Pokud si myslíte, že podprahové vnímání je snad pojem paranormální psychologie a už vůbec vás nemusí zajímat, tak se pořádně mýlíte. Je dokázáno, že podvědomí člověka má na jeho chování a rozhodování podstatný vliv. Jak toho využít při tvorbě internetových stránek, e-shopů a reklamy? Existují v tomto ohledu nějaká pravidla? Dnes se budeme věnovat barvám.

Na začátku si dovolím malý příklad, na kterém se vás pokusím přesvědčit o tom, zda-li podprahové vnímání opravdu existuje a jestli má vůbec smysl se jím zabývat. V první polovině dvacátého století uskutečnila jedna světově známá firma s nápoji ‚reklamní kampaň‘, kterou realizovala tak, že do každé vteřiny filmu vložila jeden snímek se symbolem, který se jasně vázal k tomuto nápoji. Oko tento snímek nebylo schopno zachytit natolik, aby si ho člověk uvědomil, ale mozek ho na úrovni podvědomí zachytil a zpracoval. Výsledek? Lidé během filmu začali chodit po bytě a hledat zmíněný nápoj, protože na něj právě dostali chuť. Jaká náhoda. Prodej významně vzrostl a nápoj se stal oblíbeným. Bohužel pro firmu a naštěstí pro nás se na tuto reklamu přišlo a byl z toho velký skandál. Dnes je již tato forma zakázána a ošetřena tím, že reklama může být uvedena pouze v zřetelně ohraničeném časovém bloku.

Začněme jednoduchou situací, se kterou se můžete setkat. Dostanete zakázku na vytvoření internetové stránky pro ženy o kráse, oblečení a módních trendech. Hned v první fázi bude před vámi stát otázka, jaké barevné schéma webu zvolíte. Co třeba zemitá hnědá pro podklad? Co byste tomu řekli? Já osobně bych tento návrh zamítnul s tím, že hnědá by na tomto místě nebyla příliš dobrou volbou. Myslím si, že s tím asi se mnou bude většina z vás souhlasit. Ale proč vlastně? Hnědý podklad je výrazný, bílé písmo se bude dobře číst a hnědá barva je navíc neotřelá. Nějaký racionální důvod vlastně ani nemáme. Jediné co máme je: ta barva by nepůsobila dobře. A právě to působení nás bude zajímat.

Je dobré si také uvědomit, že výběr správné barvy pro web nebo reklamu, nás nestojí o nic více než volba špatné, a přitom rozdíl v návštěvnosti a oblíbenosti může být zásadní.

Výše uvedenou tabulku zde neuvádím náhodou, ale proto, že je trochu odlišná od většiny ostatních. Neobsahuje pouze asociace, jak tomu obvykle bývá, ale i tři sloupečky: viditelnost, poutavost a oblíbenost; a navíc ještě ukazuje důležitou skutečnost, že vnímání barev je různé u muže a ženy. Proto je vhodné mít vždy jasno v tom, pro koho je web nebo reklama určena. Ale pojďme již k jednotlivým barvám.

Červená

Červená je prostě šmrncovní barva. Zrychluje puls, zvyšuje srdeční a dechovou činnost. Její přirozeností je, že dokáže zaujmout a nemůže zůstat nepovšimnuta. Symbolizuje chuť k životu, oheň, teplo a krev. Další klíčová slova, která jsou s červenou spjata jsou vítězství, intenzita, aktivita, soutěživost, troufalost, agresivita, vášeň a vzrušení. Lidé, kteří mají rádi červenou jsou animálně přirození, optimističtí, extrovertní, avšak nedokáží být objektivní ani trpěliví.

Negativní stránkou červené dokáže být právě její agresivita. Ne všichni lidé ji vnímají pozitivně a některé z nás pak obtěžuje. Negativní symbolikou pak je krvavé násilí, utrpení, smrt a peklo.

Růžová

Růžová je de facto světlá červená a proto je jakousi kombinací vášně červené a čistoty bílé. Je asociována s romantikou, jemností, sladkostí, rafinovaností a něžností. Lidé, kterým se tato barva líbí, bývají velmi otevření a přátelští, ačkoli často své touhy a pocity skrývají v sobě. V každém případě však nenávidí násilí a zlo.

Ačkoli bývá růžová považována za barvu čistě ženskou, výzkumy ukazují, že růžová je velmi oblíbená i u mnoha citlivých mužů.

Nevýhodou růžové, stejně jako všech jemných barev, je, že nedokáží evokovat příliš silné emoce. Proto pokud byste chtěli propagovat adrenalinové sporty, tak se poohlédněte spíše po červené.

Žlutá

Žlutá je zářivá a teplá barva, která je čistou symbolikou slunce a sluneční záře. Zračí se v ní optimismus, dobrá nálada a další příjemné pocity. Lidé, kteří mají žlutou barvu rádi jsou vysoce originální, kreativní, idealističtí, mají velkou představivost a často jsou spirituální povahy. Jsou velmi přátelští a štědří, ale na druhou stranu neradi stojí v druhé řadě a raději jsou těmi, kteří udávají tempo.

Použití žluté na místech kam chodí prakticky zaměření lidé (zejména odborné stránky) je velmi nežádoucí, protože u nich žlutá vyvolá pocity neprofesionálnosti a nemístné pohody. Kde je to naopak žádoucí, tak to jsou místa, kde po někom něco chcete – třeba, aby zaplatili za nákup v e-shopu apod. Budou mít dobrou náladu a ta čísla vezmou určitě jinak, než kdyby byla stránka černá.

Oranžová

Oranžová barva je kombinací žluté a červené a získavá tak charakteristiky obou. Zdůrazňuje dynamiku, teplo a silně symbolizuje podzim (díky zbarvení listů). Lidé, jejichž oblíbená barva je oranžová, žijí naplno, mají rádi napětí, zábavu, dobrodružství a mají neměnné názory, za nimiž si stojí a nebojí se je vyjadřovat a obhajovat.

Oranžová narozdíl od červené již není natolik agresivní, což je na jednu stanu pozitivní, ale na druhou stranu od ní nelze očekávat silnou emocionální reakci.

Hnědá

Hnědá je barvou země. Symbolizuje stabilitu, jistotu a neměnnost. Lidé, kteří ji mají rádi, bývají konzervativní, spolehliví, zodpovědní a velmi klidní. Nemají rádi vzrušení a místo něj raději tráví čas v rodiném kruhu.

Výhodou hnědé je, že je to velmi neutrální barva, která nikoho nebude iritovat. Na druhou stranu ale nemáte šanci zaujmout.

Zelená

Zelená je barvou přírody. To zajišťuje její dokonalou rovnováhu mezi teplou a studenou barvou. Hodí se tedy jako doplněk k další barvě. Její tři hlavní symboliky jsou: peníze, zábava, schopnost vytrvat. A takoví jsou i lidé, kteří ji preferují. Jsou vyrovnaní, štědří, rádi utrácejí a rádi se baví. Přitom jsou ale stálými a dobrými partnery a přáteli. Obvykle mají jasno v tom, co je správné a co špatné. Nevyznávají však většinové společenské názory a odsuzují konzum.

Většina lidí má zelenou asociovánu s plazy, ještěrkami nebo také s jedem, zlými duchy, vodníky a mimozemšťany. Na některé to může působit velmi negativně a odpudivě. Účinek se proto snižuje použitím další barvy.

Modrá

Modrá je barva klidu, míru, nebe a vody a obecně je to asi nejoblíbenější barva, a to i navzdory tomu, že je velmi chladná a odměřená. Je spojována se stabilitou a jistotou a lidé mají tendenci jí důveřovat. Je to také barva harmonie, čistoty a trpělivosti. Lidé, kteří ji mají rádi, bývají uzavření s malým okruhem přátel a více přemýšlí, než mluví.

U modré je dobré zmínit, že na ženy působí zcela odlišně než na muže. Mají před ní větší respekt, mají pocit určité nadřazenosti této barvy a spojují ji tak často s vůdčí rolí a tvrdým obchodem.

Šedá

Lidé, kteří preferují tuto barvu bývají velmi neutrální stejně jako je barva sama a o život se příliš nestarají. Jsou velmi uzavření, mají tendenci chránit si to své a nějaký rozruch kolem sebe považují za nežádoucí. Nemají ani chuť se nějak vměšovat do života ostatních a své názory si obvykle nechávají jen pro sebe.

Šedou barvu nemají rádi všichni ti, kteří mají jasný postoj k životu. Bývá občas spojována s tajemnem: duchy, strašidly; anebo s šedí běžného života nebo též nemocí a chudobou. Zoufalá volba pro internetový obchod.

Černá

Černá je barva, u níž jasně převládají negativní vlastnosti. Je na konci barevné škály a je přesným opakem bílé. Černá symbolizuje tmu, smutek, neštěstí, smrt, chlad a bezmoc.

Na druhou stranu je černá barva velmi elegantní a působí profesionálně a na rozdíl od bílé upoutá.

Bílá

Bílá je barva panenské čistoty a nevinnosti. Je přesným opakem černé a znamená tedy opačné hodnoty: vznik, znovuzrození, dobro, světlo. Lidé mají představu, že bílá léčí a pomáhá. Je to zcela neurčitá barva, která v kombinaci s jinými působí buď zcela neutrálně nebo trochu pozitivně.

Příště se podíváme, jak to vypadá s podprahovým vnímáním tvarů a společně s dnešním článkem vše shrnu na četných příkladech z Internetu.

Viz též sérii článků Magie barev na webu.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

2 Příspěvků v diskuzi

  1. Dobrý den,

    jsem v posledním ročníku a Podprahové vnímání barev je mým tématem diplomové práce, proto jsem se chtěla zeptat, odkud jste čerpal, kdo je autorem tabulky a jestli byste mi nemohl poskytnout nějaké materiály.

    Předem děkuji,
    Lucie

  2. To s tou reklamou ve filmu, to asi myslíte Jamese Vicaryho? Ten se ale po pár letech přiznal, že se nic takového nestalo, jeho „statistika“ byla vycucaná z prstu a že šlo spíše o „sociální nákazu“ protože celý film „Picnic“ se odehrával v horkých letních dnech a hodně se tam jedlo a pilo, tak si diváci hodně kupovali osvěžení :)

    Jinými slovy, ovlivnitelní jsme, ale rychlé probliknutí z nás ovce neudělá. Prostě to tak jednoduše nefunguje.

    Dále bych se pozastavil nad tabulkou – tohle pravděpodobně platí pro Evropana či Američana, kupříkladu asiaté mají bílou asociovanou se smrtí (mrtví se v Číně pohřbívají tradičně v bílé atd…), to nás učili už na střední v hodinách marketingu („bacha na kontext místa“) :)

    Ale jinak moc hezký článek :)

    Více k panu Vicary viz třeba „Psychologie reklamy“ (Jitka Vysekalová) strana 91 (na google books třeba ;) ), heslo „Podprahový signál“ na wikipedii, mraky dalších na google „Sublimal Stimuli Vicary“ :)

Odpovědět