Starší komentáře ke článku: Quo vadis e-komerce

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 11.10.2002 2:41:08

"Jestliže se zprvu mohlo hovořit o podnikání na internetu jako o dokonalé konkurenci, dnes už tomu tak není. ... Takovou konkurenci, jakou máme v poskytování služeb spojených s internetem, nenajdeme v žádném jiném odvětví."

Hmm, tak je na internetu konkurence, nebo není?

Avatar

Autor komentáře: Martin Žalmánek

Datum vložení: 12.10.2002 4:05:29

Dokonalá konkurence je snem mnoha utopistů. Nenajdeme ji však nikde. Také proto, že nikdo z nás není dokonalý. Snem mnohých měl být internet, kde měli platit jiné zákony trhu. Zákony trhu však zase tvoříme my všichni. A o peníze jde vždy až na prvním místě.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 11.10.2002 2:51:20

"Samotné náklady na zbudování virtuálního obchodu, portálu či jiné služby představují řádově desetitisíce."

A jaké jsou náklady na zbudování nevirtuálního obchodu? Většinou desetkrát větší. Totéž platí o té reklamně. Představte si třeba malého výrobce, jehož produkce je exportovatelná do celého světa a porovnejte náklady na slušný web a jeho propagaci s náklady na veletrhy, inzerci v zahraničním tisku, atd. Opět tu bude minimálně řádový rozdíl ve prospěch internetu.

Další věc je, že internetoví zákazníci jsou většinou dlouhodobě levnější než neinternetoví. Komunikuje se s nimi za zlomek ceny, není třeba nikam jezdit, odpadá polovina papírování, atd.

Nová ekonomika se sice možná řídí starými zákony, to ale neznamená, že nepřináší zcela nové možnosti.

Avatar

Autor komentáře: Radek Ficbauer

Datum vložení: 11.10.2002 7:55:47

V podstatě máte pravdu, ale já osobně si myslím že na internetu není až tak moc životaschopných projektů (ČR) aby se uživily bez svých kamenných poboček (a tímto myslím kvalitní a seriózní projekty)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 11.10.2002 14:19:15

Počkejte, pane Ficbauere, co myslíte tou kamennou pobočkou. Já jsem psal o *producentech*, tedy o těch, kteří něco sami vyrábějí, nikoli o posunovačích krabic. Výrobci vždy mají svou kamennou fabriku (nebo třeba softwarovou firmu) nezávisle na internetu, ale pokud je jich produkce globálně konkurenceschopná, je pro ně internet velmi často tím nejefektivnějším (= nejlevnějším) prodejním a marketingovým kanálem. E-commerce je IMHO jasná cesta ke snižování obchodních nákladů a pro malé výrobce dokonce často *jediná* schůdná cesta, jak exportovat.

Avatar

Autor komentáře: Radek Ficbauer

Datum vložení: 11.10.2002 14:57:17

V případě výrobců máte samozřejmě pravdu...
Já jsem to myslel spíše obecně i v rovině těch jak říkáte "posunovačů krabic".

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 11.10.2002 9:00:54

Marku, obávám se, že máš a nemáš pravdu. I Tvůj výklad je do jisté míry zavádějící. Řada mladých "šťastných a nadšených podnikatelů" pak vstupuje na internet s představou, že je zde vše velice levné, že náklady jsou minimální, resp. téměř nulové. Je to velký klam, kterému řada z nich podlehla. Vezmu-li příklad média - ano, ušetřím na tisku, jenže tyto náklady pokrývá v kamenném světě čtenář tím, že za časopis zaplatí v trafice. Na internetu nezaplatí nic. Veškeré další náklady (z nichž to jsou především lidské zdroje), jsou úplně ty samé.

Add náklady na kamenný obchod - ano, jsou vyšší, ale musíme si uvědomit, že s pronájmem prostor si kupuješ také propagaci svého obchodu (v centru zaplatíš více, ale nemusíš se tolik starat o reklamu). Na internetu si nemůžeš otevřít obchod "v centru" (i když pokud si ho otevřeš v zavedeném elektronickém obchodním domě... pak to vlastně opět asi bude něco stát, jak v kameni). Tím pádem musíš investovat více do reklamy...

Obávám se, že s rozdíly nákladů na řadu internetových projektů to není tak horké, jak se zdá. Klišé "zadarmovosti" již dávno neplatí... (opět jsou ale výjimky, stejně jako v kamenném světě)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 11.10.2002 14:17:39

Marku,

1) Nehovoříme o médiích, hovoříme o e-commerce, neboli elektronickém obchodování. Čistě internetové projekty do této skupiny patří jen zcela výjimečně.

2) Kamenný obchod v centru města generuje sám od sebe zákazníky z okruhu pár čtverečních kilometrů. Internet je globální marketingový kanál. Porovnáš tedy neporovnatelné. Samozřejmě, že když se pokusím přes internet prodávat rohlíky, asi na tom prodělám kalhoty. Musel bys porovnávat náklady na kvalitní web na jedné straně s náklady na obchodní zastoupení, účast na veletrzích, inzerci v tisku apod. ve všech vyspělých zemích světa.

3) Nikdy jsem netvrdil, že internet je zadarmo. Pokud ale mám produkt, který možnosti internetu plně využije, tj. je globálně konkurenceschopný, exportovatelný do celého světa (přijatelný poměr přepravních nákladů k ceně) a dostatečně prezentovatelný na webu (na rozdíl třeba od parfémů), pak je prodej přes internet o jeden až dva řády levnější než jakýmkoli jiným způsobem. Samozřejmě hovořím o přímém prodeji, ne o zprostředkované distribuci.

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 11.10.2002 15:10:25

Marku,

1) ano, mínil jsem to jako příklad, a pak se vrátil k obchodu

2) nemyslím, to nelze, neboť i když jsi na webu, musíš dělat řadu těchto "kamenných" aktivit také... nicméně v článku se jednalo o zmínku o financích, s kterými je potřeba počítat, nelze si myslet, že nejsou žádné...

3) souhlasím, navíc si myslím, že by měl dobrý obchodník již počítat s novými trhy v rámci EU, ty miliony zákazníku nejsou k zahození :o) a tam bude nasazení e-shopu velice zajímavou možností relativně snadného průniku (tedy podle toho, jaké podmínky budou platit pro náš vstup a zda vůbec vstoupíme ;o)

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 11.10.2002 22:55:31

Rekl bych, ze posunovacu krabic je mnohem vic nez tech, co neco tvori nebo vyrabi, uz jenom proto, ze ten, kdo pracuje nema cas vydelavat. Nakonec se stejne vsechno bude vyrabet v Cine a zbytek sveta si to bude jenom mezi sebou prodavat (v idealnim pripade prave zpatky do te Ciny, ale uz mnohem draz nez byly jejich vyrobni ceny...) :-)

Trochu vazneji - myslim si, ze internetovy obchod ma oproti klasickym "kamennym" jeste jednu podstatnou vyhodu (pominu-li uz to, ze nemusite platit za elektrinu, vytapeni, apod.), a tou je minimalizace poctu zamestnancu. Nevim jake mate zkusenosti s kvalitou personalu, fluktuaci a ochotou lidi pracovat, ale kdyz vezmete v uvahu starosti s personalem (ktery vydrzi mesic, dva, musite vyrizovat vsechny vstupni a vystupni papiry, hlidat je, a pak davat penize za pravnika, protoze dat nekomu vypoved neni jen tak i kdyz vam udela treba manko), je idealni mit jenom sklad a expedici :-) Leo

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 11.10.2002 22:55:32

Rekl bych, ze posunovacu krabic je mnohem vic nez tech, co neco tvori nebo vyrabi, uz jenom proto, ze ten, kdo pracuje nema cas vydelavat. Nakonec se stejne vsechno bude vyrabet v Cine a zbytek sveta si to bude jenom mezi sebou prodavat (v idealnim pripade prave zpatky do te Ciny, ale uz mnohem draz nez byly jejich vyrobni ceny...) :-)

Trochu vazneji - myslim si, ze internetovy obchod ma oproti klasickym "kamennym" jeste jednu podstatnou vyhodu (pominu-li uz to, ze nemusite platit za elektrinu, vytapeni, apod.), a tou je minimalizace poctu zamestnancu. Nevim jake mate zkusenosti s kvalitou personalu, fluktuaci a ochotou lidi pracovat, ale kdyz vezmete v uvahu starosti s personalem (ktery vydrzi mesic, dva, musite vyrizovat vsechny vstupni a vystupni papiry, hlidat je, a pak davat penize za pravnika, protoze dat nekomu vypoved neni jen tak i kdyz vam udela treba manko), je idealni mit jenom sklad a expedici :-) Leo

Avatar

Autor komentáře: Martin Žalmánek

Datum vložení: 12.10.2002 4:41:30

V příštím článku se budu podrobněji zabývat možnostmi podnikání, jež umožňuje e-komerce. Zároveň děkuji za příspěvky do diskuse.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz