Starší komentáře ke článku: Tipy - triky při tvorbě HTML stránek 2.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Daneil Dočekal

Datum vložení: 6.1.2000 14:45:00

"Pokud použijete "virtual", server automaticky dosadí do cesty doménu serveru (absolutní cesta). " Je nesmysl, virtuál žádné "http" nedosazuje. Nejsme na klientské straně ale na serverové!

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 6.1.2000 15:06:00

Možná jsem to špatně vysvětlil, ale chtěl jsem těm, co INCLUDE neznají "nějak srozumitelně" vysvětlit, jaká bude v případě použití "virtual" výsledná cesta k souboru...

Avatar

Autor komentáře: emental

Datum vložení: 6.1.2000 21:39:00

Neviditelna cara... staci tam napsat   a strednik. Neuzavirani tagu FONT v bunce tabulky... sem zvedavej co tu naspises az nas budes ucit WML..(jestli vubec).

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 7.1.2000 9:40:00

A nenapsal jsem snad, ze neuzavreni FONTu v bunce neodpovida specifikaci, ale ze v pripade, ze je v bunce pouze jedna definice pisma, nemusi se font uzavirat, protoze se za hranice bunky se uz neprojevuje? Pravidla HTML nejsou fixní, každý si je přizpůsobuje, jak on sám potřebuje.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 7.1.2000 9:41:00

Navic - tento článek není žádnou výukou HTML, ale pouze výpisem několik tipů a triků v HTML, které nemusíš používat, když se ti nelibí....

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrac

Datum vložení: 7.1.2000 15:46:00

Pane Kučero, nezlobte se, ale že si občas děláte legraci? Nabádat k neuzavírání tagu FONT? Jaký k tomu máte důvod? Kdyby všichni postupovali jako Vy, může to W3C zabalit. Stejně tak v tabulce stačí doplnit prázdnou mezeru, to znamená amprsand plus nbsp plus středník. Chraňte nás takových tipů a triků!

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 7.1.2000 16:14:00

Samozřejmě, že navádím lidi k neuzavírání tagu FONT v buňce, protože to funguje. Klidne si udelejte dlouhou tabulku, s XY řádky a v do každé vložte FONT se specifikací písma, velikosti a fontu a poté to nezapomente jeste uzavřít. Ja to udelam stejně, jenže font neuzavřu, ušetřím si čas a několik KB při načítání stránky a výsledek bude stejný... V tabulce nestačí doplnit prázdnou mezeru - prázdnou mezerou si rozhodne nenatahnete bunku tabulky na presne na pozadovanou velikost ci pokud chcete mit v buňce mezeru mezi texty, rekneme 3 pixely, uz vas vidim, jak to urcite udelate pomocí &nbps;. Jak myslite, ze je logo Interval.cz nalevo horni casti oddeleno od obrázku Úvodní strana? Obrazkem o velikost 1x1 pixel, v barve pozadi, ktery je natazen na rozmer 10x12 pixelů. To urcite pomocí &nbps; neudelate! - asi jste nikdy netvoril komplikované www stránky, jinak by jste nemohl napsat takove veci...

Avatar

Autor komentáře: Renata "Amidala" Skočovská

Datum vložení: 7.1.2000 16:39:00

Máte pravdu, že v prázdné bu%nce tabulky stačí doplnit tvrdou mezeru pro formátování bu%ky, aby byla zobrazitelná i v NN, ale tvrdá mezera rozhodně nestačí pro natažení bu%nky tabulky na určitou, přesnou velikost - NN má tu vlastnost, že pokud do bu%nky vložíte tabulku, máte problémy se skutečnými rozměry - v takovém případě je nutné použít skutečně obrázek 1x1 pixel, který se zvětší na požadovanou velikost. A co se týče vašeho sporu s panem Kučerou ohledně tagu FONT - já jej taky ve svých stránkách neuzavírám, možná z lenosti :-))) a nikomu to nevadí....

Avatar

Autor komentáře: Paolo

Datum vložení: 16.6.2000 18:07:00

Pane Ponkrac! Tak FONT neni treba v bunce ukoncovat a vse je v poradku. A aby se Vam jeste vice zjezily vlasy, tak Vam napisu jak se setri KB u opravdu velikych stranek: <table> <tr><td><font size="2" face="Arial">text <tr><td><font size="2" face="Arial">dalsi text <tr><td><font size="2" face="Arial">dalsi text </table> S pozdravem

Avatar

Autor komentáře: Pavel Hyldebrant

Datum vložení: 28.8.2001 14:24:23

Děkuji Miloslavu Ponkracovi za to, že mi ušetřil práci. Sám jsem chtěl naspat to samé. <B>Autore, článku, že se nestydíte!</B>

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrac

Datum vložení: 7.1.2000 19:56:00

Dobrý den, já přece netvrdím, že prohlížeč nefunguje, pokud neuzavřete tag FONT. Koneckonců, prohlížeč se snaží i při chybném HTML (a chybějící ukončovací tag FONT chybou je) zobrazit stránku korektně. Podle specifikace konsorcia W3C, které specifikuje standard pro HTML uvádí pro tag FONT, že tento tag musí být povinně ukončen. Jakékoli nabádání pro to, aby lidé neukončovali tag FONT je nabádání k tomu, aby vyráběli HTML stránky, které nevyhovují standardu pro HTML. Je možné, že IE i NN tuto chybu (neukončený tag FONT) zobrazí správně, ale neexistují jenom tyto dva prohlížeče. Máte vyzkoušeno, že to pracuje ve všech verzích těchto prohlížečů? Máte zaručeno, že to bude pracovat i v dalších prohlížečích? Namátkou třeba Opera? Jste ochotni zaručit, že se Vaše stránky korektně zobrazí v dalších prohlížečích v budoucnu? Nemáte. Jediné, o co se programátoři budoucích prohlížečů budou snažit je to, aby zachovali standardní HTML, nic jiného vám zaručit nemohou. Z výše uvedených důvodů nepovažuji radu neukončujte tag FONT za něco, čím bych se chlubil. Snad jenom jeden tip. Pokud používáte tak často tag FONT, že jeho neuzavírání vám ušetří několik KB, potom zkuste začít používat CSS styly. To vám zkrátí HTML stránku mnohem více, než kdyby jste neuzavíral tag FONT, a navíc jsou velmi jednoduché. Myslím si, že tudy vede cesta spíše, než zavádění nestandardů. Budete-li si přát, napíšu Vám o těchto stylech seriál.

Avatar

Autor komentáře: Martin Komárek

Datum vložení: 10.1.2000 8:07:00

Trochu si odporujete. Na jedné straně tvrdíte, že ukončování tagu FONT nemusí fungovat ve všech verzích prohlížečů NN a IE a přitom doporučujete požívání CSS stylů, které určitě nefungují ve starších verzích těchto prohlížečů. Právě proto většina webdesignerů stále používá klasické HTML místo jednoduších CSS stylů...

Avatar

Autor komentáře: Ludek Rolecek

Datum vložení: 10.1.2000 9:29:00

Rozdil je ovsem v tom, ze CSS je definovany a uznany standart, ktery mozna dnes nepodporuji vsechny prohlizece, ale urcite se o to do budoucna budou snazit a v dalsich verzich budou interpretaci CSS implementovat. Narozdil od neuzavirani tagu FONT, ktery primo specifikaci ODPORUJE !!!

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 10.1.2000 9:43:00

Je pravda, ze CSS je dnes uznavany standard, jenze je chyba, ze jej dnes nepodporuji vsechny prohlizece - kolik let uz CSS existuje? Dva roky? U takoveho prohlizece rozhodne nedostaneme stranku podle svych predstav, zatimco moje stranky, pote, co neuzavru FONT v bunce tabulky se korektne zobrazi - podle definice HTML nemuze platnost FONT fungovat i na dalsi bunky tabulky, kde neni FONT definovat, takze ja se urcite drzim standardu, protoze vyuzivam tohoto pravidla:o)))))))))

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrac

Datum vložení: 7.1.2000 20:20:00

Ještě, co se těch tabulek týká. V mnoha případech je dobré použít obrázku 1x1 pixel, a natáhnout ho na určitou velikost. Nic proti tomu, je to skvělá metoda. Moje hlavní protesty jsou zaměřeny proti Vašemu doporučování nestandardů. Pokud si přečtete pozorně článek, zjistíte, že některé případy ve vašem tipu ohledně tabulek je možné vyřešit pomocí vložení tvrdé mezery (což považuji za jednodušší). Dále je možné používat atributy cellspacing, cellpadding, width, vše podle standardu HTML. Dále je možné určovat velikosti tabulek pomocí CSS stylů. Ale klidně bych použil i tu Vaši metodu, a považuji ji za dobrou, a v některých případech za jedinou rozumnou metodu. Znovu opakuji, jsem ostře proti doporučování nestandardů, a zejména toho se týkala moje výtka. Dokáži si představit, že někdo použije nestandard na místě, kde není jiná alternativa. Ale nepovažuji za rozumné porušovat standardy tam, kde máte několik jiných standardních možností. A pokud to děláte, neměl byste to alespoň veřejně doporučovat.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 10.1.2000 9:15:00

Skoda, ze specifikace HTML je udelala tak nejednotne - pokud je definovano, ze napr. tag FONT musi byt uzaviran, tak proc pouhe </TD> ukonci platnost tohoto tagu. Spravne by prece melo byt, ze FONT plati tak dlouho, dokud neni uzavren a to by melo platit i v tabulkach, coz se bohuzel nedeje :( Stojite na krizovatce na cervene, kdyz nic nejede? Pravidla se nedaji zmenit, ale muzou se prizpusobit..:o))) S pouzivanim atributu atributy cellspacing, cellpadding, width apod. samozrejme souhlasim, to jsou u tabulek naprosto nezbytne veci, ale obcas je nutne natazeni bunek natrvdo pomoci obrazku 1x1 pixel. Tvrdou mezeru pouzivam pouze v pripade, ze mam ve strance prazdnou bunku - to aby byla naformatovana v Netscpae S vasi vytkou ohledne doporucovani nestandardu samozrejme souhlasim, nikdo netvori stranky s platnosti na 100 let, za nekolik let se muze stat, ze neuzavreni FONT v bunce povede k nezobrazeni stranky :((

Avatar

Autor komentáře: Michal Majer

Datum vložení: 8.1.2000 19:53:00

Děkuji vám všem, že se tak pěkně hádáte. Teď mi došlo, proč se mi v NN špatně zobrazuje šířka buňka tabulky. Jinak, ono existuje vžy více řešení, ale podle mých zkušeností (malých zkušeností), přijdu na to lepší a kratší řešení až mám stránku skoro hotovou. Vkládání obrázku 1x1 pixel mi nepřipadá jako skvělá metoda, ale bohužel mnohdy nutná. Mějte se

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 10.1.2000 10:46:00

Odpovím za více dopisů: Panu Kučerovi ze dne 10.1.2000 9:15:28: Kdyby jste trochu lépe znal specifikaci HTML, bylo by vám celkem jasné, proč platnost značky FONT nedosahuje za konec buňky tabulky. Je to proto, že každá buňka tabulky se má chovat jako samostatná HTML stránka, nebo chcete-li samostatné okno. Proto mnohé prohlížeče si to vykládají tak (a podle mě v zásadě správně) že ukončují platnost mnoha značek na konci každé buňky tabulky, mimo jiné i fontů. Ale pod slovy mnohé prohlížeče se nemyslí všechny. Z toho vyplývá také dávný trik, který se dělal, aby stránky byly slušně viditelné i v Lynxu, což je textový HTML prohlížeč. Tento prohlížeč neumí tabulky, a tak se doporučovalo na konec každé buňky přidat značku br. To způsobilo, že v Lynxu, který tabulky neuměl bylo alespoň odřádkováno, ale Explorer, Netscape apod. tuto značku ignoroval, protože byla na konci buňky tabulky. Znovu tedy říkám, buňka tabulky se má chovat téměř jako samostatná stránka a z těchto důvodů mnoho prohlížečů automaticky ukončuje platnost mnoha značek na konci buňky tabulky. Vyzkopušejte si třeba, že jsou některé značky i ignorovány, pokud je napíšete jako poslední v ubňce tabulky, jako třeba zrovna to br. Opravdu, věřte mi, že ve specifikaci HTML najdete mnohé odpovědi, proč, co a jak. Ale četl jste ji? Panu Komárkovi ze dne 10.1.2000 8:07:08: Co se týká toho odporování, je to asi takto. Například podíváte-li se do zdrojových kódů HTML na této stránce (tedy Výpis příspěvků), nestačíte se možná divit. Řeknu to upřímně, dával bych jí jako odstrašující příklad. Upřímně řečeno, viděl jsem už toho hodně, ale tohle mi vzalo dech. Asi to bylo moc i na můj prohlížeč Netscape 4.51 US, který to prostě nezvládl. Načetl bez problémů úvodní stránku www.interval.cz, stejně tak jako vlastní článek Tipy a triky, ale na Výpisu příspěvků se opakovaně kousl. Nakonec jsem se na Výpis příspěvků musel podívat Internet Explorerem. Přesně k takovýmto situacím vede používání nestandardů, které jsou mimo jiné oslavovány v článků Tipy a triky. Takže Vám můžu skoro zaručit, že prohlížeč, který zvládne zobrazit tuto stránku (Výpis příspěvků) bude zaručeně umět i CSS styly. A snad jenom to, že bych Vám odpověděl naprosto stejně, jako pan Roleček, který to vyjádřil tak, jak to cítím i já. Snad jen toto, mluvíme-li o přenositelnosti do jiných prohlížečů, je v této stránce uvedeno ve značce FONT i jméno fontu například jako arial. Je potřeba si uvědomit, že arial nemusí existovat například v jiných operačních systémech, jako je Windows. Například Arial se v jiných OS často nazývá helvetica. Pokud tedy prohlížeč nenajde font uvedený za značkou FONT, tak tuto specifikaci ignoruje. A to se na mnoha systémech stane i s touto stránkou.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Vaněk

Datum vložení: 10.1.2000 11:03:00

Plně se stotožňuji s výroky pana Ponkráce. Zaváděním nestandartu do HTML pouze z lenosti nebo pro pár ušetřených kb považuji za nelepší cestu do internetového BABYLONU!! Vaněk

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 10.1.2000 11:04:00

Odpovím za více dopisů: Panu Kučerovi ze dne 10.1.2000 9:15:28: Upřesnění specifikace HTML: Pane Kučero, chtěl bych vám sdělit ještě jednu věc. Píšete o nejednotné specifikaci HTML, ale tam mimo jiné je uvedeno, že značky HTML se nesmí křížit. To znamená, že není podle specifikace HTML vůbec přípustné, aby značky FONT, kterou začnete uvnitř značky TD (tedy v buňce tabulky) byla ukončena později, než konec této značky. Porušil byste tak pravidlo o nekřížení značek.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Král

Datum vložení: 10.1.2000 13:19:00

Podle mého názoru jste právě dokázal, proč lze neukončovat tag font v buňce tabulky - podle uvedeného pravidla jsou otevřené inline tagy automaticky uzavřeny. Mimochodem, hledám popis tagu FONT na W3C a o uzavírání jsem tam nenašel ani slovo. Pokud máte někdo odkaz na stránku, kde se o tom píše, tak to uvítám. Zato jsem tam našel spoustu tagů a parametrů, jejichž používání je NEDOPORUČENO, např. ALIGN i FONT !!! Více viz http://www.w3.org/TR/html40/present/graphics.html#edef-FONT

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrac

Datum vložení: 10.1.2000 15:06:00

Dobře, takže asi takto. Ve specifikaci HTML 4.0 (budu se bavit o této verzi, protože je tam psáno o nedoporučení tagu FONT apod., navíc je to poslední verze) je to tak, že nejjednodušeji zjistíte informaci o tom, která značka se musí povinně uzavírat v přehledu "/index/elements.html" na stránkách specifikace HTML 4.0. Zde je jasně uvedeno ve sloupečku End Tag buď písmeno F, nebo O, nebo nic. Písmeno F znamená Forbidden, které znamená, že ukončovací značka se nepoužívá. Například u značky IMG, nebo HR. Písmeno O znamená Optional, nebo-li že ukončovací značka je volitelná. Můžete a nemusíte ji použít. Jako příklad mohu uvést značku P, kterou můžete, ale nemusíte zakončit pomocí /P. V této sekci jsou i značky TD, TR apod., které ale raději zakončuji, protože jinak má NN občas potíže. A pokud tam není nic, potom je ukončovací značka povinná. Pro příklad A, B, I, UL, nebo zrovna FONT. Dále k tomu, že některé značky jsou Deprecated, tedy nedoporučené. Mezi ně patří třeba ten FONT. Jde o to, že standartizační komise W3C se domnívá, že to, co dělá značka FONT, lze daleko lépe provést jiným způsobem. Konkrétně doporučují CSS styly. V normě je to takto (kapitola 4.1): A deprecated element or attribute is one that has been outdated by newer constructs. Deprecated elements are defined in the reference manual in appropriate locations, but are clearly marked as deprecated. Deprecated elements may become obsolete in future versions of HTML. User agents should continue to support deprecated elements for reasons of backward compatibility. Tedy nedoporučené značky jsou ty, jejichž funkci je možné nahradit novějšími konstrukcemi. Prohlížeče by je dále budou podporovat, aby byla zajištěna zpětná kompatibilita. Kdybych měl k tomu říci svůj názor, toto je pouze doporučení, nikoli závazná věc. Nikdo vás nenutí, abyste přestal používat FONT. Jenom vás upozorňují, že to lze i jinak, podle názoru W3C lépe. Každá morna se většinou skládá ze závazných částí, které je potřeba respektovat, a z informativních částí, které nejsou závazné. Norma tedy neukládá povinnost přestat používat FONT, jedná se pouze o nedoporučení, nikoli závazné ustanovení. Není tedy potřeba šířit zbytečnou paniku. Prý jsem dokázal, proč lze neuzavírat tag FONT. Můžete si dělat, co chcete, a nepotřebujete přeci, abych vám do toho mluvil. Jenom to není standard. Možné je všechno a lze všechno, nikdo vám to nemůže zakázat. Mám takový názor, že lidé, kteří normu vytvářeli, se nad ní pečlivě zamýšleli. Museli dát dohromady mnoho požadavků, někdy i protichůdných. Vy se můžete rozhodnout, že vaše stránky nepřečte nikdo jiný, než ti s IE 4 a vyšší, a NN verze 4.50 a vyšší, například. Já ale zastávám názor, že stojím o všechny čtenáře, nejenom o ty, kteří mají nějaký prominentní prohlížeč. Dám příklad, pokud se rozhodnu, že kdo nemá IE, nemá u mých stránek šanci, potom kdo nejede pod WIndows, nebo Mac OS, to nepřečte. Automaticky jsem si odříznul čtenáře z Linuxu apod. Ať to nenatahuji příliš, norma používá také pojem "non-visual agents". Zde je vidět prozíravost tvůtců normy HTML 4.0. Ano, bude se vám to zdát divné, ale existují i prohlížeče HTML do textového režimu. V textovém režimu se velice špatně zobrazují třeba tabulky, a tak třeba Lynx tabulky neumí. To znamená také, že pokud nezakončíte značku FONT, tak její platnost možná bude trvat dále, než do konce buňky tabulky. Abych předešel dotazům, že v textovém režimu fonty nejsou, tak říkám, že značka FONT může také určit barvu písma, což v textovém režimu jde. Textové prohlížeče používají dost často slepí, nebo silně slabozrací. A nebo člověk, který má k dispozici pouze DOS, a chce si stáhnout ovladač, aby mohl nainstalovat Windows. A chcete-li brát na tyto lidi ohled, dodržujte standardy. Jinak z toho budou mít guláš. Je otázkou osobního rozhodnutí každého z vás, co si budete dělat. Ale původní myšlenka Webu byla zpřístupnit informace všem, bez ohledu na operační systém, prohlížeč a další záležitosti. Nemyslím si, že to, že ukončíte značku FONT vás vrhá do nebezpečí života. Nemyslím si, že je tak obtížné napsat v editoru ukončovací značku FONT. Mělo by se to tak dělat. Pokud to neděláte, je to vaše věc. Budete-li podporovat nestandardy, je to vaše věc. Možná se nic nestane, možná budete biti Vy, možná ten druhý. Já sám za sebe standardy dodržovat budu. Abych řekl pravdu, už mě i celkem unavuje diskutovat o stejné věci. Myslím, že jsem v této diskusi dal dostatek informací pro Ty, kdo se chtějí rozhodnout. Ať kladně, či záporně. Mějte se krásně.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Král

Datum vložení: 10.1.2000 15:46:00

Děkuji za vyčerpávající odpověď.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Buchel

Datum vložení: 14.1.2000 2:24:00

Pokud by se v reálném světě rozhodl obchodník ve svém obchodě obsloužit pouze zákazníky s botami od Bati, které nejsou starší třeba dvou let, pomyslíme si o něm své. Přesto na Internetu se tyto restrikce provozují běžně a toto chování je i podporováno. Co na tom, že existují nějaké normy. Vždyť stačí, že se stránky zobrazí mě nebo mým známím. No a ten, kdo nemá novější verzi prohlížeče, nebo třeba využívá menšinový prohlížeč kvůli zdravotnímu postižení, ať si trhne nohou. Na stánky prostě nemá co lézt. Blahopřeji k článku. Tuším že na Rootu jsem si přečetl krásný článek o tom, jak neudělat kvalitní web. Chybělo mi ale pokračování. Díky za něj.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 14.1.2000 8:53:00

Máte pravdu, ale jenom částečně - je pravda, ze používání starých prohlížečů, jako je Internet Explorer 3.0 apod. brzdí rozvoj Internetu - proč se dnes stále používá nedoporučené FONT místo doporučených kaskádovacích stylů, které existují již několik let? Protože se někteří stále vymlouvají na tom, že jejich prohlížeč CSS nepodporuje? No a co nám je potom? Již po několik let mají možnost zdarma upgradovat na novější verze prohlížečů a zdarma! Myslíte, že tvůrci her berou ohled třeba na P133? V žádném případě - nemáš silný hardware, más prostě smůlu. To my, na Intenretu se snažíme brát ohled na všechny, ale kdo si stěžuje na všechny strany, že se nemůže orientovat ve stránce, protože má vypnutý načítání obrázky, tomu už není pomoci, zaspal pořádně dobu a je to jenom jeho problém, nikoli náš - tvůrců www stránek.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Buchel

Datum vložení: 14.1.2000 23:05:00

Souhlasím s Vámi, že používání starších prohlížečů je trochu problém. Mě osobně příliš nezajímá, jestli se používá tag FONT či css. Podstatné je, aby zájemci o navštívení stránky měli možnost ji v reálném čase načíst a zobrazit tak, že je možné se v ní orientovat. To je podstatné. A kdyby k tomuto cíli vedlo ingnorování norem, budu jedině pro. Problém je, že ingnorování norem má opačný účinek. Ale zase jste mě trochu překvapil závěrem Vašeho příspěvku. Pokud Tvůrce www stránek není schopen ošetřit tak základní věc, jako zajistit rozumné zobrazení stránky s vypnutými obrázky včetně popisů, není něco v pořádku. Naštěstí dílek takovýchto tvůrců je na webu plno. Děkuji za ně. O to snáze se dobře prodávají www prezentace, které disponují velmi vzácnou ingrediencí - čistým html kódem dle norem.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz