Starší komentáře ke článku: XHTML - živá voda na HTML

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Ludek Rolecek

Datum vložení: 15.2.2000 9:05:00

Jenom takove male rypnuti: jak si ve svetle soucasneho plameneho boje za XML a XHTML stojite za svymi predchozimi tipy a triky pro webdesignery, kde napr. radite, neukoncovat znacky ??? Pokud vim, tak tehdy to sefredaktor Intervalu hodne HODNE hajil a rikal, ze psani takoveho kodu nicemu nevadi. A ted zase rika(te), ze vlastne neni pro nikoho problem dodrzovat XHTML, kdyz to nic nestoji :-) Takze to opravdu neni vytka ke clanku, ale spis jen takove rypnuti, protoze ja jsem tehdy hodne oponoval tim, ze standart by se mel dodrzovat a ne vedome porusovat, prestoze to funguje.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 15.2.2000 9:19:00

Myslim, ze vami zminovany clanek o tipech jsem psal ja a nikoli pan Ponkrac. Nicmene - v HTML prilis nevadi neukoncovani nekterych tagů, v XHTML to naopak nejde. HTML a XHTML jsou pomerne odlisne veci - kdyz mate svuj web a rozhodnete se jej pretvorit do XHTML, pravdepodobne jej stejne budete delat uplne od zacatku a nebudete upravovat stavajici kod. Kdyz prohlizece interpetuji HTML kod tak nejednoznacne, proc neukoncovat nektere tagy, kdyz to defacto nic neudela. V XHTML ovsem neexistuje nejednoznacna interpretace - az budou tedy XHTML prohlizece, uvidite sami, jak budou vsichni dodrzovat syntaxi - vcetne me...

Avatar

Autor komentáře: Jirka Lahvička

Datum vložení: 15.2.2000 11:26:00

Myslíte si někdo, že budou v dohledné době prohlížeče, které odmítnou zobrazit klasickou HTML stránku, pokud nevyhoví XHTML? Proč by někdo něco takového používal, když mu v tom spousta stránek hodně dlouho nepůjde? Bylo by to stejné, jako kdyby současné nejnovější prohlížeče odmítly podporovat třeba tag font apod. Myslím, že standard XHTML nebudeme muset ještě přinejmenším takové tři roky dodržovat :-).

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 15.2.2000 12:19:00

To je správný názor - jeste po dlouhou dobu tu nebudou prohlížeče, které budou podporovat XHTML a současně ignorovat HTML. Nicméně - to není důvod, proč se vykašlat na XHTML už dnes.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 16.2.2000 0:50:00

Dobrý den, já si myslím, že je to trochu nedorozumění. XHTML není jenom o tom, jestli prohlédnete stránku, nebo ne. Upřímně řečeno, tento důvod není ani ten nejpodstatnější. XHTML je také nástroj, jak vaše HTML stránky budou zároveň XML dokumentem. Podle mého nebudou nikdy existovat prohlížeče, které vám v browseru odmítnou zobrazit HTML dokument, pokud není podle zásad XHTML. Ale máte zaručeno, že XHTML dokument vám zobrazí i XML prohlížeč, a že budete moci váš dokument zpracovávat pomocí programů na zpracování XML, kterých je již dost a bude jich čím dál více. Právě zpracování pomocí programů zaměřených na XML bude čím dál více argumentem pro XHTML. Jednoduše řečeno, XML daleko více podporuje třeba zpracování dat. Prostě XML a databáze si úžasně rozumí. Rozšiřují se nástroje na indexování dat, vyhledávání dat apod. v XML, protože XML je na práci s daty mnohem lépe uzpůsobeno, než HTML a vlastní implementace práce s daty je o řád jednodušší při vyšší funkčnosti. Dokážu si představit, že internetové obchody začnou přecházet na XHTML jako první pro nepopiratelné výhody. Později se rozšíří do webových sídel a začnou být nabízeny na internetu služby pro zpracování XML. Například vyhledávače typu AltaVista umožní lepší zařazení a práci s XHTML dokumenty, než pro ostatní HTML. A mnohé další. Nezůstávejte u země ve svých úvahách. Pochopte, že XHTML začne dávat konkurenční výhody obchodníkům, a proto tady je. A toto postupně donutí používat i běžné uživatele, i když ne hned zítra.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Král

Datum vložení: 16.2.2000 9:39:00

Dobrý den, jako autor jedné z aplikací pro internetový obchod si dovolím vyjádřit svůj názor. Vzhledem k uvedeným vlastnostem XML je samozřejmě zapotřebí generovat seznam zboží obchodu do XML dokumentu, který slouží různým indexovacím systémům na internetu, avšak takový dokument není vhodný pro prohlížení zákazníky, a naopak. I kdyby byly stránky internetového obchodu nakrásně napsány v XHTML, stejně nebudou příliš vhodné pro automatické zpracování vyhledávači. Zkuste si zalistovat v některém obchodě a představit si, jak robot prochází stránkami ceníku, skáče od stránky ke stránce, od kategorie ke kategorii. V každé stránce hledá odkazy na další stránky, hlídá si, který výrobek již v databázi má a který ne, atd. Proč, když by mu stačil jeden soubor se vším zbožím, které se v obchodě nachází? Tak to také funguje. Již dnes obchody používají pro automatické indexování XML dokumenty, avšak stránky pro zákazníky mohou být i nadále v běžném HTML, proč? Protože jsou dělány pro prohlížení lidmi. Brzy se však určitě objeví i takové aplikace, které budou schopné s takovými stránkami pracovat a využívat výhod XHTML.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 16.2.2000 14:03:00

Já s Vámi v zásadě souhlasím. Jenomže problém je možná trochu jinde. XHTML je zkrátka dokument, který je jak HTML, tak i XML. A z toho vyplývá, že mohou využívat naprosto všech výhod HTML a naprosto všech výhod XML. Jakákoli aplikace, která umí XML, bude umět XHTML a analogicky jakákoli aplikace pracující s HTML bude umět jako vstup použít XHTML. XML není jeden formát, ale v podstatě je to jakási šablona pro formáty. Vy si u XML zvolíte strukturu dokumentu, a tu popíšete jako šablonu pomocí DTD. To je princip. Tím pádem tento formát XML dostává další dimenzi. XML je prostě šablona, která vám umožňuje "vygenerovat" si strukturu dat podle vašeho uvážení. Podle toho, jak si zvolíte strukturu dat, je to buď vhodné, nebo nevhodné na prohlížení. Vy jste se u svého internetového obchodu pravděpodobně řídil prioritou požadavku zpracování dat. Ale nikdo vám nebrání, abyste navhl strukturu vhodnou jak pro zobrazení, tak i pro zpracování dat, či jakýkoli kompromis. XML je velmi univerzální formát šablony, jehož využití a schopnosti velmi záleží na citu, a skoro bych řekl jisté "virtuozitě" návrháře. A také tím, jaké priority určí. XML je velmi vhodný na prohlížení a velmi vhodný na ukládání dat. V zásadě se okolo XML točí tři věci. Jednak samotný dokument XML, který obsahuje dat či strukturu dokumentu. Dále DTD, který určí, co je vestruktuře souboru dovoleno a nějaký styl, třeba CSS, nebo DSSL, který určí, jak se dokumnt zobrazí. Koneckonců, XHTML není nic jiného, než formát, který byl "vygenerován" na základě šablony XML. Je méně vhodný pro zpracování dat, než třeba formát, který jste si zvolil ve svém obchodě, takže souhlasím, že váš obchod má vygenerovaný jiný formát pomocí šablony XML, který je pro práci s daty vhodnější. XML je velmi univerzální formát, jehož schopnosti jsou velmi široké. Kdo posuzuje XML jenom z hlediska zobrazení, ten posuzuje jenom část schopností XML. Kdo posuzuje XML jenom jako databázi, tem opět posuzuje jenom část. XML je pro prohlížení lidmi mnohem vhodnější, než HTML, a koneckonců i než XHTML. Jeho schopnosti zobrazování na obrazovku, na tiskárnu apod. jsou pro lidské čtení vyšší, než u HTML, abych reagoval na vaši předposlední větu.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 16.2.2000 21:19:00

Na tento prispevek jsem odpověděl výše, protože jsem špatně kliknul.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 16.2.2000 21:24:00

Tady to nějak špatně funguje. Snažím se odpovědět na příspěvek pana Krále, a myslel jsem si, že špatně klikám, ale vždycky mi to umístí odpověď jinam, než pod něho, i když počet Re:Re:...Re: souhlasí. Prostě delší dopis o trochu výše je odpověď panu Královi, i když je zařazená někam jinam. Asi chyba ASP skriptů, já nevím.

Avatar

Autor komentáře: Miroslav Kučera

Datum vložení: 16.2.2000 21:46:00

Dobry den, pokud odpovidate na prispevek, pocet RE: RE by rozhodne memel souhlasit, vzdy by melo jedno RE: pribyt. Napriklad tento prispevek bude pod tim vasim. Pokud chcete odpověděd na dany prispevek, musite u nej kliknout na Odpovedet.

Avatar

Autor komentáře: Jan Kopka

Datum vložení: 13.8.2003 19:35:23

Ahoj Jirko, ja si myslim ze zrovna ty, jelikoz jsi urcite uz nescetnekrat predelaval design homepage atlasu, by jsi mohl zrovna tohle ocenit, jelikoz uz se nebudes muset starat o vlastni obsah nebo vystup procedur, ktery nechas porad stejny, jen upravis prislusny styl a tim zmenis vzhled cele rady stranek najednou klidne, coz si myslim je nejen rychlejsi ale zaroven prehlednejsi... navic uz se urcite nestane ze bys nekdy premyslel nad tim jestli mas spravny pocet <td> a </td> protoze se ti tabulka nechce zobrazovat tak jak ma... proste tabulky uz pouzivat nebudes muset.. podle me nejde o to jestli to musime nebo nemusime pouzivat.. melo by spis jit o to jestli chceme nebo nechceme, a to hlavne posunout vlastni praci s upravami do nejake jasnejsi a jednodussi roviny ...

Avatar

Autor komentáře: Martin Sznapka

Datum vložení: 28.7.2001 18:36:56

Ve čtvrtém odstavci jsem narazil na nějaké nesrovnalosti. IMHO vizuální podobu XML dokumentu nezajišťuje DTD, ale nějaký styl (CSS,DSSL,..)!!! DTD je pouze předpis, kterým se správně zapisují tagy!!! Myslim, že pan Miloslav Ponkrác si na to sam odpovedel v reakci k tomuto článku 16.02.2000, 14:03.

Avatar

Autor komentáře: Miloslav Ponkrác

Datum vložení: 28.7.2001 22:44:00

Ano, máte naprostou pravdu. Ve 4. odstavci jsem omylem napsal DTD namísto stylů. Prosím proto všechny čtenáře za prominutí a taktéž prosím o opravu. Ještě jednou shrnu:

DTD = předpis, který určuje dovolené tagy a dovolenou strukturu XML dokumentu

styl = určuje vizuální podobu XML dokumentu

XML = vlastní dokument

Děkuji Vám za upozornění na chybu.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz