Starší komentáře ke článku: Pražský Hrad.cz v novém kabátě

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 7.7.2003 0:45:21

Na tyto nove stranky jsem zavital nekdy pred ctvrt rokem. Narozdil od pana Malka, mam za to ze predchozi stranky mely navrch pred touto prezentaci - ne v graficke forme ale zpracovani tech predchozich z hlediska kvality kodu a pristupnosti bylo podstatne lepsi.

Tyto 'nove' jsou mozna hezci na pohled, o to horsi jsou ale pak pro vetsinu lidi. Pristupnost zadna, kod podivny, ramy - a ke vsemu, cele stranky vyznivaji daleko vice jako klaus.cz nez jako hrad.cz. Nehodlam rozpoutavat politicke debaty ale na strankach hrad.cz by mely byt informace predevsim o samotnem hradu, tedy sidle prezidenta republiky. Z meho pohledu je prezident jen 'docasny uzivatel a navstevnik'.

Soucasne bych podotkl ze jsem ani po deseti minutach nedokazal najit kontakt na webmastera.

A pane Malek, prohresky by se dali odpustit? Ale to snad ne ;)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 8:52:39

Ad starší web - jedinou výhodu u něj spatřuji v textové verzi, která u nového webu není. Rámy byly v tom starším také a spousta dalších neplech, takže jsem uvítal alespoň to zlepšení vzhledu.

Ad prohřešky - ano, nejsem dogmatik a klidně bych přešel i nevalidní kód, pokud by zajišťoval lepší přístupnost a vyšší uživatelskou hodnotu, což se tohoto webu rozhodně netýká ;-)

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 7.7.2003 9:13:59

nechci byt jazykovy purista, ale predchozi diskuter mel na mysli s tou vetou o prohřešcích asi vaši hrubku ==> ma byt 'daly' a ne 'dali' odpustit...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 9:35:46

No jo, i mistr tesař se utne. Opravím, jen co vyřídím pár záležitostí se zítřejšími články ;-)

Avatar

Autor komentáře: Lukáš

Datum vložení: 7.7.2003 2:36:20

Na pohled je to uhlazený, ale ve vnitřku je malinko "bordel". Takže stránky plně vystihujou tenhle stát.
Teď vážně... Je to hezký, ale nepřístupný. Od profesionální firmy bych fakt čekal víc, zejména v kódu.
Prostě a jednoduše, pan Málek to napsal dobře :o)

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 7.7.2003 7:24:32

tak díky pane Málku za dokonalý rozbor. Konečně víme, jak správně tvořit webové stránky a přiučíme se u této profesionální firmy :))

Mě především naštval fakt, že při rozlišení 800x600 se právě ty nejdůležitější informace (kupř. organizační schéma, články, texty projevů) smrskne do malého rámečku s vodorovným posuvníkem. Proboha - vždyť se to nedá číst!

Dále jsem nenašel tiskovou verzi (možná jsem špatně hledal). Písmo se v IE nedá zvětšit (hrůza, některé navigační prvky těžko přečtu i já s ostřízím zrakem). Zobrazit si jenom textovou verzi? Nejde :)

Tedy... chce se mi podotknout, že kdyby autoři tohoto webu dali svůj výtvor zde ke kritice dobrovolně, asi by nestačili divit :)) Ach jo.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 8:55:13

Díky za doplněk, jak toho má člověk plnou hlavu a přemýšlí, co do článku zahrnout a co nikoli, protože tak dlouhý seznam prohřešků i hrubých chyb by nikdo nečetl, zapomněl jsem se o té absentující tiskové verzi zmínit, přitom právě to mi dost vadilo. Jinak písmo se v IE zvětšuje jen v některých textových (pravých) rámech, které, jak jsem napsal, sotva uvidíte ;-)

Avatar

Autor komentáře: Plaváček

Datum vložení: 7.7.2003 7:31:28

Cituji z webu tvůrců:

<I>V prvé řadě byly optimalizovány kódy textových struktur, které by měly urychlit načítání stránky internetovým prohlížečem.</I>

Moc hezký - já na svý 128 jsem si pěkně počkal, než se něco objevilo :))

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 10.7.2003 12:07:32

O hluboké úrovni znalostí svědčí už termín <I><B>internetový</B> prohlížeč</I>. Pod tímto označením bych si představil spíš něco jako tcpdump.

Avatar

Autor komentáře: René Stein

Datum vložení: 7.7.2003 9:13:11

Každý máme asi jiné pojetí vkusu, ale mně se ani hlavní stránka příliš nelíbí. Zdá se mi, že opět máme co dělat s politickým kýčem - nevím, proč je za moto vybrána snad nejznámější floskule z prohlášení nezávislosti "Věříme v demokracii...."atd. Působí to na mě dojmem, že identita národa se nyní stvrzuje pouze obehranými citáty a symboly, které jsou přístupné nejširšímu obecenstvu. :(

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 9:37:23

Pro někoho ta floskule znamená politické klišé, pro jiného srdeční záležitost. Nejsme tady ovšem kvůli politické diskusi, i proto jsem svůj názor na tuto stránku věci maximálně potlačil ;-)

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Kafka

Datum vložení: 7.7.2003 10:07:24

Dovolím si přidat pár připomínek:

1) Navigace na hlavní stránce je dělaná pomocí obrázků. Proč? Je to jen text.

2) Odkazy, které otevírají nové okno (pop-up) by měly být nějak zvýrazeněny.

3) Menu po levé straně je ve framu, ale mý vypnutá scrolling, což znamená, že na nižšich rozlišeních se uživatel např. vůbec nepokochá funkcemi "vyhledavani" či "kontakt". Já se nestačím divit, proč framy u obsahového webu ?!

4) Absolutní absence meta tagů, snad jen tag "autor" je řádně uveden z prozaických důvodů ;)

5) Anglická verze webu je neuvěřítelně odfláknutá: po levé straně české texty, obsah z části anglicky. Než napsat "under construction", to u takovéhoto webu raději počkat s uvedením nové verze.

6) Koláž na úvodní stránce mi zase tak profesionální nepřijde, a to nejsem nijak špičkový grafik.

Shrnuto, myslím, že "look & feel" webu neni špatný, ale mám z celého projektu dojem, že 'grafik dostal zaplaceno 60% a zbytek si rozdělte ostatní mezi sebou ...

Vím, že kritizovat je vždy snažší, ale u takto prestižní zakázky bych si dával mnohem mnohem větší pozor. (Včetně sdělení "The extended English *Deutschversion* version of the presentation is being under construction now.")

Ladislav Kafka
<a href='http://www.2tags.com' target='_blank'>http://www.2tags.com</a>

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 10:14:42

Děkuji za názor, kromě metaelementu nesoucího informaci o autorství je tam navíc ještě i metaelement provádějící naprosto zbytečné přesměrování na českou verzi (které navíc nefunguje ve všech prohlížečích ;-)

BTW: Byl bych Vám vděčný, pokud byste si odpustil reklamu na jakékoli firmy, ať už jste či nejste jejich členem.

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Kafka

Datum vložení: 8.7.2003 13:44:04

K tej vami zminovane reklame si dovolim jen pripominku: Ostatni odborne servery odkaz na WWW autora primo nabizeji ve formulari na vkladani prispevku a tato adresa slouzi k identifikaci autora, proto jsem to za reklamu vubec nepovazoval.

Ma snad kazdy, kdo do fora na intervalu prispeje, uvest: jsem ten a ten, programuji internetove aplikace uz x let, proto si myslim, ze mam s dannou problematikou zkusenosti... etc.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 8.7.2003 13:48:58

Jak vidíte, tento server nic takového nedělá. Mohl byste tedy ctít naše zvyklosti, tak jako dobrý host ctí zvyklosti svého hostitele. Uvádět svůj životopis zde nemusíte, každý může vyjádřit svůj názor, jehož váha závisí pouze na těchto názorech, zde projevených.

Avatar

Autor komentáře: Jiri

Datum vložení: 8.7.2003 1:46:26

Jojo, davejte si sem reklamu, Vami delane stranky co jsem tak koukal se v Opere zobrazuji bez stylu. Ja super napad davat definici volani stylu do JavaScriptu, jste fakt machri.

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Kafka

Datum vložení: 8.7.2003 13:27:57

Zdravim,

co vidite za problem v tom, prirazovat CSS pomoci JS? Vam vyhovuje direktiva import?

Navic, Operou jsem se vubec nezabyval do te doby, nez prisla verze 7, ktera uz umi standardy na mne vyhovujici urovni.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 8.7.2003 13:54:41

Přiřazování stylů pomocí JS je teda fakt síla... Ale jakákoliv argumentace proti je pro Vás asi zbytečná: já jen, že já vidím se všemi moderními prohlížeči velmi dobře zvládajícími CSS2 (i když vynechám třeba MSIE) textovou stránku, protože jako plno dalších mám kvůli bezpečnostním dírám a virům JS vypnutý, a o takových "tvůrcích" si myslím svý, ale to je jen asi slabá argumentace...
Doufám ale že mi nebudete říkat, že vypnutý JS je odporný zlozvyk nebo něco podobného. Protože já jsem uživatel, a můžu si vypnout co chci, zvětšit si písmo jak chci, používat prohlížeč jaký chci (včetně třeba Opery6), mít rozlišení jaké chci, a tvůrce mě ignorující je zase ignorován mnou, jasný?

P.S. Pomocí direktivy import jde odříznout od stylu opravdu již zastaralé prohlížeče, jako je NN4 a MSIE4, se kterými je skutečný CSS layout opravdu nepoužitelný (ale jednoduchý CSS1 layout jde i u nich s trochou práce použít), ale u jakýchkoliv novějších prohlížečů (Mozilla1+, Opera5+, Konqueror či MSIE5+) je vypínání stylů, a ještě k tomu pomocí JS, opravdu velmi "profesionální". Ale nemluvím o přístupnosti, stránka je samozřejmě přístupná i tak, ale u stránky s XHTML 1.0 Strict bych rozhodně čekal profesionálnější dodržování tohoto standardu, a ne jen, aby byla stránka validní (BTW což jsem ani nezkoušel), protože standard XHTML jako takový není jen validita, ale má "hlubší" smysl...

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Kafka

Datum vložení: 8.7.2003 19:50:51

Presne tak, souhlasim -- muzete si vypnout co chcete, potom vsak nejste standardni uzivatel, coz fakt, proti kteremu snad zase nebudete namitat nic vy. Nicmene za odmenu budete potesen *standardni*, plne pouzitelnou textovou verzi, jasny ?

>Protože já jsem uživatel, a můžu si vypnout co chci, zvětšit si písmo jak chci, používat prohlížeč jaký chci (včetně třeba Opery6), mít rozlišení jaké chci, a tvůrce mě ignorující je zase ignorován mnou, jasný?

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.7.2003 20:07:45

No rad bych k tomu snad jen podotkl velice vydareny server <a href='http://www.mesec.cz' target='_blank'>http://www.mesec.cz</a> ktery je dle vetsiny lidi skutecna perla mezi weby. Funguje s javascriptem, bez javascriptu, s css i bez nej... a ve vsem dobry a pouzitelny. Proste perla.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 8.7.2003 20:37:20

:-) Znám weby, které také fungují s JavaScriptem (laděným ve všech prohlížečích - MSIE, Netscape, Mozilla, Opera; občas snad kromě Konqueroru, neboť tam JS prostě ladit a najít chyby není jak nebo je to při složitějších JS velmi zdlouhavé a obtížné), bez JavaScriptu, s CSS i bez CSS, s NN4, s Lynxem, s Linksem, s rozlišením 240x320 i 1280x1024, jsou skoro plně podle WCAG 1.0 i 100% validní XHTML 1.1...
No asi proto, že pokud jsem tu občas "tvrdý" (ale všechno myslím v dobrém, jen se snažím poradit, nic víc - jinak je to ale každého věc) na jiné, nejtvrdší jsem snad hlavně sám na sebe a na svoje "výtvory" ;-) Teda doufám :-)

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 8.7.2003 21:06:17

P.S. Ale třeba se tu někdy např. v Kritice webu objeví, kdo ví. A pak mě klidně s mými výroky, pokud nebudou pravda, můžete spláchnout do záchoda a totálně mi ty stránky otřískat o hlavu a vyždímat mi z nich všechny ty chyby (kterých jistě mají dost, jako každé stránky) :-)
BTW byl bych jedině rád, alespoň bych o nich věděl a mohl je opravit, protože řekněme si to narovinu, uživatelé většinou při "nárazu" na chybu moc sdílní ke tvůrcům nejsou, i když tam mají hned na očích anonymní formulář na posílání "podobného" :-)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 9.7.2003 7:51:46

Když už něco chválíte, tak si to také prověřte - nevalidní kód, "ujíždějící" layout některých prvků atd... ;-)

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 9.7.2003 9:04:00

Hm, jedna chyba. Souhlas ale na druhou stranu, proti tomu co se vyskytuje na intervalu je to nebe a dudy. Co se tyce pristupnosti, na mesec ma maloco. Pohral jsem si s nastavenim svych prohlizecu a nestacil se divit :)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 9.7.2003 9:25:00

A co že se to vyskytuje na Intervalu?

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 9:42:44

Vita jistě myslel Kritiku webu, nikoliv Interval jako takový :-) To by si jistě nedovolil! ;-)

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 9.7.2003 10:09:42

Kritika webu a rentgen. Vcera jsem si pro vase pobaveni hral temer 2 hodiny s mescem a testoval. No musim rict ze to melo neco do sebe - divat se na verzi bez CSS ale s funkcnim javascriptem nebo naopak je zabava. Stejne tak bez vseho.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 11:06:04

Znám stránky, které i v NN4 s odříznutým CSS layoutem mají naprosto funkční JS :-) I když mi to dalo docela zabrat, taky jsem se naučil rozdílnosti v pojetí různých událostí, boxovém modelu atd. u NN4, takže to dělám podobně :-)
Proč by taky na "textové" stránce neměl být JavaScript funkční, když JS a CSS vypnutí je odděleno?

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 9:40:45

No, taky si trošku šťouchnu ;-) Podívejte se na mesec.cz třeba v Opeře 6, chyby v JS (nebo spíš zbytečné používání DOM vlastností, které umí až Opera 7), hlavičku to docela dost rozhodí...

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 9.7.2003 14:52:18

'Pouzivani DOM vlastnosti ktere umi az opera 7'

Jenze autor nemuze za to ze opera je neumi. Druha vec je ze pokud ma nekdo operu, obvykle uz drzi tridu a jednou za cas upgraduje prohlizec - neco co clovek s IE delat nemuze.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 21:38:30

Promiňte, ale právě a jedině autor může za to, že je na stránku dal, aniž se přesvědčil, že fungují i ve starších verzích (alespoň o jednu hlavní verzi), nebo je mu to jedno - kdo by za to taky mohl jiný? Uživatel, že na jeho stránky leze s Operou6? :-)
A mám pro to důvod: většina DOM vlastností jde obejít použitím jednodušších DOM vlastností, které podporuje třeba i Opera5. Což např. u některých CSS2 vlastností (a to "bohužel" základních pro CSS layout) obejít nelze, i kdyby se člověk rozkrájel, a tak mu nezbývá nic jiného, než tyto prohlížeče od CSS odříznout (ale rozhodně to pak nehází žádné chyby, jako u tohoto JS - to je chyba sama o sobě)...
S druhou částí souhlasím, ano, většinou to tak bývá.
Ale tu první část stále nechápu... Proč používat DOM vlastnosti, které nepodporují všechny prohlížeče, když s podobnými DOM vlastnostmi jde docílit naprosto stejného efektu, a podporují je "všechny"...

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 8.7.2003 20:19:36

Tak to je teda fakt demagogie. Jenom proto, že nejsem podle Vás standardní uživatel, dostanu od firmy, která se zabývá "tvorbou" WWW stránek, textovou verzi stránek, a to JENOM z toho důvodu, že dotyčný "tvůrce" tomu asi jaksi moc nerozumí, protože 1) by nikdy nemohl dávat takové nesmyslné argumenty, které btw ani argumenty nejsou, 2) by věděl, že vkládání stylů JavaScriptem je nejen vysoce nestandardní, ale taky pro to není žádný důvod, a na Vašich stránkách už vůbec ne, a 3) když mu někdo řekne, že to tak je, tak by se nad tím alespoň zamyslel a pokud pro to má opravdu důvod, třeba ho i sdělil, abychom tu neztráceli čas (když už dal na ty svoje stránky "reklamu").
A nezlobte se na mě, je to úplně stejné jako u tvůrců, kteří dělají stránky jen pro MSIE verze 6.0 s rozlišením 1024x768, tedy řekněme pro ty Vaše "standardní uživatele". A u firmy zabývající se tvorbou webu je to prostě rozhodně neprofesionální. Můžete proti tomu protestovat, můžete s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat.
Howgh

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Kafka

Datum vložení: 8.7.2003 22:19:59

To se nam ta diskuse dostala do bodu B... .)

Ja si opravdu myslim, ze vy, ktery si vypne javasript jste nestandardni uzivatel. Nechci se prit, o vase duvody, ale pokud pouzivate IE, ktery defaultne javascript podporuje a ma ho zapnuty, tak pokud si ho vypnete, degradujete si tak vedome svuj prohlizec o uroven nize. Tim padem byste mohl pocitat s tim, ze *nekdy* dostanete obsah v degradovanem obsahu.

Me duvody, proc jsem zacal vkladat styly pres javascript, byly prozaicke -- snazil jsem se odriznout od stylu archaicke prohlizece, ktere jste zminil o par urovni vyse. Uvaha je prosta, pokud uzivatel ma arachicky prohlizec, uvidi textovou verzi a ne verzi "zmrsenou", kvuli spatne podpore CSS, spatne interpretaci etc. Moderni prohlizec podporuje javascript a vhodne DOM metody dostane obsah v plnem zneni. Mne tento duvod prisel logicky a opodstatneny. Snazim se o standardy uz dlouho a mam zajem aby web byl dostupny co mozna nejvice a zasadne nejsem "MS only", jak jste ironicky nadhodil.

Uznavam, ze cas mozna dozral do stadia, kdy podil archaickych prohlizecu je tak maly, ze je vhodnejsi pouzivat klasicky zpusob, ale to uz je jiny problem.

Muzete me poucit, ja se rad dozvim neco z nazoru jineho kompetentniho cloveka. Bohuzel vubec nevim, kolik mate zkusenosti a co uz "mate za sebou", tak se predem omlouvam, pokud jsem k vam nemel <I>dostatecny respekt</I>. Ale v zadnem pripade bych si nedovolil napadat profesionalitu nekoho, koho neznam - to take o necem svedci. Presto diky za vas cas. ;)

Preji mnoho stesti v osvete internetoveho publika.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.7.2003 23:19:42

Vase reseni je jemne receno drbani si leveho ucha pravou rukou. Je to asi podobne jak nedavno reseny flash.

Cili vas nazor je takovy ze pokud ma clovek vypnuty javascript tak mu preventivne zrusite i kaskadove styly? Rad bych vas upozornil ze se jednak da spousta veci resit bez nej (vcetne veci jako rollover obrazku bez javascriptu tak jak treba dnes ukazuje pixy na svych strankach) a jednak mi nejak unika ten duvod. To ze prohlizec nema javascript neznamena ze nepodporuje kaskadove styly.

Na odriznuti prohlizecu mate k dispozici css import, ten to udela take a rozhodne lepe protoze umozni i lidem s slusnym prohlizecem prohlizet slusne vypadajici stranky.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 9.7.2003 0:39:13

>To ze prohlizec nema javascript neznamena ze nepodporuje kaskadove styly.
Teoreticky mate pravdu.

>Rad bych vas upozornil ze se jednak da spousta veci resit bez nej
Nemusite me upozornovat. Proto aplikacni reseni prenechavam nyni jiz technologii flash. Javascript si necham do budoucna na pop-up okna.

>Na odriznuti prohlizecu mate k dispozici css import
Nelibi se mi (nelibilo), ze pri pouziti direktivy import se dokument rendereuje podle CSS az po nacteni textoveho obsahu. Coz na pomalejsich pripojenich delalo neprijemne efekty.

Avatar

Autor komentáře: Lukáš

Datum vložení: 8.7.2003 23:09:57

Od Vás bych si teda web udělat nedal! Uživatel má právo vypnout si, co chce. Kdyby to právo neměl, pak by to asi prohlížeče neumožňovaly. Už vidím, jak váš web plný javascriptu je plně použitelný v textové verzi...
Co je to vlastně standardní uživatel?

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Kafka

Datum vložení: 9.7.2003 0:31:16

>Od Vás bych si teda web udělat nedal!
Samozrejme.

>Uživatel má právo vypnout si, co chce.
Netvrdim nic jineho.

>Už vidím, jak váš web plný javascriptu je plně použitelný v textové verzi...
Vidite veci...

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 9.7.2003 9:05:50

No priznejme si, vetsina lidi zde by si web predevsim delala sama. Na sebe jsem nejprisnejsi => kdyz to udelam ja, vim ze kritiku si plne zaslouzim a jdu na trh se svoji kuzi.

Avatar

Autor komentáře: Jiri

Datum vložení: 9.7.2003 0:30:02

A jeje, koukam jaka pekna diskuse se tu rozjela diky memu prispevku. No ja vidim problem ten, ze JavasCript zakazany nemam a preci jen pouzivam Operu 7, takze spis mate problem Vy.

Avatar

Autor komentáře: Siris

Datum vložení: 7.7.2003 12:54:24

No možná by to chtělo přeložit celý web do Angličtiny a Němčiny a ne jenom tu trochu, co prozatím je. Ono by neškodilo makat na stránkách měsíc místo 14 dnů a mohly být lepší včetně Anglické a Německé verze.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 7.7.2003 13:28:26

Bych spis rekl ze by to chtelo tu praci nedoflaknout, na tech strankach je rada uz koncepcnich nedostatku - uz to ze jsou tam ramy... to uz dalsi tyden prace nespravi

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 7.7.2003 14:09:44

:-D Slovo "nedofláknout" je DOKONALÝ! :-)

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 7.7.2003 18:09:14

Nojo, no. Sem vcera stehoval nabytek v pulce bytu kvuli malovani tak me prsty moc neposlouchaji. Ale slovo je to fakt dobry, treba bysme ho mohli nejak zaradit do mluvnice ;)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Minařík

Datum vložení: 7.7.2003 13:44:37

Huh, on ještě někdo funguje při rozlišení 800x600??? Tohle rozlišení už je dávno pohřbený.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 7.7.2003 14:07:00

Prosím o neplácání nesmyslů a raději se něco naučit o přístupnosti. Přístupnost mj. znamená, že web by měl být prohlížitelný nejen v 1280x1024, 1024x768, 800x600, ale i 640x480, nebo třeba 521x307 (imaginární zařízení, které jsem si právě vymyslel), a nebo třeba i v 240 x 320 (některé PDA). A nebo i na digidispleji na mikrovlnce, jestli umí (X)HTML...

P.S. Stránky dělám v čistém XHTML 1.1 a přitom používám 800x600, a proč? PROTOŽE MI TO VYHOVUJE A PROTOŽE CHCI! :-) A weby, které to nerespektují, a na kterých jsou informace které najdu i jinde, ignoruju :-)
A nebo třeba informace, které mě nezajímají a zajímají mě jenom z profesního hlediska, kdy se prošťourám kódem a jdu pak s konečnou platností pryč :-) Tj. něco jako hrad.cz

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 7.7.2003 15:16:49

Neni to tak davno co jsem musel pracovat s pocitacem kde je maximum 640x480. Holt to vite, zalezi kde zrovna sedite.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 17:54:06

Podle posledních celosvětových statistik tohle rozlišení (800x600) se dělí s nějakými 45 procenty o prvenství s 1024x768. Dokonce i na jinak progresivním Intervalu, kde se objevuje i více než 2,5kpx, toto "pohřbené" rozlišení tvoří přes 10 % návštěv ;-)

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 7.7.2003 18:53:12

No, ale třeba je to nakonec jenom to moje :-)

Vlastně naopak!, to moje se tam neobjevuje, protože pokud vím, tak pomocí PHP rozlišení zjistit nejde, a JavaScript já mám skoro pořád vypnutý! :-)
Takže přidejte tak dalších 10% ;-)))

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 7.7.2003 19:19:01

Nezjištěných (tedy s blokovaným JS) je zhruba stejně jako těch 800x600. Celkově je to ale jedno, protože Interval není na nic "optimalizován" (pevná šířka je kvůli šířce řádků a s tím spojené úpravě podkladů ;-)

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 10.7.2003 12:02:37

A to se navíc pořád bavíme jen o rozlišení monitoru, podstatná by ovšem měla být šířka okna (nebo ještě lépe jeho client area). Takže i když mám obrazovku 1400x1050, je mnoho dobrých důvodů, proč mít okno prohlížeče široké jen 850 pixelů. Bohužel se občas setkám s weby, kde to autora jaksi nenapadne a nastaví si k mé velké radosti šířku layoutu na těch 1400 px (tzv. tenisový layout).

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 7.7.2003 19:47:14

Ja mam treba v Opere porad otevreny hotlist coz zuzuje sirku obrazovky - sice mi zjistite 1152x864 ale realne mam sirku okna necelych 900. A v tom uz tam ty listy mam.

k tomu si pridejte ze statistiky vam sice mozna reknou jake rozliseni ma uzivatel ale nereknou vam nic o velikosti okna prohlizece. Tim se vam nezanedbatelna cast statistiky promenni v nadhodnocene nesmysly protoze spousta uzivatelu nema maximalizovana okna... atd atd atd.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 7.7.2003 20:15:58

Statistiky třeba NAVRCHOLU či TOPLIST ano, ale kdyby si člověk dělal statistiku svým JavaScriptem třeba s kombinaci s PHP, zjistit velikost okna jde samozřejmě taky...

Např.:
window.innerWidth = šířka okna (DOM)
document.body.clientWidth = šířka okna (MSIE)

Avatar

Autor komentáře: rony

Datum vložení: 7.7.2003 22:50:06

pan Minarik zije len pred svojim monitorom.

Desiatky a stovky firiem zivia 15palcove monitory alebo aj vacsie a zamestnanci preferuju "vacsie" pismena, takze 800x600 je riesenim.

Kvoli vasmu osobnemu pocitu, ze technika je uz dalej, nebudu tie tisicky monitorov vyhadzovat.

Dalsi odpovedajuci este volaco poznamenal o pristupnosti webovych stranok - ja som mal pocit - ked pouzijem vas argument o modernosti a _nevyskyte_ zastaralych technologii - ze weby dnes uz funguju na zaklade pruznejsich pravidiel so spravnym pouzivanim beztabulkovych a nekomplikovanych konstrukcii html kodu dokumentu s prislusnym definovanim vzhladu vyhradne cez definicie stylov. Ale zrejme patlanie sa v tabulkach, ktore nikto nedokaze kludne spatlat dokopy inak ako urcenim jedineho spravneho rozlisenia je momentalne vas stav (na ktorom ste zastal vy). Ten zvysok ludi sa uz hra s technologiami, ktore si tie smiesne rozlisenia uz tak vyrazne nevsima.

Skuste si nieco precitat od Stanicka: <a href='http://www.pixy.cz' target='_blank'>http://www.pixy.cz</a>, od Prokopa <a href='http://www.sovavsiti.cz' target='_blank'>http://www.sovavsiti.cz</a>

Potom prestanete konecne pliest hypertextove dokumenty a ich vizualne prevedenie dokopy s nejakymi monitormi a ich rozliseniami a inymi divnostami.

dakujem za pozornost ;-)

mne nemusite odpovedat, vyssie zmienene linky su odkazom na vase otazky ;-)

Avatar

Autor komentáře: honza

Datum vložení: 7.7.2003 13:53:45

reaguji takto po prohlednuti stranek. Vodorovne skrolovani !!!, ramy, male pismo, nektere odkazy vyhazuji javascriptove chyby, nekontrastni obrazkove menu, tabulky, trochu skoda delat weby dneska takhle.

Avatar

Autor komentáře: Pluton

Datum vložení: 7.7.2003 16:16:00

mno, ani jsem nemusel moc klikat, aby na me vykouklo okno s JavaScriptovou chybou... :o)

Avatar

Autor komentáře: cv

Datum vložení: 7.7.2003 17:54:37

narozdil od predchozi verze webu, neni tu zadna informace o kulturnich akcich hradu a probihajicich vystavach....ze by uz zadne nebyli_? hrad se proste otvira lidem....to by mi vadilo skoro vic, nez ze ma stranka frame. mimochodem, sekce prezident detem je fakt hardcore. muzete se nekdo v teto diskusi zabyvat i necim jinym nez validitou kodu?

Avatar

Autor komentáře: cv

Datum vložení: 7.7.2003 17:57:00

tak se autorum omlouvam, ale ve stejne kategorii jako tiskove zpravy bych to necekal....big brother is watching you.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 7.7.2003 19:00:40

A my se nezabýváme? Já jsem např. něco přihodil o použitelnosti a přístupnosti, která s validitou rozhodně tak moc nesouvisí (zato souvisí se vším ostatním) :-)

Omlouvám se, obsahově mě stránky nic neříkají, takže to nehodnotím (subjektivita by v tomto případě byla asi bijící do očí)...

Avatar

Autor komentáře: rony

Datum vložení: 7.7.2003 22:40:57

trošku nerozumiem prečo je hlavné menu ako obrázky, nevidím pre toto riešenie žiadny dôvod. Takisto je web vážne akýsi priširoký. Je to síce snaha urobiť ho vzdušnejší, ale..

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 8.7.2003 9:29:40

Pro toto řešení může být důvodů několik, přinejmenším že při zvětšení písma to nerozhodí CSS layout. Tento argument ale samozřejmě nepatří k tomuto webu, protože tam žádný CSS layout není, ještě jsou ty obrázky v menu strašně prťavé a něco jako atribut TITLE u odkazů tvůrcům taky asi nic neříká...
Ale co bychom chtěli na webu zbastleném za 14 dní, podle toho to taky vypadá... Vizuální stránka celkem "ujde", ale při bližším a vnitřním pohledu je to děs a hrůza :-/

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 8.7.2003 23:13:39

Co udelat dynamickou sirku webu zavislou na zvolenem pismu? Takovy em-web ma neco do sebe - kdyz si zvetsuju pismo tak to delam kvuli tomu abych mel vetsi pismo, ne proto abych nerozhodil layout, nemyslite? ;)

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 9:28:13

... Ano, jako třeba Pixyho web. Jenomže ten jeho web má jednu vadu, a pro mě docela velkou. A ta vada (podle někoho to vada není) je, že pokud je web dělaný EM-rozměry, po zvětšení písma je pak nutné horizontálně scrollovat, a to se mi tedy nelíbí a uživatelům myslím taky ne.
Vždyť pokud písmo zvětším třeba na 300%, ve výřezu stránky (to co je vidět na monitoru) budu mít třeba jenom to levé menu a obsah mi ujede někam pryč vpravo a bude vidět právě jen scrollováním.
Kdežto pokud použiju v menu obrázky, ano, ty se mi standardně nezvětší (něco jiného je třeba u Opery zoom), ale zato si uživatel předem může nastavit ve Windows velikosti písma v bublinkové nápovědě, tedy u obrázků s ALTem či odkazů s TITLE o zvětšení písma nepřijde, okno s obsahem nikam neujede a písmo v něm se zvětší.

Avatar

Autor komentáře: Lukáš

Datum vložení: 9.7.2003 9:48:59

No to by taky bylo předmětem diskuse, jestli je lepší scrollovat nebo mít jenom pár slov na řádku. Já teda to scrollování taky moc nemusím...
Myslím si ale, že obrázkové menu není až tak ideální řešení, protože ten kdo vidí hůře si asi bude potřebovat přečíst i to menu, ne?

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 10:57:24

Kdo vidí hůře, bude muset mít nastavené i samotné Windows (nebo jiný OS) přesně podle toho. Tedy bude mít zvětšené písmo i u bublinkové nápovědy, tedy u atributů ALT (obrázky - MSIE) a TITLE (obrázkové odkazy). A pokud by někdo měl zájem, návod je zde, např. pro Win98 (a slabozrací o něm jistě, doufám, vědí - i když normální uživatelé asi moc ne):

Vyvolejte kontextové menu (pravým tlačítkem myši na Ploše):
Vlastnosti -> Vzhled -> Položka: Popis tlačítka

... a zvětšete si písmo v bublinkové nápovědě (i když název "Popis tlačítka tomu moc neodpovídá") jak je libo. Mj. si podobným způsobem můžete zvětšit písmo ve Windows obecně kdekoliv potřebujete...

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 9.7.2003 14:12:31

Jenze vy chcete soucasne dve veci. At je to jak chce, vzdy mate kontrolu jeste v max-width kde muzete procentuelne urcit 100% s !important cimz zabranite preteceni.

Ale ruku na srdce, kdyz si da nekdo 300% pak muze uz tezko ocekavat idealni vizaz serveru. Do nejakych 150% se to da udrzovat, pri 200% uz je to dabelske - ale pokud si nekdo da 300% tak asi fakt potrebuje pismena. Tam uz je pochopitelne ze bude bud moct cist 300% a posunovat nebo to neprecte... bez posunovani.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 9.7.2003 22:02:09

Add_1.odstavec: To ale vůbec nic neřeší, protože menu se stejně roztáhne v nejhorším případě na celou šířku výřezu dokumentu. A pokud udělám to, že dám obsahu min-width a menu max-width, je to jako bych EM layout nepoužil vůbec, nebo alespoň to smazává ty jeho výhody, proč se používá.

Add_2.odstavec:... samozřejmě, je to takový začarovaný kruh, kdy jedna výhoda maže druhou a naopak, a osobně bych řekl, že v tomto případě je to na autorovi, a žádné obecné doporučení bych nedával.
Ale můj osobní názor je, že slabozraký uživatel raději uvidí na řádce jedno slovo a bude scrollovat jen dolů, než aby sice viděl celou větu, ale musel jako o život scrollovat dolů, do stran, a mj. při každém přechodu na novou řádku se vracet horizontálně zase na začátek obsahového DIVu...
Zkuste si to třeba na sobě, já to zkoušel :-)

P.S. A v čem vidíte chybu v použití obrázků v menu, pokud já tvrdím, že když bude web prohlížet uživatel se slabším zrakem, že už z principu bude k tomu mít přizpůsobený i OS (a velikost textu), a tudíž vzhledem k TITLE ani on nepřijde o možnost plně pochopit a přečíst menu, protože to TITLE bude prostě písmem tak velkým, jak ho uživatel přečte? Jaký by pro něj mělo smysl, kdyby takto OS nastavený neměl, a od stránky, a ne třeba od menu v oknech, ve Wordu, v kontextovém textu atd., to očekával. To nedává smysl. To je jako kdybych nosil silné brýle jen když jdu do parku, ale už ne když jdu na nákup, když jedu autem nebo jdu do kina.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 15.7.2003 10:41:03

Eee, em-layout neomezite. Uvedomte si ze max-width pouziju opravdu pouze proto aby mi sirka dokumentu nepresahla sirku okna v prohlizeci pri extremnim zvetseni - napr. pri 200% zvetseni uz vam dokument vetsinou 'vyleze' mimo okno, ale pri kombinaci s max-width nikoli.

Avatar

Autor komentáře: Luboš

Datum vložení: 30.8.2003 17:01:18

Vypadají opravdu hezky. Když jsem poprvé viděl ty první, myslel jsem si, že nežiju v 21.století :-)) K tomu tam ještě pan-dnes již exprezident-Havel říkal, že "jste stránky pilně hledali.."-to je opravdu k zasmání. I žáček prvního ročníku základní školy by věděl, kde najde na internetu stránky Pražského hradu.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz