Starší komentáře ke článku: Technologie na internetu - webservery

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 30.10.2002 2:44:57

Společnosti Novell a MySQL AB oznámily 21. září 2002 dohodu o integraci optimalizované komerční verze databáze MySQL do serveru Novell Netware 6 a následujících. Servery Netware, obsahující též Apache, PHP a Perl, tak získaly značnou konkurenční výhodu (viz <a href='http://www.mysql.com/press/release_2002_13.html' target='_blank'>http://www.mysql.com/press/release_2002_13.html</a> ;-)

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 1.11.2002 23:24:04

Ano, je praqvda, ze Novell oznamil integraci s MySQL do NetWare 6 SP2, ale jedna se zatim o betaverzi, tudiz ji lze z duvodu bezpecnosti testovat a ne pouzivat jako ostrou verzi, ostra verze by mela byt podle poslednich informaci k dispozici nekdy na jare 2003, pokud samozrejme Novell nezmeni sve plany, jak to ma casto ve zvyku... :o))

Avatar

Autor komentáře: Radek Havelka

Datum vložení: 30.10.2002 7:58:35

"Zatímco dva výše uvedené webservery nejsou tak úzce vázány na verzi nebo typ klientského prohlížeče, IIS předpokládá a někdy dokonce vyžaduje na klientské straně Internet Explorer, pokud možno poslední verzi."

Na tuhle kravinu prisel kdo ??? IIS normalne obsluhuje vice mene jakejkoliv prohlizec, drobne problemy mohou nastat jen u velmi starych verzi (NN 3, IE ...) kde nedochazi k zasilani nekterych hlavicek, a proto pokud jede vice webu na jedne IP adrese, bude prohlizeci vzdy zaslana stranka z default webu one IP adresy ... Ale takova kravina, jako ze IIS = IE nejnovejsi verze, to je dost i na interval, to se na me nezlobte ..

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 1.11.2002 11:31:18

Toto prohlášení je samozřejmě příliš nadsazené. Správně zde mělo být napsáno, že IIS ve spojení s novými verzemi MSIE umožňuje využívat některých specifických technologií, které ve spojení IIS s ostatními prohlížeči použít nelze. Proč, to je, myslím, jasné ;-)

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 1.11.2002 23:33:01

Dekuji pane Malku, presne jste vystihl to, co jsem myslel a zrejme ne pro vsechny srozumitelne napsal.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 1.11.2002 23:42:02

Ehm.... jeste jedna otazka: Zkousel jste se dostat na stranky Microsoftu napriklad pomoci NN? Myslim si, ze s browsovanim skoncite velmi zahy... :o))

Avatar

Autor komentáře: Jan Vitek

Datum vložení: 2.11.2002 12:32:33

blbost. mozilla 1.1 a nemam problem

Avatar

Autor komentáře: spud

Datum vložení: 30.10.2002 8:24:36

Na strankach Pinknet Web Serveru neni ani zmnka ze by podporoval ASP

Avatar

Autor komentáře: Petr Kutalek

Datum vložení: 30.10.2002 8:43:19

Uz pokud se zamislite selskym rozumem, je jasne, ze se jedna o "kec".
Mj. i FAQ na www PINKNET:

<B>---Citace---
Q: Lze na serveru provozovat ASP skripty?
A: Ne. Připravuje se podpora pro WindowsNT. Možná, že i 9X ky.
---Konec citace---</B>

Inu i mistr tesar se nekdy utne (ale na intervalu jsou nekteri lide asi jiz bez rukou ;-).

Avatar

Autor komentáře: Petr Kutalek

Datum vložení: 30.10.2002 8:44:22

Erratum: zamyslite ;-)

Avatar

Autor komentáře: Twin

Datum vložení: 30.10.2002 8:38:25

"IIS dnes sedí na pomyslném královském trůnu a určuje směr a možnosti vývoje webových aplikací."
Rozhodne bych nerekl, ze IIS urcuje smer vzhledem k tomu, nejvetsi podil web serveru ma jednoznacne Apache. Ktery je mimo jine taky integrovan do enterprize reseni velkych firem pr. Oracle atd...

Avatar

Autor komentáře: Jan Vitek

Datum vložení: 1.11.2002 7:49:15

Presne, viz <a href='http://www.netcraft.com/survey/' target='_blank'>http://www.netcraft.com/survey/</a>.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 1.11.2002 23:45:35

Nikde jsem nepsal, ze ma IIS nejvetsi podil na internetu. Tim je urcite Apache. Ale IIS ma z hlediska technologii nejsirsi nabidku a nejvetsi moznosti. Pokud mi ukazete, ze na Apachi bezi napr.: .NET, tak budete zrejme prvni a posledni clovek na teto planete, ktery to dokaze. :o))

Avatar

Autor komentáře: Jan Vitek

Datum vložení: 2.11.2002 12:43:07

pokud povazujete .net za neco extra, pak mozna. a jestli temi moznostmi mate na mysli integrovane http/ftp/smtp/pop3/... do jednoho velkeho molochu, ktery sice umi vsechno, ale nic poradne, tak vas docela lituju. apache je webovy server, a tuto funkci plni na 100%. zaroven je jednoduse rozsiritelny, perfektne konfigurovatelny a stabilni.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 3.11.2002 19:27:45

To co pisete je samozrejme naprosta pravda, Apache plni svoji funkci perfektne a je na nej spolehnuti. Myslenku modulu jsem popsal jako GENIALNI, tak nevidim zadny duvod vaseho rozhorceni... :o)
U IIS jsem napsal, ze obsahuje JEDNODUCHY smtp server, o pop3 jsem se radeji ani nezminoval. Ja sam jsem nikdy neslysel o tom, ze by se nekdo tento smtp server pokousel konfigurovat, ci ho snad provozovat.
A na ftp se snad neda nic zkazit... tedy alespon doufam... :o))

Avatar

Autor komentáře: Ondřej Kopp

Datum vložení: 3.11.2002 21:11:46

Ale to se Romane dost pletes. Tento SMTP server je využíván například pro odesílání emailu z webu - pomoci objektu CDONTS.NewMail. Pokud jsi o tom opravdu neslysel zkus se podivat na tento link: <a href='http://www.interval.cz/search.asp?hledej=CDONTS.NewMail' target='_blank'>http://www.interval.cz/search.asp?hledej=CDONTS.NewMail</a> a doufam, ze změníš názor.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 3.11.2002 21:59:07

Promin Ondro, nevsiml jsem si Tveho prispevku...
Mas pravdu, v tom pripade je nutne mit rozbehany SMTP na IIS.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 3.11.2002 21:45:44

.....ledaze byste potreboval pouzit v asp objekt CDONTS.NewMail, pak musite SMTP na IIS nakonfigurovat.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 3.11.2002 0:41:51

Aha, z tohoto komentáře jsem pochopil, jak je možné, že bylo v sekci týkající se Apache tolik nepřesností. Bude to tím, že autor je poněkud MS-centricky orientován.
Ovšem tvrdit, že IIS má největší možnosti a nejširší nabídku technologií, to už je hodně silná káva. To snad jedině kdybyste ty technologie posuzoval podle výdajů na reklamu. Tím, že je Apache open source, jej lze použít pro jakoukoli technologii, která je sama dostatečně otevřená. Je-li technologie koncipována jako uzavřená a zaměřená na jeden konkrétní server, pak to, že ji ostatní nepodporují, těžko vykládat jako jejich chybu. Spíš je to chyba té technologie. Není všechno zlato, co se třpytí.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 3.11.2002 19:50:59

"Tím, že je Apache open source, jej lze použít pro jakoukoli technologii, která je sama dostatečně otevřená. Je-li technologie koncipována jako uzavřená a zaměřená na jeden konkrétní server, pak to, že ji ostatní nepodporují, těžko vykládat jako jejich chybu. Spíš je to chyba té technologie."

To mate sice pravdu, ale otazkou zustava, zda Microsoft bude chtit tuto technologii otevrit - a predpokladam, ze nebude, proc taky, byl by sam proti sobe. V tomto pripade ale lide budou radeji kupovat komplexni reseni od jedne firmy (byt bude samo o sobe uzavrene). A to bude hlavni duvod postupneho vytlacovani ostatnich reseni resenimi od Microsoftu, byt budou (a jiz dnes jsou) tato reseni mnohdy nedotazena. Navic, diky tomu, ze rada technologii kolem je otevrena a Microsoft je dokazal vyuzit a "vlozit" do svych reseni, dokaze nabizet to, co vsichni ostatni, plus navic jeste "sve specialni" technologie.
Doufam, ze jsem tuto otazku jiz dostatecne vysvetlil.... :o)

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 4.11.2002 2:16:39

Ano, takhle nějak si to Microsoft představuje. Ale je to dost riskantní strategie a i když to zatím Microsoftu vycházelo, může na to jednou doplatit. Tady se totiž nejedná o řadové nevzdělané (v uvozovkách) uživatele, ale o vývojáře a systémáky. A ti mohou považovat uzavřenost a neinteroperabilitu MS řešení za nevýhodu. Pokud uvidím, že na .NET bych potřeboval nutně i IIS a budu vědět, že můj XYZ je lepší než IIS, může to být spíš důvod k odmítnutí .NET než k nadšenému přechodu na IIS, zvláště pokud jiné řešení mi nabídne totéž co .NET a bude přenositelné. V zájmu zdravého vývoje SW prostředí doufám, že nejsem přehnaným optimistou a že se mýlíte vy.

Avatar

Autor komentáře: standa-s

Datum vložení: 1.11.2002 23:53:46

Hmm tak to je teda pekna blbost ...
to ze tu vachvalujes IIS je asi pro to ze jsi zaujatej vidlak (windowsak)
a nevis nic o apache pod linuxem. No jo to jsou ti co maji ruce jen na mysi ..
IIS nas zavede mozna tak do hrobu...

he PIII 900 s NT a IIS bude stejne vykona a vic padavejsi nez PIII 500 s linuxem a apachem.
Sice je pravda ze ASP pod linuxem je hruza (ale je to zpusobeno neochotou M.)

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 2.11.2002 0:40:25

O vykonu web-serveru, jejich stabilite ci padavosti tu v diskuzi ci v clanku nenajdes, Stando, ani slovo, takze mas smulu, tvuj prispevek je jaksi mimo misu...
A diky za souhlas, ze ASP a linux se moc nesnasi... :o) Ale mozna by sis mel nez neco napises zjistit, co to ASP vlastne je...

Avatar

Autor komentáře: Radek Havelka

Datum vložení: 2.11.2002 12:47:59

Co vite o ASP na Unixu ? Zkusil jste to nekdy ? Na jake platforme /s jakym SW ? Docela me to zajima, protoze jak jsem psal dale, nemam s touto kombinaci naprosto zadne problemy, a to nase weby zobrazuji statisice ASP stranek mesicne ...

Avatar

Autor komentáře: Michael

Datum vložení: 30.10.2002 9:23:51

Mna osobne by skor zaujimalo ako si pripojit taky web server na internet. Je mi jasne, ze pevne spojenie je najlepsie, ale myslim skor u koho. Ci sa to da realizovat napr. cez bezneho poskytovatela internetu. Viem ze server, na ktorom bude web musi mat verejnu IP adresu. Prideli mi takuto IP poskytovatel internetu?

Za odpoved dakujem.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 30.10.2002 9:32:44

Samozřejmě, pokud váš poskytovatel je ochoten vám zařídit maskování vaší interní adresy nějakou vlastní veřejnou + poskytne dostatečnou přenosovou kapacitu, tak to není problém, můžete mít jakýkoli server přímo doma. Můj poskytovatel například toto umožňuje, nicméně vhodné řešení to není - lepší cestou je webhosting nebo serverhosting (serverhousing atd. ;-)

Avatar

Autor komentáře: Libor Bedrlík

Datum vložení: 30.10.2002 11:39:43

To by mne zajímalo, od kdy standardně podporuje Apache ASP. Pokud vím, tak jednu dobu toto vyvíjela firma Chillisoft, ale jejich podpora byla omezena jen na některé základní objekty.
ASP je natolik svázáno s MS, že na jiných serverech nejede.
Navíc nesouhlasím s tvrzením, že je IIS nejlepší a nejpopulárnější.
Nejlepší - to je asi věc názoru a požadavků (na ASP to platí jednoznačně :-), ale nejpopulárnější? Ještě stále je to snad Apache.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pichlik

Datum vložení: 30.10.2002 14:30:05

<I>To by mne zajímalo, od kdy standardně podporuje Apache ASP.</I>
AFAIK nepodporuje

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 30.10.2002 16:00:23

Apache podporuje ASP asi tak stejně, jako ostatní programovací jazyky, namátkou PHP, Perl či Python. Zkrátka ho musíte doplnit modulem nebo interpretem třetí strany ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 30.10.2002 23:41:51

Problem je, ze ASP neni programovaci jazyk, nybrz platforma sama o sobe. Naopak, programovaci jazyky jako Perl ci Python, resp. jejich interpretry mohou bezet pod ASP vedle standardne dodavaneho VBScriptu a JScriptu.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 31.10.2002 0:15:34

Máte pravdu, omlouvám se za tu chybu. Osobně bych o ASP nikdy na Apači neuvažoval, když už by nebylo zbytí, pořídil bych si kompletní Microsoftí server (další ;-)

Avatar

Autor komentáře: Radek Havelka

Datum vložení: 1.11.2002 11:09:25

Zdravim,
apache formou produktu fi. Chilisoft (ted SUN) podporuje skriptovani
ASP a to do 99,9% miry kompatibility, pouzivam to temer rok, a nemuzu si na to naprosto stezovat ... Produkt je neustale doplnovan a vyvijen, a cele to bezi i pod UNIXovymi platformami (ja to beham na REDHATu, APACHE, ale muze to byt i na solarisu, webserverech IPlanet pripadne SunONE, IBM HTTP a dalsich), pod windowsama to nema nejmensi problem s pouzivanim DLL knihoven, na linuchu to zas pro zmenu ma bridge na JAVA beany, takze pokud chce nekdo prenes aplikaci na uplne jinou platformu, nemusi se vzdavat ASP. ASP je jen skriptovaci jazyk (VB a JS), neni to platforma, ale jako spousta dalsich dokaze vyuzivat volani veci ze systemu.
takze vase veta o tom, ze ASP je svazano s MS natolik, ze to jinde nejede, neni pravdiva :)
RH

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 1.11.2002 23:48:39

Tato domnenka je samozrejme naprosto mylna. ASP podporuje vetsina "dulezitych" webserveru, vcetne Apache a Novell Enterprise Web Serveru.

Avatar

Autor komentáře: Ondřej Kopp

Datum vložení: 3.11.2002 21:19:32

Podpora ASP na Novell Enterprise Web Serveru sice jakás takás je, ale co se týče stability je to příšerné. U ASP na platformě MS jsem se nesetkal s tím, aby díky chybě ve skriptu (syntaktické) spadnu celý server. Ovšem na Novellu je to asi běžná praxe.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 3.11.2002 22:39:48

To mas pravdu, nekdy se tak stane. Je to jedna ze zapornych vlastnosti tohoto serveru. Problem je v HTTPD.NLM, ktery se s takovym stavem nedokaze dost dobre vyrovnat. Nastesti to Novell jiz pochopil a zacal se orientovat na jine webservery.

Avatar

Autor komentáře: Ondřej Kopp

Datum vložení: 4.11.2002 7:20:32

Nekdy ? Mne se to stavalo pri kazdem chybe. Tohle bych nenazyval ani tak zapornou vlastnosti serveru, ale SPISE VLASTNOSTI, KTERA ZNEMOZNUJU POUZITI. Pro mne za mne at si HTTPD.NLM pada, ale at necha zbytek na pokoji.

Avatar

Autor komentáře: Rado

Datum vložení: 30.10.2002 13:02:10

Dovolim si tvrdit ze existuje: Vola sa Comanche <a href='http://www.covalent.net/projects/comanche/' target='_blank'>http://www.covalent.net/projects/comanche/</a>

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 30.10.2002 13:26:15

Obávám se, že takových GUI existují tucty, mám s nimi mnoho zkušeností, to mi věřte. Jejich problémem je, že jsou poněkud pozadu za vývojem. V současnosti většina týmů začíná používat vlastní GUI, naprogramovaná v PHP+GTK. Já taky ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Šalanda

Datum vložení: 30.10.2002 15:30:07

Vážení čtenáři, velmi se omlouvám za nedopatření, ke kterému došlo. K vydání se bohužel dostala podoba článku, v níž nebyly začleněny naše, tedy redakční, úpravy. Bohužel, resp. bohudík na to upozornily vaše cenné připomínky, kterých si velmi vážím. Děkuji.

btw: verzi původní jsem nahradil verzí se zakomponovanými připomínkami

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 31.10.2002 15:48:08

Což ovšem neznamená, že by se v opravách nedalo pokračovat. Tvrzení, že modul mod_cgi zpracovává perlové skripty, je dost nepřesné - on zpracovává jakékoli CGI skripty, ať jsou to ELF spustitelné soubory, shellové skripty, skripty v Perlu, Pythonu, PHP nebo jakémkoli jiném jazyce. Modul mod_tls bych podle názvu tipoval spíš na komunikaci přes TLS, komunikaci přes SSL zajišťuje buď Apache-SSL nebo mod_ssl. Většina modulů není psána v C++ ale v C. A ten konfigurační soubor se standardně nejmenuje HTTPD.CONF ale httpd.conf.

Avatar

Autor komentáře: Jan Vitek

Datum vložení: 1.11.2002 7:46:08

A vubec, kde autor sebral mod_tls? U apache se pro kryptovanou komunikaci pouziva bud mod_ssl nebo ssleay (=apache-ssl). A misto 'rarit' spis mohl rozvest uzasne moznosti takoveho mod_perl...

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 2.11.2002 0:16:54

Modul mod_tls je standardne dodavan s Apache pro Novell a de facto nahrazuje modul mod_ssl, ktery v teto verzi Apache neni.

Avatar

Autor komentáře: Roman Pudil

Datum vložení: 3.11.2002 19:18:48

add. mod_cgi)
Modul mod_cgi vam napr. na provozovani PHP nestaci, musite mit modul mod_php, pro dalsi jazyky je to podobne.

add. ELF...)
Na platformach Novell ci Windows ELF spustitelné soubory ci shell-skripty nenajdete, takze je popisovat jako obecnou vlastnost tohoto modulu je blbost.

add. TLS)
Pokud si najdete prislusnou dokumentaci, tak zjistite, ze moduly mod_ssl a mod_tls plni stejnou funkci. Napr. na platforme Novell je v Apache pouze modul mod_tls, ktery dela presne to, co se od nej ocekava, tzn. rozsiruje moznosti Apache o komunikaci pres SSL.

add. C++)
Ano, mate pravdu, to prvni C mi se mi z textu vytratilo... :o/ Omlouvam se.

add. httpd.conf)
Zde je videt vase orientovanost na systemy Unix/Linux. V konecne verzi textu melo byt puvodni HTTPD.CONF nahrazeno zvyraznenym httpd.conf. Bohuzel k tomu z nejakych duvodu nedoslo. Na jinych platformach na velikosti pismenek nezalezi, na Unixu/Linuxu bohuzel ....na velikosti zalezi.... :o)

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 4.11.2002 2:05:44

ad mod_cgi: Modul mod_cgi na provozování PHP stačí. Lze totiž spouštět skript v PHP tak, že se zavolá jako klasický CGI skript, který se interpretuje interpreterem PHP. Stejně jako třeba u toho Perlu (k němuž také existuje mod_perl). Při větší zátěži to není příliš praktické, ale možné to je a pokud je spouštěných stránek v PHP relativně málo, může to být i výhodnější.

ELF byl uveden jako příklad; i na platformě MS Windows lze jako CGI skript použít jakýkoli spustitelný soubor. Tedy i neco.exe, který si mohu napsat v jakémkoli jazyce. CGI skriptem může být cokoli, co lze spustit, posílá to výsledky na standardní výstup a vstup si to bere z definovaného rozhraní (proměnná QUERY_STRING nebo standardní vstup).

Obecnou vlastností mod_cgi je prostě spouštění CGI skriptů. Jestli se jedná o aplikaci v nativním spustitelném formátu nebo skript v nějakém konkrétním jazyce (Perl, PHP, bash, ...), to už nehraje roli. Proto jsem označil za zavádějící tvrzení, že mod_cgi slouží ke spouštění skriptů v jazyce Perl. Je to asi tak, jako byste prohlásil, že Apache je program, který slouží jako HTTP proxy. Ano, může, mimo jiné, ale těžiště je trochu jinde.

ad TLS: Omlouvám se, o téhle specialitě Novellu jsem nevěděl. Ale stejně bych od mod_tls očekával spíš podporu TLS (a případně i SSL) než podporu SSL.

ad httpd.conf: Hodnocení, zda bohužel nebo bohudík, je velmi subjektivní. V každém případě httpd.conf funguje všude, HTTPD.CONF jen někde. Proto jsem to označil za chybu.

Avatar

Autor komentáře: Petr Váňa

Datum vložení: 31.10.2002 8:14:35

IIS nijak primo PHP nepodporuje, pouze umoznuje rozsiritelnost. A navic v .net tedy IIS 6 se mi vubec nepodarilo ani nejnovejsi PHP rozjet...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 31.10.2002 11:52:48

Zprovoznění PHP na IIS vyžaduje pouze kopii jedné knihovny a zadání cesty k ní. Co víc byste chtěl? V ostatních serverech si to musíte ještě i zkompilovat. A s tím IIS6 doporučuji trpělivost - mně se to ozjelo napodruhé (používám snap PHP 4.2.4-dev ;-)

Avatar

Autor komentáře: Matěj Frýba

Datum vložení: 7.11.2002 23:46:21

Proč jste se vůbec nezmínil o IBM Domino Web Serveru. Je pravda, že je to úzce zaměřený server (lotus notes), ale zato má možnosti o kterých se IIS může zdát. Ovšem je o trochu dražší :)

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz