Starší komentáře ke článku: VML - Vector Markup Language

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Marek

Datum vložení: 11.2.2004 7:11:46

Velmi sa mi pacil vas clanok, prehladny a jasny, velmi dobre spracovany.

Len odkaz uvedeny ako druhy v poradi na konci clanku je nefunkcny. Mozno ze prave teraz a len docasne.

Pokracujte prosim dalej v pisani takychto clankov.

Avatar

Autor komentáře: Robert

Datum vložení: 11.2.2004 8:47:12

Myslim, ze elYpsa se pise s mekkym i, opravte si to ...

Avatar

Autor komentáře: lama

Datum vložení: 11.2.2004 8:57:30

myslis spravne.. a predbehl jsi mne ;]

Avatar

Autor komentáře: Simon Grimmich

Datum vložení: 11.2.2004 18:34:42

Elypsa mě mrzí, teď už to nemohu změnit. Mám nějak zažito, že se elipsa píše s tvrdým. No nic budu si to pamatovat..

Avatar

Autor komentáře: Civilkář

Datum vložení: 11.2.2004 9:10:40

Dobrý článek.

Dokázal bych si přestavit, že pomocí SVG udělám jednoduché rollover efekty v navigačním menu webové stránky (jde samozřejmě o velmi jednoduchou záležitost, příklad, který jde řešit jinak).

S tím však souvisí jiná otázka - jak mám např. řešit situaci, kdy MSIE 5.0 + SVG zobrazí, ale Mozilla ne? Pokud je SVG přímo ve zdrojovém kódu stránky (například na pozadí nějakého textového prvku, který de facto obsahuje - například tvoří obrázkové pozadí odkazu), pak jej nemohu skrýt pomocí CSS vlastnosti display: none;, neboť se mi skryje i samotný element <a>.

Totéž platí, pokud použiji SVG na pozadí stránky místo GIFu nebo jiného grafického formátu definovaného v pozadí nějakého DIVu v CSS šabloně. Zkrátka a jednoduše, text obalený VML bude působit problém, jelikož se budou těžko vytvářet jeho alternativy pro non-MSIE prohlížeče. Nebo se pletu? Lze například VML do těla HTML dokumentu vložit jako externí objekt?

Dále bych uvítal, aby autor nadhodil pár konkrétních příkladů, kdy VML použít (kromě animací a obrázků).

Avatar

Autor komentáře: Civilkář

Datum vložení: 11.2.2004 9:11:38

Jsem to ale trubka. V mém minulém příspěvku si zkratky SVG nahraďte zkratkou VML, prosím ...

Avatar

Autor komentáře: Simon Grimmich

Datum vložení: 13.2.2004 11:58:57

Možným řešením mohou být rozhodovací konstrukce vytvořené JavaScriptem. (kdy rozhodujeme, zda je prohlížečem MSIE nebo ne)

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 14.2.2004 18:43:54

Určitě dobrý článek. S tou Mozillou mám ovšem obdobné problémy. vlastnost display: none; a další nezabírá! Zamysleme se nad tím a hledejme společně řešení. Nebo má někdo okamžitou odpoveď?

Avatar

Autor komentáře: harkonnen

Datum vložení: 11.2.2004 12:04:51

Pekny clanek, ale zda se mi ponekud banalni. Mozna bych uvital srovnani se SVG a popripade dalsi moznosti VML. Myslim, ze umi urcite vice veci, nez kresleni polygonu. Ne, ze by to byl spatny clanek, ale po zde uverejnenych clancich na tema SVG bych asi cekal neco podrobnejsiho a ne kucharku. BTW ...argument VML nedela problemy jinym prohlizecum, proste se nezobrazi... je tost zvlastni.

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 19.5.2004 22:55:30

VML je prarodičem SVG formátu, jinak řečeno SVG převzalo vlastnosti, jež byly na VML shledány pozitivními a podstatně je rozšířilo:

<a href='http://interval.cz/clanek.asp?article=2234' target='_blank'>http://interval.cz/clanek.asp?article=2234</a>

Avatar

Autor komentáře: finn

Datum vložení: 11.2.2004 19:17:14

Je nějaký důvod pro používání jazyka VML, který může být interpretován jediným typem zastaralého prohlížeče, který (poté, co firma Apple začala používat Safari) navíc funguje na jediné platformě? SVG je všeobecně daleko rozšířenější, existují pro něj grafické editory...

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 11.2.2004 20:34:09

Pokud VML zobrazuji IE 5+ bez nutnosti instalace dodatecneho pluginu (coz je pripad SVG, jestli se nepletu) pak je duvod podstatny - bude fungovat naproste vetsine uzivatelu. Leo

Avatar

Autor komentáře: finn

Datum vložení: 12.2.2004 1:54:25

Dobře, ale proč nepoužít SVG? SVG je rozšířenější, podporované na většině platforem, vytvořit se dá v grafickém editoru. Pro firemní prezentaci je VML nepoužitelné, protože solidní firma si nemůže dovolit ignorovat část zákazníků jenom proto, že se nechovají jako stádo, a pro osobní stránky se VML - podle mého názoru - nehodí proto, že téhož lze dosáhnout jinak, snadněji a lépe.

Avatar

Autor komentáře: Simon Grimmich

Datum vložení: 13.2.2004 12:02:08

Ale u VML máš jistotu podpory asi tak kolem 90% (nevím nakolik jsou rozšířené MSIE 5.0 a vyšší), zatímco u SVG nemáš jistotu žádnou. Ale je pravda, že do budoucna má SVG určitě lepší výhledy než VML. Microsoftí výrobky typu Excel atd. podporují VML a občas do něj exportují některé prvky.

Avatar

Autor komentáře: Marek Raida

Datum vložení: 19.2.2004 9:40:57

Soucasna rozsirenost MSIE je ale take jedina vec, ktera VML nahrava. Co se SVG tyce, ma uz implementace do snad vsech prostredi/Browseru tyce. Je nevyvazena, ano, ale je a postupne se zlepsuje a to co VML zvlada vyborne taky + ma (muze mit) hromadu funkcionalit navic...

Avatar

Autor komentáře: JOX

Datum vložení: 25.2.2004 20:41:25

Pro VML existuje printer driver i editory rovněž. Pro mě je rozhodující, že VML je

A) skriptovatelné přes DOM a podoruje animace přes W3C rozšíření HTML+TIME / SMIL

B) je integrované do browseru (nepokrývá pouze výřez pluginu jako SVG, ale celou plochu)

C) na rozdíl od SVG nevyžaduje ActiveX,

D) funguje nativně na 94% browserů, zatímco SVG nativně podporuje pouze Mozilla (4%) a plugin se mus9 instalovat a je velmi buggy.

E) pro konverzi VML na SVG existuje několik programů, vč. XSLT

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 9.5.2004 3:22:46

Takže:

A) SVG je skriptovatelné rovněž a pro animace podporuje daleko pokročilejší W3C standard SMIL - viz norma SVG:

<I>19.2.2 Relationship to SMIL Animation
SVG is a host language in terms of SMIL Animation and therefore introduces additional constraints and features as permitted by that specification. Except for any SVG-specific rules explicitly mentioned in this specification, the normative definition for SVG's animation elements and attributes is the SMIL Animation [ SMILANIM] specification.</I>

C) komu to vadí v případě SWF-Flash? Krom toho jsem přesvědčen, že díky své "free&open" podstatě rychle k té nativnosti dospěje: Viz Mozilla a také Konqueror od KDE verze 3.2 (<a href='http://svg.kde.org/)' target='_blank'>http://svg.kde.org/)</a> - z Konqueroru vychází i Mac Safari...

D) nevím co je tady "buggy", zato vím jistě že <B>Adobe SVG Viewer3 splňuje SVG specifikaci na 99,9% !!!</B>

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 9.5.2004 2:57:50

VML byl vždycky JEN a POUZE pod Windoze. MAC IE5 se od PC IE5 liší více než se zdá... a VML nikdy nepodporoval ani podporovat nebude. jeho vývoj je zastaven, stejně jako vývoj PC IE.

Avatar

Autor komentáře: Marek Raida

Datum vložení: 12.2.2004 12:16:12

Jsem fanousek SVG (<a href='http://www.guide.cz/svg/)' target='_blank'>http://www.guide.cz/svg/)</a>, tak omluvte muj zaujaty pristup, ale:
- VML jako prukopnicky pocin opravdu nebylo spatne, ale sam M$ uz jej leta dale nevyviji, zadny support, zadne clanky, priklady pouziti. Je toho minimum. Chyba je v zastaralejsim konceptu. V Longhornu uz i M$ implementuje svuj XAML, ktery prevzal SVG 1.1 takrka zcela + pridal samozrejme spoustu sve, spise aplikacni, funkcionality.

Cili, vyzkouset si VML - proc ne - ale nejen ja (i jeho tvurce) uz jej povazuji za mrtvy jazyk...

SVG je vyborne vymysleno, zejmena specifikace 1.2 uz opravdu vychytava vsechny nedostatky z 1.0 / 1.1 na ktere si lidi stezovali./co jim chybelo
SVG ma spoustu interpretu/playeru, ale zadny zel neni uplne dokonaly... To je jeho nejvetsi minus v soucasnosti, ale rychle se to zlepsuje!

Kazdopadne, je velka, velka pravdepodobnost ze XAML od M$ bude schopen SVG zobrazovat. Mozilla SVG native support uz se blizi k hlavnim vyvojovym vetvim :-) diky Alexandru F. Konqueror (cili casem i Safari) uz z projektu KDE/KSVG ma prvni funkcni SVG prohlizec taky...

Adobe vyviji svyj vyborny plugin (verze 6.0alpha toho casu) na dvou API - activeX pro M$ a old Netscape plugin api, diky kteremu lze rozchodit na Win/Lin/Mac pod vsemi prohlizeci podporujicimi stare Netscape plugin API - cili skoro vsemi.

Vsem zajemcum o vektorovy markup jazyk bych tedy doporucil zamerit se spise k necemu co je "zive" a na VML se divat spise jako na pocin v minulosti.

Zdravim,
Marek Raida

Avatar

Autor komentáře: Simon Grimmich

Datum vložení: 13.2.2004 12:05:24

Souhlasím, že SVG je budoucnost, ale v současné době zatím nikdo Longhorn nepoužívá (ani nemůže). Jinak souhlasím s tím, že na VML všichni kašlou, ale je dobré vědět, že něco takové existuje..

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 9.5.2004 3:36:39

S tím "mrtvým" VML souhlasím na 100%.

Viz též jeho popis (z r.1998) na W3C <a href='http://www.w3.org/TR/NOTE-VML' target='_blank'>http://www.w3.org/TR/NOTE-VML</a>

<I>Status of this document
This document is a submission to the World Wide Web Consortium. <B>It is the initial draft of the specification of VML. It is intended for review and comment by W3C members and is subject to change.
This document is a NOTE</B> made available by the W3 Consortium for discussion only. This indicates no endorsement of its content, nor that the Consortium has, is, or will be allocating any resources to the issues addressed by the NOTE.</I>

Tím to končí.

S tím M$ a XAML bohužel musím oponovat... MS a podpora standardů ... ?-)))

Viz další článek:

Průvodce SVG - konference SVG Open --> Odstavec Desktop SVG

Avatar

Autor komentáře: helena

Datum vložení: 13.2.2004 7:03:46

krome zobrazovani je u VML problem i vyroba, nejsikovnejsi nasazeni bych videl v ruznych grafech a vubec v prostredi vysokych skol, vyskumnych ustavu, atd... ale tam se casto vyskytuje linux a tam s VML nemuzu nic delat, nejen ze nemam zadny editor ( leda vse psat "jako" zdrojak v nejakym notepad like editoru ) ale ani se nepodivam, jak to co jsem zplodila vypada, kdyz VML podporuje jediny browser a ten si nenainstaluju

Avatar

Autor komentáře: Martin Hejral

Datum vložení: 9.5.2004 4:00:55

doporučuji

KDE 3.2+
<a href='http://svg.kde.org/' target='_blank'>http://svg.kde.org/</a>

v KDE můžete použít rovnou Karbon14: <a href='http://interval.cz/clanek.asp?article=3072' target='_blank'>http://interval.cz/clanek.asp?article=3072</a>

dále třeba Sodipodi:
<a href='http://interval.cz/clanek.asp?article=2564' target='_blank'>http://interval.cz/clanek.asp?article=2564</a>

využití ve škole a vědě např.:

- zobrazení MathML pomocí SVG:
<a href='http://www.svgopen.org/2003/papers/ComparisonXML2SVGTransformationMechanisms/index.html' target='_blank'>http://www.svgopen.org/2003/papers/ComparisonXML2SVGTransformationMechanisms/index.html</a>

-Using XSLT and SVG in Teaching, 3D, Sound and Nostalgia:
<a href='http://www.svgopen.org/2003/papers/SoundNostalgiaSexPaepos/index.html' target='_blank'>http://www.svgopen.org/2003/papers/SoundNostalgiaSexPaepos/index.html</a>

-SVG for Process Visualization:
<a href='http://www.svgopen.org/2003/papers/ProcessVisualisation/index.html' target='_blank'>http://www.svgopen.org/2003/papers/ProcessVisualisation/index.html</a>

atd. ........

;-)

Avatar

Autor komentáře: Matej Bartok

Datum vložení: 13.2.2004 14:50:19

Tu je malá ukážka využitia VML v praxi - jednoduchý webový editor

<a href='http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/editor.htm' target='_blank'>http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/editor.htm</a>

Avatar

Autor komentáře: Josef Baroš

Datum vložení: 15.2.2004 8:00:53

V homogenním prostředí intranetu je VML dobře použitelné. Již pro IE4 jsme intalovali activeX pro vektorovou grafiku. V článku není zmíněna jedna velká výhoda vektorové grafiky. Ta pracuje s rozlišením cílového zařízení, pak na tiskárně dostanete hladké, tenké čáry na rozdíl od bitmapové gafiky, kdy čáry jsou zubaté a tlusté.

Pokud dynamicky generujete data, která jsou řekněme každou hodinu jiná, v podstatě ani jinou možnost, než použít VML nemáte. Statické obrázky se dají vždy nějak obejít, proměnlivá data jen těžko.

VML už léta používáme pro kreslení výsledků ze statistické rozměrové kontroly, pro kreslení trendů z labolatorních analýz, průběhu teplot při tavení skloviny, zobrazení prostojovosti výrobních linek ap.

Také bych raději používal SVG, ale mnohem více bych potřeboval dodělaný IE s ohledem na nové CSS2 a 3, než překomplikovaný .net a nekonečně vzdálený longhorn.

pepa

Avatar

Autor komentáře: finn

Datum vložení: 16.2.2004 22:39:26

V zásadě s vámi souhlasím, že v prostředí intranetu je VML použitelné, pokud máte homogenní síť (z hlediska používaného OS). Ale jinak: bitmapové obrázky je možné generovat dynamicky (napadá mě např. použití GNU Octave + Gnuplot + PHP v prostředí Linuxu). Kvalitu vhodnou pro vytištění poskytne totéž, ovšem s výstupem do postscriptu.

Takže shrnuto: máte pravdu, ale řešit se to dá i jinak, bez použití nestandardních technologií, tudíž přenositelněji.

Avatar

Autor komentáře: JOX

Datum vložení: 31.3.2004 13:03:56

Bitmapová grafika je vždycky buďto moc velká, nebo při menším rozlišení dělá v tisku zřetelné zuby (pixely). Od toho se ostatně na webu vektorová grafika vůbec zavedla.

Avatar

Autor komentáře: JOX

Datum vložení: 25.2.2004 20:35:02

VML je velice efektivní pro jednoduché applety, např.

<a href='http://193.85.233.106/home/JOX/vmldemo.htm' target='_blank'>http://193.85.233.106/home/JOX/vmldemo.htm</a>
<a href='http://193.85.233.106/home/JOX/proud.hta' target='_blank'>http://193.85.233.106/home/JOX/proud.hta</a>
<a href='http://193.85.233.106/home/JOX/differential.htm' target='_blank'>http://193.85.233.106/home/JOX/differential.htm</a>

apod., protože na rozdíl od SVG v Mozille je dokonale integrované do HTML DOM (lze kreslit po celé ploše browseru, nejen pluginu). Nativní SVG plugin pro Mozillu je zatím velice buggy, VML je rychlé, jednoduché a spolehlivé.

Avatar

Autor komentáře: Marek Raida

Datum vložení: 27.2.2004 10:08:39

VML priklady nevypadaji spatne. Ale par ALE tady je:
- po par minutach behu mi to vzdy spadne (MSIE5.5 +W2K)
- na to ze je to nativni implementace, tak mi zere 90% CPU. Adobe plugin zere cca 95% coz na plugin od treti strany je hodne, ale na nativni implementaci je 90% neuveritelne moc!!!

Avatar

Autor komentáře: JOX

Datum vložení: 31.3.2004 13:02:37

Mě applety nepadají, ostatně k tomu, aby jste mohl srovnávat, musel by jste vyvinout v SVG applet, který dělá přesně to samé. Rozdíl 5% není v tomto ohledu vůbec směrodatný. Osobně jsem jty applety navrhoval úmyslně tak, aby využívaly prostředky CPU na doraz a ještě neběžely trhaně. Uvědomte si také, že VML se může renderovat před normální HTML tagy, zatímco SVG plugin je výkonem své funkce omezený na ten rantlík, ve kterém se plugin zobrauzuje.

Avatar

Autor komentáře: Pavlína Skrovná

Datum vložení: 17.5.2004 13:36:00

Mám problémy s přenosem obrázků, které obsahují texty, vytvořených ve VML do PowerPointu. Pokud jsou texty vloženy pomocí <I>textbox</I>, pak jednoduse zmizí a pokud pomocí <I>textpath</I>, tak se přesunou na kraj obrázku. Máte s tím někdo zkušenosti?

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz