Starší komentáře ke článku: Podprahové vnímání barev

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 5.3.2002 8:36:13

Velmi zajímavý článek o oblasti, kterou se mnoho lidí nezabývá. Především ona tabulka je přínosná, rád bych jen upozornil, že v ní uváděné preference a asociace platí pouze pro euroamerickou oblast, a to ještě ne všude stejně. Naproti tomu je zajímavé, že ve všech průzkumech byla identifikována modrá jako nejoblíbenější barva, u můžů i u žen. Výzkumy dokonce dopadly stejně pro evropany jako asijce nebo černochy, takže se zdá, že většina příslušníků homo sapiens dává modré barvě přednost před ostatními (ačkoli procentuálně se tato preference v různých kategoriích liší). ;-)

Avatar

Autor komentáře: Neki

Datum vložení: 5.3.2002 9:46:45

Diky za pekny clanek a jen tak dal.

Avatar

Autor komentáře: franta

Datum vložení: 5.3.2002 12:00:38

Podprahové vnímání nebylo nikdy potvrzeno a to ani v tom případě, jaký uvádí autor. Vicary v roce 74 pouze 1 z deseti pokusů potvdil vyšší prodejnost pepsi a popcornu, ani další pokusy tento fakt nepotvrdili. Bylo pouze dokázáno, že jisté sdělení (erotický obsah) rozšiřují zorničky a následně je větší prostor pro vnímání subliminární percepce, existuje pouze dočasný stav a neexistuje přímá vazba mezi sdělením a následným jednáním recipienta.
Myslím, že podprahové vnímání barev funguje na odlišných principech, zejména na teplotní harmonii.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 5.3.2002 12:22:29

Možná je nakonec jedno, jestli to bylo či nebylo dokázáno (konec konců, existuje mnoho studií s diametráln odlišnými závěry), podstatné podle mého je, že můžeme určit, co se lidem líbí a co ne. A následně této informace využít, třeba ladit celou prezentaci do nějakého barevného odstínu ;-)

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 5.3.2002 19:28:20

dovolím si nesouhlasit ;o)

co se týče mého příkladu, tak si myslím, že výsledek lze považovat za dostatečně průkazný, neboť poptávka po daném nápoji se signifikantně zvýšila. navíc tento příklad uvádějí i velmi renomovaní lidé v oblasti marketingu a je zmiňován i v mnoha odborných textech.

a dále Vás odkáži na německého profesora psychologie Maxe Luschera, který je považován za jakéhosi 'otce psychologie barev'. jeho experimenty <B>jednoznačně</B> prokázaly, že lidé na různé barvy reagují různě a přitom lze vysledovat určité zákonitosti (černá má negativní efekt atp.)

Avatar

Autor komentáře: franta

Datum vložení: 6.3.2002 9:08:36

tentokrate bych si opět dovolil nesouhlasit já. Studie provedená J. Vicary v roce 1974 s nápoji Pepsi byla 10x opakována, ale pouze jedenkrát bylo dosaženo markatního nárůstu spotřeby. Odborná literatura je v tomto nekompromisní.
Ohledně podprah. vnímání barev se s Vámi nepolemizuji, jelikož neznám teorii. Mým oborem jsou mediální studia proto jsem pouze reagoval na Váš příklad.
V této souvislosti existují i další příklady použivání sub. percepce. Např. v r.78-79 byly provedeny studie v obchodních domech, kde byla do pokresové hudby hrající v OD začleněno sdělení "nekradu, jsem pocitivý" - výsledkem bylo také výrazné snížení nápadu trestné činnosti, nicméně s přibývajícím časem se kriminalita opět vratila do původních mezí. Ze současnosti můžeme třeba poukázat na 3s šoty v Pěříčku na Nově, mylně považovaných za sublim. percepci - sdělení "Bombs keep us free" a "watch more tv" však byly jen "rychlými graf. předěly". Důvodem tohoto je rozšíření rozniček u recipienta sledujícího pořad s erotickým obsahem. :)

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 6.3.2002 19:38:58

ok. jen bych chtel dodat, aby bylo jasne o cem mluvime, ze muj priklad se netykal Pepsi(, ale te druhe...), takze moji predchozi reakci neberte jako nesouhlas s Vami uvadenou studii. btw nemuzete mi o ni rici vice - docela by me to zajimalo.

mejte se

Avatar

Autor komentáře: Peter Labos

Datum vložení: 22.2.2006 10:03:30

:o) Ano, s tym obchodom, stacilo by si pozriet klasicku reakciu ludi na vsetko co ich obtazuje. Narast bol po urcitej dobe do normalu ci mozno aj viac. Tomu sa vravi evolucia a obrana mozgu voci neprijemnemu vonkajsiemu vplyvu, ktory zasahuje do osobnosti cloveka a chce miesto neho urcit co robit a ako sa rozhodnut. Obrana byva o to agresivnejsia, zeby som cakal dokonca nasledne zvysenie kradezi. Pre tuto reakciu na podprahove vysielanie ci obrazove ci zvukove sa boja pouzit uchom nepocuty, ale mozgom zaznamenavany zvuk na rozhananie demonstracii. Mohli by sa demonstranti ukludnit, ale casom by boli agresivnejsi na tento podnet a imunny voci jeho -kladnemu- efektu. Mnohi ludia reaguju na podprahove vysielania agresivne, nech uz je akekolvek. Vacsinou psychicky najsilnejsi a velmi rozhodni a samostatni jedinci. Nemam tieto veci dokazane testami a pod. Ale vysledky testov speju vacsinou k tomuto nepisanemu zaveru :o/ Kazdy nedobrovolny podnet, ktory cloveka nuti urobit nieco co povodne nechcel, clovek vnima negativne ci v lepsom pripade ignoruje. Cize tak ako aj rozne reklamy.

Avatar

Autor komentáře: Honza

Datum vložení: 5.3.2002 19:32:26

dekuji za velice pekny a zajimavy clanek.

Avatar

Autor komentáře: tomas

Datum vložení: 6.3.2002 19:15:56

Dakujem za super clanok. A co fialova farba?

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 6.3.2002 19:28:20

fialova je oznacovana jako mysticka a velmi tvurci barva, kterou milují především umelci. dokaze drazdit a provokovat. protoze je v podstate kombinaci modre a cervene (pomerne protikladne barev), tak lide, ktere pritahuje, stale balancuji mezi dvema svety a cely jejich zivot je hledanim urcite rovnovahy.

fialovou jsem ani nezminoval, protoze pro internet je pomerne nevhodna, a hlavne patri do skupiny barev, u kterych ta interpretace jiz neni prilis jista - protikladne barvy zpusobuji prave onu naladovost a tezko pak usuzovat, jaky vlastne bude mit efekt :-(

mejte se pekne ;o)

Avatar

Autor komentáře: Lady Killer

Datum vložení: 6.3.2002 19:54:50

Podprahove vnimaní barev existuje, avšak je tu drobna chyba. Každý a to ať už je ovlivněn jskokoliv ma toto vnímání jiné. A to i dost odlišně. Pokusy o statistické průzkumi jsou zajímavé leč né příliž prokazatelné. Spojovíní barev s jiným obsahem je pěkné, ale bohužel u každého jiné a mněníse i během času a stárnutí (funkce změny nebyla nalezena). Můžeme najít barevnou shodu i neshodu. Tedy barvy které ve své spojitosti působí na dost velkou část lidí negativně. Avšak většinou se jedná o barvy které jsou příliž kontrasní nebo málo a špatně se od sebe rozlišují. Tedy nejde o podprahové vnímání, ale fyzikálněfyziologické působení. Znalost vnímání barev z hlediska fyziologického bz asi autorům tedy pomohlo lépe.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 7.3.2002 12:23:31

nějak jsem Váš příspěvek nepochopil

1) v první větě potvrzujete, že podprahové vnímání existuje, ale hned dále v podstatě popíráte jakýkoliv vztah mezi barvou a jejím vnímáním
2) Vaše <I>pokusy o statistické průzkumy</I> jsou asi opravdu jen pokusy a mají pak minimální vypovídací hodnotu. Informace, které mám já a které se dají volně získat, jsou vědeckými experimenty, jejichž výsledky průkazné jsou.
4) dal jsem si tu práci a přečetl si Vaše stránky a ani tam neuvádíte žádné konkrétní argumenty, které by podprahové vnímání popíraly

jinak souhlasím s tím, že vnímání je u každého jiné, a uvedené asociace platí pro většinu, nikoli pro všechny, a navíc jsou to údaje informativní ne exaktní

btw Vás mohu ubezpečit, že alespoň minimální znalosti o vnímání barev z fyziologického hlediska mám ;o)

Avatar

Autor komentáře: Lady Killer

Datum vložení: 7.3.2002 19:58:10

Jde o to, že z hlediska vědy co není stoprocentně prokázáno nemůžeme považavot za skutečnost. Podprahové vnímání asi existuje, ale jak funguje a zada funguje určitým způsobem u věšiny prokázat nelze. Studoval jsem psycholigii dost dlouho abych zjistil, že ne vše co se prezentuje je pravda. V podstatě se uvažuje základní klazule psychologie "Každý jsme odlišný." A tak pokud předkládám nějaké tvrzení můžu se vždy odvolat na vyjímku díky této klazuly. Prokázání jevu podprahové vnímání barev není složité, ale prokázat že skupina lidí jeví stejné známky tohoto vnímání je již dost složité. Většinou se přistupuje ke statistice. Ovšem již díky této metodě dochází k dost velkým chybám (chyby metody). Existují vědci, kteří tuto metodu považují za příliž nepřesnou, ale co dnes je dost přesné. Dosti už polemizování o pzchologii asi toto víte a znáte. Ani jsem nepředpokládal že informace z mých stránek nebudete znát (pokud jste něco neznal asi bych vás za to pokáral) ale ttyto informace jsou víceméně všeobecné a upřesňují vnímání barev lidem kteří tento pohled neznají. Pszchologickým problémům jsem se zde záměrně nevěnoval, aby nebyli napadeny fyzikální zákony společně s realistickým pohledem na pszchologii. Nevím zda byste te to udělal vy, ale znám psychology co ano. Jde o problém toho že co zde tvrdíte bylo stejně hodnotnými pokusy (všechno jsou pokusy, někdy říkáme průzkumy abychom se vyhli tomu že to je jen obyčený "pokus") a nejen to ale i jiné psychologické stanoviska. Takže jediné co je prokázáno je existence podprahového vnímání a to u velké skupiny lidí, je možné že existůjí jedinci, ktří podprahově nevnímají... Bylo také prokázáno, že toto vnímání je silně individuální, u některých jedinců se jedná o diametrálně jiné vnímání... u něktrých jedinců známe příčiny tohoto vnímání... to jsou všechno fakta, ale jsou dosti vágní a plují na vodě. Tedy muhou se potopit. Lidé přestávají věřit že psychlogie je na nic. Já mám teorii že je to způsobeno přebytkem vágních ne zcela prokázaných teorií, které se nakonec jeví jako nepravdivé. Je to jen můj názor a asi ho nikdy neprokážu dost dobře, abych mohl o něm říct že není neprokázaný. A tak je to i s dalším zkoumáním vnímání, máme teorie, ale nemáme možnost je prokázat. Neurologie postupuje mílovými kroky kupředu a tak některé terie již vyvrátila jiné potvrdila. Důkaz podprahového vnímání pomocí neurologie se asi nedožiju (a to jsem relativne mladý). Ale co již dnes muhu tvrdit že neplatí všebecne nějaký klíč. Tyto klíče byli ztvořenz metodami nanejvíš nepřesnými a z hlediska psychlogického se v ních velmi tedy promítl názor tvůrců. Což lze prokázat a už to bzlo prokázáno.
Asi vám není zcela jasné o co jde. Ale to nevadí zabívejte se nyní filozofickou otázkou o pravdivosti psychologických závěrů a uvidíte že to není tak slavné. Přirovnal bych to asi k horoskopům zábavné, možná se tím budu řídit, ale věřit tomu nebudu, leikož vím že to pravda není, někdo věří že to pravda je ovšem to je jeho věc.
Psychologie je nanejvýš zajímavá věda, ale závěry psycholgů nemusí bít pravdivé ikdyž jsou považovány za kapacity, jelikož způsob prokazování je už z jeho pricipu neprůkazný. Což by se mnělo uvádět vždy na začátku pojednání a to alespoň v takto jasné formě.
Ovšem já zde začínám řešit problémy psychologie a to přímo s vaším článkem nesouvisí (ikdyž jo, je o psychologii). Je to spýš námět na jiný článek.
A tak doufám že je vám už jasné o co jde pokud ne, prosím spokojte se s mým tvzením, že pokud budete dále zkoumat jak svět funguje POCHOPÍTE co jsem něl na srdci.

Dufám že jsem vám všechny informace zdělil dostatečně jemně, bylo mi vyčítána přílišná strohost.

Zároveň se omlouvám za případné chyby, jsem dislectic a doufám že víte co to obnáší, mohu říct že to porucha soustředění zcela není, přestože jsem se to doyvěděl od jednoho "psychologa" (absolventa univerzity karlovy, prý vyhodili ho znaší univerzity dřív než jsem to zjistil)

Avatar

Autor komentáře: Tomáš GOLD

Datum vložení: 8.3.2002 11:34:31

myslim, ze na cem se shodneme urcite je to, ze jednoznacny dukaz ohledne existence podprahoveho vnimani neexistuje. faktem ale take je, ze ono v cele psychologii bylo jednoznacne dokazano opravdu malo veci a pokud bych takto pristupoval ke vsemu, tak bych smele mohl prohlasit, ze neexistuje skoro nic.

tento clanek jsem rozhodne nezamyslel jako pojednani o psychologii, ale o guerilla marketingu, tj. popsat neco, co muze w e-commerce pomoci, ale neni to zarucena bomba k ovladani mas lidi. Guerilla marketing se snazi nachazet a vyuzivat zcela dostupne (a obvykle velmi levne) prostredky, ktere mohou ovlivnit rozhodovani zakaznika. a to treba jen z tisiciny promile. ale kdyz se tyto tisiciny posbiraji, mohou v extremne konkurencnim prostredi, jakym Internet bezesporu je, prinest prave tu rozhodujici vyhodu.

nikoho se nesnazim presvedcovat, ze podprahove vnimani mu prinese stovky novych navstevniku nebo zakaniku. muze, ale nemusi.

stejne diky za prispevek. skepse prinasi otazky a ty jsou vzdy spravne.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Král

Datum vložení: 8.3.2002 13:46:19

Jak praví Cimrman, tak jediné, co existuje, je sama neexistence :-)

Osobně se domnívám, že u vnímání barev se nemůže jednat o podprahové vnímání, protože to je definováno jako zrakový vjem, který je tak krátký, že není vědomě zaznamenán. Barva stránky se zobrazuje neustále, takže se nejedná o podprahové vnímání, spíše o podvědomou asociaci. Jinak by se dalo jakékoliv podvědomé působení označit za podprahové.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 9.3.2002 18:32:33

fakt dobrá připomínka a musím s ní souhlasit. na druhou stranu se ale bojím, že v mnoha případech se podprahovým označuje jakékoliv vnímání, které probíhá na nevědomé a podvědomé úrovni, tedy i asociace. ale jinak máte bezesporu pravdu a já teď musím vymyslet, jak se s terminologií vypořádám v dalších dílech, protože název článku může být opravdu zavádějící.

Avatar

Autor komentáře: Lady Killer

Datum vložení: 10.3.2002 21:16:06

Celý článek jem pozorně pročetl, ale nenarazil jsem zde na prohlašemní, že to nemusí být pravda a ani na opačné. A tak jsem přirozeně (ne logicky, logicky nemám co předpokládát, ale vyhodnocovat), že to co zde uvádíte povačujete za pravdu pokud neuvedete jinak. A tak jsme považoval za nutné toto takto okomentovat. Takto nepřesnými formulacemi dochází k nehorozumění. Chápu že pokud chce někdo provozo vat marketing tak musí své předpoklady na něčem založit. Neslouhlasím, že v psychologii nebylo mnoho prokázáno. Prokázáno bzlo dost, jen pro marketing to moc přínos nemá, jedná se totiž většinou o patologickou psychologii.

A tak na závěr byzch doporučil článek ozvláštnit úvodem, který ho jasněji specifikuje. Dokázal jste to v odpovědi jednou dvěma větami, ale v článku bohužel ne. Já pařím mezi lidi co chtějí aby bylo vyjadřování jasné (jak má být) a tak mi promiňte tento drobný vstum do vaší autorské činnosti.

Avatar

Autor komentáře: Tomáš Gold

Datum vložení: 10.3.2002 22:31:20

nezlobte se, ale to uz nema ani smysl komentovat. ja od ctenare predpokladam urcitou davku zdraveho rozumu, a ne abych explicitne uvadel veskere zrejme skutecnosti. pochybuji o tom, ze jediny ctenar to vzal jako dogma, kterym ovladne masy lidi a udela diru do sveta.

btw s tim dokazovanim v psychologii jsem reagoval pouze na vas skepticky pristup v predchozich prispevcich.

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Navrátil

Datum vložení: 13.3.2002 9:47:05

Vazeny pane Golde, clanek se mi velice libil, je prehledne napsany a prijemne se cte. Dekuji Vam a preji mnoho uspechu v dalsi praci.

Avatar

Autor komentáře: Janek

Datum vložení: 25.3.2002 21:36:57

Ten clanek me pomerne zaujal, avsak nasledujici diskuse je natolik plna protichudnych nazoru, ze skutecne shanim ony zdroje astudie, jmenovane ve vsech prispevcich. Na druhou stranu by me docela zajimalo pouziti bezove barvy, bezova je aspon dle meho nazoru mix mezi hnedou a zlutou, je tomu tak i ve vnimani barev?
Dekuji za odpoved.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz