Starší komentáře ke článku: Píšeme pro web - podle čeho se zákazníci rozhodují

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: t3x

Datum vložení: 24.8.2004 6:52:05

Je to čím dál lepší, pěkně se to čte, pro mě opravdu velký přínos :) Díky!

Avatar

Autor komentáře: Blog Brouzdej.cz

Datum vložení: 24.8.2004 8:43:26

Vyzkouším a dám vědět :). Ty body, proč lidé kupují, jsou dobré. Možná to využiji i v reklamních kampaních.

Mimochodem: může mi někdo (třeba autor článku :) doporučit dobrou českou knihu o Copywritingu nebo psychologii webu?

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Krčál

Datum vložení: 24.8.2004 10:47:14

Do jaké míry je výhodnější, případně nevýhodnější používat slovesa ve vidu nedokonavém? Mám na mysli volbu sloves v oslovování zákazníka. Například: "5 důvodů, proč využívat ubytování v penzionu tom&tom", čímž se snažím dát potenciálnímu hostovi najevo, že s ním počítám nejen pro jeden pobyt, kdežto formulace "5 důvodů, proč využít ubytování v penzionu tom&tom" mi přijde (z pohledu majitele) jako touha po jednorázové akci. Jakožto návštěvníka (webu) by mi však přišla první formulace poněkud... zavazující? Možná to je až příliš dotaz pro psychologa, ale zajímaly by mě vaše názory. Díky

Avatar

Autor komentáře: Marek Horák

Datum vložení: 24.8.2004 13:15:30

Dobrý den.

Sloveso 'využít' ve mně evokuje něco časově omezeného, jedinečného. Přeženu-li: "...využijte naší mimořádné akce..." Naopak 'používat' mi okamžitě vybaví nějakou věc denní potřeby, kde očekávám spolehlivost a dlouhou životnost.

Co se týká Vašeho konkrétního příkladu s ubytováním, nevolil bych ani jedno slovo, protože, jak jsem popsal výše, na mne by jako na potenciálního návštěvníka nezapůsobila. (nerad navštěvuji stejná místa vícekrát, a při výběru dovolené nemívám vybráno konkrétní místo)

Formulace "5 důvodů, proč využít ubytování v penzionu tom&tom" by se IMHO hodila na web nabízející několik různých ubytovatelů v jednom městě (tedy např. jako reklama na oficiálním webu města). Na web prezentující jediného ubytovatele bych ji nedával.

M.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Krčál

Datum vložení: 24.8.2004 13:56:04

Co se týče formulace "x důvodů...", vycházím z předpokladu, že potencionální zákazník srovnává nabídky několika ubytovacích zařízení současně (soudě podle diskuzí u ostatních článků tohoto seriálu). Proto se mi to jeví jako celkem výhodné, zdůraznit přednosti v pár větičkách.

Avatar

Autor komentáře: Marek Horák

Datum vložení: 24.8.2004 15:05:56

Pokud na tom trváte znělo by IMHO lépe, kdybyste nahradil název penzionu přivlastňovacím zájmenem 'náš'.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 25.8.2004 0:43:09

Zájmena <I>my</I> a <I>náš</I> jsou v copwritingu zakázaná :-) Viz předešlý díl seriálu -- zákazník se zajímá sám o sebe, majitel webu je mu ukradený.

Avatar

Autor komentáře: Marek Horák

Datum vložení: 25.8.2004 10:42:09

Ano, ale opakování jména zařízení mi sedí spíše k nějakému hotelu nebo velké ubytovně, jenže u rodinného penzionu to podle mě "bourá" dojem rodinné atmosféry a dělá text neosobní a odtažitý. Nemyslíte?

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 25.8.2004 11:34:19

Ano, máte pravdu, časté opakování čehokoli bývá na škodu. Asi to ale nemá smysl řešit obecně, bez celkového kontextu. Mimochodem, penzion, který chce vyvolat dojem rodinné atmosféry, by takový dojem zřejmě měl vyvolávat už svým názvem.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 25.8.2004 0:39:35

Jestli dovolíte, jedna rada na úvod: pište přirozenou, srozumitelnou češtinou. Význam spojení "využívat ubytování" se mi nepodařilo dešifrovat ani po pěti minutách.

A teď k tomu vidu. Řekl bych, že záleží na tom, co nabízíte a co chcete ve své nabídce zdůraznit. Na webu se asi budete častěji snažit získat nového zákazníka a pak se zřejmě soustředíte spíše na to, abyste ho zlákal k alespoň jedné návštěvě penzionu. K tomu se hodí titulek "5 důvodů proč přijet do penzionu XYZ" či "5 důvodů proč strávit dovolenou v penzionu XYZ".

Může se však stát, že jsou pro vás důležitější stálí hosté, nebo se bude třeba jednat o text emailu, který pošlete lidem, kteří již ve vašem penzionu byli. Pak můžete opravdu sáhnout po nedokonavém vidu a napsat: "5 důvodů proč trávit dovolené v penzionu XYZ" nebo to dokonce zdůraznit ještě víc titulkem: "5 důvodů proč se vracet do penzionu XYZ".

Druhá varianta však v podstatě vyřadí nové zákazníky, takže co to napsat takto: "Proč se hosté pravidelně vracejí do penzionu XYZ". A nebo ještě sugestivněji: "Proč se budete rádi vracet do penzionu XYZ".

Nejde tedy ani tak o psychologii, jako spíš o váš obchodní cíl a druh klientely, kterou chcete získat.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Krčál

Datum vložení: 25.8.2004 14:15:01

Díky za radu a vyčerpávající rozbor.

Avatar

Autor komentáře: Petr Weida

Datum vložení: 24.8.2004 17:23:28

Díky za další pěkné pokračování. Překlep:

"Bryan Eiseberg ve své knížce Persuasive Online Copywriting"

chybí N - správně je EiseNberg

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 25.8.2004 0:46:39

Ano, samozřejmě. Děkuji za upozornění, Petře. Vilém to snad laskavě opraví. Děkuji, Viléme.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 25.8.2004 1:20:26

Mno, dovolil jsem si to opravit na "Eisenberg" ;-)

Avatar

Autor komentáře: Petr Bříza

Datum vložení: 25.8.2004 12:40:29

Děkuji za skvělý článek, podle mě zatím nejlepší z celé série. Nikdy mě nenapadlo uvažovat tímto způsobem, i když je to vlastně docela prosté. Tento článek mi opravdu přinesl nový pohled, a rozšířil mi obzory, ještě jednou díky. Jen tak dál!

Avatar

Autor komentáře: blasen

Datum vložení: 25.8.2004 16:44:23

jste opravdu směšní, vždy když tu dojdu je tu naspsáné dnes u článku co je včerejší, opravdu zvláštní

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 25.8.2004 16:50:17

Vážený příteli spamere (nebo bych Ti spíš měl říkat "Admine", jak se podepisuješ na "owebu"?), označení článku je generováno automaticky, takže je vždy aktuální, s čímž nepohnou ani Tvé přihlouplé narážky ;-)

Avatar

Autor komentáře: Petr Bříza

Datum vložení: 25.8.2004 20:07:31

Máš to v cache prohlížeče, zkus si F5.

Avatar

Autor komentáře: blasen

Datum vložení: 25.8.2004 21:06:29

no když si myslíte že 25 je u článku z 24.8. napsáno DNES, tak prosím, asi těžko bude kešováno slovo dnes, když příspěvky v diskuzi jsou staré jednu minutu, trochu v tom máte hokej co :-)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 25.8.2004 22:56:36

Řekl bych, že hokej máte Vy, a to nejspíš někde mezi ušima. Protřete si oči a podívejte se pořádně, co je u kterého článku a kde napsáno. Něco jiného je označení aktuálnosti článku vedle jeho názvu, něco jiného je datum jeho vydání a něco úplně jiného je označení data posledního příspěvku a aktuálnosti diskuze k článku. Všechno je generováno automaticky a jelikož si za těch patnáct měsíců, které uběhly od poslední aktualizace toho skriptu, nikdo Vámi popisovaného problému nevšimnul, nebude asi chyba na naší straně. (A když už se oháníte kešováním, tak si to laskavě nejprve překontrolujte, HTML část stránky se totiž vůbec nekešuje, pouze komprimuje ;-)

Avatar

Autor komentáře: Petr Bříza

Datum vložení: 27.8.2004 9:30:24

Určitě se opravdu díváš špatně, jak píše i pak Málek. Mi se totiž přesně tohle stalo párkrát taky. Prostě mi browser stránku intervalu nacachoval. A všiml jsem si toho právě díky tomu "dnes", jak píšeš. A stačilo prosté F5. Btw tento thread je trochu OT, měl by bý ve fóru, takže pokud v něm chceš pokračovat, přesuň se tam. A také doporučuji udělat screenshot, asi bys tím tomuto magazínu pomohl chybu odstranit, pokud opravdu existuje (já si osobně myslím, že ne).

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz