Starší komentáře ke článku: obecvelka.cz

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Petr

Datum vložení: 21.4.2003 9:49:42

Stranky se mi moc nelibi ale to kritizovat nebude, dokonce ani kod, ale ten text uplne dole zarovnany na stred : Optimalizováno pro Internet Explorer 5.5, 1024x768. Ze ti neni blby to tam dat a pak jeste na kritiku na Interval? Pokud aspon trosku ctes interval, pak by jsi to tam nemohl nikdy dat. Uz jenom proto, ze se tu snazi propagovat web pro vsechny a ne jenom pro IEckare s rozlisenim 10224x768.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 21.4.2003 10:07:15

No nevim. Pripravovat stranky ve standartu html 4.0 neni moc vhodne, prece jen ta norma je stara pet let.
- na zacatku kodu je javascript, nema definovane type. V danem DTD to sice nevadi ale stejne
- na zacatku kodu je javascript ktery obsahuje diakritiku (zadny). Definice kodovani je az pote. Kodovani by melo byt pred diakritikou
- vsechny stranky maji stejny title, bylo by vhodnejsi je rozlisit
- vsechny stranky obsahuji definici css. V danem DTD to neni chybou lec pouzivani spolecneho stylesheetu je vhodnejsi z hlediska prenosu. Pravdepodobne mate hlavicku includovanou, ale prenasite to same porad dokola. Oddelte ho do externiho css.
- ve strankach kompletne chybi formatovani. Kdyz prijdu na stranku 'zastupitelstvo obce', ocekavam ze napis 'zastupitelstvo obce' bude nadpis.      ZASTUPITELSTVO OBCE        je odporny bastl, zbavte se toho. Padding podporuje temer kazdy prohlizec vyrobeny po 1998.
- tag font je v norme 4.0 myslim uz deprecated. (trikrat fuj)
- mezi tagy </tr> a <tr> se nema co nachazet zacatek formulare. Trikrat fuj
- co znamena v css height: 10? Jako deset mikronu nebo kilometru? Nebo pixelu? Centimetru?
- schizofrenie v psani hodnot atributu. Jednou bez uvozovek, jednou v uvozovkach. Piste vsechno stejne, nejlepe vse v uvozovkach nebo apostrofech, budete pak moci stranky snadneji upravit do xhtml
- nesmyslne rucni bastleni kodu. Kdyz uz pouzijete css tak ho pouzijte vsude. Nema smysl psat na kazdem radku 200 znaku zbytecne kdyz se to da snadno vyresit dedenim. Takhle pisete vsude class, navic jeste bgcolor, font atd.
- je super ze to mate optimalizovano pro explorer, ale pokud to davate na web tak by to melo byt optimalizovano predevsim pro uzivatele. Jestli si to uzivatel chce prohlizet na pocitaci s win a IE nebo na hodinkach, mobilu nebo treba lednicce je jeho vec.
- radek s webmaserem je k smichu. Spesl radek s javascriptovym menenim stylu kdyz pulka webu ma misto toho hover

No porad jste na tom lip nez <a href='http://www.brno.cz' target='_blank'>http://www.brno.cz</a>, to je uplne tragicke.

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 12:20:32

Já nesouhlasím s pár věcmi:

1) HTML 4.01 je plnohodnotný standard: DTD, elementy a atributy pro použitelnost a přístupnost...

2) Používání stylesheetu je sice lepší z hlediska objemu dat, nikoliv už (alespoň pro mě) z hlediska pozdějšího upravování - zvlášť když se u rozsáhlejších stránek používají názvy tříd stejné u více stránek, ale mají každá jinou definici; ale taky vzhledem k přehlednosti, vše je v jednom souboru, kouknu a vidím co k čemu patří.
Proti JS v externím souboru naopak nemám námitek, ten se většinou upravuje minimálně, a pro přehlednost taky není potřeba ho mít v kódu stránky.
Tj. oddělení kódu od obsahu je sice hezká věc, ale má rozhodně i plno nevýhod - pro tvůrce kódu. Vím že se tím dostanu do sporu s některými zde odpovídajícími, ale stránky taky už dělám několik let, a externí CSS soubory podle mě na přehlednosti a možnosti úprav nepřidají, spíš naopak - osobní názor.

3) Dědění CSS, věc sama pro sebe. Pro programátora je pro mě nepřijatelné mít dědění definováno např. tímto způsobem, kdy text "jinak" prostě jinak není:

.tabulka tr td {color: navy}
.jinak {color: green}

<table class="tabulka">
<tr><td>Text</td></tr>
<tr><td class="jinak">Text jinak</td></tr>
</table>

Přece když dám vlastnosti nějakému objektu, mohu je pak individuálně u těchto objektů měnit!

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 12:24:29

P.S. Vím, že aby to dědění bylo v pořádku, jde udělat např. takto:

.tabulka tr td {color: navy}
.tabulka .jinak {color: green}

<table class="tabulka">
<tr><td>Text</td></tr>
<tr><td class="jinak">Text jinak</td></tr>
</table>

... ale to na nelogičnosti původního nic nemění.

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 12:43:08

P.S.2:

Mimoto dědění v NN 4.x nefunguje, neboli funguje, ale naprosto špatně. A právě dávání "class" k elementům je možnost, jak použít CSS a nerozházet design ani u NN 4.x.
Mínus ale je, jak už bylo řečeno, větší objem stránek. Prostě vždycky je to něco za něco, ovšem výběr je na tvůrci a chyba není tudíž ani jedno (dědění) ani druhé (class u elementů).

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 21.4.2003 13:34:24

V IE 1.0 nepochybne nefungovalo 50% toho co dnes pouzivate. Presto pro nej nikdo stranky neoptimalizuje.

Tezko si dovedu predstavit ze bych nove delane stranky dnes optimalizoval pro nn4. Je to proste stary prohlizec, z vlastnich statistik vim ze ho zas tolik lidi nema a koneckoncu - jestli ho maji, v pripade spatneho dedeni prvku se jim nestane nic tragickeho. Nevidim duvod proc si s tim lamat hlavu - dostanou prohlizitelnou stranku bez nekterych efektu.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 21.4.2003 13:31:21

1) To je pravda. Na strankach je ale definovane 4.0 a navic stranky pouzivaji veci ktere uz i v teto verzi jsou deprecated
2) to je samozrejme na vas jak ty stranky udelate. Ale v cem je problem - stranky vypadaji tak ze je stejne cely zacatek includovany, proto nevidim moc rozdil mezi externim sheetem. nehlede na to ze ten externi stylesheet se stahne jen jednou.
3) jenze u tohohle prikladu jde o priority dedeni. Dobre to rozebira pixy ve sve knize.

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 14:15:27

1) S těmi elementy font souhlasím, stejně tak jsou hrůzostrašně řešeny nadpisy. A obecně u jakéhokoliv HTML je nešťastné neuzavírat neceločíselné hodnoty atributů do uvozovek, viz např. height=20px, pominu-li, že "height" je u elementu TD nestandardní a ještě k tomu napsané takto.

2) Ano, u této stránky je to možná řešeno includem, takže by v tom nebyl rozdíl

3) Já znám ty priority, jen jsem napsal, že z pohledu programátora je to velmi matoucí a nestandardní, a tudíž to sám nepoužívám. Kdyby tento princip způsobu dědění byl použit u jakéhokoliv programovacího jazyku, byla by to katastrofa. Tam musí jít nadefinovat vlastnost pro všechny objekty, ale individuálně musí jít změnit, a to nezávisle na tom, co je definováno v nadřazeném objektu - jinak by se člověk unadřazoval, upodřazoval a uobjektoval.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 21.4.2003 14:24:44

Jenze ja take programuju. Jde o to ze proste v principu v tomhle pripade ma .tabulka tr td vetsi prioritu co se tyce kolidujicich veci. K vyreseni daneho rpoblemu to muzete:
a) nadefinovat pro .tabulka tr td.jinak
b) zmenit styl na { color: green !important }

Ono i z hlediska programovani to ma smysl (prestoze vam se to tak nezda ;)). Uvedomte si ze vy jste ve skutecnosti vzdy nahore. .jinak je tudiz z tohohle hlediska obecne, kdezto .tabulka tr td je konkretni. Fakt ze .jinak je pod .tabulka tady neni jednoznacne urcena :)

Kdyz se nad tim trochu zamyslite, ono to funguje veskrze logicky :)

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 14:54:14

Ano, nadefinovat to jako ".tabulka tr td.jinak" nebo jenom ".tabulka .jinak" můžu, ale už je to takový pro mě nelogický, že je to řešeno takhle. Ale třeba je to opravdu úhel pohledu - i když ta "berlička" !important se samozřejmě taky hodí :)
Ale je pravda, že hlavní důvod, proč na stránkách dědění CSS nepoužívám (protože výše uvedené bych si samozřejmě do paměti vštípit mohl, jako různé jiné berličky v různých programovacích jazycích, třeba i v JavaScriptu), je v tom, že já se snažím je psát opravdu i pro NN 4.x (včetně JavaScriptu), aby byly vizuálně skoro stejné (v MSIE 4, 5 a 6, NN 4.x, Netscape 6 a 7, Mozille 1+, Opeře 5, 6 a 7, Conqueroru - a v rámci možností i v Linksu, Lynxu) - to nic nemění na tom, že používám plno atributů HTML4 pro přístupnost (summary, head a body u TABLE, accesskey u hlavních odkazů, title u TR apod.), jenže s těmi nemá NN 4.x problémy žádné, protože je většinou prostě ignoruje :)
Stránky testuju i v Amaye, ale pravda, tam stejné vizuálně většinou moc nejsou, hlavně proto, že Amaya používá asi úplně jiné implicitní hodnoty CSS vlastností (které nejsou definované), než ostatní prohlížeče - takže např. barva mřížky tabulky je někdy barevně "strašidelná" :)

Avatar

Autor komentáře: petr from www.1studio.cz

Datum vložení: 22.4.2003 10:22:12

1. HTML4 je sice stary, ale bohuzel jediny plne funkcni a siroce pouzivany.
a uzivatelum je uplne fuk podle jakyho standardu to je, hlavne kdyz to bude privetivy, uzitecny atd...

2. form mezi tagy TR je sice proti standardum, ale siroce se vyuziva - zamezi to odsazeni, ktery se po tagu form automaticky dela. (i kdyz v tonle pripade to asi proto nebylo)

s ostatnim souhlas

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 22.4.2003 17:17:38

1) nesouhlasim, mezi xhtml 1.0 a html 4.0 je rozdil prakticky jen v povinnosti ukoncovat vsechny tagy. Rozhodne nelze tvrdit ze je 'jediny plne funkcni'. I v netscape 4.07 se xhtml 1.0 zobrazuje korektne - s tim ze ovsem nektere veci nebudou vypadat presne jak si prejete (rekneme ze neni moc dobre menit display: elementu i kdyz mam pocit ze display: none to zvlada. Musim zase nacist stranku s testy :)

2) ano je. Odsazeni se da ovsem zrusit pomoci margin: 0px; pripadne si ho nadefinovat napr. stejne jako u odstavce (coz je vysoce vyhodne)

Avatar

Autor komentáře: petr from www.1studio.cz

Datum vložení: 22.4.2003 23:02:19

a to je prave ono, na jednu stranu se tu diskutuje o xhtml a na druhe strane o NS4.x, ktery sice styly podporuje bohuzel vsak castecne, nebo spis blbe ;-)

uz sem tu nekolikrat zminoval, ze v xhtml jsou nektery veci nedoreseny, nebo lepe - pocita se z lepsim prohlizecem. Takze v soucasne dobe musim target nahradit javascriptem, i kdyz existuji jazyky primo na odkazy. Musim napsat tag pro zobrazeni flashe v javascriptu, protoze jinak si v NN nebo mozille ani nehrabnu, v IE 5.x je chyba v overflow, v opere zase v margin a ve stylech pro tlacitka formulare.....je toho jeste mraky, ale nevzpomenu si ted...

takze nejsem pro to aby se stranky zobrazily ve vsech prohlizecich stejne...myslim ze je rozumne pripravit stranky pro IE 5 >, NN 6>, Mozilla 0.9 > a klony, Opera 5> , Konqueror - tj. pro prohlizece ktere se v soucasnosti nejvice vyuzivaji

Standard jaky pouziju je uz celkem jedno...jestli se to hodi, pak klidne XHTML, ale muzu chtit taky pouzit framy, ktere jsou nekdy tezce postradatelne pak tam dam HTML 4 atd....

Avatar

Autor komentáře: petr from www.1studio.cz

Datum vložení: 22.4.2003 23:44:49

jen pro upreseneni:

v XHTML jsou tri zakladni DTD: strict, transitional a frameset....
obecne se vsude (BOHUZEL!) mluvi v souvislosti s XHTML jen s DTD strict, ktery je nejprisnejsi. Podivate-li se do transitional, pak Vam projdou i "oblibene" <font ...>, atributy border, align atd... ve framesetu jsou (jak jinak) zase framy.
Navic DTD muze byt klidne nase, nemusi se odkazovat na w3C...takze si muzem nadefinovat vlastni tagy i atributy!

Hlavne! XHTML nevzniklo proto, aby zanikly tabulkovy layouty, obstarozni tagy atd... , ale aby bylo mozne kombinovat XML technologie v jednom dokumentu! V tom je ta hlavni sila - nepotrebuji zadne obrazky pro zobrazeni matematickeho vzorce, ale muzu to napsat v MathML, odkazy na jine stranky, nebo kotvy muzu vytvorit v XPointeru, nebo v XPathu, muzu vyuzit vektoru v SVG atd... tech technologii zalozenych na XML je opravdu hodne, ale pouze nektere se daji zatim pouzit. Snad jen v Mozille se proto ukaze napriklad MathML....

Nejrozsirenejsi prohlizec - IE umi pouze HTML a CSS1. Poradi si sice s CSS2, ale ne se vsim a nekdy s chybama - ostatni prohlizece jsou na tom s CSS2 o neco lepe. To jestli je tag uzavreny a jestli jsou atributy v uvozovkach nebo nejsou je prohlizecum suma fuk - i kdyz by to spravne nemeli zobrazit.

Chci tim rict, ze pokud tu nebude vetsi podpora XHTML tak jak sem ji popisoval, je nesmysl zahazovat stare dobre HTML 4 a pouzivat jen strict. Ten se da vyborne pouzivat ale ne vzdy je to nejlepsi reseni.

Avatar

Autor komentáře: dymik

Datum vložení: 21.4.2003 11:00:22

Mno....design je jednoduchy a prijemny...to je Ok. Mozna mam intelekt syrove topinky, ale pri prvnim vstupu na stranku sem hledal nejaky nadpis o jakou ze to obec vlastne jde...nenasel...Misto banneru Obecvelka bych tam dal Velka nad Velickou. Zdrojak sem prelitl v rychlosti a je tam tuna zbytecnych chyb, ktery soubor nafukujou a nafukujou. Vyresili by to externi stylopisy...Napr. pod hlavickou se stylopisy je v tagu body bgcolor="white" atd... Neni to zbytecny? Tu paticku s rozlisenim atd. jsem taky daval, ale na Intervalu me s tim roznesli na kopytech, takze uz ji tam nepisu. Doporucuji zachovat stejny postup :-) V tvorbe stranek jsem amater, takze si to rozeberte jak chcete. Zdravim

Avatar

Autor komentáře: PM

Datum vložení: 21.4.2003 16:20:26

Pozdravujem...

Mne sa ten web celkom paci je jednoduchy a pritom prijemny na pohlad... A chcem sa opytat ktora stranka od amaterskeho autora Vam vyhovuje na 100% lebo kazdu len kritizujete od nevidim do nevidim a ale napr. vase prace som nevidel... Tak dajte nejaku stranku, ktora je podla vasich predstav..

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 16:35:45

Ale od toho se to jmenuje Kritika webu :) Podle mě by právě měla autorům dávat pohledy na jejich tvorbu z jiné stránky, buď ze strany "běžného" uživatele, nebo ze strany jiných tvůrců stránek, a spíše upozorňování na chyby či protináhledy, než chválu. A např. mě se týká druhá varianta, jeden z prvních pohledů je u mě pohled do zdrojáku, test stránek pod všemožnými prohlížeči, rozlišeními, vypnutým JavaScriptem, přehlednost, použitelnost a hlavně přístupnost, projetí validátorem... :) Na co já nejsem, to je např. design, takže ten nehodnotím, protože vím, že ani mnou spravované stránky (povětšinou freeware, když použiju programátorský slovníček) v designu taky moc extra nevynikají, protože vynikají spíš v designové střídmosti či jednoduchosti, pod heslem: hlavní je obsah :)
Stránky jsem poslal do Kritiky webu už také, takže tu nebudu "zacpávat" tuhle diskuzi nějakou "pyramidou" hodnocených stránek, i když podle všeho se tu ty naše stránky stejně neobjeví, je to bohužel asi příliš přecpaná rubrika a moje návrhy na zlepšení byly zameteny pod koberec...
V tom případě to lepší nebude, protože selekce je vždycky jenom selekce, se spravedlností či objektivností nemá nic společného.

Avatar

Autor komentáře: JN

Datum vložení: 21.4.2003 17:10:28

... takže, stručně, kromě již zmíněného:

1) Prohlížeče (MSIE, NN4, Netscape, Mozilla, Opera):
Žádná vážnější vzájemná odchylka od designu, protože je design řešen tabulkami (ovšem dále viz bod 4).

2) Rozlišení:
Není větší problém (tabulky jsou řešeny procenty).

3) JavaScript:
Problém u formuláře "Novinky e-mailem", bez JavaScriptu nepoužitelný.
Jinak JavaScript není moc použit, místo něho je PHP, tj. bez problému (nechápu ale, proč není jako alternativa kontroly formuláře použito právě PHP, tj. element "input type="submit" a ne "input type="button").

4) Přístupnost (a validátor):
Tady mám výhrad plno: text definovaný pixely (MSIE neumí zvětšit), atributy pro přístupnost nejsou u elementů použity vůbec žádné (s tím souvisí i horší použitelnost pomocí klávesnice - není definice atributu "accesskey", alespoň v menu), u obrázků není atribut "alt" (to najde i validátor, včetně nepoužití entit u andítka v odkazech), tabulkovým designem je velmi ztíženo prohlížení textovým prohlížečem, u odkazů není alternativa "title"...

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 21.4.2003 17:25:47

Podivej, lidi sem nedavaji stranky proto aby se placali po ramenech jak je to skvele. Stranky se ve vetsine pripadu daly udelat lepe (lec peknymi pripady zde byl napr. weblog niky.continue.cz).

Co se tyce mych komentaru, jsou to proste jen a jednoduse pripominky. Nekdy samozrejme ne, nektere prasarny co jsou zde videt jsou opravdu na tvrdou kritiku.

Co se tyce vlastnich projektu, stale doufam ;)

Avatar

Autor komentáře: PM

Datum vložení: 21.4.2003 22:34:41

No to je jasne ze sa sem weby neprisli vychvalovat ale niekedy to s tou kritikou az privelmi zachadza... ;) A ten weblog je od tvorcu Interval.cz takze je profesional a je to potom ina kapitola...

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 21.4.2003 23:25:27

Jenze to je interval taky, takze ho delali profesionalove... je neco spatne? ;)))

Proste je otazka jak se k tomu kdo postavi. Kdyz reknu ze vsechny stranky maji stejny title, minim tim ze je dobre kdyz to tak neni. Pochopitelne ze pri hotovem webu uz se to upravuje o neco hur, ale je dobre s tim pocitat pro priste :) Web tim urcite nepada. I kdyz z hlediska semantiky webu je chyba nepouziti odkazu, z hlediska pristupnosti zase nepodtrhnute/nezvyraznene linky.

A jak jsem rekl, mimojine tady chybi nejake informace o tom kdy byl ten web udelan. Faktem je ze jestli je dva tri roky stary tak je to ok. Jenze treba brno ma 'nove' stranky ktere jsou v html 4.0 ktere pochopitelne nesplnuji diky cca tisici nesmyslu, javascriptu, neosetrenemu cross-site scriptingu, vsude tagy font, tisic praznych &nbsp;). V takovem pripade je to pro me zavrzenihodne - pripravovat v dnesni dobe stranky pro vice nez pet let starou normu.

Pak se samozrejme objevi tradicni vyjadreni tvurce ze 'dnesni prohlizece maji problemy s podporou css'. Ono to s tou podporou zdaleka neni tak zle jak se nekteri snazi tvrdit, kupodivu i nn 4.07 uz umel paddingy, marginy, bordery, fonty, barvy, pozadi a floaty. Fakt je ze nemel pseudotridy, ale na blikajicich odkazech web nestoji.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 22.4.2003 17:02:35

Pri tvorbe CSS designu s NN 4.xx nepocitejte a rovnou jej odriznete od stylu pomoci import. Pokud je web udelan dobre, v NN 4.xx se zobrazi nadherna textova nestylovana verze.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 22.4.2003 17:01:22

Od byvaleho tvurce interval.cz :-)

Avatar

Autor komentáře: -potapnik-

Datum vložení: 21.4.2003 21:27:36

Ja taky zdravim...

Mne jako uzivateli IE6SP1 na Win2000 se mi ty stranky graficky take libi. Az na tu reklamu na Web4u.cz, ale to je asi podminka hostovani a nevhodne logo, ktere s celkovym rozvrezim strnaky vubec neladi. Co pokladam (stale z vizualniho pohledu) za neunosne jsou nepodtrhane odkazy v textu, ktere velmi znesnadnuji orientaci.

Z pohledu zdroj. kodu tady zaznelo mnohe, snad jen doplnim, ze autor vubec nepouziva semanticke znacky jako H1,2,3... STRONG atd. (nesledoval jsem moc diskusi, takze nevim jestli to tu uz nezaznelo)

Nevim proc, ale IE6 mi nejak blbne kodovani, na kazde strance musim rucne prepnout do windows-1250. Mozna je to tim, ze pred definici kodovani nesmi byt nic nonASCII a autor ma pred touto definici spoustu javascriptu a CSS plneho hacku a carek. Kodovani by melo byt na prvnim radku v sekci head.

BTW: stranka podle mych predstav neexistuje, nebo jsem jeste takovou nevidel, nicmene se sve predstave snazim priblizit vlastnimi projekty... viz. domena v e-mailu.

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 22.4.2003 14:54:33

Tedy, přimluvil bych se, aby autor podtrhával odkazy. Jenom náhodou jsem zjistil, že v sekci Aktuální informace jsou dva odkazy (Rozpočet obce a Restaurace a ubytování). Ale jak to má čtenář poznat? Rejdit myší po obrazovce a doufat, že najde? Navíc bych doporučil definovat písmo relativně (kvůli známé chybě IE), písmo nejde zvětšit, což je mrzuté i vzhledem k tomu, že autor použil font Arial, který se příliš nehodí pro dlouhé texty (možná je lepší použít Verdanu). Styly bych také umístil do externího souboru. Kontrolu formuláře bych asi neřešil javascriptem, když je zřejmé, že máte k dispozici PHP.

Font face=webdings, tohle je skutečná lahůdka, kterou jsem příliš nepochopil, možná mi ji autor vysvětlí :))

Design je velmi střídmý, ale už to tu bylo řečeno, návštěvník na první pohled nezjistí, na webu které obce se to vlastně ocitl. Kód hodnotit nechci, je to klasický tabulkový layout se všemi jeho zápory. Obsahu se nic vytknout nedá.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 22.4.2003 15:31:20

Fakt ze mate php neznamena ze nemuzete osetrovat vstupy I pomoci javascriptu. Ma to sve vyhody - neblbnete uzivatele tim ze mu refreshujete stranky po spatnem odeslani.

Rozhodne neni od veci pouzit oboji.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz