Starší komentáře ke článku: Kontrola české gramatiky pro MS Office - konec korektorů v Čechách?

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Jakub Vrána

Datum vložení: 18.7.2005 11:08:21

Nástroj také hodnotím pozitivně, ale všimli jste si drobného zpomalení, nebo jsem jediný, kdo to pozoruje?

Avatar

Autor komentáře: Mike

Datum vložení: 18.7.2005 23:37:46

Ano, já jsem pozoroval znatelné zpomalení. Zejména při psaní emailů, kdy používám MS Word jako editor. Nepomáhá ani vypnutí kontroly gramatiky při psaní :(

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 18.7.2005 23:46:44

Momentálně mám kontrolu gramatiky nainstalovánu na dvou stolních PC a na zapůjčeném notebooku (vše WinXP). Ani na jednom z nich jsem nepozoroval vůbec žádné zpomalení reakce Wordu (e-maily nekontroluji). Těžko však vytvářet nějaké obecné soudy, když se každý parametr každého zařízení může nebetyčně lišit (RAM 2GBx256MB, CPU 3GHzx1GHz a podobně ;-)

Avatar

Autor komentáře: aubi

Datum vložení: 18.7.2005 11:38:26

Dneska i knizky pro deti vykazuji zhruba dve hrubky na stranku (a to jsou tam spis obrazky). Strasne by me zajimalo, nakolik tenhle soft pomuze. Zjevne jsou opravy ve Wordu duvodem k vyhozeni korektoru z procesu pripravy knizek. Trosku popichnuti: existuje nejaky vydavatel, u ktereho bych mohl kupovat knizky bez rizika infaktu? Nedavno jsem cetl knizku o Frantovi Stastnym a na prvni sporny bod jsem narazil az na strane 200! To byl balzam na dusi! aubi

Avatar

Autor komentáře: xXx

Datum vložení: 18.7.2005 13:20:04

Neni marnotrapnost, ze v knize se objevi hrubka, a cele dilo je pro tebe nechutne a spatne ci v jinem podobnem smyslu? Proc se nezamerit na obsah ci podstatu dila. Proc tam porad hledat chyby. Clovek NENI dokonaly. Existuje spousta spornych mist v cestine, kdy i nekdy cestinari nevi, co tam ma byt. Je nechutne v diskusi, jak se kazdy ohani svym pravopisem. Jsme lide, tvor nedokonaly se spousty chyb. Nastroj jako kontrola pravopisu je velmi nastroj, a doufam ze se situace o trochu zlepsi. Nedelam si iluze. Cestina ma obtiznou gramatiku. Muj pravopis neni dokonaly.

Avatar

Autor komentáře: Jiří Bureš

Datum vložení: 18.7.2005 14:54:30

Cílem je stav věcí zlepšovat. Ne konstatovat (plakat), že to tak prostě je. Je rozdíl, pokud někdo seká chyby na svém webu nebo v soukromém dopise. Na pováženou je, když jsou takové chyby v knize nebo časopise, za které platím. Kupuji si tak vlastně zmetek.

Avatar

Autor komentáře: dgx

Datum vložení: 19.7.2005 2:55:23

aubi možná působí, že během čtení knih neustále pátrá po chybách, ale tak tomu (věřím) není. Sám si chybi v textu uvědomuji zcela podvědomě a odpoutávají mou pozornost od textu. Také vás upoutala hrubka v předchozí větě?

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 19.7.2005 7:46:33

Záleží na okolnostech. Třeba v novinách mi chyby velmi vadí, stejně jako v televizi, dost si jich všimnu v podobných diskusích. Když se začtu do knihy, jsem naopak schopen ledacos vůbec nevnímat. Tedy pokud se mi podaří do knihy začíst, protože pokud je někde tolik chyb, jako v knihách jistého nechvalně proslulého "classického" nakladatelství, tak už je docela problém věci vůbec porozumět. Zajímavé je, že jsem nic podobného nepozoroval třeba v anglických knihách, čím to asi bude? ;-)

Avatar

Autor komentáře: naluc

Datum vložení: 22.7.2005 0:26:16

Že by tím, že kontrola anglické gramatiky už existuje dlouho, zatímco kontrola české se rozšířila nedávno? ;) A nebo třeba tím, že u nás je tendence věci odflakovat... kdo ví ;)

Avatar

Autor komentáře: aubi

Datum vložení: 19.7.2005 15:53:41

Jasne, to je presne ono. Kdyz se pri cteni odstavce dvakrat zastavim, protoze me nekdo vyrusil (tedy mel tam hrubku), tak se proste nemuzu soustredit na obsah. Nastesti plati, ze opravdu hodnotny obsah je prezentovan slusnou formou (tedy bez chyb a i typograficky hezky vyveden).

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 19.7.2005 16:14:41

A co si myslíte o úpravě článků zde na Intervalu? Vyhovuje jejich úroveň vašim požadavkům? Zcela upřímně ;-)

Avatar

Autor komentáře: aubi

Datum vložení: 20.7.2005 10:21:05

Vidíte, to mě vůbec nenapadlo. Takže výborný ;-) Vážně -- to je paráda, když se můžu soustředit na obsah a neruší mě chyby. Moc takových webových stránek není :-( A po obsahové stránce popisujete moc zajímavé věci, které často nevím nebo je nemůžu nikde najít (článek o přechodnících mě mi odkryl další oblast, o níž jsem předtím nevěděl skoro nic). Hříchy sleduju denně, jestli tu není zase něco nového. Velkej dík!

Avatar

Autor komentáře: Lukáš

Datum vložení: 20.7.2005 3:19:17

Možná je ale aubi prostě na gramatiku zatížen. Já třeba po přečtení několika knížek v angličtině nemůžu číst většinu českých překladů, protože za tím okamžitě vidím anglickou stavbu věty. A kvůli tomu sem přestal číst i třeba 5. díl HP, čili žádný produkt nějakého taky-vydavatelstvi.

Avatar

Autor komentáře: aubi

Datum vložení: 20.7.2005 10:10:17

che che, občas, obzvlášť v odborný literatuře, je potřeba si větu přeložit slovo od slova zpátky do angličtiny, abych pochopil, co chtěl autor říct a překladatel zamlžil :-D Jo, jsem na gramatiku zatíženej. Specielně na čárky :-(

Avatar

Autor komentáře: Dennis

Datum vložení: 10.10.2005 20:04:31

Cesky neumite ani Vy. Vy:Dneska i knizky... Spravne:Dnes i knizky... Prikladu spatne cestiny na ceskem internetu je tisice! Nemluve o tom,ze mnoho cechu pouziva vulgarni vyrazy bezne.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 10.10.2005 20:12:36

Má smysl vyčítat někomu jeho češtinu, když sám máte ve svém příspěvku několik chyb, tradiční ignorování diakritiky a prznění interpunkce v to nepočítaje?!

Avatar

Autor komentáře: Dennis

Datum vložení: 10.10.2005 20:29:10

Vas arogantni prispevek me neudivuje.

Avatar

Autor komentáře: von Banhoff

Datum vložení: 18.7.2005 11:47:40

strategie výběru partnerů MS mi připomíná umisťování branců na vojně, jseš v civilu profesionální kuchař? tak tebe do kuchyně nedáme!

Avatar

Autor komentáře: -

Datum vložení: 18.7.2005 12:31:41

Tak zrovna kontrolu pravopisu mohli udělat jako modul pro celý systém aby se dala použít všude kde se píše text delší než jeden řádek. Na rozdíl od prohlížečů a přehrávaců by tohle mělo pro uživatele opravdu význam.

Avatar

Autor komentáře: Leni Reifestahl

Datum vložení: 18.7.2005 13:16:03

jo a kdo bych pak kupoval tak předražený Word, kdyby měl kontrolu pravopisu zabudovanou v OS?

Avatar

Autor komentáře: Jiří Bureš

Datum vložení: 18.7.2005 14:55:25

No tak aspoň pro Office ;-)

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Lánský

Datum vložení: 19.7.2005 10:35:05

Outlook běží přes jádro Wordu, ne? Tam by to mělo fungovat.

Avatar

Autor komentáře: -

Datum vložení: 20.7.2005 1:19:20

I kdyby, tak to zdaleka není jediné místo kde se píše nějaký text. Jedna univerzální kontrola by prospěla stejně jako jeden je např. jedden ovladač či podobné věci. Ideální je jeden uživatel=jedno rozhraní, nikoli jeden program=jedno UI.

Avatar

Autor komentáře: mach

Datum vložení: 20.7.2005 3:22:09

žádný takový systém ale v tuhle chvíli neexistuje, takže to těžko můžeš vytýkat Microsoftu

Avatar

Autor komentáře: Milan

Datum vložení: 2.8.2005 14:08:16

Hmm, vyzkousejte nekdy KDE pod Linuxem. Tam tohle existuje.

Avatar

Autor komentáře: Petr

Datum vložení: 18.7.2005 13:57:42

Lze tuto kontrolu provést i nějak bez posledních Office? Nebo nedokáže něco podobného udělat on-line nějaká www stránka? Podobnou korekturu bych dokázal využít, ale kupovat si kvůli tomu celý MS Office se mi nechce (a krást ho už vůbec ne). Nešel by třeba nějak 'nabastlit' na Open Office?

Avatar

Autor komentáře: jetset

Datum vložení: 18.7.2005 14:02:40

Existuje daleko lepsi korektor ktery neni spjaty s Officem (Gramaticon). Stoji ani ne litr a umi to co vyse vychvalovany korektor a s vetsim moznosti nastaveni (spornych chyb). Jsem spokojeny majitel a je to jeden z mala softu za ktery penize nelituju.

Avatar

Autor komentáře: Dalibor Behún

Datum vložení: 18.7.2005 14:25:52

Osobně si myslím, že kupovat si MS Office jen kvůli Kontrole gramatiky nemá význam. Článek byl určen spíš uživatelům, kteří Office vlastní a přemýšlí nad tím, zda se jim vyplatí si Kontrolu gramatiky stáhnout a nainstalovat. Nechtěl jsem, aby vyzněl v duchu "všichni si kupte MS Office, je tam super Kontrola gramatiky" :-)

Avatar

Autor komentáře: Petr

Datum vložení: 19.7.2005 9:20:36

Zkoušel někdo přímo srovnávat kontrolu z Office s tím Gramaticonem? Ke Gramaticonu jsem se na chvíli dostal, nějak zvlášť jsem z něj nadšený nebyl - ale uznávám že je možné že je lepší než MS. Pokud by byl opravdu lepší, tak by nebylo co řešit - na druhou stranu ale pak nechápu, proč by MS dělal takový humbuk kolem toho pravopisu a pracoval na něm 5 let za pomoci Akademie...

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Lánský

Datum vložení: 19.7.2005 10:34:33

Nezkoušel, ale firma tvořící Grammaticon nabízela svoje jádro Microsoftu, a ten po ohledání odmítl a začal radši spolupracovat s Akademií. Subjektivně mi ten Word vyhovuje víc a dosti mne mrzí, že si ho nemůžu pořídit domů.

Avatar

Autor komentáře: Johanka

Datum vložení: 1.8.2005 11:53:56

Samozrejme ze nezavisle porovnani si M$ nechal udelat, nez vzal tento grammar checker (protoze grammaticon kdysi nevzal, tak aby vedel, jestli tohle neni jeste horsi :)). Porovnani delal doc. Pala, lingvista z Brna.

Avatar

Autor komentáře: PeJa

Datum vložení: 19.7.2005 9:58:16

Nádherný nadpis má instalátor :) "Welcome to the Kontrol české gramatiky pro sadu Microsoft Office 2003 Setup Wizard"

Avatar

Autor komentáře: ZD

Datum vložení: 19.7.2005 15:33:21

Opravdu se ten korektor nechytne na tohle: [i]"Já čekat dlouhý na Kontrole Češtiny. I když já dobrá Čecha být, toto nástroj hodí se vždy. Včera bylo slunečná den a lidé usmívali. Rád bych věřila, že hezký počasí je zítra i. Já jel zítra na výletě do spišských nová vsi!? "[/i] Obávám se, že v tom případě se bez něj asi obejdu :))

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 19.7.2005 15:37:40

Korektor má problémy i s jinými jevy, třeba odborné články o webdesignu a webdevelopmentu se s ním opravují dost špatně. To ale neznamená, že je lepší ho vůbec nepoužívat. V běžném "kancelářském" textu vychytá většinu nechutností, které jsou lidé schopni vyrobit. Takže pokud už někdo má MS Office 2003, není žádný důvod, proč by korektor neměl používat. Ušetří tím nervy příjemců svých sdělení před zbytečným stresem, či dokonce totálním zhroucením ;-)

Avatar

Autor komentáře: Dalibor Behún

Datum vložení: 19.7.2005 15:46:53

Myslím si, že na ukázkový odstavec, který jsem zplodil, by se dala aplikovat poznámka uvedená v odstavci předchozím - tedy že pokud je v textu příliš mnoho chyb, systém si s tím nedokáže poradit. Mám ale zkušenost, že pokud je chyb přiměřeně, Kontrola se relativně často ozve :-)

Avatar

Autor komentáře: Habi

Datum vložení: 19.7.2005 22:01:28

[i]...a věta "Na dvoře si hráli hezké hry." špatně není.[/i] Hra (bez hry jako žena bez ženy) je ale přece rodu životného, proto [b]"hry si hrály"[/b] (příp. i [b]"hry se hrály"[/b]).

Avatar

Autor komentáře: Dalibor Behún

Datum vložení: 19.7.2005 22:16:56

S tím vzorem máte pravdu, ale v uvedené větě nejsou podmětem "hry", ale podmět je tam nevyjádřený. Mohli bychom třeba uvažovat o tom, že věta byla vytržena z následujícího kontextu: "Včera nás navštívili naši kamarádi. Na dvoře si hráli hezké hry." Kdyby tedy Kontrola gramatiky na takovéto věty upozorňovala, neúměrně by se zvýšil počet "planých poplachů".

Avatar

Autor komentáře: Habi

Datum vložení: 20.7.2005 7:48:34

Ano, ve Vámi uvedeném kontextu už vše dává smysl. Jenom v tom článku to není tak jednoznačné (a proto mě to hned zarazilo).

Avatar

Autor komentáře: jindřich

Datum vložení: 21.7.2005 13:53:04

Ono v tom uvedeném kontextu by při troše fantazie mohlo být správně i to původní: Na dvoře si hráli Hezké dívky (takto divadelní hru blíže nejmenovaného autora).

Avatar

Autor komentáře: Upsss

Datum vložení: 23.7.2005 8:34:51

Tak bych rek se by to melo byt spis takhle: "Včera nás navštívili naši kamarádi. Na dvoře [b]jsme[/b] hráli hezké hry." nebo "Včera nás navštívili naši kamarádi. Na dvoře [b]jsme si[/b] hráli hezké hry."

Avatar

Autor komentáře: Dalibor Behún

Datum vložení: 25.7.2005 9:03:51

Také by to šlo, ale jen v případě, že jsme si hráli s nimi:-) Pokud bychom mluvili jen o kamarádech, byla by správně i věta: Na dvoře si hráli hezké hry. (ti kamarádi) Řekl bych, že tato část diskuse jen potvrzuje, jak náročné je "strojově" rozpoznat, že je věta špatně. Těch teoreticky správných vět je totiž ohromné množství.

Avatar

Autor komentáře: spolik

Datum vložení: 23.7.2005 12:36:46

Jde jistě o další posun směrem k automatizaci korektur, zvláště pak ve spolupráci s "Violkou" - http://podcast.bloguje.cz/141592_item.php

Avatar

Autor komentáře: Dennis

Datum vložení: 10.10.2005 20:18:14

..na ceskem internetu? Zde je podstatny problem hlavne v pouziti vulgarnich slov. Nemluve o tom,ze se zde objevuje i rasova nenavist ,nerespektovani nazoru druhych atd.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz