Starší komentáře ke článku: Když býti slovem nestačí - Google chce být VÁŠ Internet

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 23.1.2007 0:46:59

Viléme, promiň, ale přeložit titulek "When Being a Verb..." jako "Když býti slovem..." mohl jen někdo, kdo 1) neumí anglicky a 2) vůbec netuší, o čem vlastně původní autor píše a na co tím titulkem naráží. Doufám, že dál už to bude lepší (nečetl jsem to, protože články, kde jsou ty hnusné pseudoodkazy, nečtu).

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.1.2007 0:57:10

Pravda, článek jsem nečetl, jen přeložil. Stejně tak ho nečetl jeden český konzultant-překladatel a jeden rodilý mluvčí s doktorátem z angličtiny a češtiny, který se zde živí profesionálními překlady pro telco a IT ;-) Nicméně, kdybys nám osvětlil, co autor titulkem zamýšlel a co jsme my všichni přehlédli, dalo by se ještě ledacos napravit. Konstruktivní kritiku vidím vždy rád.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 23.1.2007 1:07:24

Promiň, já myslel, že to je překlep a že ti to dojde. Samozřejmě rád osvětlím, že autor slovem "verb" myslel "sloveso" a narážel tím na fakt, že se "to google" používá ve smyslu "vyhledávat" (podobně jako třeba hoover znamená luxovat) Na toho rodilýho doktora bacha, asi bude falešnej ;-) Promiň mi tu jízlovost, mám dneska blbou náladu.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.1.2007 1:21:21

Ano, my víme, že "verb" je doslova "sloveso", nikoli "slovo", a vcelku chápu i narážku. Jenže v češtině by ten název pak zněl ještě pitoměji, než zní teď, a narážka by se už vytratila úplně (zatímco teď je tam její náznak). Možná jsem měl použít jen "Google chce být VÁŠ Internet"... Rodilý doktor je pravý černoch ze squattu v New Jersey (USA ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 23.1.2007 8:30:21

Když se ti v titulku nelíbí "sloveso", tak tam dej "Když býti ve slovníku nestačí...". To bude srozumitelnější a správnější, protože se Google loni v létě dostal do Merriam-Websteru právě jako sloveso.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.1.2007 9:04:48

Je docela sranda, že se do slovníku dostalo transitivní sloveso včetně etymologického vstupu, ale samo slovo už nikoli, viz http://www.m-w.com/dictionary/Google ;-) Tady přeci nejde o to, že se mi v titulku nelíbí "sloveso", ale o to, že v češtině "google" slovesem není. Nemohu tedy udržet jazykovou správnost, smysluplnost a ještě navíc i ten jinotaj s "Google/to google" najednou. Proto je tam "slovo", protože Google je slovo a zároveň pojem. Ono "slovo" navíc odkazuje na ustálené spojení "pouhé slovo", tedy "...nebýt pouhé slovo, ale něco více, být pojmem, něco znamenat..." Nevím, prostě jsem se pokusil vypořádat s původním materiálem jak nejlépe jsem byl v dané chvíli schopen. Je celkem jisté, že jakýkoli jiný překladatel bude mít na věc jiný názor, odlišný od názorů jednotlivých čtenářů atd. Prostě to ignoruj a přečti si originál ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 23.1.2007 10:01:27

Google je ovšem slovo od okamžiku svého vzniku. Být slovem není žádná zásluha a nic to neznamená. Stát se slovesem ale trvalo Googlu léta a svědčí to o jeho mimořádném významu. V českém prostředí je sloveso gůglovat rozhodně přítomnější než vše ostatní, o čem se v článku píše. Mimochodem, originál jsme četl už dřív. Je to stejný blábol jako většina ostatních zástupců paranoidní literatury.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.1.2007 10:27:34

Hm, "gůglovat" není totéž jako "Google" a už vůbec to v českém prostředí není synonymem pro "hledat", ani to neznačí "životní styl" jako v angličtině... Nuž vidím, že jsi článek opravdu četl. Kde je ta paranoia? V konstatování snadno ověřitelného faktu, že Google získal kontrolu nad řadou sítí? Nebo že investuje stamiliony do budování datacenter, která "nepotřebuje"? Já v článku vidím docela rozumný rozbor toho, co Google dělá, a odhad, proč to dělá. Google přeci již dříve koupil kde co, včetně YouTube, což je největší poskytovatel videoobsahu současnosti. Tak proč by v nastoupeném trendu neměl pokračovat? Mimochodem, originál jsi nemohl číst dříve než v pátek, stejně jako my všichni ostatní. A co? To jako první ten článek nějak očte, takže na ostatní už nezbyde? ;-)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.1.2007 10:31:57

A mimochodem na druhou - sám Google hlásí 216 výskytů "gůglovat" a 232 výskytů "gúglovat". To už je na tom líp "gůglit" a "gúglit", i když zásluhou našich spoluevropanů ;-)

Avatar

Autor komentáře: Fireman

Datum vložení: 26.1.2007 9:16:43

Googlit obsahuje na internetu 23000 stranek, takze u nas se proste vzil slovni obrat gůglit ale v puvodnim anglickem tvaru... jinak i slovo vygůglit ma vice "zasahu" nez gůglit

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 23.1.2007 15:44:57

"Kde je ta paranoia? V konstatování snadno ověřitelného faktu, že Google získal kontrolu nad řadou sítí?" Jestliže to je tak snadno ověřitelný fakt (mimochodem, kolik přesně sítí je "řada sítí"?), zkus ho, prosím, ověřit. Autor ho v každém případě "dokládá" pouze tím, že mu ho řekl jeden kamarád. "Nebo že investuje stamiliony do budování datacenter, která 'nepotřebuje'?" Ano, bulvárně-technologický novinář rozhodl, že Google tak velká datacentra nepotřebuje, tak je prostě nepotřebuje a šmitec. Hezká ukázka faktu. Nechme toho, mně šlo jen o ten titulek. Článek je to hezký, když se čte s podobným nadhledem, jako třeba Blesk.

Avatar

Autor komentáře: jurinko

Datum vložení: 24.1.2007 8:46:35

Suhlasim.. Ten clanok velmi "zurnalisticky" spaja fakty s nazormi autora a pseudofaktami. A aj keby to just bola cele pravda, nevidim dovod, preco by to malo byt katastrofou. Akurat by Google dokazal, ze naozaj je najlepsi. A na tom, ze sa snazi expandovat a rozsirovat svoje pole posobnosti nevidim nic zleho. btw. heh, pekne to podskrtlo slovo "byt" a v reklame to hodilo nejaku omietku, xD

Avatar

Autor komentáře: Navi

Datum vložení: 12.2.2007 9:36:12

az koupi Microsoft, tak se mozna konecne IT posune dopredu :)

Avatar

Autor komentáře: vladivlad

Datum vložení: 28.2.2007 13:28:03

asi nepodstatne , ale marek prokop ma v tejto debate pravdu. ide o vyznamovy odtien nazvu. Aj ked si myslim ze sa nic strasneho nestalo, ktora vec je 100%na? :)) staci povedat "ano marek asi bolo lepsie to prelozit inak, ale ma to v danom momente nenapadlo" huok teda preklep .. houk a pekny den :)

Avatar

Autor komentáře: SuE

Datum vložení: 23.1.2007 11:00:38

že je google ve slovníku možná ví pár lidí, ale že je to pojem, tuší většina. Ten nadpis se asi jinak než kostrbatě přeložit nedá, pokud má aspoň trochu odpovídat originálu. Jinak volněji by to mohlo být třeba: Nejen vyhledavač - google chce být i váš internet ale celkem je to debata o detailu, která pouze onen hrůzný fakt - že nás google všechny sežere - zatlačuje do pozadí, ale stejně vám to v podvědomí zůstane, ta tichá hrůza, kdykoli napíšete google.com :-)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.1.2007 0:58:11

...viz http://ecoiron.blogspot.com/2007/01/black-google-would-save-3000-megawatts.html ;-)

Avatar

Autor komentáře: rony

Datum vložení: 24.1.2007 18:28:10

a mozno velke korporacie budu ignorovat tieto ekologicke vyzvy ale my, ekoteroristi vyrobime ekologicke rozsirenie pre Firefox, ktore bude vsetky stranky malovat nacierno! Tak ako doteraz vsetky prognozy vyvoja spolocnosti :-)

Avatar

Autor komentáře: Ozzzyk

Datum vložení: 23.1.2007 22:15:30

Tuš tak přemyšlam nad tim překladem teho tytulku a jako myslim, že je to tam cele blbje. Jako to, že to robil jakysi doktoco kdesi z usa přeci ještě niemusy znamenať, že vystihl myšlenku, no ni? Kdejaky cyp by to zrobil lip.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 24.1.2007 0:32:59

Ostravaci teď učí český jazyk na hradecké univerzitě? ;-) Dva odborníci článek konzultovali, ale překládal jsem ho já a tudíž jsem i zodpovědný za jeho výslednou formu. Pokud se domníváte, že víte o vhodnějším překladu, podělte se s námi a nenechávejte si ho pro sebe.

Avatar

Autor komentáře: Ozzzyk

Datum vložení: 24.1.2007 12:25:31

Nejen tam! ;-) Si myslím, že by to mohlo byť asi tak: To, že se gůgl dostal svymi aktivitami aj do emerickeho slovniku zas neni taka kantastrefa. Ale to je temu chacharovi malo a tak investuje do neimoderniejšich cipovin aby byl v blizke budoucnosťi raz tak dobry jako je včil. Ale je to taka prvni nieslana niemastna verze. Eště to musim skonzultovať se štajgrem.

Avatar

Autor komentáře: Fireman

Datum vložení: 26.1.2007 9:23:51

Hele prvne mas "cyp" s tvrdym a pak v dalsim komentari uz z mekkym, tak jak to ma byt spravne... sem z toho zmaten :))

Avatar

Autor komentáře: Ozzzyk

Datum vložení: 30.1.2007 22:48:04

Toš to se všycko odvija od teho jak moc jsem rozčileny. Když "i" tak to je nic moc a když "y" toš to se mnu šije, jak kdybych si 14 dni nevymjenil trencle. :)

Avatar

Autor komentáře: blabol

Datum vložení: 24.1.2007 22:03:37

Podle mě se z Googlu vyvine umělá inteligence a všechny nás povraždí.

Avatar

Autor komentáře: nick

Datum vložení: 27.1.2007 12:12:47

konečně rozumný komentář :))

Avatar

Autor komentáře: Petr Steinbauer

Datum vložení: 1.2.2007 16:21:00

Jak to bylo ve filmu vesmírná odisea 2001? "Dave? Máme problém..."

Avatar

Autor komentáře: peep

Datum vložení: 3.2.2007 13:11:28

podle amerických indiánů končí svět v roce 2012 - tam končí totiž jejich kalendář (více informací vygůglujte přes "time wave zero" případně "mckenna") - tak to má Google ještě 5 let (zároveň v ten rok ukončuje podporu MS pro Windows XP - asi tuší, že už nebude co podporovat - chytrá korporace! *grin*) ...a vlastně nakonec zajímavá korelace, což?

Avatar

Autor komentáře: Rastislav Komara

Datum vložení: 18.2.2007 10:56:30

Boooze, zaujimalo by ma preco niekto dovolil prelozit a zverenit dohady mumaka ktory netusi kolka bije v celom tomto svete. Takze datacentra google. Pan Autor. Uvedom sa. Google denne zaindexuje radovo TB dat. Vtipne ze? Ale to je realita. Navyse na to aby dokazal poskytovat svoje sluzby za optimalne naklady potrebuje LACNE miesta, LACNE linky, LACNE vsetko. Preto ich datacentra funguju ako pocitacove mraky kde nikto presne netusi ktoru poziadavku ktory clanok retazca spracuje. Takto to dopadne ked si na navrch arhitektury najmete Neurochirurga. Priznavam sa, ten clanok som nedocital dokonca. Dovod, ten clovek v prvej polovici hovorit o svojom nazore, ktory je prilis na vode a je to jeho domienka. Dovod preco Google potrebuje mat hromadu kapacit je ten ze KAZKY jedinec ktory si da www.google.com uzerie trosku z prenajateho rozsahu. Lahke pocty. Kazdu sekundu indexujeme MB dat, emailov, videii a boh vie coho vsetkeho, to musime najpv stiahnut z netu a popri tom este 80mil ludi nam lezie na stranky a porad neco chcu. A za to vsetko MI(Google) platime prenosove kapacity. A elektrina, xixi, jasne ze potrebujeme najlacnejsiu. Nas priemerny serverovy mrak ma 10tisice pocitacov. Tie papkaju a papkaju. A vysledok? Spotreba enerigie je sice nizsia ale priblizuje sa spotrebam supermasin projektu ASCII (white, blue, purple...) a pri tom sme stale uzitocnesi, pretoze na rozdiel od projektu ASCII (ktory pocita globalne zmeny pocasia, simuluje jadrove vybuchy a tak dalej) investujeme nas redundatny pocitacovy cas do vyskumu ludskeho genomu a podobne. Takze mily autor, pred tym nez zacnes prezentovat svoje populisticko-katastroficke myslienky tak naprv si over niektore fakty. Pre tych z vas ktory ziju v USA, VAS internet vlastni VASA vlada, nie Google ci ina spolocnost. Do googlenia!

Avatar

Autor komentáře: 1001

Datum vložení: 8.8.2007 11:10:38

...a komu patrí VASA vláda?...

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz