Starší komentáře ke článku: E-podpis za lidovku?

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: goglesos

Datum vložení: 9.12.2004 14:25:43

Chcem pochvalit odbornost autora ohladne elektronickych podpisov a certifikatov. Prijemne som sa pri citani clanku zabavil.

Vyberam perly:

Digitální podpis je v podstatě spojením klasického elektronického podpisu s certifikátem zajišťujícím identitu člověka. Jeden digitální podpis je přidělován vždy konkrétní osobě, která bude pověřena vedením elektronické agendy, včetně e-podatelny.

Davam 3 body z 5


Jeden digitální podpis je přidělován vždy konkrétní osobě, která bude pověřena vedením elektronické agendy, včetně e-podatelny.

Davam 4 body z 5

Přitom jsou veškerá data chráněna podpisem firmy Verisign (v prohlížeči je zabudována automatická kontrola) proti dodatečnému pozměnění (tedy například přidání viru).

Davam 6 bodov z 5 tak to je brutal :)

Data sama o sobě jsou zároveň chráněna proti pozměnění digitálního podpisu.

Davam 3 body z 5

Odporucam autorovi aby si dostudoval co to je digitalny podpis, elektronicky podpis, zaruceny elektronicky podpis, certifikat, kvalifikovany certifikat, HTTPS, na co vlastne elektronicky podpis sluzi a ako vznika, co dostava klient od certifikacnej autority, co je to sukromny kluc

ps.
poprosim dalsich citatelov nech pridaju svoje body alebo aj nove perly ;)

Avatar

Autor komentáře: kvetos

Datum vložení: 10.12.2004 7:51:53

Ad.: goglesos
Šíříte zde jakési "hoaxy". Uvedu jen jednu větu, kterou napadáte:

<B>< Digitální podpis je v podstatě spojením klasického elektronického podpisu s certifikátem ....> </B>
Co je na této větě chybného? Můžete to zdůvodnit!

Např. CACzechia k tomu uvádí.: <a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://www.caczechia.cz/start.asp?file=vyuziticertifikatu' target='_blank'>http://www.caczechia.cz/start.asp?file=vyuziticertifikatu</a> (druhý odstavec):
..." Digitální podpis je v podstatě spojením klasického elektronického podpisu s certifikátem zajišťujícím identitu člověka. Tak je zajištěno svázání podpisu s určitou osobou. K tomu, aby byl digitální podpis skutečně důvěryhodný, je dobré, aby byl certifikát ověřen třetí nezávislou osobou, která tak ručí za jeho pravost. Takovou instancí je právě certifikační autorita..."

Avatar

Autor komentáře: goglesos

Datum vložení: 10.12.2004 10:25:17

Chapem vase rozhorcenie. Tento clanok nie je jediny zmatocny, staci si pozriet stranky bank a dokonca aj certifikacnych autorit. Kedze clanok pojednava o veciach spojenych so zakonom o elektronickom podpise, skuste sa pozriet vo vasom zakone co je to digitalny podpis. Casom sa dopracujete k roznym zaverom ale nie k tomu co je obodovane.

Napriklad vyklad zakladnych pojmov pre SR:

Elektronický podpis – digitálny odtlačok správy vygenerovaný odosielateľom, sa zašifruje pomocou asymetrického algoritmu šifrovania, pričom odosielateľ digitálny odtlačok zašifruje (podpíše) svojím tajným kľúčom. Výsledkom tohto postupu je elektronický podpis. Niekedy sa (ako synonymum) používa aj pojem „digitálny podpis“.

<a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://www.zbierka.sk/clanok.asp?id=2002001' target='_blank'>http://www.zbierka.sk/clanok.asp?id=2002001</a>

To ze si nejaky subjekt v tomto pripade CACzechia vysvetluje pojmy po svojom bolo mozne do casu, kym neexistoval zakon o elektronickom podpise. V sucasnosti je to nevhodne a vedie .

Digitalny podpis je dnes chapany aj tak, ze to je mechanizmus, ktory zabezpecuje integrity dat. Nemusi byt priamo spojeny s nejakou osobou ako je to u elektronickeho podpisu.

Pre sledovanie problematiky vam odporucam citat cesky Crypto-World.
<a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://crypto-world.info' target='_blank'>http://crypto-world.info</a>




Avatar

Autor komentáře: Květoš

Datum vložení: 10.12.2004 11:13:05

I když v článku nešlo o vysvětlování podstaty e-podpisu, to již bylo v minulých dílech a od povolanějších autorů. <B>Já jsem psal s akcentem na VYUŽÍVÁNÍ e-podpisu.</B>
Přesto pokračuji v této diskusi. S nejednoznačným výkladem souvisejících pojmů jsem se již setkal, v tom máte pravdu. Mohu tedy s vámi prakticky souhlasit, avšak mám některé otázky:

PÍŠETE:
<"...Výsledkom tohto postupu je elektronický podpis. Niekedy sa (ako synonymum) používa aj pojem „digitálny podpis“.>

Microsoft už dávno používá v elektronické korespodenci při prokazování identity pomoci elektronického podpisu označení "digitální certifikát" viz: <a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://www.microsoft.com/resources/documentation/ie/6/all/reskit/en-us/part2/c06ie6rk.mspx' target='_blank'>http://www.microsoft.com/resources/documentation/ie/6/all/reskit/en-us/part2/c06ie6rk.mspx</a>. Pokud česká legislativa v zákonech toto nepoužívá, je to podle mně formální technická chyba.

PÍŠETE:
<"To ze si nejaky subjekt v tomto pripade CACzechia vysvetluje pojmy po svojom bolo mozne do casu, kym neexistoval zakon o elektronickom podpise. V sucasnosti je to nevhodne...">

Novelizovaným zákonem se technologie e-podpisu a pojmy přece nemění. Legislativa určuje mantinely, v nichž se elektronický podpis ve vztahu k certifikátům pohybuje. <B>Nový zákon z 08/2004 pouze nařizuje pro orgány veřejné moci povinnost přijímat a odesílat datové zprávy (přes PODATELNY) se zaručenými elektronickými podpisy založenými na kvalifikovaných certifikátech</B> vydaných akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb.







Avatar

Autor komentáře: goglesos

Datum vložení: 10.12.2004 13:25:47

PÍŠETE:
<"...Výsledkom tohto postupu je elektronický podpis. Niekedy sa (ako synonymum) používa aj pojem „digitálny podpis“.>

Microsoft už dávno používá v elektronické korespodenci při prokazování identity pomoci elektronického podpisu označení "digitální certifikát" viz: <a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://www.microsoft.com/resources/documentation/ie/6/all/reskit/en-us/part2/c06ie6rk.mspx' target='_blank'>http://www.microsoft.com/resources/documentation/ie/6/all/reskit/en-us/part2/c06ie6rk.mspx</a>. Pokud česká legislativa v zákonech toto nepoužívá, je to podle mně formální technická chyba.

Digitalny certifikat sa paradoxne pouziva so slovnym spojenim elektronicky podpis. Slovnym spojenim digitalny certifikat sa chce zdoraznit ze ide o certifikat v elektronickej podobe v suvislosti s PKI. Slovne spojenie elektronicky certifikat sa nepouziva.



PÍŠETE:
<"To ze si nejaky subjekt v tomto pripade CACzechia vysvetluje pojmy po svojom bolo mozne do casu, kym neexistoval zakon o elektronickom podpise. V sucasnosti je to nevhodne...">

Novelizovaným zákonem se technologie e-podpisu a pojmy přece nemění. Legislativa určuje mantinely, v nichž se elektronický podpis ve vztahu k certifikátům pohybuje. Nový zákon z 08/2004 pouze nařizuje pro orgány veřejné moci povinnost přijímat a odesílat datové zprávy (přes PODATELNY) se zaručenými elektronickými podpisy založenými na kvalifikovaných certifikátech vydaných akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb.

Spravne mozete si pozriet zakon o elektronickom podpise z 29. června 2000 alebo ze dne 25. července 2001 a nenajdete tam nic o digitalnom podpise. Preto podavat vyklady co to je digitalny podpis bez prestudovania dostatocneho mnozstva dokumentov nie je spravne. Mozete kludne kontaktovat CACzechia ohladne problematiky digitalnych podpisov a prislusnej spominanej casti. Overte si, ci sa ich nazor na tuto vec nezmenil v suvislosti s platnou legislativou.


Avatar

Autor komentáře: autor

Datum vložení: 10.12.2004 13:46:05

Ad.: goglesos

Už jste to zmínil. Podívejte se na "Pojmový slovník" : <a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://business.center.cz/business/pojmy/pojem.asp?id=428' target='_blank'>http://business.center.cz/business/pojmy/pojem.asp?id=428</a>
Označuje digitální podpis jako synonymum.
Máte pravdu, že v příslušných zákonech, toto označení schází. Je na nás, abychom zákonodarce k tomu přiměli, viz. Microsoft., atd, atd...

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz