Starší komentáře ke článku: Bombastická grafika kvalitní obsah nenahradí

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Lukáš

Datum vložení: 15.7.2003 7:15:30

Jsem moc rád, že na Intervalu vyšel tento článek, s jehož obsahem se plně ztotožňuji. Internet je zejména informační médium, takže užitečné informace by určitě měly převažovat nad grafikou, která by podle mě měla být jen vhodně zvoleným doplňkem pro dokreslení informace a měla by návštěvníkovi poskytovat dobrý pocit z návštěvy stránky a ne ho otravovat (ať už dlouhým načítáním či vlezlostí, atd.)
Doufám, že se nad tímto zajímavým výzkumem tvůrci webů zamyslí... Otázkou je, kolik z nich o tomto výzkumu vůbec bude vědět, resp. kolik si jich přečte tento článek či tato data sežene někde jinde.
Informacím zdar! :o)

Avatar

Autor komentáře: DreamFacE.net

Datum vložení: 15.7.2003 14:15:41

dobry a pravdivy clanek. hlavne dodatek o animacich a flashi - konkretne tyhle rpvky zacinaji dnes byt uz kontraproduktivni - lide hledaji zpusoby, jak je vypinat ci se jim vyhnout. to plati nekolikanasobne pro flashovou reklamu, uz je ji presprilis a je cimdal otravnejsi...

Avatar

Autor komentáře: DaveG

Datum vložení: 15.7.2003 15:33:07

Nemam pocit, že tento průzkum je možné brát zcela doslova. Pamatujete si, jaký rozdíl v měření přineslo zavedení peoplemeterů, oproti původnímu vyplňování formulářů?

Ano, lidé chtějí na internetu najít informace, ale rádi je populární a lehce stravitelnou formou - to znamená i použít příjemnou a poutavou grafiku. No a pokud kladou důraz na <B>rychlé načítání</B>, znamená to často využití FLASHE. Jen si nemyslete, řada respondentů onoho průzkumu si pod FLASHem představí právě ty otravné reklamy, takže FLASH má mínus bodíky. Přitom vhodné použití této technologie je na webu velmi příjemným (často zcela nenápadným) zpestřením.

Můj subjektivní názor je, že většina prezentací na internetu má podprůměrnou, v lepším případě průměrnou grafickou úpravu. Na skvost narazím jen občas. A přitom nechci moc!.

Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že grafický stránka je druhořadá, že na prvním místě jsou tu informace. Vždyť tím se dotýkáte samotných základů typografie. Chybí tu pokora k řemeslu vyvíjenému po staletí. Vykašlat se na formu nelze, je to nutnost a sdělovaná informace špatnou formou je špatně sdělovaná. Stejně, jako nebudu chtít číst (byť informačně bohatý) článek od autora, který má problém se vyjádřit, tak také budu volit informaci lépe prezentovanou graficky.

Zkrátka jednou větou - informace i forma sdělení jsou stejně důležité, to že průzkum ukázal větší zájem o informaci než o formu, je dáno spíše tím, že formu vnímáme často podvědomě a informaci naopak vědomě.

Avatar

Autor komentáře: Kumi

Datum vložení: 15.7.2003 17:14:41

Dave souhlasim s Tebou v posledni odstavci. Grafiku vnimame pouze posvedome. To, ale nepopira, ze pokud bude obsah ubohy tak uz to sebelepsi grafika nezachani a na takovy server se jiz vracet nebudu. Ale dobre udeleny obsah me nikdy od dalsi navstevy neodradi.

Avatar

Autor komentáře: Kapik

Datum vložení: 16.7.2003 18:58:44

Pokud te ovsem od neodradi hned na zacatku te prvni navstevy nepovedena grafika.
Zkratka obsah a forma jdou spolu ruku v ruce a kazda prezentace si klade jine naroky a jakekoliv snahy o zobecnovani jsou scestne.

Avatar

Autor komentáře: Petr Žižka

Datum vložení: 17.7.2003 8:34:27

Popsanou metodiku lze použít i pro srovnávání několika konkétních zástupců.

Mezi obecnými výsledky lze porovnávat rozdíly mezi různými cílovými skupinami návštěvníků apod.

Avatar

Autor komentáře: Kapik

Datum vložení: 17.7.2003 9:58:02

ja jsem samozrejme nechtel snizovat ten pruzkum, jenom si myslim, ze rekl to co lide, kteri web delaji uz davno vi, ale neda se takhle zobecnovat jelikoz kazdy klient ma jine pozadavky, vyzaduje jinou funkcnost atd. Jenom me zarazeji nektere prispevky, ktere tak jednoznacne vyvysuji obsah, pritom je zcela jasne, ze obsah a forma se vzajemne doplnuji. Jinak bychom asi jeste stale byli u textovych prohlizecu. Samozrejme, ze prazdnou plechovku si koupim jenom jednou, ale na druhou stranu pokud nebudu vylozene znat obsah, tak si plechovky bez obalu ani nevsimnu

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 17.7.2003 10:06:23

Možná, že lidé, kteří dělají web to vědí, jejich zákazníci však nikoli. Tento průzkum je IMHO ekvivalentem těžkého dělostřelectva pro jakékoli vyjednávání o zakázce ;-)

Avatar

Autor komentáře: kapik

Datum vložení: 18.7.2003 9:12:37

jo to je fakt, ze timhle bych se mohl ohanet, kdyz se snazim klientum vymluvit nejakou blbost na ktery trvaji :-)

Avatar

Autor komentáře: Petr Žižka

Datum vložení: 15.7.2003 18:30:26

<I>Rozhodně nesouhlasím s tvrzením, že grafický stránka je druhořadá, že na prvním místě jsou tu informace. Vždyť tím se dotýkáte samotných základů typografie. Chybí tu pokora k řemeslu vyvíjenému po staletí. Vykašlat se na formu nelze, je to nutnost a sdělovaná informace špatnou formou je špatně sdělovaná.</I>

Ale článek Váš odstavec rozhodně nepopírá.
Celkové hodnocení je součtem různých preferencí jednotlivých atributů mezi různými cílovými skupinami návštěvníků a grafické ztvárnění určitě váhu při tomto hodnocení má. Například atribut "Přehlednost a účelnost stránek" velice úzce souvisí právě s typografickými pravidly, které jak jste správně uvedl jsou vyvíjeny už pěknou řádku let.
Závěrem analýz ani není to, že na grafickou úpravu se můžeme zcela "vykašlat" - na celkovém hodnocení se také svoji měrou podílejí. Závěr můžeme brát jako určení priorit kritických atributů a méně kritických, ale oba druhy se na celkovém hodnocení určitým měřitelným způsobem podílejí.

<I>Nemam pocit, že tento průzkum je možné brát zcela doslova. Pamatujete si, jaký rozdíl v měření přineslo zavedení peoplemeterů, oproti původnímu vyplňování formulářů?</I>

Reálné měření jevů lze použít u kvantitativních charakteristik (frekvence apod.), ale příliš informací nepřinese při kvalitativních charakteristikách (míra oblivy apod.). A i v současné době je měření například poslechovosti rádií měřeno formou deklarací (dotazník...).
+ konkrétnější výsledky by mohla přinést analýza různých zástupců daných kategorií a celou metodiku by na toto měření bylo možné použít.
++ další možností je použít formu kvalitativních technik (in-depths/focus groups)

Avatar

Autor komentáře: Petr Žižka

Datum vložení: 15.7.2003 19:11:59

Ještě mně napadla jedna věc, kterou bych rád zmínil DaveG. Podle mého názoru je třeba rozlišovat mezi typograficky čistým řešením a mezi řešením plným nejrůznějších grafických prvků. I forma může být naprosto vyhovující a postačující bez použití jakéhokoli obrazového prvku. Jakou cestou se vydat záleží také na cílové skupině návštěvníků.

Avatar

Autor komentáře: Fanda

Datum vložení: 18.7.2003 8:16:53

Ano, takhle nějak jsem chtěl na tento příspěvek také reagovat.
Je rozdíl mezi grafickým ztvárněním stránky z pohledu typografie, tj. fonty, barvy, formátování a strukturování textů, zvýraznění nadpisů atd. To samozřejmě dodá prezentovanému obsahu na přehlednosti a čitelnosti.
Naproti tomu stránka, která je graficky ztvárněná jako kokpit vesmírné lodi, všude něco bliká a rotuje a pod každým odkazem se objeví "Stránka se připravuje" má pro mne ( a myslím, že nejen pro mne) zcela nulovou hodnotu.

Avatar

Autor komentáře: Johny

Datum vložení: 17.7.2003 8:47:25

Budou nějaké další studie?

Avatar

Autor komentáře: Petr Žižka

Datum vložení: 17.7.2003 9:11:51

Primární data obsahují informaci také o socio-demografických charakteristikách respodentů. Rád bych na tento článek navázal popsáním významných rozdílů mezi různými cílovými skupinami návštěvníků.

Datový základna STEM/MARK je bohatá a proto bych rád postupně přinášel pravidelně zajímavé informace využitelné pro tvorbu webu.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz