Starší komentáře ke článku: Navigace pomocí elementu link

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 14.5.2003 0:22:00

Pokial to nebude mat msie tak to nebude zaujimave. ..
Pre mozillu sa to olati ale pre ten druhy divny boweser asi nie... :)

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 14.5.2003 1:01:19

aha, promluvil pan Moudrý... Vaše argumenty z pátého nádraží jsou poněkud pro kočku, obdivuju tu drzost vydávat to ne za vlastní názor, ale za všeobecný fakt :/

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 14.5.2003 1:26:01

Jak jste prisel na to, ze to neni jeho vlastni nazor? Leo

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 14.5.2003 7:26:32

Co se vam v tom nazoru nelibi? Je to pravda, pokud to nebude umoznovat IE, nikdo to pouzivat nebude.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 14.5.2003 7:44:27

To není tak jisté. Kdyby to byla věc, jejíž použití by zhoršilo vzhled nebo použitelnost stránky v MSIE, souhlasil bych. Ale přidání elementu link se v MSIE naprosto nijak neprojeví, takže není žádný důvod, proč ho tam nedat. Rozhodně je to užitečnější součást záhlaví než mraky naprosto bezcenných elementů jako "meta generator".

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 14.5.2003 10:19:02

Ja ti vidim jinak :) Pokud neco nepojede v IE, tak je blbost, resp. zbytecnost do stránky vubec neco davat.

Avatar

Autor komentáře: Ritchie

Datum vložení: 14.5.2003 12:09:56

Ještě že si to na w3.org nemyslí, protože linkovou navigaci v doporučeních rád využívám. Vynikající použití je pro projekty typu kniha nebo technické dokumentace, na komerčních webech (které asi tvoříte především) jejich použitelnost tak velká není.

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 22.5.2003 0:27:48

Odkazy uvnitr <link>u se daji docela rozumne vyuzit pro kontextovou navigaci a externi navigaci u dynamickych stranek skriptovanych na klientu. Pristup skriptu k tomuhle prvku neodepira nai MSIE. Tam kde buddete pro MSIE "slozite" skriptovat, mate v Opere a Mozille usnadnenou praci.

Unifikace navigace na webu je neco, po cem uz dlouho volaji predni navrhari rozhrani i informacni architekti. Je otazkou casu (ano, web uz tu je 11 let :-), nez podporu pro tuhle vymozenost zabuduji i do MSIE. Mimochodem, Lynx ji podporuje docela v sirokem spektru.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 14.5.2003 13:54:02

Nikdy nerikej 'nikdo'. Zadnyj MSIE nepouzivam, takze kdyz na
<a href='http://support.mopos.cz/manuals/dialup/' target='_blank'>http://support.mopos.cz/manuals/dialup/</a> neuvidis navigaci pomoci link, tak to znamena, ze tvuj prohlizec nepodporuje an specifikace html 3.2, a to znamena ze patri do srotu.

Avatar

Autor komentáře: emilio

Datum vložení: 14.5.2003 8:03:12

Naprosto souhlasim. Muzu si myslet o IE cokoliv, ale na mnou spravovanych webech ma navstevnost 95%. Srandicky pro Linuxare zatim nejsou in.

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 14.5.2003 13:56:02

<a href='http://www.mopos.cz/webalizer/usage_200304.html' target='_blank'>http://www.mopos.cz/webalizer/usage_200304.html</a> - jen mozilla ma vic nez 9%

Avatar

Autor komentáře: rADOn

Datum vložení: 23.5.2003 10:48:23

jiste tohle je velmi pohodlny pristup. jeste lepsi je nejakou prasarnou znemoznit pristup i tem peti procentum odvazlivcu, pak budete moci zit v iluzi ze vas web vlastne vyhovuje vsem.
delat web profesionalne zrejme u nas jeste porad neni 'in' :-(

Avatar

Autor komentáře: Lubomir Gombos

Datum vložení: 14.5.2003 10:45:55

Možná je to dobré i pro vyhledávače, které si dají dohromady články spolu související. Ta ukázka v článku mi moc nesedí, protože články s ID 996,997,998 spolu nesouvisejí. Spíš by se to uplatnilo u článků typu seriálů, jako "Bezbariérový web", "XHTML" a jiné, co na Intervalu vycházejí.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Horak

Datum vložení: 21.5.2003 9:34:03

No treba u nas na ZCU je Opera standartni prohlizec, neznam pravy duvod ale typuju si bezpecnost, prece jenom neustale stahovat patche se adminum nechce (ale to uz je o necem jinym) Takze alespon na studentsky servery by se to hodilo (je nas tu nekolik tisic takze to je uz slusnej pocet navstevniku). No jinak myslim ze to MSIE zacne v nektery z dalsich verzi zacne podporovat, i kdyz asi bude misto previous jenom prev apod. aby tvurci stranek meli co delat.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Horak

Datum vložení: 21.5.2003 9:35:48

sorry za gramatickou hrubku, ma tam byt tipuju

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 22.5.2003 0:29:58

Je menší, rychlejší a spravuje se stejně snadno jako MSIE. U nás na PedF máme zase z tohodle důvodu většinou MSIE 4. Raději bych viděl na počítačích Operu. U sítí s centrální správou (tj. stanic bez HDD) je to rozumný postup.

Avatar

Autor komentáře: Pilda

Datum vložení: 16.6.2003 23:14:21

Opera je u mě nejlepší prohlížeč!

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 14.5.2003 7:03:43

Použitelné je to patrně jen s PHP (či ASP), jinak by se webmaster zbláznil to tam vyplňovat ručně. Mimoto když je navigace udělaná správně, podobné blbůstky navíc opravdu nejsou potřeba (jen další byty v hlavičce každé stránky navíc).

Avatar

Autor komentáře: Vít Peprníček

Datum vložení: 14.5.2003 8:32:49

No jo tady zase nekdo žije v roce 1990 :) probud se je rok 2003, vis co je to semanticky web, přístupnost obsahu, ... navic to bude určitě zajímavé i pro vyhledávače a indexery a to je taky dost dobrý důvod to tam dát, msie to možná (zatím ???) nepodporuje, no a co jsou lepší prohlížeče které to podporují. Tech pár (k)B klidne obetuju. Kdyby jsme ridily tim ze takove blbustky nejsou potreba tak jeste zijeme na stromech mlatime se sutrama do hlavy - to by bylo super :). Pocitace byly taky kdysi jen "blbustky"...
PS:Kdy bude i na intervalu link navigace ?

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 14.5.2003 10:06:28

1) semanticky web je pekna vec. Pri sucasnom sposobe robenia obchodu to neskonci dobre. Mozno sa ani nezacne. Uz teraz su ludia ktory su schopny dat do RSS na miesto loga serveru reklamu

2) Neviem o ziadnom vyhladavaci ktory by to indexoval.

V Mozille je to nadherna vec velmy dobre sa tak browsuje (View -> Site navigation bar). Puzivaju to 2 (3?) stranky. Sam to na weby nedavam su dvojezitejsie veci ako je to.

Avatar

Autor komentáře: Jirka Kosek

Datum vložení: 14.5.2003 11:08:15

Odkazy na související stránky jsou nesmírně užitečné v případech, kdy v HTML nemáte web, ale dokumentaci nebo třeba slidy. Mezi jednotlivými slidy/stránkami dokumentace jde přecházet stiskem klávesy, v Opeře dokonce jen mačkáte mezerník a když takto dojedete na konec stránky, další stisk mezerníku vás přesune na následující stránku. Kdo to jednou okusil, už těžko se mu chce myší lovit odkaz na další/předchozí stránku.

Když si web generujete z XML, mohou se odkazy generovat zcela automaticky podobně jako celý zbytek navigace. Určitě to používá více než 2(3) stránky, jen na mém webu jsem teď napočítal okolo 200 stránek s odkazy na související stránky pomocí <link>.

Mozilla to už podporuje hodně dlouho, určitě od veze 0.9něco, protože na některých stránkách to mám od září 2000.

Avatar

Autor komentáře: Ondrej Ivanic

Datum vložení: 14.5.2003 12:25:55

Myslel som 2(3) weby :)

1) w3c.org
2) zvon.org
3) a vas

na inych weboch ktore browsujem som to nevidel.

Poklial nebude existovat nastroj na rozumnu spravu takychto odkazov tak na webe bude len bordel.

Avatar

Autor komentáře: Martin Kopta

Datum vložení: 22.5.2003 0:31:56

Dokud to nezačnou webmasteři používat, MSIE to neimplementuje. Dokud to neimplementuje MSIE, nebudou to...

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 24.5.2003 14:34:27

Nebyl to Lustig kdo nakreslil takove to kolecko ktere bylo slozene ze slova 'vpred'?

Avatar

Autor komentáře: Vít Peprníček

Datum vložení: 14.5.2003 14:06:20

<I>2) Neviem o ziadnom vyhladavaci ktory by to indexoval.</I>
Zatim ne, treba bude, urcite je jednodusi upravit vyhledavac nez prinutit k tomu M$ a ostatni lidi aby si stahli novy IE proto pisu ze to bude mit zatim smysl vic u vyhledavacu, navic kdyby se link vic pouzival urcite by to vyhledavace indexovaly - duvod s tim zacit.
<I>Uz teraz su ludia ktory su schopny dat do RSS na miesto loga serveru reklamu</I>
- jo to znam lidi s inteligenci simpanze je opravdu dost , ale i dost takovych co to zvladnou, zrovna vcera me jeden muj klient mile prekvapil, to jsem vubec necekal. To ze jsou lide jsou blby podle me neni neprekonatelny problem, i simpanz se da vycvicit :)

V kazdem pripade, ja to budu pouzivat - budu o krok napřed.

Pro autora: Dobrý článek, sám jsem chtěl něco o tom napsat ... pozdě.

Avatar

Autor komentáře: Bořek

Datum vložení: 14.5.2003 10:21:17

A Ty zas žiješ v Matrixu :), probuď se sám - a dej si tam co chceš (a ještě další blbosti), bez PHP to tam určitě dávat nebudu, protože by to byla strašná práce.
IMHO buď dělat navigaci na stránce a nebo v tomhle, desetkrát jí dělat je nesmysl č. 2.

Avatar

Autor komentáře: Vít Peprníček

Datum vložení: 14.5.2003 14:13:46

Mozna ziju v Matrixu, aspon neziju v dobe kamenne, delam v PHP takze pro me pridat to do webu je prace asi na par minut :) u webu v HTML to asi bude slozitejse, stejne jako bude slozitejsi opravit treba navigaci ktera je na vsech strankach.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 22.5.2003 15:51:55

Borku promin ze se smeji... "byty v hlavicce navic". Proc? Podivej, nechci byt svine ale kdyz tam napises KOMPLET celou navigaci tak ti to zabere cca 0,75 kila. Nevim jak ty, podle me je jedno kilo textu ignorovatelna malickost vzhledem k tomu ze text stranky malokdy tvori vic nez nejakych deset procent prenosu dat - zbytek jsou obrazky. Kilo usetris kdekoli - rozlozenim hlavicky stranky na dva-tri obrazky misto jednoho, snizeni poctu barev na libovolnem obrazku atd - nebo muzes usetrit 5-10 kilo zrusenim tabulkoveho designu...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 26.5.2003 10:33:20

Zrušením tabulkového designu se dá ušetřit dokonce až 50 % objemu stránky. Pro zajímavost, zde na Interval.cz to činilo více než 50 Kb ;-)

Avatar

Autor komentáře: Lubomir Gombos

Datum vložení: 14.5.2003 11:00:19

Moc nechápu rozdíl mezi Home a Start, asi je to totéž, ale Mozilla používá standardně Start, aspoň se to tvrdí tady: <a href='http://lists.w3.org/Archives/Public/www-html/2001Oct/0026.html' target='_blank'>http://lists.w3.org/Archives/Public/www-html/2001Oct/0026.html</a>

Také jsem si vždycky myslel, že Index je odkaz na Rejstřík (vygenerovaný seznam všech titulků článků), a ne odkaz na index.html.

Autor se ještě zapomněl zmínit o atributu REV, který naopak udává vztah směrem od cíle ke zdroji, tj. jak odkazovaná stránka vnímá aktuální stránku. Používání REV mi připadne stejně zajímavé jako REL.

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 14.5.2003 14:08:06

Home je jina stranka nez startovni. Home je takova ta ktera uz je 'soucast' webu, start je takova ta 'uvodni' - co nikdo nema rad - vzano z kritiky webu
<a href='http://www.mopos.cz/intro.html' target='_blank'>http://www.mopos.cz/intro.html</a> by byl start
<a href='http://www.mopos.cz/first.html' target='_blank'>http://www.mopos.cz/first.html</a> by byl index

Avatar

Autor komentáře: Lubomir Gombos

Datum vložení: 14.5.2003 14:56:53

Asi máte pravdu, takto mně nenapadlo o tom přemýšlet. Problém ale je, že Home není uvedeno v seznamu specifikací W3C <a href='http://www.w3.org/TR/html401/types.html#h-6.12' target='_blank'>http://www.w3.org/TR/html401/types.html#h-6.12</a>.

Už jsem se jednou na to na Intervalu ptal a pan Snížek mi odpověděl, že preferuje Start (<a href='http://interval.cz/discussion-read.asp?id=1882&content=new)' target='_blank'>http://interval.cz/discussion-read.asp?id=1882&content=new)</a>

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kout

Datum vložení: 14.5.2003 13:26:22

Tento clanek se prilis nepovedl... Element LINK je uz ve specifikaci HTML (4.01), nikoliv az v XHTML. O tom, ze jiz specifikace HTML 4.01 zminuje vyuziti takto naLINKovanych odkazu SE (kapitola 12.3.3), autor pravdepodobne nevi (ja byt vyhledavacem, tak rad skocim po primem odkazu na ToC). Rovnez v nem chybi moznost popisu linku (atribut TITLE), upresneni jazyka odkazovaneho dokumentu apod. Proc ten clanek vlastne vysel? :(

Avatar

Autor komentáře: Lubomir Gombos

Datum vložení: 14.5.2003 14:46:43

> Proc ten clanek vlastne vysel? :(

Ten článek má stejnou informační hodnotu, jako 99% článků na Intervalu. S tím jsem se už smířil. Čeština je malý jazyk, aby tady vycházel pořádný časák o webu jako Sitepoint nebo A List Apart.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 14.5.2003 15:24:34

To lze dost dost těžko srovnávat. Frekvence článků na Intervalu a ALA se liší řádově. Těžko můžete očekávat srovnatelnou úroveň. Navíc i cílová skupina Intervalu je IMHO výrazně širší než u ALA.

Avatar

Autor komentáře: KiN

Datum vložení: 15.5.2003 8:36:09

A už jste čet <a href='http://www.interval.cz/clanek.asp?id=1882' target='_blank'>http://www.interval.cz/clanek.asp?id=1882</a> ? Tam to všecko je a navíc jedna z možností použitelnosti. Tenhle článek je o použitelnosti v navigaci. Tak asi proto vyšel.

Hezký den.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Kout

Datum vložení: 15.5.2003 13:01:57

Necetl. A je chybou autora, ze se neodvolal na kvalitni prispevek kvalitniho autora na shodnem serveru. Ze je o pouzitelnosti v navigaci? Dokazal bych predstavit, ze by tento zpusob navigace mohli pouzivat handicapovani uzivatele - ostatni IMHO pouziji normalni navigaci. Znackami LINK se zavdecite spise robotum.

Uvod a konec clanku pusobi dojmem "nezavidte uzivatelum IE jejich barevne scrollbary, vy zase muzete pouzit jine ficurky a ZDE si je zapnete" ;) (Mrknete se do reakci v teto diskusi a date mi za pravdu.)

Avatar

Autor komentáře: Vita

Datum vložení: 16.5.2003 11:04:05

S jednim rozdilem - scrollbary v IE jsou veci ktera je 'rozsireni' IE o nestandartni vec v CSS. Naproti tomu element link je soucasti normy a IE ho ignoruje. Jak by bylo krasne kdybyste si z netu stahl 'jen' kus jadra ktery by pridal vlastnosti xhtml/css, co vy na to? Pro m$ by prece takove buildy nebyl problem...

Proste a jednoduse scrollbar ukazuje typicky problem M$ - tvorbu nestandartnich veci na ukor standardu - kdyby IE znal tech par veci z CSS1, ani bych necekl. Ale napr. tyhle linky jsou v norme od 3.2, tag abbr od 4.0 atd. Opera ma abbr, position: fixed, linky. IE ma scrollbary. Byl bych radeji pro rozsireni az v okamziku kdy norma je splnena. Vemte si ze uz v dobe kdy 6.0 vysel mel mizerne jadro - a dnes, po 18 mesicich pouzivani je to 'nejzastaralejsi' prohlizec z hlediska norem z tech cca 3 bezne pouzivanych :(

(boze co ja bych dal za position: fixed v IE. Takhle to musim resit pres expressions coz sucks.)

Avatar

Autor komentáře: S. Kunc

Datum vložení: 10.7.2003 13:17:56

Konecne se objevil nekdo, kdo ma podobny nazor jako ja. Uz jsem si pripadal uchylny. :-)

Microsoft je opravdu dobry v tom pridavani ruznych rozsireni. Tak dobry, ze nestaci implementovat standardy uplne nebo dokonce uplne a spravne.

Bohuzel vetsina lidi ma jiny pohled na standardy nez ja. Takze nam asi nezbyva nic jineho nez donekonecna vysvetlovat, ze Explorer != validator, standard != MSDN atd.

S. Kunc

Avatar

Autor komentáře: JohnNy

Datum vložení: 15.5.2003 21:56:23

Ja osobne beru tenhle zpusob navigace jako zcela prirozeny, nevim proc tady nad tim tak halekate. Proste neco noveho tak to honem zkritizujem, co?

Avatar

Autor komentáře: Josef Petrák

Datum vložení: 18.5.2003 9:12:12

Dobrý den,
myslím, že toto je vcelku podnětný článek, protože jsem dlouho hledal podobné informace. Chtěl bych upozornit na další možné využití. Jde o linkování metadat pomocí parametru "meta".

Jeden příklad za všechny <a href='http://purl.oclc.org/NET/csRDFFAQ/' target='_blank'>http://purl.oclc.org/NET/csRDFFAQ/</a>.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz