Starší komentáře ke článku: Průvodce SVG - SVG versus Flash

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 28.4.2003 5:00:46

<a href='http://www.jasc.com/products/webdraw/' target='_blank'>http://www.jasc.com/products/webdraw/</a>

Nebo zkuste prohledat

<a href='http://dmoz.org/Computers/Data_Formats/Graphics/Vector/SVG/Software/' target='_blank'>http://dmoz.org/Computers/Data_Formats/Graphics/Vector/SVG/Software/</a>

Avatar

Autor komentáře: Karel

Datum vložení: 28.4.2003 9:58:49

> "Při načítání z pomalé sítě lze ihned zobrazovat načtené elementy a nečekat na načtení celého dokumentu (každý z nás jistě zažil při načítání mnohých "flashnutých" stránek neskutečně otravné čekací lhůty)."

To je ovsem dano zpusobem pouziti technologie -- Flash jako takovy samozrejme podporuje streaming, a je to jedna z jeho vyhod.

A co se tyce otevrenosti/uzavrenosti -- samozrejme, Macromedia si Flashem vydelava penize, ale swf jakozto format je otevreny, coz nepochybne velkou merou prispelo k jeho rozsireni...

Karel

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 10:25:00

Ano, s tím inkrementálním načítáním je to přesně naopak -- Flash vede na celé čáře před SVG, protože ta streamovatelnost je skriptovatelná ("je-li načten ten a ten objekt, udělej to a to, jinak udělej to a to...").

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 11.5.2003 22:15:45

Tímto bodem jsem nemyslel streaming, ale tzv. inkrementální (progresívní) vykreslování dokumentu při načítání, toto je zcela přirozená vlastnost SVG (podobně jako dalších XML jazyků), bez jakéhokoliv přídavného programování. Viz citát z normy:
A related issue is progressive rendering. Some SVG viewers will support:
-- the ability to display the first parts of an SVG document fragments as the remainder of the document is downloaded from the server; thus, the user will see part of the SVG drawing right away and interact with it, even if the SVG file size is large.
-- delayed downloading of images and fonts. Just like some HTML browsers, some SVG viewers will download images and WebFonts last, substituting a temporary image and system fonts, respectively, until the given image and/or font is available.

Co se týče doby načítání Flashů, tak mám asi velkou smůlu na neprofesionální prezentace :-)

Otevřeností je míněno přesně to, že kdokoli –- bez nutnosti pořizovat jakýkoliv software -- pouze s jednoduchým textovým editorem může editovat nebo dokonce ručně vytvářet (příp. programově generovat) SVG grafiku.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 12.5.2003 1:15:08

Já bych řekl, že "streaming" a "vykreslování dokumentu při načítání" je v případě této diskuse totéž. Rozdíl mezi SVG a Flashem je v tom, že v SVG je jeden konkrétní způsob, jak to inkrementální vykreslování probíhá (vložené obrázky a fonty nakonec, apod.), ve Flashi to je možné řešit jakkoliv, tzn. skriptem (nebo ani ne skriptem, ale prostě rozložením objektů na jednotlivé snímky). To vše souvisí s tím, že zatímco Web je jeden konkrétní druh internetové aplikace, Flash je koncipován obecněji -- pro jakékoliv internetové aplikace. Ale to už jsme si ujasnili dále v diskusi.

Avatar

Autor komentáře: Martin Sojka

Datum vložení: 28.4.2003 10:25:34

"neskutečně otravné čekací lhůty" ?? ani ja nerozumiem tomuto tvrdeniu..
ved predsa flash podporuje streaming a neskutocne otravne cekaci lhuty sa vyskytuju len pri flash movies, ktore obsahuju vela bitmapovej grafiky, videa, hudby a podobne.. pripadne pri neprofesionalnom pristupe k samotnej tvorbe flash prezentacie/aplikacie a pod.
praca vo flashi pomocou symbolov, vektorovej grafiky, streaming, dalej sharovane kniznice a podobne.. to vsetko spravne skombinovane a pouzite vam zabezpeci oevla mensie cakacie doby pri downloadingu ako ine technologie..

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 10:29:47

"... výhody a nevýhody, které každý z těchto dvou vektorových formátů má oproti svému konkurentovi" -- zásadní námitka: Flash není vektorový formát. Realita je už delší dobu jinde. Konkurentem Flashe můžou být například javové aplety, ne SVG. Srovnávat Flash s SVG je jako srovnávat třeba Javu s PNG.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 10:35:45

"XML základy, díky kterým je stoprocentně, hladce a zcela systémově propojitelný s celým internetovým světem" -- další zásadní námitka: XML není základem internetového světa, ale webového světa, to je velký rozdíl. Flash je určený na tvorbu _internetových_ aplikací, nikoliv _webových_. Shodou okolností právě diskutuju s šéfredaktorem Intervalu o tom, že by se Flash měl přesunout z rubriky "Webdesign" do rubriky "Vývoj aplikací". V rubrice "Webdesign" by měly zůstat pouze technologie podložené standardy W3C. Možná by bylo dobré, kdyby se zde otevřela diskuse na toto téma, ze které pak může šéfredaktor vycházet.

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 11.5.2003 22:33:04

OK, je třeba vyjasnit pár věcí. Především, dopustil jsem se té chyby, že jsem jasně nedefinoval oblast použití, které se porovnávání týká...

Ano, pokud se díváte na celý balík programů Flash a spol. od Macromedie jako na aplikační prostředí, pak s tou neporovnatelností máte samozřejmě pravdu.

Na druhou stranu sám uznáváte, že SVG pro grafický obsah dokumentů má své místo na webu. Tak tedy zdůrazňuji: <B>Uvedené srovnání se týká jen a pouze použití pro grafickou stránku WWW prezentací. Nic více, nic méně. Pro nic jiného ani není SVG určeno</B> a proto mne ani ve snu nenapadlo, že by diskuze mohla probíhat tímto směrem. Rovněž tento seriál samozřejmě nemá nic společného s tvorbou aplikací, pouze grafiky. Nerad bych abychom zde provozovali nějaké slovíčkaření. Mimochodem, podle toho, co mohu vidět v současnosti na Internetu, většina aplikací Flashe byly a stále jsou právě vektorové grafické animované prezentace.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 12.5.2003 1:04:57

Děkuji za to tučné upřesnění. Mělo být na prvním místě článku. Právě proto, že, jak také píšete, se Flash dnes z 99% využívá BLBĚ, je nutné přicházet s osvětou. Články tohoto typu, které srovnávají nesrovnatelné, tuto osvětu maří, protože konzervují v lidech mylnou představu o možnostech a smyslu Flashe. Stručně řečeno, lidé si řeknou: "Aha, jsou tu dvě alternativy: Flash a SVG. Ten pan Hejral má pravdu, SVG je lepší. Tak to s ním zkusíme. Hm, ono to je nějaké těžkopádné... Tak se radši vrátíme k Flashi." V konečném důsledku to neprospěje ani vývoji SVG, ani vývoji Flashe.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 12.5.2003 1:08:05

Zase mi ten formulář nepřipomněl, že se mám podepsat. :) Pardon.

Avatar

Autor komentáře: kužela

Datum vložení: 3.7.2005 13:52:15

Souhlas. Flash nejsou jen hloupé rozpohybované obrázky. Z Flashe můžete komunikovat s databází zobrazovat požadované informace, obrázky atd. bez nutnosti načítání nové stránky, tak jak je to v klasickém html, php či asp.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 10:46:45

Není úplná pravda, že z hlediska programátora je Flash úplně jiný svět než DHTML. Já bych také mohl s trochou nadsázky prohlásit, že pokud umíte DHTML, jako byste uměli ActionScript. Jde totiž o stejný standard ECMA-262. Jediným rozdílem je přeorientovat se z objektového modelu XML dokumentů na objektový model SWF a to je celkem snadné. Ve své praxi mám vytvořeno dokonce několik knihoven, které bez jakýchkoliv úprav mohu připojit jak k JavaScriptovým aplikacím, tak i k flashovým aplikacím. Podstatou sporu ale zůstává to rozlišování "web vs. aplikace", resp. "web vs. internet". Proč není žádný důvod, aby byl ve Flashi interní formát vektorové grafiky nahrazen standardem SVG, jsem zmínil už v diskusi k minulému článku této série.

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 11.5.2003 22:37:07

Nezlobte se, ale SVG má k DHTML přece jen o něco blíže, ať už způsobem práce s dokumentem (DOM) nebo třeba společným modelem správy událostí, a mohli bychom pokračovat…

Avatar

Autor komentáře: Martin Sojka

Datum vložení: 28.4.2003 10:53:44

suhlasim s Pavlom.. problem vidim ale v tom, ze moznosti vyuzitia flashu su skutocne siroke a je dost tazke ho zaradit len cisto pod vyvoj aplikacii.. sem urcite spada snaha Macromedie o presadenie a spopularizovanie Rich Internet Applications..
ale flash moze byt takisto vyuzivany napr. na zatraktivnenie a ozivenie klasickych web sidiel (nejake jednoduche animacie a podobne) a v tom pripade sa uz neda hovorit o vyvoji aplikacii..
no moznosti flashu v oblasti vyvoja internetovych flash aplikacii s prichodom MX verzie vyrazne vzrastli a vo svete si ziskavaju pravom velku popularitu, preto by takyto sposob vyuzivania flashu mal urcite patrit do kategorie vyvoj aplikiacii a nie do sekcie webdesign.. z pohladu triedenia tu na intervale ;)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 11:05:32

Ano, je pravda (a dnes samozřejmě stále výrazně převažující), že Flash se kromě k vývoji aplikací používá k reprezentaci grafického obsahu webových stránek (ať už skutečně užitečného nebo jen estetické omáčky). A tady zase nezbývá než souhlasit s evangelizační snahou autora této série článků, protože na web skutečně spíše patří SVG. Doufejme, že loga, grafy, mapy, zaoblené rohy rámečků a podobné doplňky HTML stránek budou za pár let v SVG. Problém Intervalu je asi složitější, někdy by některý článek o Flashi patřil do Webdesingu, jindy do Vývoje aplikací. Přesto u mě převažuje ten názor, že Vývoj aplikací by mu slušel lépe (co takhle udělat anketu? :)), když už má Interval striktně hierarchickou strukturu. K tomu návrhu mě přiměl pohled na několik posledních článků v těch rubrikách (např. ve Vývoji aplikací je JavaScript... to se mi zdá velmi paradoxní).

Avatar

Autor komentáře: Martin Sojka

Datum vložení: 28.4.2003 11:23:11

neostava mi ine, len suhlasit ;))
co sa tyka svg ako doplnku web documentov, urcite sa presadi a ma na to vsetky predpoklady, ale pokial ide o internetove aplikacie, Macromedia ma podla mna velmi dobre zratane, ze flash a najma posledna MX veriza prinasa skutocne vela noveho a podla ohlasov a nastupeneho trendu nie je dovod pochybovat, ze si v tejto oblasti buduje dominantne postavenie (ria) ...

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 11:58:36

"Až neskutečně snadná možnost automatizovaného generování SVG na serveru pro vizualizaci databázových dat" -- na tomto bych chtěl opět demonstrovat zásadní rozdíl mezi SVG grafikou a flashovými aplikacemi. Ve světě SVG (čili ve světě webových dokumentů) je obvyklý tento aplikační model: Na serveru generuj grafiku, do browseru pošli hotový obrázek (ať už rastrový nebo vektorový). Ve světě flashových aplikací se prosazuje jiný model: Nejprve pošli klientovi aplikaci, potom posílej do aplikace data (pole čísel, ne obrázek), graf se vykreslí na klientovi. Tedy jiné rozdělení práce mezi klienta a server. Autor tedy uvádí "generování SVG" jako výhodu této technologie, ale při hodnocení technologie Flash neuvádí ekvivalentní řešení. Totéž s řadou dalších aspektů, proto je to celkově slabý článek.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 28.4.2003 15:29:59

Strasne by ma zauljimalo co sa vo svete stalo ze sa vsetci tak zacali zaujimat o SVG. Ked som cca 1 1/2 roka naspat hovoril o SVG ako o dobrej veci vsetci ma vysmiali, ze je to nepouzitelne a nepodporovane. Podporovanost SVG sa od tej doby v podstate nezmenila: Adobe SVG plugin a nativna implementacia v Mozille tu uz boli.

Z praktickeho hladiska je Adobe plugin na "tri veci" :). Ak browsere nebudu vediet zobrazovat SVG ktore bude do ineho markup jazyku vlozene pomocou namespaces potom to bude o nicom a zaoberat sa zo SVG nebude mat vyznam (embed/object tag mi je ukradnuty, dany plugin nikdy nebude poskytovat moznost vlozit do SVG iny markup). Jediny browser ktory poznam a dokaze to je Mozilla.

Dalsia vec je ze technologie integrovane do Mozilly uz teraz dokazu nahradit Flash ako aplikacnu platformu a v niektorych pripadochu je Flash daleko za Mozilou. Na tu druhu stranu ak sa Flashu pouziva ako multimedialna platforma asi nic lepsie ako Flash nebude.

Aplikacie si uplne stacia s tym "malom" co pounuka Mozilla (a niektore si vystacia aj s tym com ma IE):

1) XUL+XBL ktore sluzi na gui a ked nemane co robit mozeme si to nahradit (X)HTML/XML + CSS + Javascript.

2) SOAP, xmlDoc, xmlHTTP(S), XPath. Pomocou tychto technologii sa da az prilis dobre komunikovat zo svetom a ziskavat data.

V tomto monete sa asi dostavam k jadru problemu:
Presadenie SVG + ostat. markup jazykov v roli aplikacii je mozne len vtedy ak niekto vybuduje tymto technologiam silne zazemie: dobry developersky nastroj, kniznice, ... Toto vsetko Flash uz davno ma a ma to spravene "celkom dobre" (Mne osbne sa to nepozdava je to strasne klikacie a je to ako pre debilov).

Na Flashy mi vadia dve veci:
1) Je to black-box, sice Macromedia ponuka SDK na swf format ale aj tak.
2) Do Flashu uz nedam iny markup.
3) Na Win je to ActiveX co nemusi byt dobre. Je to viach chyba browseru ako Flashu, ze nedokaze povolovat/zakazovat jednotlive pluginy.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 28.4.2003 17:47:47

Milý Ondřeji, nepleťte tady lidem hlavu s tím, že Flash je "strašně klikací a jako pro debily". Není to pravda -- kdybyste se jím zabýval hlouběji, zjistil byste, že jakoukoliv flashovou aplikaci můžete vytvořit jako souvislý zdrojový kód ActionScriptu a program Flash MX použít jen jako kompilátor. Nevěříte?

Dále: Proč jste pořád posedlý myšlenkou, že i aplikační platforma by měla vyrůstat na bázi XML, aby to nebyl black-box? Je snad nutné si v těch aplikacích listovat? Kritizoval někdy někdo Javu, že soubory "class" nejsou čitelným textem na bázi XML? S tím souvisí i námitka, že tam "nedáte jiný markup". Proč byste měl? Berte to tak, že když děláte flashovou aplikaci, děláte svůj vlastní browser pro nějaká specifická data. Bude-li vám to stát za to, můžete si naskriptovat renderování jakéhokoliv značkovacího jazyka (počínaje vaším jazykem pro definici levelů ve hře Arkanoid a konče jazykem XHTML).

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 28.4.2003 23:44:04

> Milý Ondřeji, nepleťte tady lidem hlavu s tím, že Flash je "strašně klikací a jako pro
> debily".

Vyrastal som ma inych developerskych nastrojoch: Visual Studio, C++ Builder atd. Pri ich pouzivani nestacilo len klikat ale bolo potrebne napisat aj dost vela kodu ktory tvoril logiku aplikacie. Vo Flashy to nieje az tak potrebne. Velmy vela veci ide spravit bez pouzitia AS. Ak nahdou je treba AS tak len vo velmy obmedzenej miere. Tvoje prace su asi ta vynimka ktora potvrdzuje pravidlo. Je vnich viac AS ako toho klikania, ale ty si jeden z mala ludi ktory to takto robia. Flash si asi u mna ziskal zle meno ktoreho sa len tak lahko nezbavy a cim dalej tym to bude mat tazsie. Nepotrebujem nieco co ma obmedzuje...

> Není to pravda -- kdybyste se jím zabýval hlouběji, zjistil byste, že jakoukoliv
> flashovou aplikaci můžete vytvořit jako souvislý zdrojový kód ActionScriptu a
> program Flash MX použít jen jako kompilátor. Nevěříte?

Verim... :) Ale robi to takto niekto? Tych ludi ktory to vedia je minimum ostatny len klikaju. Bola by to skoda nevyuzivat moznosti IDE na plno, no nie?

> Dále: Proč jste pořád posedlý myšlenkou, že i aplikační platforma by měla vyrůstat
> na bázi XML, aby to nebyl black-box?

A co ide by malo byt na webe ako markup?

> Kritizoval někdy někdo Javu, že soubory "class" nejsou čitelným textem na bázi
> XML?

Java sa v 99% pouziva na strane serveru alebo v GUI aplikaciach ktore nemaju nic spolocne z webom. Takze to ze class subor je black-box az tak nevadi. Mozno by mi uplne stacilo ak by bol subor SWF na sposob tar.gz archivu ktory si mozem rozbalit, editovat a nakoniec zbalit naspat -> jednoducho mat tu moznost robit zmeny bez toho aby som musel pouzit Flash IDE.

> S tím souvisí i námitka, že tam "nedáte jiný markup". Proč byste měl? Berte to tak,
> že když děláte flashovou aplikaci, děláte svůj vlastní browser pro nějaká specifická
> data. Bude-li vám to stát za to, můžete si naskriptovat renderování jakéhokoliv
> značkovacího jazyka (počínaje vaším jazykem pro definici levelů ve hře Arkanoid
> a konče jazykem XHTML).

Takze znovu mam vymyslat uz vymyslene a robit uz hotove? :). Tym ze do jedneho markupu mozem dat iny markup som bez obmedzenia a nemusim ani tusit co je ten markup zac. Stale ho vsak budem vediet aspon precitat.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 0:36:43

Já jsem také vyrůstal na klasických IDE pro desktopové aplikace: Pascal, Delphi. Pak jsem se dostal k webdesignu, od webdesignu k Flashi a najednou koukám -- kruh se uzavřel! :) Jsem zase tam, kde jsem začínal, u klasických aplikací. Rozdíl mezi Flashem MX a Delphi je už jen v tom, že každý nástroj se ke své současné podobě dostal úplně jinak: Delphi od čistého Pascalu, zatímco Flash od vizuálního grafického editoru.

Teprve nedávno mi to v hlavě "cvaklo" a uvědomil jsem si, že Flash už prostě nemá s webem vůbec nic společného. Je to zase klasický vývoj prezentační vrstvy aplikací, tentokrát je to ale pro mě vzrušující tím, že to je v prostředí internetu a že s tím jdou dělat kromě běžných formulářů a "data grids" také animační a multimediální kousky. Hlavně ale šlo o to uvědomit si, že když je to aplikace, nikoliv dokument, můžu s klidem opustit svou posedlost XML-syntaxí, kterou jsem si také prožil. Je to návrat ke klasickému programátorskému modelu "zdroják - zkompilovaný kód".

Můj současný názor je tento: Dělat co nejjednodušší (ale estetické a chytré) webové dokumenty a co nejsložitější flashové aplikace. Moc ty dva světy spolu nemíchat. (A ano, do dokumentů patří SVG, k tomu už jsem se v této diskusi přihlásil.) A možná, že si nakonec budu rozumět i s Jakobem Nielsenem... :) -- <a href='http://www.useit.com/alertbox/20030421.html' target='_blank'>http://www.useit.com/alertbox/20030421.html</a> (závěr článku).

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 13:38:00

A to som este zabudol to najdolezitejsie: ked si stranku pozeram v prehliadaci mozem kedy kolvek spravit 'save as' a mam to co potrebujem a viem to aj velmy dobre spracovat (je to XML). Pri Flashy som odkazani na to co mi poskytne tvorca aplikacie (ak vobec nieco poskytne).

Flahs beriem ako nieco nieco co ma svoj horizont slavy uz davno za sebou. Bol dobry na to ked nebolo iste ci sa stranka vobec zobrazi v prihliadaci XY. Vtedy flash poskytoval krasnu jednostnu platformu pre vyvoj, ale bohuzial si v tychto dobach spravil aj zle meno.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 13:57:19

Mě připadá, jako bys tuhle diskusi vůbec nečetl. Neustále mluvíš o webu, o dokumentech, o grafice, která reprezentuje informační obsah jako součást dokumentů. U dokumentu má smysl, aby šel uložit. U dokumentu má smysl, aby byl tvořen značkovacím jazykem (grafika tedy v SVG). U dokumentu má smysl, aby byl indexován vyhledávacími roboty. U aplikací nikoliv.

Flash rozhodně nemá horizont slávy za sebou, naopak teď končí to smutnější období Flashe a začíná období, kdy se bude používat ke skutečně rozumným věcem, k tvorbě aplikací. Aplikací, které spojí to nejlepší z uživatelské přítulnosti desktopových programů a z internetu. Jednou už tu takový pokus byl -- javové aplety. Neujaly se. Flash přichází v lepší době s lepšími možnostmi a s lepší startovní pozicí. Tentokrát jsem přesvědčen, že opravdu přinese na internet něco nového a dobrého.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 15:01:24

> dokumentech, o grafice, která reprezentuje informační obsah jako součást
> dokumentů. U dokumentu má smysl, aby šel uložit. U dokumentu má smysl,
> aby byl tvořen značkovacím jazykem (grafika tedy v SVG). U dokumentu má
> smysl, aby byl indexován vyhledávacími roboty. U aplikací nikoliv.

Ide o data/dokumenty ktore aplikacia predava uzivatelovy a prave tieto data chcem aplikacia ma nezujima. Pokial sa mozem bez problemov dostat k datam ktore potrebujem tak je to v poriadku. V pripade Flashu je to dost otazne ci viem z neho vydolovat to co potrebujem. Nikedy to ide (ak niekto umoznil oznacovanie textu) ale nie prave v tej pouzitelnej forne.

Unika mi vyznam Flashu lebo jedine v com je dobry je spracovanie zvuku a animacii. Pouzitie tychto dvoch prvokov v aplikaciach je dost otazne. Takto z Flashu neostane nic viac a nic menej ako to co sa dateraz realizovat aj bez neho (HTML + CSS + JS).

Avatar

Autor komentáře: Martin Sojka

Datum vložení: 29.4.2003 15:16:42

nerozumiem k akym datam by sa mal uzivatel dostat okrem tych, ktore mu ponuka dana aplikacia..
rozdiel medzi flashom a html + css + js v pripade aplikacii je najma v tom, ze flash nie je postaveny na page-by-page modeli a to je v tejto oblasti dost podstatna vyhoda

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 15:21:55

Prave k tym ale vo vhodnom dalej lahko spracovatelnom formate co pri Flashy nieje vzdy.

Ani klasicka stranka nemusi byt typu page-by-page data do browseru mozem dostat pomcou vela sposobou:
1) Javascript RPC, vsetky browsre s JS
2) HTTP/XML parser IE + Mozilla + OP7
3) SOAP Mozilla

Avatar

Autor komentáře: Martin Sojka

Datum vložení: 29.4.2003 15:29:22

zase pouzivas podobnu logiku ako pri tom, ze flash je velmi klikaci..
najprv tvrdis, ze z flashu nie je mozne vydolovat data, ktore potrebujes a hovoris o tom ako o jeho nevyhode a nasledne tvrdis ze to v pripade flashu tak nie je vzdy.. tak je to mozne alebo nie podla teba ?
opat.. to, ze si stretol s prikladmi, ktore neboli dobre spracovane a neumoznovli to, neznamena, ze to flash ako technologia neumoznuje...

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 15:56:55

Pri Flasy mam tieto moznosti ako dostat z neho data:

1) Programator bol taky laskavy a umoznil mi spravit oznacenie plus nasledne kopirovanie textu.

2) Programator spravil vystup do rozumneho formatu (aspon podla neho), ktory je postacujuci (ako napr pdf v aplikacii ktora ma generovat pdf).

Tu asi vsetky moznosti koncia.

Som celkom rad ze moja banka nema i-banking vo Flashy. Spravil som si celkom vela zujimavych veci na prepojenie s ib. Ak by bol vo Flashy asi by som nic nespravil.

> opat.. to, ze si stretol s prikladmi, ktore neboli dobre spracovane a neumoznovli to,
> neznamena, ze to flash ako technologia neumoznuje...

Lenze podla tejto vacsiny sa ucia vsetci ostany, myslis si ze to budu robit lepsie?

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 16:20:45

Vezmi si nějakou typickou aplikaci, třeba účetnický program. Texty, které má smysl kopírovat do clipboardu (různé výstupy), kopírovat jdou. Texty, u kterých to smysl nemá (třeba nápisy na tlačítkách nebo položky menu) kopírovat nejdou, zřejmě proto, aby uživatel nebyl zmatený z neustálé změny podoby kurzoru. Stejně to je ve Flashi. Copak někdy u desktopových aplikací tohle někomu vadilo?

"Programátor spravil výstup do rozumného formátu" ... no a jak jinak chceš ty data dostat z aplikace? Chceš mít nějaký neomezený přístup k interním datovým strukturám, či co? To tak někde funguje?

S tím i-bankingem mi to prosím vysvětli. To by mě vážně zajímalo, co sis udělal pro napojení (svých aplikací?) na i-banking. Podle mě banka a podobné aplikace mají poskytovat dvě rozhraní: 1) rozhraní pro člověka (nejlépe ve Flashi), 2) rozhraní pro stroje (nejlépe formou standardizovaného API jako je např. web services).

A jinak souhlasím s Martinem, že tady hodnotíme technologii jako takovou, nikoliv její stávající většinové využití. Takové argumenty nemají smysl. Jde mimo jiné o osvětu, ne?

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 16:35:52

> "Programátor spravil výstup do rozumného formátu" ... no a jak jinak chceš ty data
> dostat z aplikace? Chceš mít nějaký neomezený přístup k interním datovým
> strukturám, či co? To tak někde funguje?

V aplikaciach byva velmy casto vystupny format zbaveny od semantickej zlozky -> neviem data rozumne a hlavne automaticky identifikovat.

> S tím i-bankingem mi to prosím vysvětli. To by mě vážně zajímalo, co sis udělal pro > napojení (svých aplikací?) na i-banking. Podle mě banka a podobné aplikace mají

automaticke stahovanie obratov, overovanie platieb atd... Spravit som nemusel skoro nic lebo to bolo XML a skoro sementicke XHTML.

> 1) rozhraní pro člověka (nejlépe ve Flashi),
Tuto vetu som si nevsimol.... :)

> 2) rozhraní pro stroje (nejlépe formou standardizovaného API jako je např. web
> services).
No tak toto ma zial len google...

> A jinak souhlasím s Martinem, že tady hodnotíme technologii jako takovou, nikoliv
> její stávající většinové využití. Takové argumenty nemají smysl. Jde mimo jiné o
> osvětu, ne?

V pripade Flashu ma osveta nezujima, zaujima ma realny stav a ten nieje dobry a tak skoro sa ani nezmeni.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 16:52:22

>V aplikaciach byva velmy casto vystupny format zbaveny od
>semantickej zlozky -> neviem data rozumne a hlavne
>automaticky identifikovat.

Tomu nerozumím. Chce-li se ti, zkus to prosím líp vysvětlit.

Aha, s tím výstupem z banky už rozumím. Narazil jsi na další věc, kterou považuju za trvale neudržitelnou. Dnes se aplikace snaží zabít dvě mouchy jednou ranou -- poskytovat výstup, který bude zároveň sloužit jako rozhraní pro lidi a jako rozhraní pro stroje. Odtud se odvíjí ta dnešní posedlost oddělování obsahu (XML) od vzhledu (CSS), která je naprosto geniální u dokumentů, ale u aplikací to je hloupost. Aplikace nemají obsah a vzhled, aplikace jsou prostě aplikace. Proto trvám na tom, že rozhraní pro stroje by měla být jedna věc (XML, web services, XML-RPC, apod.) a rozhraní pro lidi druhá věc. Teď tedy se mnou buď souhlasíš, že dvě mouchy by se měly zabíjet dvěma ranami (a pak pokračuj v debatě v paralelním threadu na téma ideální technologie pro UI) a nebo nesouhlasíš a můžeme se hádat, proč zabíjet dvě mouchy jednou ranou. :)

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 30.4.2003 8:46:09

Nezalval by som to snahou o zabijanie dvoch much jednou ranou.

Data pre Aplkaciu a aj ostatne aplikacie musi nieco generovat: vystup pre stroje. Ucelom aplikacie je z toho spravit vystup pre ludi. Vzhlad je pre mna len iny pohlad na tie iste data. vystup prestroje moze odpourucit konktretny style sheet alebo transformaciu. Aplikacia moze ist dalej moze dotat interakciu a viac pohladov na tie iste data.

Nepoznam lepsie riesenia ako som spominal. Ak by Fplash player vedel toto potom by sa jeho velkost nechutne zvacsila. Ak by to riesil AS v aplikacii bolo by to prilis komplikovane a zlozite. (XSLT tranformaciu, XPath, CSS, ...).

Pripada mi to ako vajce: browser -> Flash Player -> Aplikacia. Ta vrstva medzi apikaciou a browserom naco? Browsre v tejto bobe vedia vytvorit velmy slusne prostredie pre aplikacie. Vela veci som uz napisal inde a nechce sa mi ich tu znova pisat.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 30.4.2003 9:38:37

Vypadá to, že jsme v diskusi u konce. Nedokážeš překročít stín webových dokumentů, prorůstá veškerým tvým uvažováním. Naopak kdyby web dosud neexistoval, kdybychom byli v roce 1991 a dostal bys za úkol vymyslet na internetu aplikační prostředí pro banky, seznamky, hry a podobné aplikace, vsadím se, že bys web nevynalezl. Vynalezl bys něco jako Javu nebo Flash (čili klasické aplikační prostředí, optimalizované pro heterogenní internet). Teprve potom bys přišel na to, že velká část poptávky po aplikacích se točí okolo prostých dokumentů -- publikování textů, obrázků a jejich provázání. Tím bys vynalezl web (jakožto jeden typ aplikace) a vyrobil bys první webový browser (třeba jako flashovou aplikaci ;-)).

Mým současným úsilím je vrátit se ke kořenům, a to jak v oblasti webu (tvorbu aplikací pomocí webových technologií prostě považuju za zneužití této technologie k něčemu, k čemu nebyla určena), tak i v oblasti obecných aplikací.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 30.4.2003 9:56:30

<I>tvorbu aplikací pomocí webových technologií prostě považuju za zneužití této technologie k něčemu, k čemu nebyla určena</I>

(X)HTML/XML nie pre apliakcie je pre data. Ostatne veci su na aplikacie.Aplikacia plni ulohu inteligentneho rozhrania ktore vie sprostretkovat interakciu medizi uzivatelom a datami.

Z mojho pohladu je najlepsie riesenie pre data markup nie binarne subory. Logika apliakcie sa da velmy dobre vytvorit pomocou XSLT, CSS a skriptovania.

Mozno ze ked Flash pride o problemy ohladom pouzitelnosti a prestanu sa vymyslat riesenia ako spravit maly font (ktory sa neda citat) a ludia zabudnu na TOP10 problemov diskutovanych vo Flash konferenciach, potom mozno ano.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 30.4.2003 10:08:00

Ano, naprosto souhlasím. XML je pro data, ne pro aplikace.

Ještě jeden příměr mě napadnul: Kdyby byly webové technologie (JavaScript a vše okolo) tak výborná věc pro tvorbu aplikací, tak by se jistě pomalu protlačily i do oblasti klasického desktopového programování. Tam se však naopak tlačí Flash -- viz např. produkt Screenweaver 2 nebo nově chystané překvapení od Macromedie -- system Central pro tzv. "occasionally connected comuputing", což bude spojení toho nejlepšího z desktopů a z internetu.

A co se týče použitelnosti, Flash k ní rychle směřuje, za hlasitého potlesku Jakoba Nielsena ;-), já bych si troufnul tvrdit, že v aktuální verzi není v použitelnosti o nic horší než jiné technologie (Java, Delphi, ...), jde jen o to, jak s tím vývojáři pracují. A já se snažím např. lidem ukazovat, jak snadno se do flashové aplikace může přidat funkce "nastav si font a velikost dle chuti".

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 30.4.2003 11:24:11

<I>Ještě jeden příměr mě napadnul: Kdyby byly webové technologie (JavaScript a vše okolo) tak výborná věc pro tvorbu aplikací, tak by se jistě pomalu protlačily i do oblasti klasického desktopového programování. Tam se však naopak tlačí Flash -- viz např. produkt Screenweaver 2 nebo nově chystané překvapení od Macromedie -- system Central pro tzv. "occasionally connected comuputing", což bude spojení toho nejlepšího z desktopů a z internetu.</I>

su tam: Mozilla je velmy vhodna aplikacna platforma. Exituje kopa aplikacii od desktopoveho prostredia (skusal som jedno a bolo celko dobre, ale nebolo free) az po doplny k browseru.

Ked bude vhodny developersky nastroj pre vyvijanie v Mozille potom budu aj aplikacie. Mozilla 1.0 ma nieco cez rok a za ten cas sa nedalo vela stihnut.

V poslednej dobe experimentujem so SpiderMonkey co je JS engine pre Moziilu. Tot jadro je mozne pribalit ku kazdej aplikacii a vyuzivat v nej JS. Velkost aplikacie sa zvacsi o cca 400KB ale jej moznosti narastu neuveritelne.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 30.4.2003 13:53:02

Tak jo, Mozilla je skvělý projekt, neberu ti jí, jen ať je svět pestřejší. Mě se líbí Flash, protože v něm velmi rychle udělám jak jednoduchou databázi s primitivním UI (formuláře, databázové tabulky, ...), tak i složité kreace jako třeba editor comicsů nebo systém pro videokonferenci.

Ale jak vidíš, spor se komplikuje -- už to není jen "DHTML versus Flash" ale "DHTML versus Mozilla versus Flash" ... prostě nechť má každá technologie šanci ukázat, že je nejlepší. Kdyby nějaká sázková kancelář uzavírala sázky na to, co se bude pro vývoj GUI za pět let používat nejvíc, tak já bych věděl, na co vsadit, a vsadil bych poměrně dost peněz. ;-)

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 30.4.2003 14:04:22

nevsadil by som ani korunu, urcite to bude ina moznost ako jedna z tych ktore su teraz k dispozicii.

Avatar

Autor komentáře: Harkonnen

Datum vložení: 5.1.2004 13:42:10

Srovnavat FLASH a Javu je opravdu silne kafe.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 5.1.2004 14:34:03

Proč by bylo? Když srovnáváte dvě věci, tak vždycky podle nějakých kritérií. Zkuste tedy místo svých přísloví radši napsat, které kritérium (z předhozí debaty) se snažíte zpochybnit.

Avatar

Autor komentáře: harkonnen

Datum vložení: 5.1.2004 13:39:18

Hmmm..Tak proc je to Data -> Browser -> Flash -> User a ne Data -> Flash -> User. Proc nepouzivat Flash bez browseru ??? Browser je prece na dokumenty ne ??

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 5.1.2004 14:37:43

No jistě, browser ja dokumenty a dokumenty jsou pouze hostitelským prostředím pro flashové aplikace (stejně jako pro javové aplety). Flashový objekt v rámci stránky je okno do úplně jiného světa než je Web, to se dnes snad nikdo nesnaží zpochybnit. Ale proč nepoužít Web jako hostitelskou infrastrukturu. Je to ostatně jen jeden ze způsobů, jak dostat flashový obsah k uživateli. Jiným způsobem je třeba klient Macromedia Central, který běží samostatně, bez webového browseru.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 2.5.2003 11:11:09

Zajímavé je, jak platí věta "Řekni mi, co čteš, a jí Ti povím, jaký jsi". Při Vaší obhajobě Flashové technologie mě ani nepřekvapuje pochybování o zrušení rozdělení na prezentační a aplikační část. Ale vězte, že toto rozdělení zjednodušeuje práci zejména v netriviálbích aplikacích, a je to pravidlo, které zdaleka není výmyslem XML.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 2.5.2003 16:04:36

Pane Ponkráci, já vám vůbec nerozumím. "Pochybování o zrušení rozdělení na prezentační a aplikační část"... v tom se vážně ztrácím.

Četl jste celou tuto diskusi opravdu pozorně? Bavíme se tu výhradně o aplikacích a bavíme se tu výhradně o jejich prezentační vrstvě. Bavíme se tu o tom, která technologie je nejvhodnější pro prezentační vrstvu internetových aplikací. Zda Flash (nebo javovské AWT / Swing, což je principiálně totéž) a nebo adoptování webových technologií (zjednodušeně řečeno DHTML) i do světa aplikací. Já zastávám první názor.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 2.5.2003 16:16:06

Jo a jak jste to myslel s tím "řekni mi, co čteš, a já ti povím, jaký jsi"? Omlouvám se, teta Kateřina nepatřila k mým nejoblíbenějším literárním postavám a některé věci potřebuju vysvětlit prostě polopatě. :)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 16:59:07

Jo už jsem pochopil i to s tím, že výstup bývá ochuzený o sémantickou složku (takže se k tomu nemusíš vracet :)). No jasně, to ovšem souvisí s tím, co jsem výše uvedl v přirovnání o zabíjení much.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 2.5.2003 11:09:21

Doufám, že to rozhraní pro člověka nejlépe ve Flashi bylo myšleno jako žert.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 2.5.2003 16:10:49

Ne, to opravdu jako žert myšleno nebylo. Opravdu se mi zdá, že jste tu diskusi nečetl, když připouštíte, že by to mohl být žert. Zkuste spíše napsat, kterou internetovou technologii považujete za nejlepší pro prezentační vrstvu aplikací vy. S Ondřejem Ivaničem jsme se tu shodli, že v úvahu připadají v podstatě jen tři: 1) web 2) Flash 3) Java. Máte-li jiného favorita, sem s ním.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 2.5.2003 18:55:04

Ano presne tak. A este aj sedi poriadie technologii. :)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 2.5.2003 19:03:32

Ondřeji, takže jelikož desktopové a internetové aplikace nepochybně postupně splynou v jednotné prostředí (to je snad trend, na kterém se shodneme), tak tě tedy snad dobře chápu, že už se nemůžeš dočkat doby, kdy poběží všechny programy v tvém počítači jako stránky v Mozille a budeš si moct nechat vypsat javascriptový zdroják celého operačního systému, že? ;-)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 15:33:13

Co to znamená, že "ve Flashi to není vždy"? No je to tak, jak to programátor udělá... tak třeba tady je Flashová aplikace, ve které si můžeš něco nakreslit a vygeneruje ti to PDF: <a href='http://gwbeta.homeip.net/flash2pdf/pdf_draw.html' target='_blank'>http://gwbeta.homeip.net/flash2pdf/pdf_draw.html</a>.

Ty se nám ale stále snažíš vnutit myšlenku, že pro uživatele je dobré, aby i samotný kód aplikace byl čitelný "markup". Proč? Jak často si uživatel Windows listuje nebo něco hledá ve svých EXE a DLL souborech? :) (Totéž platí pro open-source svět... prostě jedna věc je zdroják, druhá binární kód.)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 15:23:08

Uniká ti význam Flashe? A význam javových aplikací (myslím samozřejmě stále prezentační vrstvu) ti neuniká? A význam desktopových EXE-programů generovaných Delphi a podobnými nástroji ti neuniká? Když říkáš, že je dost obtížné "vydolovat z Flashe to, co potřebuješ", kladeš si stejnou otázku u desktopového softwaru? Je-li aplikace řešena jako webová (stránkově orientovaná), tak si můžeš uložit nebo vytisknout každou jednotlivou stránku. To je ale podle mě vývojově primitivnější stádium. Je to podobné, jako kdybys u desktopových aplikací za nejdůležitější výhodu považoval možnost pořídit si screenshot v kterémkoliv okamžiku.

Prostě nastala doba, aby aplikace existovaly nejen formou desktopových programů (kdo se s tím má instalovat a aktualizovat...), ale aby byly distribuované na internetu a po vzoru webu "vždy čerstvé". No a jaké máme dnes k dispozici technologie?
1) DHTML
2) Java
3) Flash
Já tvrdím, že pro aplikace je z těchto tří možností nejvhodnější Flash a jsem ochoten se o tom hádat dál. :)

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 16:02:53

> softwaru? Je-li aplikace řešena jako webová (stránkově orientovaná), tak si můžeš
> uložit nebo vytisknout každou jednotlivou stránku. To je ale podle mě vývojově
> primitivnější stádium. Je to podobné, jako kdybys u desktopových aplikací za

Uz na zaciatku som nacrtol moznost ze mozem nat jednu stranku ktora bude komunikovat zo svetom....

> Prostě nastala doba, aby aplikace existovaly nejen formou desktopových programů

Ta doba tu uz je davno

> Já tvrdím, že pro aplikace je z těchto tří možností nejvhodnější Flash a jsem
> ochoten se o tom hádat dál. :)

Ja sa celkom rad budem hadat o tom ze flash nieje na nieco take to prave :)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 16:28:25

Ok, tak do toho. :) Za prvé: Souhlasíš s tím, že chceme-li vytvořit aplikační platformu pro internet (tj. platformově nezávislé prostředí na bázi virtuálních strojů), máme dnes k dispozici tři možnosti (no, asi jich je víc, ale ty ostatní nikdo nezná)?
1) DHTML, případně doplněné o proprietární technologie browserů (jako VM slouží příslušný webový browser)
2) Java (jako VM slouží JVM)
3) Flash (jako VM slouží Flash Player)
Tak co je podle tebe nejlepší a proč?
Jinak tip na článek ze světa Javy týkající se tohoto tématu: <a href='http://www.javaworld.com/javaworld/jw-01-2003/jw-0117-flash.html' target='_blank'>http://www.javaworld.com/javaworld/jw-01-2003/jw-0117-flash.html</a>

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 16:56:51

> Za prvé: Souhlasíš s tím, že chceme-li vytvořit aplikační platformu pro internet
Ano, bez vyhrad

> 2) Java (jako VM slouží JVM)
Java nieje vhodna na GUI aplikacie. Tam ju vidim nerad. Uz sice niesu casy ked to bolo neunosne pomale, ale aj tak si myslim ze Java a spol patria na server a nie na klienta.

Ostava uz len XML+Style+JS (od DHTML to ma daleko) a Flash
Internet banking, e-shop by som vo Flashy asi neprekusol, ale take radio, online jukebox tak na toto je Flash to najlepsie co je.

Mozno ze ked bude Flash player poskytovat moznosti zmensenia/zvacsenia pisma, vlastneho style sheetu, ... potom by to bolo ine...

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 17:13:52

Výborně, zúžilo se nám to na "web versus flash". (Pod pojem web zahrnuju XML, CSS, SVG, JS, ty mozillí specialitky, atd., když se ti nelíbí označení "DHTML".)

Tvrdím, že Flash je pro aplikace lepší, protože:
1) je úspornější na datový přenos (SWF je binární formát, web je text).
2) je efektivnější co do výkonu (ActionScript se kompiluje do bytecodu, JavaScript se interpretuje).
3) je spolehlivější. Stačí jeden malý player a aplikace běží všude. Sám tvrdíš, že pro srovnatelný výsledek formou webové aplikace se musíš uchýlit k schopnostem, které má třeba jen Mozilla.
4) má víc možností (multimédia, atd., jak uznáváš). Proč dělat "jednodušší" aplikace v něčem jiném než "náročnější" aplikace? Proč nezvolit jednotné aplikační prostředí, když je navrženo pro všechny druhy využití?

K otázce zvětšení/zmenšení písma: Copak něco takového někdy umožňovaly desktopové aplikace? Jistě, některé ano, ovšem na aplikační úrovni, a stejně tak to je ve Flashi. Nikoliv však obecně (systémově). Smysl má pouze zvětšit nebo zmenšit celou plochu aplikace. To se dá udělat změnou rozlišení obrazovky nebo "lupou" (zoom in / zoom out), což je zcela logicky jediný systémový příkaz Flash Playeru.

Style sheet: Moje reakce je v podstatě stejná jako u toho zvětšování / zmenšování písma. Chci-li v aplikaci něco takového uživateli umožnit, tak to umožním. Ty jsi pořád hrozně pod vlivem webu. Uživatelské alternativní stylesheety mají smysl v dokumentech. Ve Flashi nikdo dokumenty dělat nechce.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 29.4.2003 19:46:36

> 1) je úspornější na datový přenos (SWF je binární formát, web je text).
Toto neberiem ako dovod, existuje kompresia

> 2) je efektivnější co do výkonu (ActionScript se kompiluje do bytecodu, JavaScript
> se interpretuje).
???

> 3) je spolehlivější. Stačí jeden malý player a aplikace běží všude. Sám tvrdíš,
> že pro srovnatelný výsledek formou webové aplikace se musíš uchýlit k
> schopnostem, které má třeba jen Mozilla.
Spolahlivostou by som to asi nenazval. Je to asi rovnaky problem ako ked je zakazane ActiveX a potom sa s Flashom tiez neda vela spravit.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 20:19:13

Ad 1) Ok.

Ad 2) No co je na tom nepochopitelného? Skript, který vykonává Flash Player není ActionScript. Je to podstatně primitivnější sada instrukcí, do které se ActionScript překládá při exportu SWF (tzn. něco podobného jako je Java). Naproti tomu JavaScript je čistě interpretovaný jazyk, není snad tedy pochyb o tom, že musí být pomalejší.

Ad 3) Flash Player člověk buď má a nebo nemá. To se nedá říct o platformě pro aplikace založené na webových technologiích. Každý browser je na tom jinak s jejich podporou a navíc jsi sám uznal, že je třeba počítat i s technologiemi, které standardizované nejsou a jsou specifické jen pro konkrétní browser.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 30.4.2003 8:34:43

ad 2) Nemozem ani len tusit co sa deje vo vnutry takeho JS stroja. Neviem posudit co bude rychlejsie. JS v mozille je thread safe t.j. aj JS vie ze tieto dva kusy kodu nemaju zavislost tak ich moze vykonava paralerne. Mozno ze aj robi kesovanie + byte code ale to neviem.

Je velmy tazke posudit co bude rychlejsie: JS alebo AS

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 29.4.2003 17:33:48

A ještě jedna taková úvaha. Flash ideálně zapadá do filozofie stylesheetů. :) Pokud stylesheet definuješ jako "způsob, jak vizualizovat sémanticky strukturovaná data", tak si můžeš flashovou aplikaci představit jako stylesheet. Uživateli se předkládají jednak data (třeba nějaká čísla) a jednak flashové kreslítko, které z těch dat udělá graf. A co uživatelský stylesheet? No když si někdo udělá jiné kreslítko grafů, tak vlastně změnil stylesheet. :))

Avatar

Autor komentáře: Harkonnen

Datum vložení: 5.1.2004 13:52:00

Takze budeme psat ve Flashi komplet bankovni systemy, velke databaze a vubec vsechno. Prece to Flash umoznuje, tak proc ne ??? Me to pripada jako takove ty mobily co umi fotit, prehravat mp3, browsit po netu a vlastne delat uplne vsechno. Dle meho je to cesta do pekel.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 5.1.2004 14:24:49

Ve Flashi budeme psat uzivatelske rozhrani. Ano, k bankovnim systemum, velkym databazim, atd. (treba terminaly bankomatu... i tam uz Flash proniknul). Co se vam na tom nelibi? Kdekoliv existuje Flash Player jako vrstva mezi uzivatelem a zakladnim softwarem toho zarizeni, tam se podle me Flash uplatni, protoze to dle meho nazoru prinasi vyhody (jak pro vyvojare, tak i pro uzivatele), tot vse.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 8.11.2004 14:50:55

Podle mne nejste pri smyslech, flash ma vse pred sebou, nevim jestli vubec znate vyvoj AS, pochybuji,
zkuste se zamyslet a neco si precist:

<a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://www.klynch.com/' target='_blank'>http://www.klynch.com/</a>

ED

Avatar

Autor komentáře: Martin Sojka

Datum vložení: 29.4.2003 1:15:46

len jedna namietka.. viac uz teraz nestiham ;)
odsudzovat flash preto, ze ponuka viac ako vacsina ludi v sucasnosti vyuziva sa mi zda dost nelogicke.. to, ze vela uzivatelov len klika a nevyuziva naplno potencial ktory ponuka AS nie je predsa chyba flashu ! alebo ano ?
scasti ma na tom samozrejme svoj podiel viny vyvoj, ktory flash prekonal.. ako bolo spominane flash vznikal ako vizualny graficky editor a prevychovat cast jeho uzivatelov a presvedcit novych chvilu trva.. ale davat to do popredia ako nevyhodu flashu, to hadam nie..

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 21.7.2004 9:57:15

Macromedia oznámila, že nová verze Flash přehrávače pro mobilní zařízení bude podporovat SVG Tiny. Další produkty této firmy by měly v následujících verzích SVG také podporovat, v rozsahu odpovídajícím konkrétnímu programu ;-)

Avatar

Autor komentáře: Pavel Šimek

Datum vložení: 21.7.2004 10:13:04

A SVG je podporovaným formátem i v Macromedia FLEX, coz je serverový produkt pro generování SWF. Takže se konečně ukázalo, jaký je vztah mezi SWF a SVG, a že je zcestné stavět je vedle sebe jako konkurenty.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz