Starší komentáře ke článku: Načítanie stránky trochu inak

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 23.11.2001 12:55:26

Az na to, ze tohle reseni nebude - jako obvykle - fungovat, pokud si uzivatel vypne JavaScript, a pritom to jde jednoduse napsat tak, aby to fungovalo. Coz je mimochodem hlavni duvod, kterym mi javascriptovy programatori pijou krev; nez aby se zamysleli a napsali univerzalni reseni, tak nabubrele vyzadujou pritomnost JavaScriptu :-(. Pritom tech reseni je spousta:

<U>Reseni 1</U>

V sekci <script> bude krome existujicich funkci jeste nekolik <B>document.write(...)</B>, ktery vytvorej zdrojak upozorneni i samotnyho obrazku tak, jak je to v prikladech, a v sekci <noscript> bude jenom obrazek zobrazenej normalne.

<U>Reseni 2</U>

Cast upozorneni bude mit visibility hidden, obrazek bude mit visibility visible, a nekde na strance bude navic javascriptovej kod <B>document.getElementById("uvod").style.visibility = "hidden"; document.getElementById("upozornenie").style.visibility = "visible";</B>

Obe dve reseni budou fungovat i lidem bez javascriptu, a specialne to druhy je delsi o maximalne sest radku kodu.

Avatar

Autor komentáře: Andrej Gregorovic

Datum vložení: 23.11.2001 13:11:30

No mate pravdu, skoro vzdy ide vsetko lepsie spravit.

Ale na druhu stranu, toto bol iba jednoduchy priklad. V praxi, by som taketo riesenie urcite nepouzil na nacitanie jedneho, dvoch obrazkov. V podstate taketo riesenie ma vyhody (moj nazor) pri zlozitejsich strankach a tam sa JavaScript pravdepodobne bude vyskytovat, resp.bude potrebny aj na nieco ine ako len na toto.

Este jedna vec, viem, ze je to egoisticke, ale podla Vas kolko percent ludi pouziva JS, resp. kolko z toho poctu ludi, co mozu mat zapnuty JS ho ma vypnuty?

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 23.11.2001 16:33:40

1) Ze to byl jednoduchej priklad, to beru. Jenze si myslim, ze neni spravny zjednodusovat az prilis. Bohuzel je spousta lidi, ktery si v nejakym podobnym prikladu precetli, ze otvirani souboru do novyho okna se ma delat pres <a href="#" onclick="window.open(...);">, a ted to vsude pouzivaj misto jednodussiho a spravnejsiho ciste HTML reseni.

2) Nechci se poustet do zbytecne dlouhy diskuse o uzitecnosti JavaScriptu, takze jenom podotknu, ze jsem zatim nevidel ani jednu stranku, kde by byl JavaScript pouzit ucelne a soucasne tak, ze by se nedal jednoduse nahradit HTML kodem.

3) Nevim, kolik procent lidi nepouziva JavaScript, ale vim, ze jeho vynucovani i tam, kde to neni potreba, je v podstate srovnatelny s tim, kdyz si do normalniho binarniho programu, kterej pouziva akorat 386kovej kod, date instrukce pro testovani Pentia IV, a kdyz ho nenaleznete, tak ten program ukoncite. Nebo s tim, kdyz nekdo pouzije MSIE-specific tag namisto standardniho a rekne, ze stejne MSIE pouziva vetsina uzivatelu...

Avatar

Autor komentáře: Andrej Gregorovic

Datum vložení: 23.11.2001 17:02:51

1)to mate iste pravdu, vela ludi pouziva nieco take, ale to neznamena, ze je to chyba clankov (su vynimky samozrejme). Clanok predsa nie je o zakladoch HTML, a ked ich niekto nepozna a zacne pouzivat nieco "pokrocile", co nemusi, je to jeho problem a chyba. Ja som sa snazil v clanku napisat, ze sa to da pouzivat pri zlozitejsich strankach (ci sa mi to podarilo je diskutabilne, este ze je tu moznost diskusie). Tie priklady s obrazkom su tam iba preto, lebo bolo jednoduche jednym obrazkom nasimulovat vacsi objem dat, resp. aby clovek aj rychlou linkou vedel, o com je ten clanok.

2)no to je na diskusiu a polemiku rozhodne :), ale tazko povedat, ci je, alebo nie je nutne pouzit javascript (JS). V podstate zavisi, co sa berie pod pojmom ucelne pouzity JS. Ked to zoberiem od zakladu, tak sa bez neho zaobidem vzdy - ved nakoniec ide stale iba o informacie (teda vo vacsine pripadov text a obrazky). Ale dnes ide casto krat aj o graf. upravu, pripadne ine veci (mierna interaktivita, (pred)spracovanie formularov a podobne), takze tam je casto -krat JS nutuny. Ved nakoniec nevymysleli by JS, keby to slo spravit cez HTML.

3)No, ale JS sa da vo vacsine prehliadacov zapnut, resp. vo vsetkych, v ktorych tento priklad funguje sa zapnut JS urcite da. Cize nenutim niekoho pouzivat iny prehliadac, na aky je zvyknuty a podobne (ako v pripade MSIE specifik. tagov). Mne to pripada skor, ako ked niekto nepouziva obrazky, tak proste nemoze uvidiet grafiku stranky rovnocennu, ako s obrazkami, a tu by sa tiez dalo namietnut, ze to ide aj bez obrazkov.

Ale musim sa priznat, ze ma vobec nenapadlo, ze niekto moze nepouzivat JS, teda ak ma prehliadac, ktory to umoznuje :D.

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 23.11.2001 21:00:55

1) V podstate souhlasim. Jen povazuju za dulezity, aby se nekde pobliz - v odkazech nebo v diskuzi (nebo samozrejme idealne primo v clanku) objevilo i reseni, ktery je funkcni vsude...

2) Jak rikam, nechci o tom sahodlouze diskutovat. Ber to tak, ze to je muj nazor na JS, kterej vyplynul z dlouhodoby zkusenosti jako uzivatele i jako tvurce.

3) Myslim, ze tohle vase srovnani neodpovida presne tomu, na co chci upozornit. Ja se prave snazim ukazat, ze je potreba napsat tu stranku tak, aby fungovala i bez obrazku, byt bude vypadat pekne hnusne. To tvrdohlavy pouzivani javascriptu i tam, kde neni potreba, je spis srovnatelny se situaci, kdy mam stranku, ktera bez obrazku proste nebude fungovat, i kdyz by uplne klidne mohla (treba tam budou vsechny odkazy reseny vyhradne imagemapama)

Avatar

Autor komentáře: Webák

Datum vložení: 23.11.2001 22:43:44

Já osobně jsem stále nepochopil, proč má někdo v dnešní době vypnutý u prohlížeče JavaScript. Pochopil bych jeho vypnutí např. u stránky s lítajícíma reklamníma oknama apod., ale standardně by byl zapnutý - ne naopak. Např. standardně vypnutý u stránky s jakýmkoliv formulářem je v dnešní době pěkná pitomost - jen osobní názor :-) Jak chcete pomocí HTML kontrolovat formulář (když na straně serveru to u freewebů nejde a nebo je to daleko pomalejší)?
Pokud jde o kompatibilitu se staršími prohlížeči (MSIE 3.x- či NN 2.x- apod.), je to jen chyba uživatele, že je používají. To je jako kdybych používal místo Win 9x stále Windows 2.0 a divil se, že mi tam nic nefunguje. Např. MSIE 5.5 funguje docela slušně i na Pentiu 75 s 16 MB paměti! - podle mě obraznému minimu pro Internet.
Jinak s funkčností stránky bez obrázků (vzhledem k dial-up připojení) samozřejmě souhlasím, ale bez JavaScriptu (nemyslím verzi 1.2+, ale obyčejnou 1.0) se mi to zdá jako podpora středověku :-)

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 24.11.2001 7:39:40

Duvody, proc mam vypnutej JavaScript, jsou mimo jine:

1) Bezpecnost. Zatim jsem se nejak nepresvedcil o tom, ze by technologie JavaScriptu byla bezpecna.

2) Pohodli. Vetsina JS, ktery jsem kdy videl, slouzi k tomu, aby pohodli co nejvic snizovala - litajici reklamy, popup okna, schovavani odkazu...

Takze mam standardne JS vypnuty, a pokud narazim na stranku, ktera ho vyzaduje a ja si ji opravdu moc chci prohlidnout, tak se bud podivam do zdrojaku a ty potrebny veci si najdu primo, nebo se skripenim zubu ten JavaScript zapnu (v soucasny dobe snad v bookmarcich nemam jedinou stranku, ktera by bez JS nefungovala).

Jinak pokud jde o tu namitku k formularum: Ja nejsem pitomec, abych musel mit program, kterej mi rekne, ze jsem zapomel vyplnit uzivatelsky jmeno. Takze se klidne spokojim s kontrolou na strane serveru (mimochodem, to s tema freewebama neni moc argument - bud tam serverovy skripty nejdou, a potom asi neni moc duvod pouzivat formulare, protoze je stejne nedokazu zpracovat, nebo stejne musim provadet kontrolu i na strane serveru, protoze jinak mi to asi nekdo naboura...)

Avatar

Autor komentáře: Wymm

Datum vložení: 24.11.2001 13:39:48

ad 2) Nechci se poustet do polemiky, jestli je pouziti JS dobre nebo ne. Na to neexistuje univerzane spravna odpoved. Kazdopadne, pokud mas vypnuty JS, tak si asi ani neprohlednes vlastni stranky <a href='http://www.soundtracky.com/' target='_blank'>http://www.soundtracky.com/</a> :-)
Nebo tam snad mouseover pro obrazky v menu resis pres html?!

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 24.11.2001 14:39:56

No, za prve, ten MouseOver tam je tak, ze to funguje i bez JavaScriptu, i kdyz se tam samozrejme nezobrazi ten efekt, a za druhy, v novy verzi to mam s rolloverem i bez JavaScriptu :-)

Avatar

Autor komentáře: Webák

Datum vložení: 24.11.2001 17:30:40

1) Bezpečnost JavaScriptu. Možná by se dalo přít o bezpečnosti Javy (i když ani ta nemá samozřejmě jakékoliv funkce k zápisu do souborů apod. - ale samozřejmě nějakou díru může mít, dejme tomu). Ale nějaká fatální a nebezpečná funkce či konstrukce v JavaScriptu (znám jeho funkce hodně dopodrobna, i ty nestandardní)? To si nedovedu představit...

2) Formuláře. No, ono ani tak nejde o nevyplnění nějakého políčka, ale plno formulářů si před odesláním na server zadaná data a položky ještě upravuje, aby to bylo lépe k pochopení.
Takže příjemce (a autor formuláře) si to tak udělá, aby nemusel studovat, co ten heslovitý název položky vlastně opravdu znamená, a Vy mu pošlete formulář just vyplněný "Položka: Hodnota". Osobně bych to vzal, ale myslel bych si o odesílateli svý... :-)

3) Argument Windows 98 a Windows 2.0 stále platí. To byste si vypnul i např. CSS styly, kdyby to šlo (a nebo jakoukoliv podporu čehokoliv ve verzi HTML 4.01)? Tomu opravdu nerozumím... Všemu ostatnímu (Java, Active X, Flash...) ano, ale JavaScriptu opravdu ne...

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 24.11.2001 17:46:12

Kdyz tedy chcete mit nejaky priklady nebezpecnosti JavaScriptu, staci rict:

1) Ve spojeni s cookies 1: <a href='http://www.zive.cz/H/Uzivatel/Ar.asp?ARI=103022&CAI=2107' target='_blank'>http://www.zive.cz/H/Uzivatel/Ar.asp?ARI=103022&CAI=2107</a>
2) Ve spojeni s cookies 2: <a href='http://www.zive.cz/H/Uzivatel/Ar.asp?ARI=102886&CAI=2107' target='_blank'>http://www.zive.cz/H/Uzivatel/Ar.asp?ARI=102886&CAI=2107</a>

Osobne povazuju za bezpecnostni riziko i moznost ukladat stranku do bookmarku nebo otvirat novy okna (jedno muze zahltit disk, druhy pamet) atd. Jinak ostatni technologie, vcetne ActiveX, Javy, Flashe a samozrejme take cookies, mam vypnuty taky, ale ty vetsinou nejsou pro funkci stranky nezbytny a/nebo me takovy stranky nezajimaj...

Avatar

Autor komentáře: Webák

Datum vložení: 24.11.2001 19:34:36

Ano, např. ten druhý článek jsem také před nedávnem četl. A máte pravdu, v tomto bych problém viděl. Ale u formulářů (a po zhlédnutí zdrojáku) bych stejně JavaScript zapínal ;-)
Pokud někdo někde něco osobního vyplní, měl by Cookies (všechny nebo adresné) vždy okamžitě smazat. Stejně tak vidím velikou nebezpečnost ve špatně nastaveném prohlížeči u počítače, na nějž může více lidí (aut. ukládání hesel, aut. ukládání zakódovaných stránek do offline apod.) :-(
Dnes bych bohužel nikomu nedoporučoval byť si jen založit email, pokud se tyto základní věci u prohlížeče nenaučí ošetřovat. Z hlediska bezpečnosti to stále, bohužel, není pro úplné laiky :-/ Všechny tyto věci by měly být vypínací jen jedním tlačítkem, nikoliv na desatero místech v nastavení :-(

Avatar

Autor komentáře: Petr Havlík

Datum vložení: 27.11.2001 12:03:33

Ty články jsem četl, ale Javascriptu se týká pouze ten první a navíc jen v Opeře. Je pravda, že ve spojení s ním jsou spojena určitá bezpečnostní rizika, ale ta jsou při používání internetu téměř vždy. Souhlasím však, že záleží na tom, jak se Javascript použije a že málokdy je použit účelně.

Petr

Avatar

Autor komentáře: Daniel Gustin

Datum vložení: 26.8.2003 7:55:23

No pokud surfujes po erotickych webech, neni divu ze nerad javascript:))))

Avatar

Autor komentáře: lentylka

Datum vložení: 26.11.2001 21:55:33

ad 1.) jake je to reseni noveho okna pres HTML?
Co se tyka JS a jeho pouzivani, kdyz ho nechces tak ho nepouzivej, je to tvoje volba. Mne nejak zvlast nevadi i kdyz je pravda ,ze nektere servery to hodne prehaneji napr.: centrum.cz

Avatar

Autor komentáře: Pepa Kokes

Datum vložení: 27.11.2001 8:10:00

Novy oknopres HTML: Pokud mi staci skutecne jen otevreni novyho okna, tak jednoduse <A HREF="url" TARGET="nazevokna">. Podrobnosti viz. popis HTML. Pokud u toho chci jeste nejaky vylomeniny typu nastavit velikost nebo viditelnost nejakych prvku (proc???), tak v kombinaci s JavaScriptem: <A HREF="url" TARGET="nazevokna" ONCLICK="window.open(...); return false;">

Avatar

Autor komentáře: Andrej Gregorovic

Datum vložení: 27.11.2001 11:38:17

jo, alebo este ine riesenie je, myslim, ze viac HTML, ale to si asi iba myslim :D :

<a href="....." target="_blank">bla</a> - otvori odkaz v novom standardnom okne

alebo namiesto _blank moze byt _parent - to ked sa chces odkazovat do rodicovskeho okna, napr. pri frame-och. Su aj dalsie, kukni si niekde popis.

Avatar

Autor komentáře: FD

Datum vložení: 27.11.2003 12:21:07

preferuji jukni :-)
cookny

Avatar

Autor komentáře: somik

Datum vložení: 26.1.2005 2:36:55

Kdyz uz jsme u toho, nemate nejake lepší řešení k tomu, aby skript pro načítání stránky fungoval i v Mozille nebo Opeře? V iExploreru mi to jde, ale s tímhle mám problémy.

Díky

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz