Starší komentáře ke článku: Otáznik menom ASP.NET

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Jakub Mach

Datum vložení: 22.3.2002 10:52:57

Clanek neni spatny, ale rypnu si do odstavce zminujici fakt, ze v ASP se programuje linearnim zpusobem. Pokud to nekdo dela, tak to neni zadny dobry web programator a zasluhoval by skoleni jako hrom. Vzdyt v ASP se programuje pomoci funkci a nebo dokonce objektove orientovanych trid! Pritom pouzivani uzivatelskych funkci povazuji za zaklad. Na samem konci skriptu pak staci mit neco jako event handler, ktery vola jednotlive funkci at uz vnorene nebo externi a uvidite, ze o linearnim stylu programovani tu nemuze byt rec. Ale to jen tak na okraj. Docela by se mi libil clanek popisujici prvni zkusenosti s ASP.NET.

Avatar

Autor komentáře: Slavomir Furman

Datum vložení: 22.3.2002 13:24:04

Zdravim!

vdaka za citanie i za reakciu.

Napisal som, ze programovy model ASP.NET je linearny. Myslim si, ze je to tak. Kod vlozeny v ASP stranke sa vykonava linearne, zhora dolu, ako je napisany a vlozeny v ASP stranke.

Samozrejme mozno volat uzivatelske funkcie, mozno volat funkcie z COM kniznic, no stale ide o linearny programovy model. Kod sa vykonava, pride volanie funkcie, skoci sa na danu funkciu, ta sa vykonava linearne, skoci, skok spat za volanie funkcie, pokracuje sa dalsim kodom, atd. To je linearne. Samozrejme v kode moze byt vetvenie, cyklus, ktore ovplyvnuju ako sa kod vykonava, kde sa ma odskocit, no stale je to linearne vykonavanie, bez ohladu na to ako si to programator zorganizuje - resp. poviem to tak, ze programator stale musi pisat linearne vykonavany kod, i keby nim chcel simulovat event-driven model vykonavania. ASP ho v tom nijak nepodpori svojimi moznostami, ktore by boli zabudovane v systeme.
Je to v podstate podobne ako ked ste chceli objektovo programovat v cistom C. mozete, no sam si musite napisat potrebnu infrastrukturu (ako virtualne tabulky, ...) realizujucu dedicnost, polymorfizmus, atd., kedze jazyk C to priamo nepodporuje.

Ano, v ASP je sest eventov, s ktorych sa v praxi pouzivaju prakticky len styri (Application_OnStart a _OnEnd a Session_OnStart a _OnEnd).

Uzivatelske eventy ako OnClick a podobne, pripadne pouzite na ASP stranke su client-side eventy, realizovane v browseri, ktore de-facto maju malo spolocne s ASP. V ASP neexistuje take nieco ako spracovanie eventu od uzivatela (napr. ked klikne mysou) na servri.

V ASP.NET je plne orientovane na event-driven programovy model. Aplikacia ma eventy, session ma eventy, vlastna stranka ma eventy, vsetky controls na nej tiez. V .NET mozete definovat vlastne eventy pre vlastne triedy, atd.
Pricom je tento model plne podporovany ASP.NET. Vy jednoducho len pisete kod.metodu osetrujucu vami vybrany event, povedzme "button.OnClick", napisete metodu prislsnym sposobom a nemusite pisat vlastny kod na odchytavanie tychto eventov, ich spracovavanei ci registraciu a volanie prislusnych event handlerov. To zabezpecuje ASP.NET v spolupraci s CLR.

Co sa tyka objektoveho programovania v ASP, tak to je obmedzene tym, co ponukaju skriptovacie jazyky pouzivane pri ASP programovani v tejto oblasti. Iste mozete volat COM objekty, no programovanie COM kniznic, je imho nieco ine ako ASP programovanie (btw, i toto je oblast ktoru .NET framework riesi, kedze na programovanie controls mozete pouzit ten isty jazyk, ten isty prekladac, tie iste kniznice a mechanizmy ako na ASP.NET programovanie).
Takze o skutocne objektovom programovani v ASP (podobne ako napr. vo VBScripte) je pomerne tazko hovorit.

Este raz vdaka za reakciu.

Ak chcete, privital by som, ak by ste spresnili, napr. i mimo diskusie na moj email ak vam to viac vyhovuje, co matena mysli pod popisom prvych skusenosti s ASP.NET.

vdaka,
Slavo.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.3.2002 11:05:31

Nechci rýpat, ale není ve slovenčině správně „otáznik“, tedy s přehozeným pořadím čárek? ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 22.3.2002 11:13:23

Myslim, ze ano - ted mi to kolega ze Slovenska potvrdil. Se slovenstinou je to trochu problem, to priznavam, proto se omlouvam, pokud se v ni vyskytnou obcas podobne preklepy.

Avatar

Autor komentáře: Slavomir Furman

Datum vložení: 22.3.2002 11:51:35

Ano, mate plnu pravdu. To iste sa tyka niekolkych dalsich gramatickych ci stylistickych chyb, tykajucich sa najma pouzitia ceskych slov a gramatiky v slovensky pisanom clanku.

Bolo to trochu sposobene tym, ze som v ostatnych dvoch dnoch nebol k zastihnutiu (bol som i sluzobne prec) a Marek Salanda redakcne upravoval dany clanok. I ohladom zmienovaneho nazvu mi posielal email, na ktory som nestihal reagovat a dostal som sa k nemu az dnes... :o((

Kazdopadne budem sa snazit, nakolko sa bude dat, aby v buducnosti boli moje clanky bez chyb i co sa tyka sposobu pouzitia jazyka a gramatiky.

vdaka,
Slavo.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 22.3.2002 12:02:55

Ano, tezko zapru svuj ceskomoravsky puvod ;o) jsem odhalen. Nicmene editaci slovenskych clanku budeme muset nejak vyresit koncepcne - poohlednu se po slovenskem korektorovi.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.3.2002 12:13:14

Pokud Vy nezapíráte, pak ani já nezapřu - svůj, pro změnu, československý původ ;-)

Ale jazykového lektora, a to nejen pro slovenštinu (slovenčinu), ale i pro češtinu by to chtělo. Ono možná by bylo dobré (rozhodně by to prospělo dobrému jménu Intervalu), pokud by všechny články shlédl nejen odborný, ale i jazykový lektor, a opravil drobné chyby, popřípadě pozastavil publikaci článku, pokud by měl podobně katastrofický styl jako jeden onehdy hojně diskutovaný příspěvek. Třeba by pak internetové magazíny přestaly být obecně podceňovány.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 22.3.2002 12:29:58

To je ovsem prusvih - nejsou penize - platit korektora je velky prepych, hlavne v pripade Intervalu, kdy bych spise potreboval jeste jednoho redaktora. Myslim, ze je lepsi, pokud mohu zaplatit o dva dobre clanky tydne vic, nez platit korektora navic. Je to ale vec nazoru, to vim, a da se argumentovat i jinak.

A chyby na Internetu? Vite, kolik jich je v dennim tisku? :o) Prestal jsem uz cist noviny, protoze jsem zjistil, ze je nevnimam, ale edituji ;) Editori, korektori, redaktori - to jsou lide, a ti delaji chyby. Snazi se je ale (vice, nez jini) minimalizovat.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.3.2002 12:41:17

Vřele s Vámi souhlasím, v denním tisku i v knihách je situace příšerná a také já se občas přistihnu u korigování místo čtení ;-) Nicméně se právě proto domnívám, že by se každý, kdo má tu možnost, měl snažit tuto situaci napravit. Myslím, že z lepší redakce článku by nakonec těžil sám Interval v podobě vyšší spokojensti (návštěvnosti opakované i prvopřístupové atd.) uživatelů. Tyto věci jsou sice těžko viditelné nebo měřitelné, přesto se prokazatelně projevují.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 22.3.2002 12:49:37

Opet se na to ale podivejme jako na projekt. Korektor je nyni pomerne "nepodstatny" (omlouvam se vsem cestinarum a jazykomilum). Interval potrebuje novy vzhled jako sul, potrebuje rozsirit rady autoru, inzerci a upravu celeho systemu. To jsou tak podstatne veci, ze korektor je nyni pomerne daleko vzdalen. Myslim, ze vyreseni tech hlavnich problemu prinese Intervalu daleko vice ctenaru, nez uprava jazyka, ktery neni az na tak spatne urovni, ze by se to nedalo cist.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.3.2002 13:13:16

Opět s Vámi souhlasím, jen doufám, že jednou dostane i ten korektor nálepku "top priority" ;-)

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz