Starší komentáře ke článku: Neprodávejte SEO, prodávejte web!

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: michal čížek

Datum vložení: 4.12.2007 11:45:56

pěkné shrnutí obecně známých faktů. co jako zákazník chci? - aby to bylo hezké a uživatelsky přívětivé jako poučený zákazník bych se měl ještě dožadovat: - aby to mělo kvalitní obsah, podřízený předem definovanému, realistickému cíli - aby to konstrukčně bylo na jedničku - aby se to dalo pohodlně udržovat a doplňovat - aby to bylo vidět (přirozené výsledky vyhledávání, katalogy, sociální sítě, kvalitní odkazy, rss agregátory atd.) - aby byl průběžně budován hodnotný obsah, interně i návštěvnicky - aby vše - s ohledem na plnění určeného cíle - bylo průběžně sledováno, testováno, anylyzováno a zpětnovazebně aplikováno zákazník pak už jen se širokým úsměvem odchází nakoupit větší pytle na peníze. jenže jsme v reálném světě, a když nejste někdo jako symbio, je váš typický zákazník menší nebo střední regionální firma, která nehodlá utratit za webovou prezentaci majlant, tak teď babo, raď. má to být hezké, perfektně fungovat, být vidět, generovat zakázky, ale nesmí to moc stát. najde-li se někdo, kdo bude tvrdit, že se to všechno i tak dá snadno zvládnout, očekávám ho se zeširoka otevřenou náručí, vážně, hlaste se. michal čížek

Avatar

Autor komentáře: Pavlik

Datum vložení: 4.12.2007 14:13:22

jojo ona realita je ve vetsine pripadu nekde jinde ... zakaznik v prvni rade chce NIZKOU CENU ... a tomu se vse podrizuje ...

Avatar

Autor komentáře: Michal Blahut

Datum vložení: 4.12.2007 17:24:50

Máte pravdu, že zadavatele zajímá především cena a vzhled webu. Bohužel si většinou neuvědomí, že pěkný web na předních pozicích neznamená automaticky zvýšení prodeje. Dobrý manažer nebude kvalitu svého webu posuzovat podle počtu návštěv, ale podle přínosu pro firmu. Je otázka, zda by podnikatel, seznámený s možnostmi jednotlivých strategií, zvolil tu levnou, ale málo výkonnou.

Avatar

Autor komentáře: michal čížek

Datum vložení: 5.12.2007 12:15:31

ano, ale když už má přední pozice, byť s blbým webem, může (v lepším případě) přemýšlet, jak zvýšit konverzi. co je snažší, vylepšit blbý web, který je první na seznamu na slovo "ledničky" a nebo z propadliště výsledků na 1. místo vytáhnout web, který je relativně slušně technicky i obsahově proveden? já bych si rozhodně vybral ten první úkol.

Avatar

Autor komentáře: Michal Blahut

Datum vložení: 5.12.2007 17:15:13

Naprosto souhlasím. Jenom si myslím, že když už někdo vydal poměrně dost peněz na to, aby byl první na dotaz "ledničky", tak neudělal dobře. Rozumnější by bylo investovat část peněz na zvýšení zisků plynoucích z webu.

Avatar

Autor komentáře: Jungleek

Datum vložení: 12.12.2007 19:40:32

ja myslim, ze zrovna vrazit dost penez do slova lednicky by nemuselo byt az tak od veci, jde o drahe zbozi s velkou marzi, kde se investice vrati za mesic. sam prodavam pres web zbozi v cenach 5-50.000 kc, a investice treba 50.000 do seo, pokud se dostanu do top 3, se mi vrati za tyden az 14 dni .. takze tyhle bludy ze optimalizovat konkurencni slova je neefektivni, ktere rozsiruji lide typu p. Prokop (aby se radeji nikdo ani nepoustel do optimalizace na ta "velka" slova, na ktera pak muze on sam uspesneji protlacit svoje klienty ;) je nesmysl. zalezi na zisku a ten si kazdy musi spocitat sam. pokud nekdo vrazi do optimalizace na slovo "mobilni telefony" treba 100.000,- behem 3 mesicu, a pak ma zisky 10.000kc denne, tak proc ne? konkurencni slova jsou ta co prinasi opravdove zisky. rozsireny mytus o vyhodnosti optimalizace na velky pocet mene konkurencnich frazi je proste nesmysl, kteri siri jedine lide ze zistnych duvodu, nebo se muze hodit pro lidi kteri nemaji na to investovat do seo (-linkbuildingu a kvalitniho webu) nebo si to neumeji udelat sami.

Avatar

Autor komentáře: Lukas JIrman

Datum vložení: 20.12.2007 14:33:59

Zdravím, ona větamusí to být perfektní, hezké, generovat zákázky...to jsou slova našich zákošů...a hl, ideálně zadarmo....

Avatar

Autor komentáře: nuda raz dva tri

Datum vložení: 16.3.2008 3:42:20

Souhlasim.. Male a stredni firmy nebudou nikdy investovat takove penize.. Proste a jednoduse chci supr webovou prezentaci za co nejmin penez a ktera je videt.. Vetsinu techto podniku ridi nezkuseni podnikatele, nevi co je podnikatelsky plan. Tzn. neprijdou za vami s konkretni predstavou. Mam na mysli cileni na urcite uzivatele (zena, muz, vzdelani, vek), regionalni zacileni, podpora produktu atd. I kdyby meli, nemaji dostatecny kapital. A z toho vyplyva co? No presne to o cem se tu bavime, ze? :-) (viz prispevky) A toto webdesignerske firmy presne vedi a je to pro ne zlaty dul.. :-) Lidicky, budte pri zemi, takovy web, ktery by mel splnovat veskere vase predstavy by stal majlant.. Toto vedi pouze velke firmy, ktere investuji mnoho penez. Ale jsou i vyjimky.. ehm.. :-) Radsi budu zticha.. :-)

Avatar

Autor komentáře: viktor čech

Datum vložení: 4.12.2007 14:11:36

je na tom este horsie. vznikaju blogy vyhradne len o seo, kde sa ludia hadaju, kto je v googli pod 'seo expert' ako prvy, a pod:)

Avatar

Autor komentáře: Martin Vasko

Datum vložení: 5.12.2007 14:27:32

Povedz mi nejaký slovenský seo blog, kde sa ľudia hádajú kto je v Googli prvý?

Avatar

Autor komentáře: milan

Datum vložení: 4.12.2007 17:19:27

To co popisujete funguje, ale v jiné rovině. Současné webdesignérské firmy mají pár zaměstnaců, grafiků, programátorů... kde by se tam vzal guru na marketing, analýzu podniku nebo třeba průzkum trhu? A kdo a z čeho by je platil? Zákazníci mají zažito, že když chtějí webové stránky/prezentaci, mají jít do webdesign studia. Bohužel už ale nevědí, že pokud chtějí na internetu dělat obchod, musejí se obrátit jinam. Otázka je kam? :) To co říkáte by mělo spíše spadat pod reklamní agentury. I dnes to probíhá většinou tak, že zákazník dlouhodobě spolupracuje s reklamní agenturou (všimněte si, že nikdo nezadává tisk v tiskárně) a když na něj přijde poprvé potřeba internetu jako média, obrátí se na ně. Tady by mu měli být schopni nabídnout koncepci a pak ji realizovat společně s nějakým webdesignovým studiem. Stejně jako grafiku dělají u grafiků, tisk v tiskárně, fotky u fotografa atd... Nechci se nikoho dotknout, ale vše o čem píšete je, nebo má být, v reklamní agentuře. Webdesign studio je prostě "jen" výroba a od ní se očekává především jakost. Kvalita je v rukou zadavatele/reklamky. Bohužel jak zde někdo zmínil - cena především... to platí jak pro zákazníky, tak pro dodavatele. Bohužel.

Avatar

Autor komentáře: michal čížek

Datum vložení: 5.12.2007 12:36:45

přesný postřeh. zdaleka ne každý zákazník si uvědomuje, že webová prezentace má dvě roviny. ta důležitější je koncepční, obsahová, marketingová. teprve ta druhá je realizační. jenže menší zákazník většinou neví co chce a často teprve až když to dostane, ví co nechce. v ideálním světě by měl vyhledat webové studio teprve ve chvíli, kdy si jeho marketingový/obchodní člověk je naprosto jistý tím, co požaduje a proč, ať už to vymyslí sám a nebo s nějakou reklamkou, předložit písemně zpracovanou koncepci a teprve na jejím základě poptávat cenu. (jinak na otázku "a kolik u vás stojí webová prezentace?" odpovídá můj kolega "kolik stojí auto?") případně vyhledat takové webové studio, které má prokazatelnou schopnost i té koncepčně-marketingové práce, která by vzhledem ke svému významu ovšem správně měla stát minimálně stejně tolik peněz, jako část realizační. zde se ovšem objevuje kámen úrazu, zákazník by to totiž rád v té samé ceně "za www prezentaci" jako mu nabízí vedle franta, který však má na mysli pouze tu realizační část.

Avatar

Autor komentáře: Michal Blahut

Datum vložení: 5.12.2007 18:39:00

Souhlasím. Samozřejmě existují webdesignerské firmy, který se zabývají čistě technickou stránkou věci. Potom by ale měly pracovat pouze pro zákazníky, kteří přesně vědí, co chtějí (např. marketingové firmy). Řada webdesignerských firem však pracuje i pro zákazníky, kteří detailní představu nemají. Tato studia by podle mého názoru neměla ve vlastním zájmu degradovat tvorbu webu na linkbuilding.

Avatar

Autor komentáře: Martin

Datum vložení: 5.12.2007 8:33:53

Ještě bych připomněl špatný podnikatelský plán. Zákazník je většinou nezlomně přesvědčen o budoucím úspěchu svého odchodního modelu. Mohu mu to jako webdesigner vyvracet, i když mám od začátku pochyby? Připravím web s odpovídající textovou hodnotou, zajistím zpětné odkazy. Klíčová slova definuji společně se zákazníkem. Každý měsíc má zákazník na webu kolem osmiset unikátních návštěv a přesto nulový zisk. Mohu mu vysvětlovat, že by měl změnit obchodní model? Většina zákazníků si neuvědomuje, že při tvorbě stránek se dostanu ke spoustě podnikatelským plánů a vidím jejich úspěšnost.

Avatar

Autor komentáře: Jiří Šebek

Datum vložení: 5.12.2007 9:19:14

Souhlasím s tím co zde bylo řečeno. Hlavním problémem je chuť, nebo spíše nechuť klientů investovat do čehokoliv dalšího. Zákazníci slyšej hlavně na co nejlevnější web, potom si dejme tomu nechají udělat i nějakou tu základní optimalizaci. Rádi by jsme u nás dělaly testování, analýzy ... Bohužel to tady skoro nikdo nezaplatí. Je jen pár firem, které si nechají vysvětlit, že se jim to nakonec vyplatí.

Avatar

Autor komentáře: Anton Pitkák

Datum vložení: 6.12.2007 15:00:07

Upresnil by som to ... nenazval by som to nechuť investovať. Nazval by som to problémom "zakorenených predstáv". Z doterajšej kôpky klientov, pre ktorých sa niečo robilo sa dá povedať, že väčšina zákazníkov, ktorí sa dostanu k požiadavke na tvorbu web stránok považuje web za niečo napísané vo Worde. A to predsa nemôže stáť toľké "prachy". Je to otázka imaginárnosti. Problémom webu je jeho "neuchopiteľnosť". Že to je problém vidieť stále napr. aj na e-shopoch. Aj keď sú tam nižšie ceny, stále je veľa zákazníkov, ktorí proste musia mať niečo hmotné v ruke a ani možnosť vrátiť tovar do 7 dní bez uvedenia dôvodu nestačí preklenúť priepasť medzi potrebou za svoje peniaze niečo hmotné držať v ruke. Tento problem neuchopiteľnosti sa objavuje nielen u webdesignu. Hovoriť o ňom môžu i právnici, rôzní konzultanti atď atď. Ani tam nikto nechápe, prečo stojí 5 strán zmluvy 20 tis. :) Lepšie je to so zákazníkmi, ktorých už web začal živiť a ukázal, že ona neuchopiteľnosť dokáže produkovať hmatateľný zisk. Mám napr. niekoľko zákazníkov, ktorí platia to tzv. obyčajné SEO firme, ktorá im robí web a popritom neváhajú platiť nie práve najnižšie čiastky za konzultácie externe u nás. Takých klientov nie je veľa, ale o to lepšia je spolupráca i jej výsledky. Títo ľudia vedia počúvať argumentom a vedia už na základe získaných skúsenosti posúdiť, čo sa im ponúka. Ešte kým sme robili aj weby, uvažovali sme "zhmotniť" web poskytnutím CD s offline prezentáciou, napr. pre vlastných klientov zákazníka :) K článku ale ... nevidím problém s jedným alebo druhým SEOm. SEO tak, ako kedysi začalo, sa dnes v podstate integrovalo do tvorby webu, v podstate len začalo presadzovať to, čo sa malo u tvorby webov dodržiavať dávno predtým. Splynutie bolo teda očakávané. Skôr očakávam, že tých málo kvalitnejších SEO firiem sa pretransformuje na "webové reklamky", obdobu klasických reklamných agentúr, ale špecializovaných na internet, pretože ešte stále je dosť veľký rozdiel medzi prácou klasickej reklamky a tým, čo by sa malo požadovať od agentúry venujúcej sa webu. Do piatich rokov sa potom pravdepodobne podobne ako pri SEO a webdesigne spoja aj reklamky a web reklamky. Vývoj nás všetkých k tomu nakoniec donúti :) Dovtedy konzultujme :)

Avatar

Autor komentáře: ShadowDragon

Datum vložení: 7.12.2007 13:36:02

Máte na výběr udělat / nechat si udělat web rychle, levně, kvalitně - vyberte si dvě vlastnosti ze tří. Připadá mi, že drtivá většina menších a středních zákazníků preferuje kombinaci rychle + levně... Nebo spíš rychle a LEVNĚ. Přijde mi, že je často opomíjena i tak základní věc jako validita kódu a o optimalizaci pro zrakově handicapované, pro alternativní prohlížeče, pro netypická rozlišení (mobily) atd. je škoda mluvit.

Avatar

Autor komentáře: Robert Němec

Datum vložení: 7.12.2007 17:18:44

1. Je už mnoho poučených klientů, kteří toto vyžadují. A nemusíme jim to vysvětlovat (nebo jenom lehce). 2. Naopak se mi zdá, že firmy mají peněz dost a zaplatí už kde co. Vyplatí se jim to. I malé a střední firmy. Protože pokud je tam někdo osvícený, spočítá si (nebo mu aspoň dojde), že internetový marketing je nejefektivnější. 3. Mnoho webdeveloperů spolupracuje s firmami jako je ta naše, které zase nedělají klasický webdeveloping.

Avatar

Autor komentáře: Jarda

Datum vložení: 8.12.2007 14:13:51

Pánové moc to komplikujete, podle mě chce zákazník především web tečka a když bude optimalizovaný atd. tak je to jen dobře, ale do toho zadavatel nevidí a prostě chce jen jemu hezkou prezentaci. Vyjímky jsou, ale to už se jedná o specialisty (internetové obchody, atp.).

Avatar

Autor komentáře: mili

Datum vložení: 16.1.2008 22:12:50

přesně tak, dokonce sem se loni nestačil divit, kolik zákazníků mně s nějakou přístupností, SEO neřku-li konverzními poměry poslalo kamsi, s tím, že chtějí hezký web a tečka. Dokonce mi dva zákazníci řekli, že je uživatel vůbec nezajímá. Jiný zákazník mi hodinu a půl tvrdil, že jeho klientela jsou výjimeční uživatelé, kteří si poradí i s nepřehlednou navigací. Atd., tak na to se... a dělám co chtějí, nakonec to je trh, prodávat něco co nikdo nechce je přeci nesmysl.

Avatar

Autor komentáře: Ondřej Brejla

Datum vložení: 17.1.2008 16:41:55

Ano, pokud se vas cilovy trzni segment jmenuje "web a tecka", urcite muze byt vase strategie efektivni. Otazkou je, zda lze takovou praci vydavat za referenci pro budouci zakazniky.

Avatar

Autor komentáře: mili

Datum vložení: 17.1.2008 23:45:10

Můj klíčový segment není web a tečka, spíš byl bych rád kdyby nebyl. Předloni jsem měl dostatek zákazníků, kteří chtěli prospěšné stránky a ti se nakonec i chtějí starat o textovou náplň, konzultují se mnou další postupy atd. no prostě to funguje. Mám díky tomu dostatek hodnotných referencí. Ale za loňský rok na to zkrátka nikdo neslyšel - já mám představu a vy mi do toho nebudete kecat, já to vím nejlíp a basta - pár zakázek jsem kvůli tomu nechal plavat, ale to přece nejde do nekonečna, nebo se pletu? Trh je to co určuje dodávku, s tím my tady opravdu nehneme. Ne že se mi to nějak líbí, práce od začátku odsouzená k nezdaru mě nebaví, ale baví-nebaví, je to realita.

Avatar

Autor komentáře: Tom

Datum vložení: 13.12.2007 22:51:02

Já si myslím, že je to celé postavené na šílenosti, na tom, že rádoby SEO odborníci si vystaví na své weby ikonky seo odborník, seo konzultant, jen my jsme ti správní a hotovo. Ale kdo jim dal pravomoc říct, že jsou nějací odborníci? Je pýchou pro web studio cituji: naše další firma je na slovo kuchyně 2 na seznamu, 3 na google, 4 na jyxo, 3 na kdoví čem ještě, hned potom, naše další autopůjčovna je první tam i jinde, to je seo? Ne to je internetová bublina, která velmi brzy splaskne a všichni tihle samozvaní odborníci budou snad brzy bez práce. Už se na to moc těším, Tahají z lidí prachy za sny, které jsou nerealizovatelné, postavené na nesmyslné vizi, že být první znamená být bohatý, ale bohatý na úkor čeho, když koláč je jen jeden? Jsem převědčený o tom, že i těm neinformovaným lidem dojde, že platit za první pozici na slovo kuchyně je totální kravina, která nevede vůbec nikam pro toho daného výrobce kuchyní, protože z celkového počtu hledání si jeho stránky otevře sice 80% lidí, vysoká návštěvnost, ale kuchyň si u Olomoucké firmy objedná jen člověk z okolí Olomouce, ale těžko rodinka z Kolína. Takže optimalizace na slovo kuchyně jsou vyhozené prachy, správně napsaný web, že vyrábím kuchyně pro okolí Olomouce je to, co potřebuju a bude mě to stát sotva desetinu. Návštěvnost budu mít sice ne tisícovou, ale většina mých návštěvníků bude opravdu hledat kuchyně v okolí Olomouce, ti z Kolína, nebo rodinka z HK apod. stejně z mého webu odejdou nic nekoupí... ovšem, vážený pane "seo" guru...jak o sobě většina těch firem říká, prachy se vám najednou rozkutálí a budete hladem, což je správně, protože jste k hladu přivedli většinu těch, co jste pro ně pracovali.

Avatar

Autor komentáře: Tervi

Datum vložení: 14.12.2007 16:18:32

Musim rict, zes me v uvodu pobavil;) ale bohuzel to tak casto je. Rada lidi nema relavantni odborne vzdelani v oboru alespon pribuznemu jejich "odbornosti" ani dostatecnou praxi aby mohli aplikovat vlastni zkusenosti. Zato jsou vyrecni, dynamicky se rozvijejici a kreativne se inspirujici clanky z internetu. Za nejakych tech 11 let, co mam tu 'cest' ucastnit se internetoveho zivota a podnikani z ruznych pohledu, mi prijde, ze se vzdycky najde nejaky trend, se kterym se chce svezt prakticky kazdy. Tak se nahle vyroji houf odborniku, kteri sotvaze vstrebali informace ze nejakeho hot kurzu, snazi se je prodat jako nejake samostatne skvele zbozi. "A my vam k tomu udelame za tolik a tolik jeste profesionalni seo." LOL, WTF, OMG, ROFL? svet se stihl za par let asi dost zjednodusit. Kdyz si predstavim podnikatele, ktery rozumi sve male firme a oboru (nezridka lepe nez jejich seoWebdesigneri internetu;) a IT neni jeho silna stranka, je mi az lito, jake riziko podstupuje, kdyz vyda sve casto poctive vydelane penize do sparu internetovych odborniku, vyzbrojenych nepopiratelnou logikou, ovsem vytrzenou z kontextu podnikani, ktery sami nevidi, nebo snad nechteji videt...

Avatar

Autor komentáře: zrzmen

Datum vložení: 31.1.2008 3:20:56

Tak třeba já,(zkaženej materialistickej obchodník),který se dosud webdesignem zabýval pouze pro vlastní potěšení,jsem po přečtení této diskuze přišel na velmi perspektivni myšlenku,jak aplikovat mnou používané marketingové postupy do oblasti webdesignu a trochu se finančně zahojit.Bez zneužití klamnavé propagace SEO,mimochodem co se ''Franty a Karla'' týká- vžiju-li se do role potencionálního zájemce o koupi ledničky,tak pro mne nejspíš nebude rozhodující umístění na přední pozici ve vyhledavači,ale kvalita poskytovaných služeb (ledniček :)) nebo to jak na mne bude působit jejich web,na druhou stranu málokdo vydrží prhrábávat se tím mořem odkazů které na něj vyhledavač vychrlí, takže na investici do SEO asi něco bude... Díky za inspiraci a za rozšíření obzorů o www,které jsem z Vašich hodnotných příspěvků získal. zrz

Avatar

Autor komentáře: Lenka

Datum vložení: 6.8.2008 17:00:21

Neprodáte - li web, neprodáte SEO a to samé platí i pro opačnou situaci. Trh je přeplněn nabídkami, poptávka je vysoká...Jak však aplikovat SEO na prezentace, kde je malé množství textu? http://www.reality-dubai.cz/golf-v-dubaji.php

Avatar

Autor komentáře: Michal Blahut

Datum vložení: 6.8.2008 19:02:05

[i]Neprodáte - li web, neprodáte SEO a to samé platí i pro opačnou situaci.[/i] S tím bych úplně nesouhlasil. Je spousta firem, které nabízejí weby, ale "SEO" nikoli. Stejně tak je spousta firem, které web nevytváří, ale jejich prací jsou konzultace s cílem dosáhnout pomocí webu lepších obchodních výsledků. [i]Jak však aplikovat SEO na prezentace, kde je malé množství textu?[/i] Pokud je na webu textu minimum, může to být v některých případech komplikovanější. Stránky http://www.reality-dubai.cz/golf-v-dubaji.… ale určitě tím případem nejsou.

Avatar

Autor komentáře: Makina

Datum vložení: 27.9.2008 11:48:34

co říkáte na sprotovní stránku ski servisu a sportu Jaglarz v Opavě a Ostravě www.msport.cz - dalo by se zde bezprobémově využít seo nebo podobný standart, jelikož se jedná o databázový systém? Díky

Avatar

Autor komentáře: Michal Blahut

Datum vložení: 29.9.2008 9:57:37

Obávám se, že v této diskusi není dostatek prostoru pro konkrétní doporučení pro různé webové stránky. Pro konkrétní návrh řešení doporučuji obrátit se na některou z konzultačních agentur internetového marketingu či zkusit některé internetové diskuse o optimalizaci pro vyhledávače. Můžete vyzkoušet například www.dobryweb.cz, kde nyní pracuji :-).

Avatar

Autor komentáře: Marcel Charvát

Datum vložení: 25.2.2009 7:08:43

Celkem bych se pod ten článek podepsal, akorát z mých zkušeností vyplývá, že webdesignérská firma vezme nějaký drupal nebo wordpress ze kterého pečlivě vymaže /pokud se v tom kodu aspon trosku vyzná/ zmínky o autorech, čímž poruší GPL licenci, udělá design a modlí se, že to nějak dopadne a pak to celé hodí na hrb zákazníkovi. Také si myslím, že se v článku trochu slučuje SEO a ergonomie webu, já osobně bych ergonomii webu za součást SEO nepovažoval ale to je věc názoru. Ještě poznámku ke konverzím, u malých firem je sledování konverzí dost problematické, přístupů na stránky nebývá mnoho a většinou je dost těžké určit nějaký vzorec chování uživatele na stránkách. Je to spíše o zkušenosti konzultanta než o statistice.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz