Starší komentáře ke článku: Kam patří menu

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: BooVeeTer

Datum vložení: 26.5.2004 8:57:51

Dobry den!
Je mi to moc lito, ale nepochopil jsem smysl clanku. Navigaci nelze resit obecne, vzdy se musime zamyslet nad celou strankou, jejim smyslem, obsahem, grafickym vzhledem... a tento clanek je stejne o necem jinem. Je o tom, ze muzeme dat menu doleva, doprava a kdyz bude mit malo polozek i nahoru. Cekal bych alespon nejake ukazky "takto je to reseno zde, takto jinde..."
Nepochopil jsem...

Avatar

Autor komentáře: Emil

Datum vložení: 26.5.2004 9:30:02

Asi tak... Neni co dodat. Zbytecny clanek. Menu je proste tam, kde je.

Avatar

Autor komentáře: Jan Bažant

Datum vložení: 27.5.2004 15:15:41

Ano, a o tom byl článek. Navigaci nelze řešit obecně.

Setkal jsem se s názory, které začaly dogmaticky prosazovat menu umístěné vpravo. Bez ohledu na ostatní věci (smysl, obsah atd).
Protože tyto názory nevzešly od lidí "z hospody", ale z oboru, napsal jsem tento krátký článek, kde s nimi polemizuji. Nic jiného za tím nehledejte.

Myslím, že článek jste pochopil 87).

Avatar

Autor komentáře: Richard Sery

Datum vložení: 1.6.2004 2:02:22

To je pravda, s tim jsem se take setkal a dodal bych ze nekdy to prosazuji i bez ohledu na zdravy rozum. Je to o to vetsi ostuda ze takovi lide dostavaji oceneni za webdesign a prostor v renomovanych pocitacovych casopisech a pritom nevedi k cemu slouzi HTML odstavec.

Avatar

Autor komentáře: Richard Sery

Datum vložení: 26.5.2004 9:53:58

Jeste bych chtel podotknout, ze menu vpravo ma sve zasadni nevyhody.
Levy horni roh je mistem ktere je vzdy videt, pri libovolne velikosti viewportu. Plati tedy za "nejcennejsi parcelu" stranky, proto se tam umistuje logo a menu, pro orientaci dva nejdulezitejsi prvky.
To ze by uzivatel "cetl" stranku zleva doprava a tedy precetl nejdrive obsah a pak se dostal k menu je naproso zcestna myslenka. Uzivatel se nejdrive podiva na nejnapadnejsi prvek na strance - tedy obvykle animovanou vlajecku pro vyber jazyku - blikajici banner mu totiz odfintruje bannerova slepota :-)
Ale vazne, lide webove stranky nectou a vubec uz je nectou zleva doprava.
Cestu navstevnikova pohledu sice muzeme usmernovat pomoci grafiky a typografie ale rozhodne to neni tak trivialni jak by se z tohoto clanku mohlo zdat.

Avatar

Autor komentáře: Richard Sery

Datum vložení: 26.5.2004 10:00:19

Sakra, ted jsem napsal nejakou podivnost. Chtel jsem rict ze v zasade tedy s autorem souhlasim :-) a clanek neni tak uplne zbytecny, protoze o tomhle tematu se obcas i v renomovanych papirovych denicich casopisech pisi naproste kraviny.

Avatar

Autor komentáře: Vícha

Datum vložení: 26.5.2004 10:47:54

Zvyk je železná košile, tedy já vycházím z toho, že čteme text zleva. To pak ovšem vede k uniformitě, takže hodně www stránek má image dost stejné. Kompromisem může být hlavní navigační menu umístěno horizontálně a ostatní méně důležité odkazy vlevo.
V každém případě je dobré se k tomu zamyšlet a možná si také položit otázku, zda i v CSS by nemělo být menu na hlavní stránce fixní. Mně osobně se to více líbí a je to přehlednější.

Avatar

Autor komentáře: Zvedavec

Datum vložení: 26.5.2004 12:46:49

Prave proto, ze se cte zleva do prava, bych predpokladal za prirozenejsi menu vlevo, protoze napred projdu menu, co hledam a pak pokracuju do prava. Kdezto u menu vpravo, lte tezko predpokladat, ze hned na zacatku bude to chledam, tak to musim prejet, najit v menu a vracet se doleva na zacatek.

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 26.5.2004 13:20:02

Myslite ze nejaka cast stranek vam padne do oka prvni jenom proto, ze na te stance jsou nekde - krome jineho - taky radky textu a ty se ctou zleva? Podstatna je prehlednost a grafikcke odliseni. Jak kdosi psal prede mnou, lidi na webu nectou (zkuste si zmerit kolik casu na strance stravi) a jejich pozornost upouta vetsinou ta nejmin podstatna vec - blikajici vlajecka nebo rotujici logo. Nicmene navrh se da udelat i tak, ze do oka padne co ma (pokud do toho zakaznik nekeca...). Z tohoto hlediska se mi z jineho soudku libil nedavno napad designu pisoaru a mouchou :-) Leo

Avatar

Autor komentáře: Petr Kovařík

Datum vložení: 26.5.2004 14:48:24

Nemyslim, ze by uniformita stranek ohledne umisteni menu bylo na skodu.
Na druhou stranu je treba vzit v potaz skutecnost, ze navstevnik se prave diky podobne strukturovanym webum bude rychleji orientovat. Take cas usetreny hledanim menu a zkoumanim jeho obsahu a funkcionality muze venovat tomu dulezitemu - vlastnimu informacnimu obsahu webu.
Vyjimkou jsou ovsem weby, kde forma prevlada nad obsahem, nejcasteji osobni stranky, nebo prezentace umelecky zamerenych subjektu. Zde je ucelem spis to "hledani", poznavani a vnimani formy, infomace jsou az druhorade.
Cili si myslim, ze uniformni weby jsou vhodne pro sdeleni informaci, experimenty pro prezentace.

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 26.5.2004 15:42:37

"Vyjimkou jsou ovsem weby, kde forma prevlada nad obsahem, nejcasteji osobni stranky, nebo prezentace umelecky zamerenych subjektu. Zde je ucelem spis to "hledani", poznavani a vnimani formy, infomace jsou az druhorade."

V papirove podobe jsou idealni ukazkou formy, ktera znepristupnuje obsah treba pozvanky Moravske galerie v Brne na jeji akce. Uzasny graficky pokus, ale zkuste rychle zjistit na co vas zvou a kdy se to kona:-) Leo

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Turek

Datum vložení: 26.5.2004 20:33:04

Tedy nevim jak vy, ale ja cas hledanim menu neztracim - snad se na stranku podivam a menu bych mel videt at je kdekoli (pokud ho autor neumisti ke spodnimu okraji, jak ma v oblibe jeden muj kamarad).
Osobne davam na informacni weby hlavni navigaci (4 - 5 odkazu) horizontalne nahoru, podmenu vlevo ( <a href='http://tomas.tbstudio.com/gymck3' target='_blank'>http://tomas.tbstudio.com/gymck3</a> ), u prezentaci uprednostnuji nahoru nebo vpravo ( <a href='http://www.tbstudio.com' target='_blank'>http://www.tbstudio.com</a> ).

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 26.5.2004 21:30:26

<a href='http://www.tbstudio.com' target='_blank'>http://www.tbstudio.com</a> ... fakt by to chtelo vycentrovat....

Avatar

Autor komentáře: matak

Datum vložení: 27.8.2005 21:30:05

http://www.tbstudio.com ... a opravit: <table height="100%"> => <table style="height: 100%"> . kdyz se studio zabyva tvorbou webovych a wapovych prezentací a aplikací, tak by mohlo mit treba validni stranky ... ))

Avatar

Autor komentáře: Richard Sery

Datum vložení: 27.5.2004 0:17:09

Fixni leve menu ma ovsem jednu velmi brutalni nevyhodu - pokud ma uzivatel viewport mensi nez je vyska menu, nemuze odscrollovat k nizsim polozkam, proste se k nim nijak nedostane.
Zatim to neni takova hruza, ale pokud by se zacaly masivneji rozmahat prohlizece na mobilnich zarizenich bez podpory separatniho stylu pro handheld (a obavam se ze vyvoj k tomu momentalne speje) tak fixni menu asi odejde na smetiste dejin.

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 27.5.2004 20:54:36

Muzete mit klidne fixni menu a pro obalujici div nastavenou minimalni vysku tak, aby se tam cele veslo. Spis je tradicne problem s IE... Leo

Avatar

Autor komentáře: Hakunin

Datum vložení: 3.7.2004 11:02:16

to s tím levým horním rohem bylo zmíněno už ve článku, čte se opravdu zleva doprava a myšlenka zcestbá to teda není. kolikpak procent stránek je multijazyčných? sakra, o čem to tady kurva mluvíš? článek s typografiií nemá nic polečného.

Avatar

Autor komentáře: re$

Datum vložení: 26.5.2004 11:03:29

souhlasim se vsemi predchozimi. interval se timto prispevkem dostava na uroven blogu. k tematu... hodnota grafickeho reseni a typografie je samozrejme nezastupitelna, napriklad interval ma viceradkove horizontalni menu a neni to problem, ze... neni treba problem udelat menu uprostred a vertikalne, pokud k tomu bude designersky ospravedlnitelny duvod, protoze zasadni problem je menu napravo ci nalevo vzhledem k cemu?

Avatar

Autor komentáře: kecso

Datum vložení: 26.5.2004 11:14:59

No a co ked menu hore, napr. <a href='http://www.photeon.com' target='_blank'>http://www.photeon.com</a>
Celkom fajn ne ?

Avatar

Autor komentáře: Vícha

Datum vložení: 26.5.2004 13:12:38

To je sice pěkné ten zmíněný web z horizontálním menu, ale je bohužel v JavaScriptu, takže vyhledávače se k odkazum těžko dostávají, hm ;-). Tedy hledat optimálnější způsob pomoci CSS. A ty existují, jak jsem se již zmínil fixní menu. Tedy prostřednictvím rozdělení stránky místo na klasické table. formatování pomocí slopupců a rows v DIV stylech.

Avatar

Autor komentáře: kecso

Datum vložení: 26.5.2004 13:46:41

mas na mysli nieco takoveho ?

<a href='http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/testMenu.html' target='_blank'>http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/testMenu.html</a>

Avatar

Autor komentáře: Vícha

Datum vložení: 26.5.2004 19:58:51

JOJ, :-), příklad slušný!
Ten prostě ostyloval SEZNAMY , tedy UL, LI... v nejnovějším CSS 2

Já mám např. něco skromnějšího, ostylovány tabulky. Zde je kousek stylu, funguje to dobře.

.....................
TD A {
DISPLAY: block; WIDTH: 100%; HEIGHT: 100%; BACKGROUND-COLOR: White; TEXT-ALIGN: center
}
TD A:hover {
BACKGROUND-COLOR: Yellow
}
</STYLE>

Avatar

Autor komentáře: Richard

Datum vložení: 1.6.2004 17:37:40

Ale no tak, seznamy se styluji timhle zpusobem uz nekolik let, to by mela byt uz dneska samozrejmost.

Avatar

Autor komentáře: Absolutt

Datum vložení: 9.6.2004 23:24:25

A co takhle? <a href='http://www.mandarinka.cz' target='_blank'>http://www.mandarinka.cz</a>

Avatar

Autor komentáře: t-o-m-a-s

Datum vložení: 29.1.2005 13:51:08

Trošku nepřístupný bez javaskriptu... ale tato debate je spíš o umístění než o formě...

Avatar

Autor komentáře: Honza Hučín

Datum vložení: 26.5.2004 15:19:02

U složitějších stránek či přímo portálů se IMHO může efektivně využít dvojí menu - jedno nahoře pro výběr sekce a druhé vlevo pro podsekce. Takto to má například <a href='http://www.idnes.cz' target='_blank'>http://www.idnes.cz</a>.
Rovněž si myslím, že je v některých případech vhodné dávat doplňkové (řádkové) menu dolů, pokud je stránka hodně dlouhá a rolování zpět nahoru k menu, ať už je vlevo, nebo vpravo, relativně pracné.

Avatar

Autor komentáře: Jaaa

Datum vložení: 26.5.2004 17:46:26

Já osobně menu vpravo přeskakuji. To znamená, že si ho vůbec nevšímám, ignoruji ho, a až pokud mne stránka zaujme, hledám menu, abych se podíval na ostatní zákoutí.
Pokud je menu vlevo, tak se
1. kouknu na nadpis
2. pokud mne zaujme, tak si přečtu podnadpisy, nebo rovnou celou stránku, pokud ne nebo mu nepřikládám dostatečnou prioritu, tak se podívám na menu a po "prolezení" webu se k článku vrátím (když se mne to téma týká nebo mne alespoň trochu zaujalo)
3. pokud jsem tak již neučinil, prohlédnu si menu a kouknu se na ostatní stránky

Samozdřejmě nevím, jak postupují ostatní uživatelé a i já tento "postup" nedodržuji, záleží hlavně na tom, co hledám.

Avatar

Autor komentáře: Levák Bob

Datum vložení: 27.5.2004 18:02:02

No a co ze je vetsina uzivatelu pravaku? Ja bych rekl ze je to snad jedno jestli sem pravak, nebo levak...

Avatar

Autor komentáře: Dan

Datum vložení: 27.5.2004 20:47:59

No, já teda preferuji často dávat menu nahoru, nebo příležitostně v levo, stejně tak nahoru jako tady v intervalu :-D

Avatar

Autor komentáře: Crewman

Datum vložení: 28.5.2004 0:48:53

Ale kdyby jste tady radši ukazovaly něco konstruktivnějšíhoa nezkoušeli to zamaskovat na Smysl života.Taky se o tom dá napsat 100 článků a není nic potřeba,ale to podle mě sem nepatří.

Avatar

Autor komentáře: Lojza

Datum vložení: 28.5.2004 7:25:31

Marek Kopta ve zdrojich je pekna kombinace Marka Prokopa a Martina Kopty. Verim, ze by z nich vzesel velky profik...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 28.5.2004 7:47:55

Děkuji za upozornění, upsal jsem se, když jsem doplňoval reference. Už je to opraveno ;-)

Avatar

Autor komentáře: Gimli2

Datum vložení: 30.5.2004 13:06:03

Zvlaste u stranek u nich predpokladam, ze se uzivatel bude vracet a jsou obsahove rozsahlejsi, bych mu mohl nabidnout volby prostredi. Pozici menu pocinaje, pres volbu kategorii informaci az po CSS styl. U dynamicky generovanych stranek je to relativne snadne i pro programatora. (jsou-li odbre navrzeny)

Avatar

Autor komentáře: FANTASY MAKER

Datum vložení: 9.6.2004 12:14:38

Rád bych zde k diskusi vložil myslím jeden velmi důležitý postřeh. Kromně nás normálně vidících uživatelů existuje spousta lidí se zrakovou vadou a nebo úplně nevidomých. Jednomu mému nevidomému kamarádovi spravuji PC a vím jak tihle uživatelé používají počítač a také internet. Uživatel se zrakovou vadou je samozřejmně naprosto závislý na klávesnici a jeho "mluvícím software". Při pohybu po webové stránce požívá tabulátoru a každá jednotlivá položka je mu pak přečtena. Z tohoto důvodu si myslím, že je velmi důležité aby menu a nebo ještě lépe přehledná mapa serveru byla dostupná na co nejmenší počet kliknutí tabulátorem. Například stránka s menu provedeným vpravo je pro nevidomého naprosto nepoužitelná. Zaprve by musel pro "nalezení menu" použít tabulátor nejméně 50x a potom by vlastně nevěděl kde vůbec je a co dělá. Sám jsem na jednom webu udělal menu vpravo, ale vím, že tihle uživatelé jsou stejně hodnotnými uživateli internetu a navíc je pro ne PC a internet díky "mluvícím software" velmi atraktivní zábavou, zdrojem informací a možností komunikace. Proto jsem se sám rozhodnul brát ohled na tyto lidi a přizpůsobit svou tvorbu těmto principům.

Avatar

Autor komentáře: David

Datum vložení: 9.6.2004 13:52:34

A jak se ta navigace chová mám-li na stránce hlavní menu nahoře a druhotné ve vpravo plovoucím divu, který je ve zdrojáku nad vlastním obsahem? Jestli se to chová stejně jako Lynx, tak je to v pohodě.

Avatar

Autor komentáře: FANTASY MAKER

Datum vložení: 9.6.2004 14:59:33

Na tohle je, si myslim, velice jednoducha odpoved. Staci proste vyzkouset pohyb po strance pomoci tabulatoru. S kazdym stiskem tabulatoru se fokus presune na nasledujici prvek. Je-li tento prvek textem pak je normalne nevidomemu uzivateli precten. Textem muze byt bud normalni text a nebo textova polozka menu. Dalsim dulezitou nutnosti je puzivat alternativni popisek pro obrazky. Ja bezne vytvarim popisky stylem alt="obrazek - logo spolecnosti". Pro menu bych pouzil napr alt="polozka menu - kontakty", tedy ne jen alt="logo spolecnosti" nebo alt="kontakt". Snazim se vzit do pozice nevidomeho a praci a pochopeni obsahu mu co nejvice zprehlednit.
Nejvetsi katastrofou pro nevidome je pouziti flash technologii. Ale zalezi na projektu, ja osobne flash rad pouziji, ale vzdy vytvorim nejakou textovou verzi na kterou je hned na prvni strane prvni odkaz jako napr na jedne moji praci: <a href='http://www.fantasymaker.net/cmt' target='_blank'>http://www.fantasymaker.net/cmt</a> Zbytek tohoto webu ale jeste neodpovida principum,ktere zde popisuji, jedne se o starsi praci/navrh.
Zrakove postizeni uzivatele maji take moznost "nechat si precist" text, ktery je umisten v obrazku pomoci tzv. screenreaderu, ale tohle je jen pro okrajove pouziti a taky bych rozhodne nedoporucoval dulezite texty resit "obrazkovym zpusobem".

Avatar

Autor komentáře: David

Datum vložení: 11.6.2004 15:18:15

Díky. Takže bude stačit test na Lynxu (např interval.cz v Lynxu: <a href='http://car-files.wz.cz/soubory/lynx.png' target='_blank'>http://car-files.wz.cz/soubory/lynx.png</a> ).

Avatar

Autor komentáře: Bochi

Datum vložení: 15.6.2004 19:04:17

Mylite se ve svem tichem predpokladu. Graficka podoba a pozice jednotlivych prvku muzou byt diky CSS a vhodne zvolene strukture dokumentu obecne jine nez logicke poradi na strance. Nikde neni psano, ze tabulatorem se budete pohybovat zleva doprava a seshora dolu. Navic pro zrakove postizene muzete pripravit specialni verzi stranky, nebo aspon spec. styl.

Avatar

Autor komentáře: crater

Datum vložení: 1.10.2004 18:27:14

Vždy přeci nejvíc záleží na designu stránky a podle toho se umístí menu.
Například moje osobní stánky mají <B>menu uprostřed</B>, protože to design vyžaduje.
Je nesmysl tvrdit, že se uživatel víc najezdí myší když je menu vpravo nebo v levo (<I>já za měsíc najedu myší kilometry</I>)

Avatar

Autor komentáře: Martin

Datum vložení: 22.1.2005 12:54:08

Na rozdíl od některých předhcozích příspěvků si myslím že diskuse nad umístěním menu není zbytečná.
Mě menu vpravo hodně vadí, protože používám komunikační program na bázi ICQ, umístěný v popředí a vpravo, protože tam nejméně vadí. Pokud nějaký chytrák dá menu doprava, obvykle musím icq přesouvat jinam abych menu viděl.
No a najvíc mi vadí když někdo umístí menu vpravo na široké stránce, takže se musí scrolovat abych se k němu dostal.
Celkem dobré je umístění položek vedle sebe nahoru, ale někdy se v tom snadno některá položka přehlédne, protože pokud položky nejsou dost oddělené, vnímám je jako jeden řádek textu.
Nejvíce mi vyhovuje menu vlevo, které najdu když potřebuju a které na sebe zbytečně neupozoňuje což ruší při čtení textu.

Avatar

Autor komentáře: Martin

Datum vložení: 22.1.2005 12:55:49

jo a taky mi vadí když se do příspěvků dají vkládat tagy a nikdo nekontroluje jejich ukončení.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.1.2005 23:38:16

Mně zase vadí, když se někdo snaží používat cizí termíny a ani nezná jejich správné znění...

Avatar

Autor komentáře: bagsbany

Datum vložení: 7.12.2006 9:28:16

Menu se umistuje nejvice vlevo proto, ze i z fotografickeho hlediska a letitych zkusenosti, se clovek diva z leveho horniho rohu do praveho spodniho. takto by melo byt vedeno vse!

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz