Starší komentáře ke článku: niky.continue.cz

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Přibyl

Datum vložení: 20.12.2002 9:05:27

Paráda. Beztabulkový vzhled, xhtml, css. Takhle se mají dělat stránky.
Jen 3 věci bych vytknul:
- kódování (windows-1250 bych nahradil iso8859-2)
- menu (raději mám textové, tedy ne obrázky)
- menu (bylo by lepší jej v kódu umístit na začátek, ne až na konec)

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 20.12.2002 9:44:34

Zdravim,

na kodovani Windows 1250 neni nic spatneho. Je to povolene kodovani. Prechodem na ISO 8859-2 bych nedosahl zadneho jineho efektu, nez ze bych si pridelal praci. Navic, prispevky bych nemohl pridavat napr. z inet kavarny, tam pouzivaji Windows a tezko tam budou mit neco na prekodovani.

Ano, textove menu je lepsi, nicmene, na grafickem menu neni nic spatneho. Pocital bych s tim, ze postupem casu, az se k CSS dostanou profi-webdesigneri, graficke menu bude vsude.

Dogma W4 rika, ze menu by melo byt na konci :) Ale to je jedno, mam v planu pridat do kodu nahoru textovou navigaci pro NN 4.xx pod. Pro ostatni CSS-kompatible prohlizece ji skryji pred display: none.

Diky za prispevek.

Miroslav Kucera
<a href='http://niky.continue.cz' target='_blank'>http://niky.continue.cz</a>

Avatar

Autor komentáře: Hekerle Vitezslav

Datum vložení: 20.12.2002 14:58:56

na kodovani windows 1250 je neco spatneho, ale to jen na okraj. Mimochodem fakt ze nekde pouzivate windows neznamena ze nemuzete pouzit kodovani iso-8859-2 - je pravdou ze vetsina prohlizecu podporuje oboji kodovani, ale osobne se take win 1250 vyhybam jak cert krizi...

Avatar

Autor komentáře: potapnik

Datum vložení: 20.12.2002 19:40:36

A uz je to tu zase. Tyhle diskuse jsou opravdu skvele. Vsichni vi, ze kodovani win-1250 je vymysl Microsoftu. Ale jakou to ma souvislost s tvorbou webovych stranek, kdyz 99.9% ne-li 100% navstevniku ma prohlizec, ktery win-1250 dekoduje? To by mne opravdu zajimalo. Kdyz uz by mela byt debata okolo pouziteho kodovani, tak by se mela tocit okolo nepouziti UTF-8, protoze to je standardizovane vychozi kodovani pro XHTML (respektive XML). Ale autor stranek muze samozrejme zvolit jakekoliv bezne pouzivane kodovani, v ceskem prostredi tedy win-1250 a iso-8859-2. To ze se win-1250 vyhybate jako cert krizi je vas problem, kteremu se uprimne smeji ;-)

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 23.12.2002 14:27:15

Sem vepište svůj příspěvek.

---> To taky udělám!

Diskuse Win1250 v. ISO 8859-2 není úplně od věci. Něteré UA, které nepodporují 8bitové kódování mohou mít s Win1250 větší potíže než s ISO 8859-2, protože Win používá v tabulce nad 127. bitem i ty bitové hodnoty, které po oříznutí posledního bitu přesunou znak mezi ovládací znaky (Ctrl a podobne). Je to pomerne okrajovy problem, ale mesicem mi zase prisel mail v sedmibitovem kodovani, ktery nesl cesky text...

Mjo, a Mirku, v Dogmatu W4D neni to menu umisteno na konec bezucelne. Dogma W4D je postaveno na degenerativnim principu, takze tvoje { display: none }, ktere bude v nadstavbe, vpodstate zpusobi zdvojeni menu v cistem HTML. Cimz ovsem nerikam, ze to nemas delat, jen vysvetluji, proc to tak v Dogmatu W4D je.

Avatar

Autor komentáře: Honza

Datum vložení: 20.12.2002 9:11:39

Hledal jsem hledal, az jsem nalezl vecicku co bych se skodolibosti vytknul a to je nemoznost zvetseni velikosti pisma v IE.
Jinak perfektni, i kdyz strucne.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 20.12.2002 9:46:06

Ano - to je pravda, pismo nejde v IE zvetsovat. Jedna se o problem IE, ktery pismo zadane v px nezvetsuje, a castecne o moji chybu, ze pouzivam px :) Asi tam pouziju jine jednotky, aby to bylo jeste vice peffektni :-)

Miroslav Kucera
<a href='http://niky.continue.cz' target='_blank'>http://niky.continue.cz</a>

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 21.12.2002 21:45:14

Ake ine???
Jedine co ostava je velkost pisma nenastavovat alebo pouzivat xx-small, x-small...

Pouzivanie absolutnych jednotiek (p, pc, mm, ...) je pre screen hlupost.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 22.12.2002 0:41:51

Hloupost to není, za hloupost lze označit pouze způsob, jakým jsou tyto jednotky implementovány v prohlížečích, tj. že ve většině případů jsou pevně svázány s pixely. Pokud by pt byl skutečně bod, bylo by to naopak ideální řešení - 10pt písmo by mělo em-size 10 bodů a všichni by ho měli stejně velké.

Avatar

Autor komentáře: Petr Stanicek

Datum vložení: 22.12.2002 23:18:40

S px nema problem vetsina prohlizecu, ale pouze MSIE a to jeste pouze ve Windows (MSIE/Mac to zvetsi bez problemu). Je to chyba prohlizece, ne stranek. To za prve. A za druhe - kdo by si nekdy dal tu praci a precetl si specifikaci CSS, jak jsou vlastne ty jednotky definovane, pochopil by, ze vsechno je uplne jinak. [px] je totiz *relativni* jednotka a [pt] absolutni. Velikost pisma zadana v [pt] by nemela jit spravne menit, pokud uz neco ma byt fixni a neco ne...

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 22.12.2002 23:40:30

Tu práci jsem si samozřejmě dal, ale tak jednoduché to zase není. Zrovna tahle část specifikace je totiž napsaná dost mlhavě a nejednoznačně. Osobně jsem ji pochopil tak, že má-li výstupní zařízení rozlišení blízké běžné obrazovce, má být 1px roven velikosti jednoho pixelu. Není ovšem definováno běžné rozlišení ani rozsah toho, co lze považovat za blízké. Pokud má výstupní zařízení výrazně odlišné rozlišení (např. 300, 600, 1200, ale i 2400 dpi u tiskáren), pak je třeba vše přeškálovat na referenční rozlišení, které ovšem závisí i na typické čtecí vzdálenosti.

Z tohoto důvodu je použití px pro velikost písma nepříliš vhodné - existují např. notebooky, které mají úhlopříčku 15 palců a nativní rozlišení 1600x1200. Zkuste si spočítat, jak bude na takovém notebooku vypadat desetibodové (nebo dokonce osmibodové) písmo. Hlavním problémem je ale fakt, že drtivá většina grafiky na webu je bitmapová a její velikost je tedy dána pevným počtem pixelů. Autor pak stojí před dilematem, zda uchovat rozumnou velikost písma nebo raději rozumné poměry velikosti textu k obrázkům (zvlášť důležité třeba u ikon a symbolů). Obě řešení jsou svým způsobem špatná a je třeba vybrat si podle obsahu stránky to méně špatné.

O tom, že velikost písma zadaná absolutně by neměla jít měnit, jsem ve specifikaci CSS nic nenašel. Myslím, že existuje velmi málo situací, kdy je třeba zajistit, že absolutní jednotky přežijí i zvětšení nebo zmenšení. Nejlepší je asi přístup TeXu, kde se všechny jednotky škálují, ale lze před ně přidat slovo "true", čímž se zajistí, že 1pt bude pořád 1pt bez ohledu na zvětšení.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Lešetický

Datum vložení: 20.12.2002 9:55:45

Jednoduché, pěkné, přehledné, čisté. Souhlasím s kolegou, také bych použil textové menu, tak, jak je zakomponováno (černé pozadí, standardní písmo) není potřeba, aby bylo grafické. Portfolio - design - prázdná stránka?

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 27.12.2002 20:33:37

Zdravim,
portfolio dosud neni dokonceno :(

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Vejlupek

Datum vložení: 20.12.2002 13:33:24

Mně osobně grafická tlačítka v menu nevadí, naopak. Ale když se rozmýšlím, zda mám použít textové odkazy nebo obrázkové, rozhoduji se na základě toho, zda použiji či nepoužiji nějaký grafický efekt či součást tlačítka, kterou bych v textovém odkazu těžko řešil.

V případě této stránky se mně osobně zdá řešení menu naprosto nevhodné. Líbilo se mně to původní, současné je s prominutím chabé a fakt, že se jedná o obrázky, nemá opodstatnění. Působí na mne poměrně nehezky, snižuje můj celkový dojem ze stránky.

A když už jsem se tolik rozjel, v odkazu "Portfolio - design" bych použil dlouhou pomlčku.

Myslím si, že není špatné svůj web graficky předělávat, až dospěji k tomu nej-nej-nej, ale... Mne nadchl ten úplně první design.

Avatar

Autor komentáře: Hekerle Vitezslav

Datum vložení: 20.12.2002 15:10:09

Snad jen takova drobnost. Mate tam musky s ALTem. Alt nahrazuje obrazek v pripade ze se obrazek nezobrazi. Proto je nevhodne pouzit ALT jako doplnujici informaci - v pripade napr. nocnich fotografii tak vznika paradox - uzivatel s obrazkem si prohledne fotku, ale nevi o co se jedna, uzivatel bez obrazku zjisti nastaveni, ale neuvidi fotku ;) Ano, zobrazovani ALTu jako popisku je tez "bug" IE. Misto ALT by mel byt pouzit TITLE s parametry, ALT by mel obsahovat neco jako "Fotografie focena v noci s ruznymi nastavenimi" - ci neco podobneho.

Soucasne by bylo mozna vhodne zredukovat velikost nekterych obrazku. Vetsina z nich se da bezproblemove redukovat na 1/3 velikosti bez viditelne ztraty kvality... 155 kb je prece jen ponekud mnoho.

Nicmene souhlasim s tim co bylo receno - velice pekne udelane stranky :)

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 27.12.2002 20:34:45

Ano - naprosto spravne. Mel by byt pouzit TITLE, ale me stare, velmi stare zvyky se jenom velmi tezko meni :-))

Opravim to.

Avatar

Autor komentáře: Aleš Kouřil

Datum vložení: 20.12.2002 16:34:54

Myslím, že není nutné se více vyjadřovat k čistotě použitého xhtml kódu. Není zde co vytknout. Doufám, že se brzy dočkám i složitějších internetových aplikací, které budou táké tak čisté a v kódu přehledné.

Co ovšem autor přidal na čistotě kódu, ubral na struktuře informací. Pokud dobře chápu smysl stránek měl by plnit účel serveru informujícího o novinkách a událostech ve světě digitálních technologií.

V tom případě je hrubou chybou struktura zveřejňovaných informací. Jedním slovem by se dal server nazvat nepřehledným. Informaci nejsou kategorizovány, chybí možnost vyhledávání, chybí upoutávky na nejčtenější a nejzajímavější informace... A tak by se dalo pokračovat do nekonečna.

Závěrem bych zhrnul hodnocení následovně: Autor předvedl bravurní ukázku práce s web(ovými) standardy, ale na druhou stranu předvedl jak by server neměl vypadat po stránce informační, lépe řečeno jak by neměla vypadat struktura informací. Takže průměr.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 21.12.2002 2:22:07

Struktura je zřejmě dána tím, že to jsou osobní stránky, resp. weblog. Použitý CMS (Blogger) kategorizaci neumí a upoutávky na nejčtenější informace se hodí spíš pro nějaký magazín. Jak by měl vypadat "server" nevím, ale osobní stránky IMHO přesně takto.

Avatar

Autor komentáře: Aleš Kouřil

Datum vložení: 21.12.2002 20:10:17

Pokud mají být stránky nepřehledné a informace těžko dostupné, tak máte pravdu :o)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 23.12.2002 11:00:07

Pane kolego, přečtěte si článek Sebastiena Paqueta o weblogu jako nástroji personálního znalostního managementu odkazovaný zde:

<a href='http://www.sovavsiti.cz/weblog/2002_12_22_ba.html#86429800' target='_blank'>http://www.sovavsiti.cz/weblog/2002_12_22_ba.html#86429800</a>

a zkuste několik weblogů pravidelně používat. Třeba zjistíte, že to, co se vám zdá na první pohled nepřehledné, je ve skutečnosti velmi dobře promyšlené a prověřené několikaletou praxí tisíců weblogů po celém světě.

Přeji vám veselé Vánoce!

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 27.12.2002 20:40:56

Zdravim vas,

vase pripominky jsou sice zajimave, ale neni prece mozne porovnavat osobni stranky se strankami typu intervalu, idnesu atd. Informace nejsou kategorizovany - proc taky, videl jste nekde, ze by byly kategorizovany "aktuality", treba na lupe ci Zive? Jednotlive prispevky na uvodni strance berte jako aktuality, nikoli jako perex k nejakemu podrobnejsimu clanku. Upoutavky na nejctenejsi informace. Proc a kde by to melo byt? Jak jsem jiz psal, vsechen text v Digitalnim weblogu jsou v podstate aktuality, ktere nemaji odkaz na "podrobnejsi aktuality". Proto se mi zda ponekud divne, zjistovat ctenost jednotlivych aktualit, kdyz na uvodni strance je jich 20.

Tento web proste neni web typu intervalu ci lupy a ani byt takovy nechce - je to proste takovy weblog, internetovy denicek.

Jinak sam vim, a myslim, ze pomerne dobrem, jak tvorit informacni servery :-)

Avatar

Autor komentáře: Jan Bartonička

Datum vložení: 21.12.2002 12:46:55

Není zkontrolován formulář - respektive jeho vyplnění - v sekci Kontakt.

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 23.12.2002 14:32:16

Sem vepište svůj příspěvek.

---> To taky udělám!

Řekl bych, že Mirek se dopustil zásadního nedostatku ve weblogu, kterým je nemožnost odkázat na jednotlivý záznam. Až budu chtít odkázat na nějaký jeho skvělý postřeh, nejspíš si to rozmyslím, protože vůbec nestojím o to, aby tza dva tři týdny čučeli návštěvníci mých stránek na Mirkovu titulní stranu a kroutili hlavou nechápaje, nač odkazuji.

Další problém vidím v přesměrování domovské stránky. To je prostě pitomost na entou.

Jinak stránky nehodnotím po stránce vzhledu, avšak po té obsahové musím přiznat, že takhle si představuji osobní weblogy. Míro, hobluj.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 27.12.2002 20:36:44

Ano - mas pravdu, odkaz na konkretni prispevek tam asi dam, kdysi jsem si vytvoril nejakou sablonu ve weblogu, a tu jsem pak pouzival porad :)

Presmerovani vyresim, nastavim na server .shtml priponu jako vychozi.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz