro databáze prodejny, bez omezení počtu položek."

Proč? Co když prodávám položek jen 5 a vím, že jich minimálně dva roky nebude víc?

3) "Obchod by měl být kompatibilní se standardními účetními programy."

Proč? Nestačí, aby byl kompatibilní s účetním programem provozovatele? A co to vůbec jsou "standardní účetní programy"? Navíc v případě, že se v e-shopu uskutečnění 10 obchodních případů za měsíc, je propojení s účetním programem zbytečný luxus.

4) "Nezapomeňte na vizuální přitažlivost e-shopu, možnost vlastní úpravy designu, vkládání hyperlinků a obrázků."

Aniž bych vizuální přitažlivost jakkoli podceňoval, je mnoho kritérií designu, které o úspěchu obchodu rozhodují mnohem více a v u nás rozšířených systémech jsou mnohem hůře realizované než přizpůsobení vzhledu. Namátkou třebas zrovna ona povinná registrace, nebo přátelskost k vyhledavačům, což je vlastnost, která často rozhoduje o tom, zda bude mít obchod 2 nebo 100 návštěvníků denně.

5) "Přemýšlejte o tom, v jaké pozici by se měl váš obchod nacházet za 12 měsíců, za dva, za pět či deset let... až budete za rok potřebovat úplně nový, na jiné požadavky dimenzovaný e-shop, zaplatíte možná dvakrát tolik."

Opět v rozporu s mými zkušenostmi. V e-byznysu nejde plánovat na pět či deset let. Takové plány prostě nikdy nefungují a pokud jim přizpůsobím návrh obchodu, zaplatím zcela jistě (a zbytečně) dakrát víc teď, nejnom až později (i když později také).

6) "Jakým způsobem přimějeme návštěvníka, aby skutečně přidal vybrané zboží do košíku?"

To bývá ten nejmenší problém. Mnohem větší je, aby si zákazník zboží v košíku opravdu objednal. Podíl opuštěných košíků bývá nadpoloviční a u horších obchodů překračuje i 75 %. To je ale opět otázka oněch parametrů designu, které jsem výše označil za důležitější než vizuální přitažlivost.

Nechci, aby mé hodnocení vyznělo příliš kriticky. Článek je zajímavý a převažují v něm užitčné rady. Chtěl jsem jen autorovi poskytnout zpětnout vazbu z praxe, kterou snad využije ku prospěchu dalších článků.

Avatar

Autor komentáře: Zdenek Hrazdila

Datum vložení: 17.12.2003 9:37:05

Nikdy jsem netajil, že žádný e-shop neprovozuji ani to v blízké budoucnosti neplánuji. Co mohu nabídnout je pohled z druhé strany, z pozice marketingového poradce a občasného zákazníka virtuálních obchodů... tedy jak vy říkáte akademický. Léta se snažím dokázat, že veškeré odkazy na specifika e-komerce jsou scestné a že v tomto segmentu platí stejné marketingové zákonitosti jako v kamenném byznysu... proto ten důraz na strategické myšlení, plánování, kreativitu, propagaci... Určitě platí, že podnikat se dá i tak, že si pronajmu dlouhodobě neprosperující hospodu a bez nějakého zásadního nápadu budu v tom trápení pokračovat (vidím to například v naší ulici). Ale má smysl se od začátku držet při zdi a prodávat s vidinou 5-10 položek, jak uvádíte? Mimochodem - ta hospoda naproti má už pátého majitele za poslední 2 roky a kromě názvu se tam nic nezměnilo... ani dlouhodobě minimalizovaný počet hostů :-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 18.12.2003 8:35:04

Děkuji za odpověď. Pokud jste přesvědčen, že e-komerce a internetový marketing nemá oproti jiným typům obchodnování žádná specifika, pak se asi opravdu nemůžeme shodnout. Ono totiž těch několik obecných, nezpochybnitelně platných zákonitostí může ústit v tisíce zcela různých konkrétních jevů. Rozdíly mezi prodejem na Internetu a v supermarketu jsou asi tak stejných ne-li větších rozměrů, jako rozdíly mezi českým supermarketem a indickým tržištěm. Obchodníkům IMHO příliš nepomůže, když znají pár společných rysů. Potřebují znát a využít spíše těch odlišností (což je mimochodem jedna z mála obecných marketingových zásad platných pro obě prostředí).

Pokud jde o oněch pět položek, ano, má smysl prodávat dlouhodobě pět položek např. tehdy, jem-li výrobce a víc jich prostě nevyrábím. To je mimochodem jedno ze specifik -- výrobci v některých případech nepotřebují na Internetu distributory, ačkoli mimo Internet by se bez nich neobešli. Další případ a další zcela specifická, na Internetu velmi účinná strategie je expertní prodej s přidanou informační hodnotou. Zde je opět sortiment prodávaný jedním subjektem obvykle velmi úzký, cca. do 5-10 položek.

Jistě by se našlo dost dalších příkladů, které na Internetu perfektně fungují, zatímco mimo Internet nikoli. A naopak.

Avatar

Autor komentáře: Caracho

Datum vložení: 18.12.2003 9:59:18

Proc by mela byt registrace hned chybou. Prijde na to, co zakaznik za tu registraci dostane jako protihodnotu.

Pokud budou chtit jmeno me babicky za svobodna, jan kvuli tomu aby mi zbozi mohli poslat tak je to samozrejme chyba a na takovy e-shop se vykaslu.

Pokud ovsem diky tomu, ze me znaji a znaji me nakupni navyky budou davat slevy, upozornovat na zbozi ktere me muze zajimat (collaborative filtering) a poskytovat dalsi vyhody, tak se rad zaregistruji a budu si pamatovat jeden login/heslo navic.

Jde jen o tu protihodnotu.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 18.12.2003 13:37:53

Já jsem někde napsal, že je registrace chybou? Psal jsem o *povinné* registraci.

Avatar

Autor komentáře: Caracho

Datum vložení: 18.12.2003 14:28:56

*povinnou* registraci jsem pri svem rychlocteni preskocil, takze to beru z5.

Nicmene je registrace a *registrace*. Na Amazonu si bez registrace nic nekoupite a nevypada, ze by to nejak vadilo. Obvzlast kdyz jim staci email/heslo.

Avatar

Autor komentáře: Jarek Jesenský

Datum vložení: 20.12.2003 2:23:46

Mohu přispět konkrétním příkladem z čerstvé praxe: za první dva měsíce provozu našich 4 nových eShopů se nám dobrovolně zaregistrovalo téměř tisíc zákazníků (ne všichni si něco koupili), z toho jen jeden byl povinnou registrací při nákupu opravdu tak vytočen, že mi napsal mail. Takže teď díky němu přemýšlím, jak získat všechny údaje zákazníka nutné pro vystavení dokladu a odeslání zásilky, aniž by se musel registrovat ten kdo opravdu nechce.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 20.12.2003 16:01:28

"Jak získat všechny údaje zákazníka nutné pro vystavení dokladu a odeslání zásilky, aniž by se musel registrovat ten kdo opravdu nechce."

Ehm, pane Jesenský, vy opravdu potřebujete k vystavení dokladu a odeslání zásilky login a heslo uživatele?

Avatar

Autor komentáře: Jarek Jesenský

Datum vložení: 21.12.2003 3:42:17

Jistěže ne, nic takového jsem přece netvrdil. Při vymýšlení eShopu od nuly je současná registrace dělána se záměrem poskytnout přihlášenému uživateli lepší ceny a pod., levnější a rychlejší způsob jak to zařídit neznám.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 21.12.2003 21:16:26

Tomu nerozumím. Psal jste, že se zákazníci musí registrovat, abyste znal jejich platební a dodací adresu. Tyto údaje ale přeci lze získat i bez registrace -- stejným formulářem, jen s nepovinnými přihlašovacími údaji (loginem a heslem). Pokud registrovaným zákazníkům nabízíte lepší ceny apod., je to určitě dobře, ale nutnost povinné registrace z toho také nevyplývá.

Registrace může nepochybně mít své výhody, ale po pravdě řečeno, jen ve velmi málo českých obchodech jsem některé z těch výhod viděl. Jedna z nejdůležitějších je např. možnost si uložit košík na delší dobu, resp. možnost poslat odkaz na svůj uložený košík někomu jinému. Další užitečnou funkcí může být sledování postupu vyřizování objednávky, i když to už lze i bez registrace.

Pokud je naopak jedinou výhodou registrace to, že si obchod pamatuje moji adresu, je to po čertech málo. Znovu stejně vyplnit už jednou vyplněný formulář umí dnes každý prohlížeč sám od sebe.

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 21.12.2003 22:14:29

Jeste muzete registrovanemu zakaznikovi nabidnout napriklad moznost rezervace zbozi, ktere momentalne neni na sklade - v obchode si ho prohledne, a misto do kosiku klikne na rezervaci. Jakmile se zbozi objevi ve skladu, automaticky dostane napriklad email. Urcite se toho da vymyslet vic, ale je pravda, ze vy jako prodejce k nicemu z toho registraci nepotrebujete. Vzdycky jde jenom o sber dat, co si budeme povidat. Leo

Avatar

Autor komentáře: Radek

Datum vložení: 27.12.2003 20:39:34

Vtom je prave ta krasa e-shopu, ze zakaznik nemusi vedet zda mate zbozi na sklade, nebo "ho jdete koupit za roh do obchodu".

Avatar

Autor komentáře: Vojtěch Janda

Datum vložení: 29.12.2003 17:40:44

Pokud vím, tak Amazon byl na pokraji krachu...

Avatar

Autor komentáře: LUCIE

Datum vložení: 15.12.2007 22:31:22

DOBRÝ DEN, JSEM ZOUFALÁ, CHCI OBJEDNAT V AMAZONU NĚJAKÉ HRAČKY S VELKOU SLEVOU PRO SVÉ DĚCKA, ALE NEMOHU SE NĚJAK DOSTAT PŘES ZADÁVÁNÍ ADRESY DO OBJEDNÁVKOVÉHO FORULÁŘE. POŘÁD MI TO PÍŠE TOTO - We're sorry. This item can't be shipped to your selected destination. You may either change the shipping address or delete the item from your order by changing its quantity to 0 and clicking the update button below. ( See geographical restrictions.) A JÁ VŮBEC NEVÍM PROČ ZADÁVÁM TAM SVOU PRAŽSKOU ADRESU... VŮBEC NEVÍM CO S TÍM, PROSÍM TĚ PORAĎTE MI MOC TI DÍKY LUCIE

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 15.12.2007 23:06:14

Ve vašem případě bohužel asi není pomoci, protože v onom upozornění vás Amazon informuje o tom, že do ČR vybrané produkty nedodává...

Avatar

Autor komentáře: Jarek Jesenský

Datum vložení: 20.12.2003 2:44:57

Dvě zásadní nepravdy autora potvrzené praxí: funkční (rozhodně neříkám zcela dokonalý) eShop s tisíci položkami běžného zboží a miliónovým měsíčním obratem se dá v pohodě udělat zcela od nuly i ve dvou přes den pracujících lidech za 14 nocí, proč by to mělo velkému výrobci počítačů s kapitálem a lidskými zdroji trvat déle než 6 týdnů?
Námi udělaný eShop rozhodně není a nebude kompatibilní s účetním programem, neb ten není tak snadné změnit a přizpůsobit našim potřebám či době, má-li tisíce různorodých uživatelů v Česku. To spíš vidím časem možnost pořízení si dokonalejšího účetního programu, propojitelného s eShopem ...

Avatar

Autor komentáře: Zdeněk Hrazdila

Datum vložení: 22.12.2003 16:43:10

My, co žijeme v realitě střední nebo větší firmy víme, že nejde jenom o vlastní programátorskou práci, ale především o konsensus více lidí v mnoha různých a důležitých pozicích. Proto kladu takový důraz na propracovanost projektu a týmovou práci. Jsou tu různí nadřízení a podřízení, komise, valné hromady a všichni se musí s plánem ztotožnit...
Je také zcela běžné, že obchodní firmy s desítkami či stovkami zaměstnanců používají typizované účetní programy (a mají je třeba i řadu let, pracovníci jsou zvyklí je používat).
Článek se týkal problematiky budování firemního webu (což není pro Interval.cz až tak odtažité téma, jak to vypadá - může vás to potkat třeba na straně tvůrčí práce pro takovou střední či velkou firmu). Je dobré s takovýmí úskalími počítat a být na ně připraven...

Avatar

Autor komentáře: Radek

Datum vložení: 11.2.2004 17:23:29

Moje zkušenost je taková, že 10000 položek dokáže na internetu nabízet každý. Dodat objednané zboží dokáže minimum obchodů (klasická odpověď : "už nejsou a nebudou...") a dodat v řádném termínu, který inzerují ("běžně dodáváme do 3 dnů, bla bla...") dokáže téměř nulové procentu e-shopů.

Avatar

Autor komentáře: Vlk

Datum vložení: 10.11.2008 11:23:34

Ano to máte pravdu!!! Každý si dá tisíc položek a přitom nemá zdání kde je sehnat!!! Sám jsem se přesvěčdil kdy jedna položka byla psána v 50 obchodech!!!! A nikdo ji nebyl schopen sehnat!!!

Avatar

Autor komentáře: kapik

Datum vložení: 18.12.2003 21:35:08

v článku se mluvilo také o platebních kartách. Samozřejmě, že platba on line je zajímavou možností, ovšem já jsem před časem hledal nějakou možnost jak tento způsob zahrnout do e-shopu a bohužel jsem na českém trhu nenašel žádného partnera. na platba.cz jsem se jenom dozvěděl, že KB ukončila možnost uzavřít smlouvu, stejně tak ajko citibank a o jiné bance, která by tuto mužnost poskytla nevím. Netuším tedy jak lze na českém e-trhu nabídnout zákazníkovy tuto možnost (snad vyjma účtu u zahraniční banky).

Avatar

Autor komentáře: Jarek Jesenský

Datum vložení: 20.12.2003 2:32:09

Stačí se přece podívat na kterýkoliv známější eShop větší firmy a najdete na něm minimálně 5 až 10 možností platby on-line.
Druhá věc je ta, že v Česku ještě stále není pánem zákazník, ale banka. Poplatky za uskutečnění on-line převodu jsou u nás zatím tak nehorázné, že se vyplatí opravdu jen málokomu - obrat nad milión Kč měsíčně při běžné (tedy malé) marži, nebo u produktů či služeb s nadstandardní marží.
Banky přitom cíleně (a pochopitelně) tlačí na spotřebitele, aby platili kartami a nevybírali hotovost ani v bankomatech (stále vyšší poplatky za výběr), natožpak u přepážek (ještě vyšší poplatky), ale že by podpořily on-line platby svou menší marží, to zatím nenapadlo ani průkopníka on-line bankovnictví eBanku :-(

Avatar

Autor komentáře: kapik

Datum vložení: 21.12.2003 16:38:50

no tak to neni pravda, platbu platební kartou české e-shopy (např. digitalshop.cz, cybex.cz, mall.cz) nenabízejí. A já mluvil vyloženě o platbě platební kartou.

Avatar

Autor komentáře: jakub

Datum vložení: 21.12.2003 18:59:37

<I>Banky přitom cíleně (a pochopitelně) tlačí na spotřebitele, aby platili kartami a nevybírali hotovost ani v bankomatech (stále vyšší poplatky za výběr), natožpak u přepážek (ještě vyšší poplatky), ale že by podpořily on-line platby svou menší marží, to zatím nenapadlo ani průkopníka on-line bankovnictví eBanku :-( </I>

Bohuzel ano, osobne to nechapu, vypada to na dalsi ceskou specialitku.

Avatar

Autor komentáře: Radek

Datum vložení: 30.12.2003 10:21:21

Bohuzel musim souhlasit s kapikem, mam zcela stejnou zkusenost, ze v cechach proste neexistuje banka, ktera by takove platby akceptovala a jak by se to tedy dala udelat ... odpoved "podivejte se na nejaky web, tam to maji" vubec nemluvi o zpusobu JAK to tam maji udelane, pres jakou banku a jakou platebni branu to vlastne realizuji ... takze by pomohl spis nejaky konkretni priklad, nez toto nicnerikajici gesto. Stejne tak o poplatcich za online prevod (jake poplatky, v jake vysi) - pokud vim, obvykle se marze u zbozi prodavanem pres internet pohybuje v radech desitek procent, tedy neni problem poplatky v radech procent snaset pri jakemkoliv objemu, na rozdil treba od aktivacnich a pausalnich poplatku zde zmineneho ceskeho zprostredkovatelskeho webu ... kazdopadne pristup ceskych bank je zarazejici, ale plyne to vse z nadmerne opatrnosti ... mam zkusenost i z jinych zemi evropy a musim rict, ze vsude venku se mene boji a vice obchoduji, na rozdil od nas ... zkuste se jit podepsat do sporky, kde mate ucet sedum let a podpis se vam samozrejme trochu zmenil, i kdyz mate dva doklady totoznosti ... ale to se asi jen tak nezmeni, banky si budou nadale udelovat oceneni na zaklade produktu, ktere existuji uz nekolik let a nebudou premyslet nad tim, co noveho by mohli poskytnout :(

Avatar

Autor komentáře: Michal

Datum vložení: 2.1.2004 12:04:07

Myslím si, že jste opoměnli jednu banku,která platby kartou na webu umožňuje a má propracované i ostatní služby. Ano je to přeci e-banka...

Avatar

Autor komentáře: Marcel Simonides

Datum vložení: 4.1.2004 20:48:47

Dobrý den,

tedy nevím, že by e-banka podporovala on-line platby kreditními kartami VISA nebo Eurocard/Mastercard.

On-line platby kreditními kartami podporovala pouze Komerční banka, která tuto možnost zrušila pro nové zákazníky. Podle mne všechny obchody, které toto nabízejí to stihli ještě předtím.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 12.1.2004 8:15:57

dobry den,

ve volksbank cz tato moznost je (platit kartami on-line). je potreba si ale zazadat (platby tohoto druhu nejsou bezne povolene).

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Dvořák

Datum vložení: 28.1.2004 21:47:20

S těmi kartami je to opravdu obtížné. Mám svůj malinký vlastní eshop s možností platby Ebankou. Zavedl jsem soutěž o hodinky s Flash diskem a prilakalo mi to par lidi i objednavek. Nicmene - prez E banku mi jeste dodnes nikdo neplatil ! Vemu li v potaz ze mne aktivace sluzby IPSEB stala 2000 ,- Kč, zalozeni firemniho uctu dalsi vydaje tak zacinam uvazovat o tom, ze to zrusim. Vetsina lidi stejně objednává na dobírku. Jenže kupte si seznam StB za 100,- Kč na značkovém CD ROM a platte za doručení 139 !!! No uznejte sami ! Nehraju si na profika - proste jsem to chtel prubnout - nekdy to nestiham a nekdy mam volno .... to vse na 15 polozek !

Avatar

Autor komentáře: Martin Vondra

Datum vložení: 6.2.2004 8:58:52

Podle meho nazoru platebni kartou stejne moc lidi platit nebude. Lide maji strah jen tak nekam natukat cislo sve kreditky, kdyz slysi kolem sebe ruzne afery. Snad jeste proforma a jednorazovy prevod na ucet...to si myslim staci a dnes, kdy muzeme tyto operace provadet v aplikacich bank na www ci po telefonu, to neni vubec problem.

Avatar

Autor komentáře: Adam

Datum vložení: 11.1.2004 0:44:45

> Žádejte neomezený prostor pro databáze prodejny, bez omezení počtu položek.

tato veta hovori za vse,
pozadovat po poskytovateli sluzby neomezene sluzby za omezenou cenu je opravdu velmi vhodne
firma je tim nucena snizovat kvalitu a nemusi to vzdy dopadnout dobre

Avatar

Autor komentáře: Kupec

Datum vložení: 8.8.2008 21:07:55

Chci varovat pred Jarkem Jesenskym!!!! Pozor na nej ... jen lze a jak muze, tak vas hned okrade!!!

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz