Starší komentáře ke článku: Odstraňte bariéry svého webu - obrázky a zvuky

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 6.5.2002 0:50:39

Opět velmi dobrý článek. Jen si dovolím malou opravu. Není pravda, že prázdný řetězec v atributu ALT je nevhodný, naopak. Cituji ze specifikace HTML 4.01:

>> Neurčujte nesouvisející alternativní text obrázkům sloužícím k formátování stránky. Např. 'alt="red ball"' není vhodné pro obrázek tvořící dekoraci nadpisu či odstavce v podobě červeného kolečka. V takových případech by alternativní text měl být prázdný řetězec (""). <<

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 6.5.2002 16:46:14

At si specifikace co chce rika, ja bych rekl ze ALT u obrazku jako je treba ten zminovany pruhledny gif je ptakovina, a pokud je ALT prazdny, objevi se mi pri najeti kurzorem v IE osklivy prazdny svetlezluty obdelnicek ktery nesnasim. ALT beru jako dobrou alternativu k popisku obrazku treba u te fotky z dovolene.... Leo

Avatar

Autor komentáře: Pavel Simek

Datum vložení: 6.5.2002 18:02:06

V HTML by se měly vyskytovat jen obrázky, u nichž má ALT smysl, ostatní patří do CSS (a neviditelný GIF do koše). To jsou ovšem ty ideály StrictHTML/CSS (při jejichž používání vznikne bezbariérový web jaksi mimochodem)...

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 6.5.2002 18:30:28

<I>"At si specifikace co chce rika, ja bych rekl ze ALT u obrazku jako je treba ten zminovany pruhledny gif je ptakovina"</I>

Inu to víte, specifikaci vymýšleli samí hloupí lidé ;-)

<I>"... pokud je ALT prazdny, objevi se mi pri najeti kurzorem v IE osklivy prazdny svetlezluty obdelnicek ..."</I>

To je ovšem fatální chyba IE (že vůbec alty zobrazuje) a ne specifikace. Zkuste dat obrázku i prázdný atribut title.

Jinak má ovšem pravdu Pavel Šimek o příspěvek výše, že v rozporu se specifikací a WCAG je především samotný průhledný jednopixelový gif.

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 6.5.2002 23:17:54

Pruhledny gif jsem vzal jenom jako priklad (mozna ne idealni) typu obrazku ktere vytvari grafiku ale nejsou to klasicke 'fotky' ani nefunguji jako odkazy, a u nichz nema ALT prakticky vyznam. Jsou to vsechny ty kulate rozky a ja nevim co. Pokud si vezmete tiskovinu a zajima vas i grafika, nejen obsah, pak krome fotek je tam obecne i rada grafickych prvku ktere nejsou ani textem ani fotografiemi, a v CSS vytvorit nejdou). V tvorbe www stranek podle me chybi jeste dalsi prvek a to je moznost vytvaret prave tyto prvky (kdysi to bylo HR), napriklad obdelnik s prechodem, kruh, zaobleny rozek atd...

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 7.5.2002 0:56:31

Nedovedu si teď vybavit grafický prvek, který by pomocí CSS nešel oddělit od struktury HTML dokumentu a musel by tedy být realizován značkou IMG. Asi na něco přijdete, ale budou to zřejmě dost specifické případy na hranici rozumného použití webu.

Co se týče konkrétně např. kulatých rohů, existuje několik řešení. Dvě z nich najdete na

<a href='http://www.sovavsiti.cz/test/css_011.html' target='_blank'>http://www.sovavsiti.cz/test/css_011.html</a>

Pokud se na ten příklad podíváte bez připojeného stylesheetu, zjistíte, že je to čisté HTML bez jediné značky IMG a tudíž i bez potřeby nějakých ALTů. Jen připomínám, že pro praktické použití by stylesheet musel být importován (pravidlo @import), aby nebyl přístupný čtyřkovým prohlížečům -- ty by to asi pěkně rozházely.

Avatar

Autor komentáře: Yuhů

Datum vložení: 7.5.2002 16:07:15

Představte si, že děláte komerční web. Firemní specifikace říká, že máte mít u něčeho kulaté rohy. Jak vysvětlíte nadřízeným, že čtyřkové prohlížeče to "hezky rozházejí"?

Já osobně bych na své stránky nikdy kulaté rohy ničemu nedal, protože to není čistý css zápis. Dnešní webdesign je ale k mé velké lítosti o něčem jiném. Bez tabulky ničemu kulaté rohy pořádně neuděláte. Šlo by to s tabulkou bez použití <img> pomocí stylů. To je podle mě nejméně bariérové řešení (ale pak by zase vypadalo hnusně při tisku).

Zcela mimochodem: příklad, který uvádíte, je hezká teoretická konstrukce. Neumím si ale představit, že bych nějaký obsah prakticky obaloval do osmi divů. To už mi přijde tabulka jako rozumnější řešení. Nehledě k tomu, že Netscape 4 to samozřejmě nekreslí.

Pokud bych se měl vrátit k těm altům: opravdu si myslím, že by se neměly dávat alty k obrázkům, které nic neznamenají. Z alt je slyšet slovo "alternativa". Co je alternativou k doplňkové grafice? No přece nic. Jediný problém je potom ten, že v textových browserech se objevuje značka [img].

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 7.5.2002 16:51:59

Příklad, který jsem uvedl, má větší potenciál, než si možná myslíte. Když jsem ho viděl poprvé (ne, není to můj vynález ;-)), měl jsem podobné pocity jako vy -- osm DIVů, nejsem přeci blázen :-)

Jenže v porovnání s tabulkovým řešením má samá plus a prakticky žádné mínus:

+ Velmi snadno uděláte verzi pro tisk.

+ Bez problémů vytvoříte alternativní stylesheety s úplně jiným layoutem. Totéž při redesignu -- sáhnete jen do jediného stylesheetu a rohy se změní na celém webu.

+ Přístupnost v textových prohlížečích je stoprocentní.

+ Totéž platí pro verzi bez stylů nebo verzi se stylesheetem bez pozicovaní (třeba pro NN4).

+ Totéž platí pro přístupnost pro zrakově postižené (pro které jsou tabulky vždycky problém).

+ Proti tabulce je kód stále ještě menší a přehlednější.

+ Pro CSS prohlížeče je totálně kompatibilní. Všechny jednodušší způsoby (nedávno jsme je dlouze probírali v css-discuss) jsou nakonec složitější, protože musí řešit chybný boxmodel v IE5 a další nekompatibility.

Jinak s vámi souhlasím, že na <B>svých</B> stránkách mít kulaté rohy také nemusím. Jenže kromě svých stránek většina z nás musí dělat i něco pro svou obživu a tam je to pak vždy o kompromisech. Čím více se takový kompromis blíží standardům, tím lépe, a jak je na tomto příkladu krásně vidět, tím více má i zcela praktických výhod.

Mimochodem, co se týče NN4 a IE4, tak s těmi také není žádný problém. Předpokládám samozřejmě koncepci, při které tyto prohlížeče od stylesheetu odstřihnete, nebo jim podsunete jiný.

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 8.5.2002 11:34:02

Dival jsem se ted na zdrojak uvodni strany Intervalu a nejenze je tam tabulka, ale i neviditelne gify a odrazky u seznamu nejsou taky pomoci css... Leo

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 8.5.2002 11:49:24

A co jste čekal? Vezměte v úvahu, kdy současný design Intervalu vznikl a jaká v té době byla úroveň podpory standardů v prohlížečích. Bývaly doby, kdy byl tabulkový layout s neviditelnými gify tou nejmodernější koncepcí -- a není to tak dávno :-)

Avatar

Autor komentáře: Michal Malenek

Datum vložení: 24.5.2002 10:44:27

No, já si nejsem tak jistý, nejsem na intervalu každý den, ale mám pocit, že ještě nedávno byl design intervalu dost drsně jinačí.

A vůbec veškeré diskuse jsou naprosto mimo mísu, protože problémy se styly nemá akorát IE ať máte rádi Mrkvosoft nebo ne. Stránky schválené W3C a to dokonce ani pokud jsou dělány v XTML strict se prostě nezobrazí ani NN6.2. Možné jsou jenom dva přístupy:

1) Snažit se používat styly kde to jde, spoléhat na MSIE a zapomenout na ty zoufalce, kteří z nostalgie používají Netscape nebo něco jinačího (můj přístup)

2) Horovat pro používání stylů, psát 100 druhů jedné stránky, protože pro každý prohlížeč to samozřejmě chce svou verzi a vykřikujíce pryč se zakázanými tagy je vesele používat. Podle mě je jediný důvod, proč interval.cz používá ty prasárny, které používá ne ten, že je ten design napsán už dávno, ale to, že prostě autoři nechtějí rezignovat na Netscapa a podobné archaické věci a tak mlčky porušují vše, o čem se tady snaží psát.

Howgh!

P.S: Jestli jste dostali pocit, že nemám rád Netscape, tak máte pravdu. ŽÁDNÁ jeho verze nepodporuje v podstatě nic standartně a po x-hodinách snažení nepsat prasárny a zobrazit to v Netscapu jsem se rozhodl těmto anarchistům vyhlásit válku a bojkotovat je, jak to jde :)

Avatar

Autor komentáře: MarS

Datum vložení: 24.5.2003 9:44:25

> ŽÁDNÁ jeho verze nepodporuje v podstatě nic standartně

Pokud za standard povazujete vymysly IE, tak mate pravdu.
Jenze - NN uz dnes pouziva renderovaci jadro Gecko (napr Mozilla), a to je na tom s podporou standartu ze vsech prohlizecu rozhodne nejlepe. Takze spravnejsi tvrzeni by bylo: Ze nektere veci nepodporuje, ale ty co podporuje, tak podporuje spravne. Ten Vas vyrok plati spis na IE (i kdyz html uz celkem umi :-).

Avatar

Autor komentáře: Yuhů

Datum vložení: 9.5.2002 16:56:03

Prošel jsem si tyto argumenty a uznávám, že jsou pádné. Jediné, čeho bych se bál, je nepřehlednost, která by se mi mohla teoreticky vylíhnout v css souborech, ale jak říkám, je to jenom teorie.

Naštěstí pomalu mizejí uživatelé NN4, takže se to i dá používat. Jenom jsem se chtěl zeptat na způsob, kterým se dá od stylu odstřihnout IE 4. Díky.

No ale jenom si ještě myslím, že tabulka s jedinou plnou buňkou (tj. ostatní jsou prázdné) by neměla zrakově postiženým vadit.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 10.5.2002 0:17:08

<I>Jenom jsem se chtěl zeptat na způsob, kterým se dá od stylu odstřihnout IE 4.</I>

Viz <a href='http://www.sovavsiti.cz/' target='_blank'>http://www.sovavsiti.cz/</a>

Avatar

Autor komentáře: Yuhů

Datum vložení: 7.5.2002 16:32:57

Když zadám alt prázdný, totiž alt="", tak se tam ta žlutá bublina nezobrazí. Testováno na IE 5.5 a na NN4.
Když se tam dá mezera, tak se při přejetí obrázku myší ten žlutý obdélníček zjevuje. Dávat alt mezeru je prostě hloupost.
Jinak je pravda, že Mozilla a IE (ale podle mých poznámek ne ve verzi 4) upřednostňuje v bublině zobrazení atributu title před altem.

Avatar

Autor komentáře: Martin Snížek

Datum vložení: 7.5.2002 19:13:35

Mate pravdu, nejak se mi to v hlave spletlo. Za tuto dezinformaci se ctenarum omlouvam.

Avatar

Autor komentáře: Yuhů

Datum vložení: 6.5.2002 11:59:52

Vždycky jsem si myslel, že v tagu <map> se používají k definicím oblastí tagy <area> a nikoliv <a>.
S tím souvisí i to, že v mém prohlížeči příklad s "bezbariérovou" mapou prostě nefunguje. Mám IE 5.5 a docela novou Mozillu.

Když se a přepíše na area, tak to jde. Pak to ovšem nefunguje jako textový odkaz.

Použití objektu pro zobrazení obrázku také není dobrý nápad. Kromě toho, že v IE leckdy vyhazuje rolovací lišty se vůbec nezobrazuje v Netscape 4.

Avatar

Autor komentáře: Yuhů

Datum vložení: 9.5.2002 16:43:43

Chtěl bych poprosit o informace ohledně obrázků a jejich netradičních atributů.

Docela by mě zajímalo, který klient zpracovává atribut <B>longdesc</B>. Máte s tím někdo nějaké zkušenosti?

Z podobného soudku je atribut <B>lowsrc</B>. Měl by představovat zdroj obrázku pro nízká rozlišení. Občas se uvádí (podle všeho mylná) interpretace, že se takto zadaný obrázek stahuje a zobrazuje před souborem zadaným v src. Setkal jste se prosím někdo s použitím atributu lowsrc?

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz