Starší komentáře ke článku: mestotynec.cz

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Fido

Datum vložení: 15.9.2006 11:44:59

Letmo: + Sympatické, jednoduché, přehlédné, validní. - Osobně bych místo písma Trebuchet volil raději Arial, Verdana nebo Tahoma. V kódu je přespříliš DIV CLASSů. Program Adobe Reader (na stránce Prohlášení) má přes 20MB, to je pro modemisty příliš. Bylo by lépe nabídnout i verzi Lite, případně nabídnout i jinou variantu prohlížeče PDF (Foxit Reader - cca pouze 1MB). Dokumenty, jejichž zveřejnění je ze zákona povinné, by měly být pokud možno v textovém formátu (ne-li TXT, tedy alespoň RTF).

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 15.9.2006 13:37:28

Díky moc za kritiku. Pokusím se na připomínky reagovat: 1) Písmo jsem zvolil Trebuchet právě proto, že nejčastěji používám všechna ostatní. Zdálo se mi v tom grafickém stylu neurážlivé. 2) Je možné, že DIVů je více než by bylo optimální. Částečně to vychází z použitého redakčního systému a jeho šablon a částečně i ze snahy o validitu a funkčnost ve většině prohlížečů. Např. obtékání řádkových prvků bývá u mnoha softů velký kámen úrazu. Proto jsem volil raději cestu drobného prohřešku vůči sémantice. 3) Odkaz na Adobe Reader je pouze jakýmsi záchytným bodem pro to mizivé množství uživatelů, kteří nemají nějaký program pro čtení PDF souborů nainstalován. Jinak samozřejmě souhlas. 4) Ne všechny dokumenty je možné uložit v něčem jiném než v PDF. Není v moci pracovníků úřadu všechno přejet nějakým OCR a vygenerovat z listinných dokumentů jejich elektronický tvar. Co lze zapsat v XHTML, se v něm také zapisuje.

Avatar

Autor komentáře: Bednee

Datum vložení: 15.9.2006 12:03:07

Souhlasim s vyse. V xHTML existuje mnoho jinych tagu nez je DIV. Zkuste je vyuzit.

Avatar

Autor komentáře: DJ Miky

Datum vložení: 15.9.2006 13:34:53

[i]Je potřeba vyplnit všechna pole, která jsou nadepsána červeně![/i] Základní prohřešek proti přístupnosti... Někdo prostě barvy nevidí (lidé s poruchami zraku) nebo nemůže vidět (vlastní ČB monitor, mají textový prohlížeč nebo prohlížeč s nepodporou CSS). Jinak: - Opravdu je nutné zarovnávat úřední hodiny do tabulky? Navíc jsou nalepené na sobě. - Kontrolní obrázek při psaní do diskuse generujte s průhlednou barvou pozadí a s lepším písmem, hlavně tučným.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 15.9.2006 13:39:26

Díky, Vaše připomínky jsou na místě.

Avatar

Autor komentáře: Josef Hrabec

Datum vložení: 15.9.2006 13:40:21

Klávesové zkratky pro nabídku by si zasloužili lepší zdůraznění, než jen pomocí spanu (CSS)! Např. v title, nebo je třeba uvést na stránce Prohlášení o přístupnosti... Jinak ale dobrý!

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 15.9.2006 13:41:44

Beru.

Avatar

Autor komentáře: progysk

Datum vložení: 15.9.2006 13:54:02

Čisto z pohľadu užívateľa (kód som neskúmal). Neprešiel som to nejako podrobne, len tak letmo. Mapa webu: navrhoval by som to výraznejšie členiť, je tam dosť položiek. Z toho aj vidno že je web dosť obsažný. Menu: tie klávesové skratky su dobrý nápad len bežný užívateľ podľa mňa nevie že niečo také je na stránke možné. Trebalo by na to nejako upozorniť. Aj mne došlo až po niekoľkých sekundách načo sú písmenká odlíšené. Počasie(vpravo dole): možno by bodol nejaký link na počasie celého týždňa, prípadne zdrojovú stránku atp. Vcelku kvalitná stránka ktorá má možnosti zlepšovania. Práci česť ;))

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 15.9.2006 14:01:45

Díky - klávesové zkratky už zmiňoval kolega. Mapa webu může doznat změn, u počasí jsem velký skeptik ;-)

Avatar

Autor komentáře: Zdeněk Šeba

Datum vložení: 15.9.2006 19:25:34

Také mě napadlo, že to asi budou klávesové zkratky, ale nepřišel jsem na to jak fungují. Zkoušel jsem to ve Firefoxu a v IE6. V IE6 mi také problikává hlavička při přejíždění myší. Jinak pěkné.

Avatar

Autor komentáře: progysk

Datum vložení: 16.9.2006 10:11:33

Klávesové skratky: Alt+ (písmeno) :) proste klasicky acceskey

Avatar

Autor komentáře: Tomas K

Datum vložení: 17.9.2006 17:45:08

Jen pro doplnění, na Applu to je Ctrl+písmeno.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 16.9.2006 11:42:19

Proč se stránky hlásí k XHTML 1.1 (jakou speciální vlastnost této normy využívají) a proč nezasílají http hlavičku "content" doporučenou pro tuto normu?

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 18.9.2006 7:35:49

Stránky se hlásí jako XHTML 1.1 proto, že to mají nakázáno :-) Odpovídají tedy této normě, i když kód není např. modularizován ani neobsahují zatím žádné speciální značky pro XHTML 1.1. Co se týká hlavičky content, tak použitý typ byl zvolen v době tvorby s ohledem na staré prohlížeče. Možná již nastal čas na změnu odpovídající XHTML 1.1, tedy application/xhtml+xml.

Avatar

Autor komentáře: tom

Datum vložení: 16.9.2006 22:39:06

preco je css vllozene pomocou tagu style a import? da sa to spravit elegantne v jednom riadku pomocou <link> tagu ...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 16.9.2006 22:44:53

Použitá metoda slouží jako filtr, který odřízne od externího stylopisu některé zastaralé prohlížeče, které by s použitým CSS mohly mít problémy. Jinými slovy, není to chyba, ale fičura ;-)

Avatar

Autor komentáře: los

Datum vložení: 16.9.2006 23:07:28

Táto "fičúra" má za následok to, že pri uložení stránok pre offline prezeranie sa štýly neuložia. V IE sa mi túto stránku uložiť ani nepodarilo.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 17.9.2006 1:25:42

Ano, to je známá chyba prohlížeče MSIE. Pravděpodobně by to vyřešil podmíněný komentář, který by tam ten stylopis vkládal znovu, výhradně pro MSIE. Pak už by se uložit měl ;-)

Avatar

Autor komentáře: los

Datum vložení: 17.9.2006 9:22:10

Čo je známa chyba IE - že tu stránku nejde vôbec uložiť? Na iných stránkach, kde je štýl vložený direktívou import, mi uloženie stránok funguje rovnako ako vo FF, t.j. stránka sa uloží bez štýlu. To, že sa v IE nedá uložiť stránka http://www.mestotynec.cz/ je problémom iba na tomto webe a s direktívou import nesúvisí.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 18.9.2006 7:44:23

Problémem při ukládání je nejspíš chyba v IE, který nedokáže správně zpracovat stránku v kódování utf-8. Máte k dispozici nějaký web se stejným kódováním, který Vám IE v pohodě uloží?

Avatar

Autor komentáře: los

Datum vložení: 18.9.2006 19:17:42

Webov v kódovaní UTF-8 je veľa a v IE uložiť idú. Samotná stránka uložiť ide, ale keď dám uložiť kompletnú stránku, tak to zlyhá. Problém by som hľadal v súboroch, na ktoré stránka odkazuje a/alebo v posielaných hlavičkách. Ak odhalíte príčinu, tak by ma zaujímalo, že aká bola. Ešte na jeden problém som narazil pri vyhľadávaní. Keď som dal vyhľadať text "a", tak to napísalo "Nepodařilo se určit hlavní zprávy - maininfo!" divným spôsobom (chýbali tam aj nejaké koncové tagy). Ináč web je veľmi pekný (aj výzor aj spracovanie).

Avatar

Autor komentáře: Pavel Píha

Datum vložení: 18.9.2006 15:59:27

Jen doplňuji: Metoda @import se užívá k tomu, aby se od stylů odřízly starší prohlížeče většinou čtyřkových verzí. Ty se však dnes už téměř nepoužívají. Metoda @import je navíc nepraktická, protože takto připojené styly IE neukládá do cache a styly se opětovaně načítají při každé návštěvě stránek. Použitím <link rel="stylesheet" href="xxx.css" type="text/css" media="screen, projection" /> se tedy v IE zrychlí načtení stránky - na každé stránce by se v případě tohoto webu ušetřilo 20,2 kB.

Avatar

Autor komentáře: Tom

Datum vložení: 17.9.2006 11:48:12

Jedna věc, které jsem si všiml: při kliknutí na "následující" ve fotogalerii nevidím celý načtený obrázek (je moc dole - výška obrazovky 800 bodů). Řešením by bylo, kdyby odkaz přeskakoval rovnou na obrázek (/fotka.php#obrazek nebo tak něco).

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 18.9.2006 7:36:36

Dobrá připomínka, díky.

Avatar

Autor komentáře: Ján Varhol

Datum vložení: 18.9.2006 10:39:40

Celkove sa mi stránka páči a myslím, že takýmto jednoduchým a prehľadným štýlom by sa malo inšpirovať viac tvorcov vytvárajúcich weby mestám. Ale narazil som (okrem už spomínaného "predivovania") na viac vecí, ktoré by som osobne riešil ináč: - ako ikonku webu vidím erb mesta, no v logu ani poblízku už ten erb nevidím, je tam iba akási fotka veže. Erb je už iba vložený v spodnej časti ako "vodotlač". Podľa mňa je to škoda (aj preto, lebo sa mi ten erb veľmi páči). Osobne by som z neho vytvoril nádherné logo, niečo čím by stránku odlišoval od ostatných mestských webov. - text v menu podľa mňa nevystupuje dostatočne reprezentatívne. Zvýraznil by som ho (minimálne zväčšil). - popisky blokov (nabídka, kontakt, nejčtenejší...) sú pre mňa slabo čitateľné (asi to má za následok aj kurzíva aj farebné kombinácie). - pozorujem slabý kontrast na "drobečkovej" navigácií (neviem slovenský názov) napríklad na http://www.mestotynec.cz/page.php?fp=spolecnost/skoly text "Základní škola" je tmavosivý na svetlosivom pozadí. - to usporiadanie úradných hodín mi pripadá trochu natlačené. - grafické zvýraznenie odkazu "späť na začiatok stránky" je trošku nezreteľné. Na prvý pohľad sa mi to nezdalo ako šípka (no, možno sa mi už len horší zrak). Toľko moje postrehy.

Avatar

Autor komentáře: Fred

Datum vložení: 18.9.2006 14:29:26

Pěkný web, jediné co mě zarazilo a nejsem si jist jak bych to řešil, je že obsah je sympaticky před navigací, ale na některých stránkách je má ta navigace druhou úroveň. Vzhledem k tomu, že je to seznam uvnitř seznamu a web je celý pěkně řešen s ohledem na přístupnost, asi bych zvažoval nabídnutí odkazu přímo na podsekce, tzn. tomu vnořenému ul bych dal id a na něj pro čtečky odkázal, buď před obsahem, nebo hned za ním (to si právě nejsem jist). Musí to být docela práce se tam natabovat. Jak jsem, ale psal na začátku nejsem si jist co bych s tím dělal.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 19.9.2006 10:59:37

Díky za názor. Upřímně řečeno si také zatím řešením nejsem jistý...

Avatar

Autor komentáře: Petr

Datum vložení: 18.9.2006 20:54:03

Zdá se mi to, nebo je to podobné ? http://www.kr-stredocesky.cz/

Avatar

Autor komentáře: Martin Kadrnožka

Datum vložení: 19.9.2006 8:27:50

Barvy mesta (znak a prapor) jsou stejne jako krajske. Podobnost je tedy ciste náhodná :-), alespon to mohu tvrdit za provozovatele webu - Mesto Tynec

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kamír

Datum vložení: 19.9.2006 10:56:13

Asi máte o hodně větší fantazii než já ;-) Není stejné ani barevné schéma, o podobnosti v grafické struktuře už se nedá mluvit vůbec...

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz