Starší komentáře ke článku: Tvorba layoutu webu - praktický přehled

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 17.3.2004 6:57:16

Oproti doporučení autora článku se mi osvědčil přesně opačný postup, tedy vyvíjet a testovat primárně v MSIE a dolaďovat v Mozille. Dokonce bych řekl, maje na paměti ještě Netscape4, že se obecně vyplatí spíše vyvíjet na starším (horším) prohlížeči a dolaďovat v novějším (kvalitnějším). Nejspíš to bude tím, že schopnosti lepších prohlížečů jsou transparentnější a lze je brát v úvahu i bez testů...

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Mačí

Datum vložení: 17.3.2004 8:36:28

Mě se osvědčil ještě malinko jiný postup, a to testovat ve všech prohlížečích najednou. Prostě po každém "kroku" tvorby layoutu vše překontrolovat vizuálně a pokud něco nesedí byť jen v jednom prohlížeči, je třeba hledat náhradní řešení nebo opravu.
Ty všechny prohlížeče berte s rezervou, ale alespoň ty tři hlavní by to chtělo :-)
Já vím, že linkovat na sebe se nemá, ale proč to psát znova... <a href='http://maciweb.net/blog/web/clanek.php?clanek=65' target='_blank'>http://maciweb.net/blog/web/clanek.php?clanek=65</a> (Layout a TopDown přístup)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 17.3.2004 9:00:55

Samozřejmě, že testovat se musí ve všech velkých prohlížečích, ale přeci nebudu testovat každý napsaný řádek, to by trvalo věčně. Základem je stránky nahrubo napsat podle připravené koncepce a při psaní zběžně prohlížet v jednom prohlížeči. Teprve po zakódování podstatných částí (tyk 80 až 90 % layoutu) lze provést dokončovací fázi simultánním laděním třeba v deseti prohlížečích najednou ;-)

Avatar

Autor komentáře: Sqee

Datum vložení: 17.3.2004 16:27:48

To je sice hezké, ale když budu dělat nějakou graficky složitější stránku, nemůžu sesmolit 80% layoutu a pak to teprve otestovat ve zbylých prohlížečích (Mozilla, Opera atd.). To se mi taky potom může stát, že budu koukat jako "vejr", protože sice hlavička bude ve všech browserech nahoře, ale z ostatního bude pěkný mišmaš.
Články na Intervalu o tvorbě layoutů jsou príma teorie, jenže korigují začínající čtenáře pouze jedním směrem -> hlavní sloupec s textem + roletková navigace po straně. "Fláknout" tam validní, SEO optimalizovaný, CSS pozicovaný SuperKod a hrrr od toho ... sbohem grafické cítění :-)

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 17.3.2004 16:56:37

Kdyz dodelam nejaky XHTML+CSS web, obvykle nepotrebuje zadne dodatecne upravy pro jine prohlizece. Ted par "ficurek" pro IE, ktere je potreba znat, neni zase tolik.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 17.3.2004 17:49:24

Souhlasím, ale "jak kdy, jak kdy".
Taky teď dělám web v XHTML Strict + CSS ale s některým složitějším pozicováním apod. mají prostě různé prohlížeče různé úmysly :-).

Avatar

Autor komentáře: Civilkář

Datum vložení: 24.3.2004 10:21:12

Grafické cítění je sice fajn věc, ale grafiku pořád považuji především za balast. Jde o celkem nepodstatnou třešničku na dortu. POdle mého názoru je síla v jednoduchosti.

Avatar

Autor komentáře: Caracho

Datum vložení: 17.3.2004 9:58:35

Presne tak, obzvlaste krkolomne kousky jako napriklad roletkove menu odladuji najednou v 5 prohlizecih (3xMSIE, Mozilla, Opera) , jinak bych to dohromady asi nikdy nedal.

Jaky mate nazor na vyladovani css scriptu pro MSIE pomoci expressions (obzvlaste pro jednotlive verze, kdy si na zacatku vyrazu zjistim verzi prohlizece) [Samozrejme krome pripominky, ze mi to znevalidni :o( kod].

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 17.3.2004 11:06:38

A krome pripominky, ze to s vypnutym JavaScriptem nebude chodit vubec? Leo

Avatar

Autor komentáře: Caracho

Datum vložení: 17.3.2004 11:18:58

Hmm - to je pravda, resp. bude to trochu rozyspany.

Avatar

Autor komentáře: rony

Datum vložení: 17.3.2004 19:15:03

takisto preferujem postup simultannej kontroly s tym, ze jadro navrhu robim v mojom oblubenom prehliadaci - to su zasadne veci a detaily dotahujem v simultannom zobrazeni vo "velkej trojke". V momente, ked som spokojny s vysledkom v nich, tak preletim vysledok v dalsich verziach a prijmem bud kompromisne riesenia alebo zvazim ignoraciu danej verzie (vacsinou starsej). Uplne na zaver este riesim alternativne media a ci je ucelne trikmi odpajat niektore prehliadace.
Z mojej pozicie skor pristupujem k takemu navrhu layoutu, aby som nemusel prijimat prilis vela kompromisov (napr. barlicka vo forme jednoduchej tabulky - ako navrhuje prispevok).
Pokial to cas umoznuje tak sa snazim doplnit strukturu dokumentu aj o niektore z doporucovanych prvkov "pre mensiny".

Avatar

Autor komentáře: Jan Brasna

Datum vložení: 17.3.2004 21:00:57

Presne tak, s timto se muzu 100% ztotoznit.

Avatar

Autor komentáře: matej chrenko

Datum vložení: 9.4.2008 22:20:01

ja primarne kontrolujem v opere a v ie6 naraz.. a ked som vo faze doladovania, alebo po dokonceni menej istych veci kontrolujem este aj v ie7 a vo ff. A po dokonceni este kontrolujem aj v safari a par exotickejsich browseroch

Avatar

Autor komentáře: Jiří Macich ml.

Datum vložení: 20.3.2004 16:45:00

Též testuji a ladím současně v IE, Mozille a Opeře, ale vzhledem k rozšířenosti je pro mě nejpřednější IE.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Komenda

Datum vložení: 17.3.2004 9:05:09

" V HTML k tomuto účelu slouží atributy leftmargin, topmargin, rightmargin a bottommargin pro MSIE a marginwidth a marginheight"

To snad ne, používat takové předpotopní atributy, které styly zcela nahradily.

Avatar

Autor komentáře: nitro

Datum vložení: 17.3.2004 11:42:34

Myslím, že se jedná o celkem kvalitní článek, který shrnuje problematiku tvorby layoutu. Doufám, že se tato diskuse nezmění v další flame na téma tabulky vs. CSS - myslím, že tenhle problém už nemá smysl řešit.

Jediné, co mi na článku trochu vadilo, je nabízení archaických metod, které, jak zmínil kolega o příspěvek výše, už v dnešní době opravdu nemá smysl používat. Do této kategorie bych zařadil například možnost použití Pt pro definování šířky stránky - tato typografická jednotka by se měla IMHO používat jen pro definování velikosti písma v tiskové verzi a jiné použití je chybou.

Avatar

Autor komentáře: Jan Brasna

Datum vložení: 17.3.2004 21:00:29

Souhlas, kdyz uz, tak em/ex a odvozovat od zvolene velikosti pisma, ale ne pt...

Avatar

Autor komentáře: Jan Raszyk

Datum vložení: 17.3.2004 21:56:26

Zkušenosti, které jsem musel získávat několik měsíců sledováním asi desítky různých zdrojů o tvorbě webu, tady autor nabízí ve zhuštěné podobě, to vše proloženo VELMI dobře vybranými odkazy na opravdová jména v oboru a popisy dalších používaných řešení spolu s upozorněním na chyby, které začátečníci vždy řeší. Nedokážu si představit článek, který by všechny možné metody zmiňoval i s jejich výhodami a nevýhodami, tahle forma je IMO nejlepší možná.
Děkuju a gratuluju.

Avatar

Autor komentáře: Yuhů

Datum vložení: 18.3.2004 2:21:48

Parádní článek!

Avatar

Autor komentáře: tomas

Datum vložení: 20.3.2004 20:54:33

Dobry den,

ja len tak, ze toto je PROFESIONALNY server o tvorbe webu??? Smiete mi povedat, kto vam robil stranky? Mozno su dobre naskriptovane... Pouzivaju vsetky nove technologie, ale chyba im myslienka. Len taky detajl: ak dam cosi vyhladavat a nenajde mi to vas vyhladavac, tak PRECO na tej stranke nie je potom formular na hladanie dalej??? ked nieco nenajdem, logicky chcem hladat dalej s inymi keywordmi... Nie musim ist BACK, lebo na vyhladavacej stranke formular nie je (hlavna vec, ze tam su tri bannery)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 20.3.2004 21:11:23

Pokud máte nějaké připomínky k Intervalu, které nesouvisí s článkem jako takovým, buďte tak laskav a zašlete nám je na adresu redakce e-mailem nebo použijte patřičné rubriky našeho diskusního fóra. Diskuse pod články k ničemu takovému určeny nejsou.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 21.3.2004 12:15:51

My si to Vileme radi precteme, neboj ;-)))

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 21.3.2004 12:42:33

Nepochybuji o tom, že si to někteří lidé rádi přečtou a jiní zase ne. Nicméně diskuse pod články je tady proto, aby byla možnost se vyjádřit ke kvalitě článku, upřesnit údaje v něm uvedené či doplnit chybějící. Obecné připomínky k Intervalu mají své místo jinde, kde jsou jednak pohromadě a druhak nehrozí nebezpečí, že bych si jich jednoduše nevšiml ;-)

Avatar

Autor komentáře: TimJ

Datum vložení: 21.3.2004 15:01:20

Zdravim, pěknej článek, pro začátečníky jako dělanej.
<I>přičemž tato tabulka bude mít jedinou buňku a v ní veškerý obsah</I>
V žádném případě nechci vyvolat nějakou fw, ale... Je tohle nutné podstrkovat začátečníkům? Přece jen to má své výhody, ale také celkem podstatné nevýhody. Navrhoval bych u takovýchto postupů vždy náležitě zdůraznit, že je to jedno z posledních řešení a uvést důvody, proč tomu tak je.
Trochu to snižuje úroveň článku. Znovu ale zdůrazňuju, že ten článek se mi líbil a vyjít někde takový, když jsem já začínal, ušetřil by mi hromadu práce.

Avatar

Autor komentáře: Jan Angelovič

Datum vložení: 21.3.2004 16:35:31

Článek je opravdu velice dobře napasaný, přesto mám pocit, že jedno z kritérií bylo poněkud upozaděno. Konkrétně mám na mysli obsah hlavního sloupce, ve kterém se zobrazují informace. Měl by se layout vypořádat s jakýmkoliv jeho obsahem? Otázku mířím spíše do fóra: drtivou většinu třísloupcových CSS-only spolehlivě rozhodí, pokud je obsah hlavního sloupce širší než samotný sloupec. K tomu často ale stačí i obrázek 800x600.

Avatar

Autor komentáře: TimJ

Datum vložení: 21.3.2004 17:55:05

IMHO záleží na tom, jaký layout máte na mysli. Pokud myslíte layout s fixní šířkou (která bývá, většinou pro rozlišení 800*600 jako třeba zde na Intervalu, široká něco kolem 750px), tak si myslím, že rozpad layoutu je nevyhnutelný, protože nacpat obrázek 800px široký do něčeho, co má 750px na šířku jednoduše nejde. Pokud máte na mysli layout s plovoucí šířkou, tak pak už pouze záleží na tom, jak velká je zobrazovací plocha uživatelova okna.
Já např. pracuji v rozlišení 1920*1200 většinou v maximalizované Opeře pouze s Hotlistem (zabírá asi 200px), takže u mě by takový obrázek plovoucí layout rozhodně nerozhodil :-).

Avatar

Autor komentáře: TimJ

Datum vložení: 21.3.2004 17:59:37

Zapomněl jsem dodat:
pokud máte tedy l. s pl. šířkou a malou zobrazovací plochu, tak je otázka, jak se s přetečením obsahu ve středovém sloupci ten layout vypořádá.

Avatar

Autor komentáře: Jan Angelovič

Datum vložení: 22.3.2004 11:30:30

Právě o to jde - že se většinou nevypořádá.

Avatar

Autor komentáře: TimJ

Datum vložení: 23.3.2004 16:55:57

Jo, ale čemu říkáte vypořádat se? Tomuto:
záhlaví - OK
pravý sl. (menu) - OK
levý sl. - OK
prostřední sloupec - posunutý až pod levý a pravý sloupec
patička - OK

toto podle mě je dostačující.
Ono už z principu nemůže ani autor ani uživatel předpokládat, že se 1000px široký obrázek vleze do 600px širokého okna.
Ale řekněme si:
pokud člověk vkládající obsah do stránky trochu rozumí webdesignu, nikdy nevloží velký obrázek přímo do stránky s layoutem. Vždy by měl vytvořit thumbnail a odkázat na plnou verzi. Jak kvůli lidem s pomalým připojením, tak kvůli díky tomu neomezené velikosti obrázku.
Takže řešení je nasnadě.
BTW., jsem z generace, která tabulky pouze zběžně "prolétla", takže pokud to víte, řekněte mi, jak se v této situaci zachová table layout? Selským rozumem tuším, že se střední sloupec rozšíří a pravý sl. posune úplně doprava mimo okna + vert. scrollbar.

Avatar

Autor komentáře: Jan Angelovič

Datum vložení: 23.3.2004 17:21:19

>toto podle mě je dostačující.

podle mě to dostačující není, ale uznávám, že pokud si člověk dá pozor, tak to nemusí být problém.

Mě osobně se líbí právě varianta, kterou jste popsal v BTW, bez tabulky samozřejmě.

Avatar

Autor komentáře: radek

Datum vložení: 16.2.2005 23:12:24

Zdravím, mám blok s nastaveným obtékáním doleva a levý okraj posunutý o 10 pixelů (float: left; margin-left: 10px;), problém je v tom, že v IE 6.0 se blok posune o 20 pixelů, i když je posunutí nastaveno na 10 pixelů. Když sem místo margin-left: 10px použil padding-left: 10px, tak se šířka bloku ve Firefoxu zvětšila o 10 pixelů. Jde nějak jednoduše nastavit, aby velikost bloku a jeho levé odsazení bylo v IE a ve Firefoxu stejné? Dík.

Avatar

Autor komentáře: Vojtěch Maša

Datum vložení: 21.3.2005 23:39:34

Pane Mačí, ukázkový dvousloupcový layout Vám nefunguje v IE 5, SP2, což je ještě relativně častý prohlížeč na starších počítačích (Windows 98, možná i ME).

Avatar

Autor komentáře: Vojtěch Maša

Datum vložení: 22.3.2005 10:09:38

Jestli někdo ví, jak chybu odstranit, prosím poraďte, řeším totiž podobný problém. V IE5 sloupeček s navigací jakoby "odskakuje", má okraj, i když je margin i padding 0.

Avatar

Autor komentáře: Martin

Datum vložení: 26.7.2007 19:11:18

mam v odstavci <p> obrazek a text. Textu neni nastaven zadny styl a obrazku je nastaveno float: left. Cili chci, aby ho text obtekal. to se sice deje, ale potom ma ve Firefoxu dole spoustu mista, co uz tam byt nema. IE zadny problem s timto zapisem ale nedela, nevite co s tim (resp. kde mam co dopsat, aby se Firefox choval, tak ja potrebuju)?

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz