Starší komentáře ke článku: Strategie pro firemní web - analýza konkurence a trhu

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Zdeněk Láznička

Datum vložení: 4.8.2001 9:01:40

Zajímavé informace. Takhle jsem se na to ještě nepodíval. Zajímalo by mě ale, jak se já sám dostanu do vyhledavačů na první (nebo druhou) stanu výpisu. Obzvlášť pokud se moje firma nejmenuje od A?

Avatar

Autor komentáře: Jiří Brázda

Datum vložení: 4.8.2001 11:25:06

Opravdu znamenitý článek.

Problematika umístění ve vyhledávačích je složitější. Jednak je třeba se orientovat v českém Internetu spíše na katalogy než fulltexty - tzn. velká trojka. Ani jeden z nich netřídí podle abecedy, ale podle relevance, jejíž výpočet se různí. Např. Seznam vypisuje nejdřív odkazy, u nichž nalezl klíčové slovo v titulku, až pak odkazy s klíčovým slovem v popisu - to je jedna z cest. Existují i další triky, ale tyto informace se nikde nedovíte, firmy provozující katalogy a fulltexty je nezveřejňují a firmy zabývající se tvorbou webů se tímto mimo jiné živí.

Ještě k těm parfémům :-) Není to tak úplně pravda, parfém si obvykle člověk vybere jeden na celý život, takže potom už není třeba vybírat, stačí jen objednávat - dokonce by obchodník mohl na základě data předešlé objednávky upozornit zákazníka, že už mu parfém dochází a na jedno kliknutí mu umožnit novou objednávku.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 4.8.2001 18:43:30

<I>jak se já sám dostanu do vyhledavačů na první (nebo druhou) stranu výpisu</I>

Když zkusíte tento odkaz

<a href='http://www.google.com/search?q=pro+webmastery&hl=cs' target='_blank'>http://www.google.com/search?q=pro+webmastery&hl=cs</a>

zjistíte, že Sova v síti je momentálně pro klíčová slova "pro webmastery" na prvním místě ve vyhledávači Google. Totéž platí i pro některá jiná klíčová slova a další fulltextové vyhledávače.

Jak se mi konkrétně toto povedlo, se dozvíte v článku, který právě připravuji. Sledujte Interval.cz :).

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 5.8.2001 17:54:19

Nevím, jak vy, Marku, ale já bych v Googlu dotaz "pro webmastery" nezadal. Daleko spíš bych zadal přímo klíčové slovo problému, který me zajímá. Například "databáze www site:cz" a jako první mi vyskočí "Databáze terezínských vězňů". :-))

Některé vyhledavače uveřejňují statistiky zadávaných slov pro vyhledávání. Skoro 70 % dotazů se skládá z jediného slova, to bývá obvykle v prvním pádu jednotného čísla (u sloves v infinitivu). V našem případě by tedy uživatel hledal slovo "webmaster" a pokud by byl zběhlý v Googlu, omezil by se jen na české website. A dozvěděl by se kulové, protože položil nevhodný dotaz. <a href='http://www.google.com/search?hl=cs&safe=off&q=webmaster+site%3Acz' target='_blank'>http://www.google.com/search?hl=cs&safe=off&q=webmaster+site%3Acz</a>

Ono vůbec vyhledávání zdrojů k práci s webem a Internetem přináší spoustu problémů. Většina slov, které bychom chtěli do vyhledavače zadat se vyskytuje na každé druhé stránce (je nesmysl zadávat slova jako internet, html, web, www, webmaster, webdesign...). Když něco hledáte, musíte položit co nejspecifičtější dotaz, a ten pak v případě neúspěchu rozšiřovat, anebo naopak položit obecný dotaz, a ten zužovat.

Podobné je to i s dotazy na ostatní objekty zájmu. Když budu hledat biografii George Orwella, zadám dotaz následovně: <a href='http://www.google.com/search?hl=cs&safe=off&q=1984+Orwell+bio' target='_blank'>http://www.google.com/search?hl=cs&safe=off&q=1984+Orwell+bio</a>

Orwell -- toho hledám, ale ne všude musí být i jeho křestní
bio -- v angličtině častá zkrácenina pro biography (která při vyhledávání zahrne i toto dlouhé slovo, navíc tak získám i další jazykové verze, třeba české biografie)
1984 -- Orwellů je několik, mnozí z nich nmají na webu své životopisy, a proto je vhodné doplnit i nějaké jeho slavné dílo.

S výsledkem jsem vcelku spokojen. Projdu prvních deset odkazů, a víc nepotřebuji, druhá strana výpisu se nekoná.

Mimochodem, Google uvádí i nejčastější chyby ve slovech zadaných do vyhledavače. Někdy je výhodné s běžnými chybami počítat. Například v počátcích provozu serveru Zmije existovala i doména <a href='http://www.zmyje.cz' target='_blank'>http://www.zmyje.cz</a>, kde bylo vysvětleno, jaké "i/y" se v tom slově píše. :-) Když zkusíte zadat výše uvedený dotaz na Orwella jen s jedním "l", zjistíte, že nejen v dotazech se dají dělat chyby.

Při pohledu na aktuální výsledky Googlu koukám, že mnoha tazatelům dělá problém napsat správně jméno Aničky Kornikové, ale chyby se dělají i v názvu Wimbeldonu nebo ve jméně průvodce Matrixem Morpheous.

Škoda, že Seznam / Atlas / Centrum nejsou alespoň tak sdílní jako zahraniční searchenginy a katalogy.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 5.8.2001 21:35:59

Nu, když už jsme u toho, Sova v síti figuruje v Googlu a některých dalších vyhledávačích na prvním místě i pro jiná klíčová slova, např. kombinaci "html" a "css" (<a href='http://www.google.com/search?hl=cs&safe=off&q=site%3Acz+html+css)' target='_blank'>http://www.google.com/search?hl=cs&safe=off&q=site%3Acz+html+css)</a>. Fráze "pro webmastery" samozřejmě bývá jako dotaz pokládána zřídka, ovšem objevuje se v různých kombinacích -- např. "články pro webmastery", "návody pro webmastery", "rady pro webmastery", atd. Sovu najdete na prvním místě po zadání všech těchto uvedených kombinací.

Nicméně mám pocit, že diskuse o vyhledávačích je mimo téma článku. Šlo mi jen o to, naznačit původnímu tazateli, že na první stránku výpisu se dostat lze. Pro ta nejaktraktivnější klíčová slova to však vůbec není levné. Velké společnosti v zahraničí obvykle platí za optimalizaci stránek pro vyhledávače (včetně plateb za PPC vyhledávače) řádově tisíce USD měsíčně.

Celé téma pozice ve vyhledávačích však jde zobecnit na všechny prostředky zvyšování návštěvnosti, neboť prakticky vždy platí, že čím frekventovanější téma, tím vyšší cena za návštěvníka a naopak.

Avatar

Autor komentáře: Tom

Datum vložení: 8.4.2004 17:36:26

Pro podporu prodeje je skvělý nápad využít třeba i internetových kuponů, v Čechách je jediný profesionální web tohoto druhu a běží na adrese <a href='http://www.kuponynaslevy.cz' target='_blank'>http://www.kuponynaslevy.cz</a> , Já osobně doporučuji, využil jsem slevu jak v multikině ládví a na film šel za 50 Kč, tak jsem byl na večeři v Pravěku s 50% slevou

Avatar

Autor komentáře: qwerfdsa

Datum vložení: 18.10.2004 11:53:43

(kdy) bude pokračování seriálu "Strategie pro firemní web"? Nebo je toto zavěrečný díl?

děkuji

Avatar

Autor komentáře: Carlos

Datum vložení: 8.1.2009 13:16:01

Já používám TRUSTIA SEO Analyzátor - http://www.trustia.cz/produkty/seo-analyzator/

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz