Starší komentáře ke článku: Wap tu žije, ale jak?

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Jan Brasna

Datum vložení: 19.12.2003 1:11:51

"Ve WAP 2.0 je zabudována mutace XHTML MP, která WML převyšuje kromě jiného tím, že může používat PHP skriptování pro dynamické generování stránek." -- A WAP1/WML nemohlo pouzivat PHP pro generovani stranek? Sakra, tak to jsem asi tech par let delal neco spatne.. ;)

Ad informace na wapu -- vse, co na wapu pouzivam, je EurotelMobileMedia, kde mam vsechny informace pohromade, tudiz o neco jako wap.skvelafirma.cz ani nezavadim... Jedine externi veci mimo ET portal ktere pouzivam, jsou muj mail a crm. Navic ted diky softwarovemu vybaveni eurotelacke wap brany od nokie dochazi k prekladu html > wap za letu, takze uz clovek neni na mobilu omezen jen wapovymi strankami.

"...mobil Nokia 6600 s velkým displejem..." -- tak o nem momentalne uvazuji, ale nenapadlo by me se tam vubec zabyvat wapem, duvod, proc o nej mam zajeme je ten, ze je na nem mobilni verze opery pro prohlizeni webu...

Suma sumarum wap pouzivam dnes a denne, ale jen pokud nemam po ruce pda, ci nejaky telefon s (x)html browserem, precijen clovek ma informace ihned po ruce.....

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 19.12.2003 11:05:52

Ad.: „WAP1/WML použití PHP“:
ale samozřejmě, že může používat dynamický PHP. Děláme to přece tím, že do hlavičky wapové stránky „vsadíme“ sktipty PHP, který od WML oddělíme např. pomocí znaků <? a ?> se zápisem příkazu „echo“, který vygeneruje obsah uvedený mezi uvozovkami. Takže wapová brána a wapový prohlížeč rozpoznají, že nejde o statický zdrojový kód, nýbrž dynamicky generované stránky.

Ad.: „Nokia 6600 s velkým displejem“:
Také o tomto mobilu uvažuji jako vy. K tomu ještě - víte, že umí přehrát záznam a video?

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 19.12.2003 11:59:35

Nějak vám nerozumím. Co je tak složitého na tom, že PHP skript může generovat WML stránku stejně, jako může generovat HTML stránku, CSS stylesheet, JPEG obrázek nebo cokoli jiného?

Avatar

Autor komentáře: MarS

Datum vložení: 19.12.2003 13:49:21

Nehlede na to, ze uz z definice Server-Side skriptovani se php kod k wapove brane nikdy nedostane. Takze to jak vygeneruju wml/xhtml/cokolivjinyho (pomoci php, asp, cgi, kristalove koule) tu branu vubec nezajima, protoze k ni se dostane pouze vygenerovana stranka v cilovem formatu.

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 19.12.2003 15:28:32

No, právě to, co jsem již odpovídal p. Brašnovi, aby WML kód, vygenerovaný prostřednictvím PHP, dodržel pravidla pro WAP stránky. Tedy jestli uložíme stránky PHP s příponou (.php), nemusí prohlížeč vůbec poznat, že jde o wapovou stránku. Proto jsem již v odpovědi podotknul, že to musí být jasné v hlavičce. Tam vsadíme:<? header ....atd....?>

Avatar

Autor komentáře: Jan Brasna

Datum vložení: 22.12.2003 2:23:29

Me to nemusite vysvetlovat, ja jiz nejakou tu dobu dynamicke wap aplikace pisi, ale zda se mi, ze vy v tom mate trochu zmatek (s prominutim).

Proto ten muj puvodni "dotaz" - spis postouchnuti, nebot bych od vas rad slysel, proc tvrdite, ze ve wml 1.0 nebylo mozne pouzivat PHP (ci jine) skriptovani - "...která WML převyšuje kromě jiného tím, že může používat PHP skriptování pro dynamické generování stránek" - coz je nesmysl...

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 22.12.2003 23:09:12

To je možná řečeno primitivně, to mohu připustit a to rypnutí beru jako dobrý úmysl o správné vyjadřování, což je OK.
Do jisté míry však jde o jinou kvalitu. Myslel jsem to tož tak, že WML je na začátku zdrojáku jiný než v XHTML. To je jasan!

<B>Prohlížč musí dostat info, co bude tvořit náplň zdrojáku</B>. A tedy pro XHTML to napišeme jinak (povýšíme) původní WML na prvním řádku jiným zápisem a zdroják potom umí více, tedy PHP v XHTML.
<B>Ve VML:</B>
<?
header (“Content-type:text/vnd.wap.wml“);
<B>V XHTML:</B>
<?
header (Content-type:application/xhtml+xml“);

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 23.12.2003 10:40:18

Ale pořád jste nevysvětlil, v čem je ten rozdíl mezi WML 2.0 a WML 1.2. V článku se totiž tvrdí, že WML 2.0 v tomto směru přináší něco principiálně nového.

Avatar

Autor komentáře: Pola

Datum vložení: 23.12.2003 13:56:47

Hm,No ne -
v tom článku Vicha napsal, že WAP 2.0 se vlastně jmenuje XHTML MP a má plnou pravdu. Liší se od nižších verzí, WAP 1x atd tím, že má více dovedností - barva atd. Verze WAP 2.0 je nová v tom, že zpracovává pro zápis zdrojového kódu stránek jazyk XHTML v tom je, chete-li principiální rozdíl. Ten článek to říká, chce to jen pozorně číst.

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 25.12.2003 10:48:18

Ad: " Ale pořád jste nevysvětlil, v čem je ten rozdíl mezi WML 2.0 a WML 1.2."
<B>POZOR, přesněji, je řeč (i v článku) o rozdílu WAP 2.0. a WAP 1.2.</B>
WAP 1.x používá pouze znčkovací jazyk WML, zatímco WAP 2.0 pracuje se značkovacím jazykem XHTML a dokáže také zobrazit také WML. Oba jazyky mají společný základ v XML..

Ad: "…něco nového…"
Jak v předešlém ohlase napsal p. Pola, XHTML MP - zabudovaný do verze WAP 2.0 - má silnější "zbraně" než WAP 1x, který používají starší mobily. Tedy rozdíl WAP 2.0 a WAP 1.2. je patrný výrazně v tom, že <B>verze WAP 2.0 umí využít barevný displej, který je již u novějších mobilů běžný. Dále to je použití CSSstylů.</B> V porovnání s WML umí XHTML více při vytváření forulářů a dokáže zobrazovat dokonce i různé seznamy.

<B>Ad: rozdíl:</B>
Zvládne toto prosté WML?
Mikoli. Toto je využití WAP 2.0 s XHTML (styly). Sjeďte si to emulátorem. Ve WML nemáte šanci.

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-2"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN"
"<a href='http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd"' target='_blank'>http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd"</a> >

<html xmlns="<a href='http://www.w3.org/1999/xhtml">' target='_blank'>http://www.w3.org/1999/xhtml"></a>
<head>
<title>Ukazka XHTML ve WAPu</title>
<!--
Ukazka použiti stylu pomocí XHTML.
-->
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css"/>
<!--
<style>zde budeme definovat styly</style>
-->
</head>
<body>
<h1>Titulek</h1>
<P>
zde je text!
</P>
</body>
</html>

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 25.12.2003 16:34:36

Pořád si nerozumíme. Já mluvím o této větě:

<I>Ve WAP 2.0 je zabudována mutace XHTML MP, která WML převyšuje kromě jiného tím, že může používat PHP skriptování pro dynamické generování stránek.</I>

A stále čekám na vysvětlení, co jste tím myslel. Tedy co konkrétně z PHP skriptování nemohu využít, jestliže výstupem má být WML 1.2 a nový <B>výstupní</B> jazyk mi to umožní. Dosud jsem totiž žil v přesvědčení, že PHP je server-side skriptovací jazyk, který generuje v zásadě libovolný výstup (hladký text, HTML, XHTML, WML, XML, CSS, JPEG, PNG, PDF, DBF, jakákoli aplikační data, ...) a teprve ten se posílá klientovi.

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 4.1.2004 12:24:42

Ad: ...“Ve WAP 2.0 je zabudována mutace XHTML MP, která WML povyšuje kromě jiného tím, že může používat PHP skriptování pro dynamické generování stránek XHTML...“

Máte pravdu, že tady je tato věta nedotažena, řečena velmi jednoduš a zkráceně. Tím však není řečeno, že PHP lze použít pouze v XHTML! Je to nešikovná formulace. Samozřejmě, že PHP používáme ve WML, stejně jako WMLScript.
Já jsem chtěl tím slůvkem <B> „povyšuje“ </B> jen naznačit, že tu jde nesporně o novou kvalitu, další možnosti, které WAP 2.0 prostřednictvím XHTML přinese. Ty možnosti a to povýšení je - a po svém rozšíření bude - podle mého názoru opravdu dost znatelné.
--Využití nejnovějších standardů , vyvinutých W3C.
--Další bezpečnostní rysy, podpora TLS protokolu, zlepší se end-toend bezpečnost, což je velmi důležité hlavně pro internetové obchody. Čili, nové a „povyšující“ prostřednictvím XHTML tu věcí jsou k dispozici. Třeba Nokia již má zabudovánou ve svém ToolKitu XHTML šablonu.

Ad.:...“jestlize vystupem ma byt WML 1.2..“

V tom případě se až tak nic neděje, jelikož WAP 2.0 naprosto udržuje zpětnou slučitelnost s WML 1.x. Tudíž z PHP skriptování by mělo být vše akceptovatelné i v nové verzi.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 4.1.2004 13:16:15

Pořád si nerozumíme. Věta

<I>Ve WAP 2.0 je zabudována mutace XHTML MP, která WML převyšuje kromě jiného tím, že může používat PHP skriptování pro dynamické generování stránek.</I>

podle mne (a nejen podle mne) jednoznačně tvrdí, že u WML nešlo používat PHP pro dynamické generování stránek (a u XHTML MP ano), nebo aspoň že u XHTML MP to jde podstatně lépe (a to principiálně). Jsem skálopevně přesvědčen, že ani jedno z toho není pravda; fakt, že XHTML MP přináší spousty jiných výhod (nijak nesouvisejících s PHP), s tím naprosto nijak nesouvisí. A nikdy jsem také netvrdil, že takové výhody neexistují, pouze jsem se pozastavil nad tvrzením, že "<I>... XHTML MP převyšuje WML kromě jiného tím, že může používat PHP pro dynamické generování stránek</I>". Takže dál čekám na to, až buď vysvětlíte, proč jdou podle vás XHTML MP dokumenty generovat pomocí PHP daleko lépe než pomocí PHP, nebo přiznáte, že ta věta je úlet.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 4.1.2004 13:17:47

V poslední větě má samozřejmě být "<I>daleko lépe než WML dokumenty</I>".

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 4.1.2004 17:32:09

Ale ano, jde o nepřesnost a nedotažení, tedy chcete-li - „úlet“ v této větě. To jsem již psal v předešlé odpovědi. Tedy ještě jednou, šlo o špatnou stavbu věty, která mohla vzbudit chybný výklad, za což se omlouvám. <br>
<B>Ta diskutovaná věta by měla vypadat asi takto:</B><br>
Ve WAP 2.0 je zabudovana mutace XHTML MP. Ta používá, stejně jako ve WML, také skriptování PHP či ASP pro dynamické generování stránek. Samotné WML však převyšuje tím, že přináší řadu výhod programátorům i uživatelů. Je to např. uplatňování CSS stylů atd., atd…

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 4.1.2004 18:18:04

Pokud tento podstatný významový rozdíl považujete za problém stavby věty, pak asi každý mluvíme úplně jiným jazykem. Ale aspoň jsme se shodli, že věta z článku je nepravdivá; proti té nové formulaci už nemám námitek.

Avatar

Autor komentáře: Jarda

Datum vložení: 19.12.2003 11:10:23

Přemýšlel jsem k čemu by byl dnes WAP dobrý pro firmu (i státní) a jediné co mi přišlo rozumné je aplikace typu telefonní seznam, na kterou stačí jakýkoliv starý WAP mobil. Ostatní náročnější aplikace jsou spíše k vzteku a je lepší je pro specifickou skupinu řešit normálně přes HTML s optimalizací pro PDA.

Avatar

Autor komentáře: Jiří Sekera

Datum vložení: 19.12.2003 12:34:59

Myslím že wap stránku s velmi základními údaji (stručný popis, kontakt) by měla mít doslova každá firma (o státních institucích už vůbec nemluvě). Jejich výroba je časově i technologicky nenáročná... a přínos si snad každý dokáže představit...

Avatar

Autor komentáře: Ondra

Datum vložení: 19.12.2003 12:46:24

Dobrý den,
to tzv. "X-HTML" ve žlutém rámečku je jak nevalidní XML (křížení tagů, počáteční tag velkým písmenem, koncový malým), tak nevalidní vůči DTD. Tohle považuju za vrchol amaterismu ... Validní X-HTML by mohl vypadat takhle (nezobrazí se shodně, ale je to validní (well-formed) XML + DTD)
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD XHTML Mobile 1.0//EN" "<a href='http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd">' target='_blank'>http://www.wapforum.org/DTD/xhtml-mobile10.dtd"></a>
<html xmlns="<a href='http://www.w3.org/1999/xhtml">' target='_blank'>http://www.w3.org/1999/xhtml"></a>
<head>
<title>Pokusná stránka</title>
<style type="text/css"> p.textik {color: red} </style>
</head>
<body id="main">
<P>Toto je odkaz na WAP <B>iHNED.cz</B>
<a href="<a href='http://wap.ihned.cz/dom"><br/></a>' target='_blank'>http://wap.ihned.cz/dom"><br/></a></a>
</P>
<p class="textik">NEWS iHned</P>
</body>
</html>

Avatar

Autor komentáře: Ondra

Datum vložení: 19.12.2003 12:48:16

ukázka X-HTML se špatně zobrazuje (některé tagy se na stránce interpretují jako HTML). Ale na požádání mohu zaslat ...

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 19.12.2003 14:56:38

<B>Ad. „Tagy“: </B><br>
Smozřejmě, jak jsem uvedl v článku, je WML i XHTML přísně case sensitive. Ukončovací tag na řádku <p class=textik“>NEWS iHned..... musí proto být správně </P>, a to podle normy, i když to i takto v emulátoru funguje a také vše s malými písmeny!<br>
<br>
<B>Ad.: „style type“:</B><br>
Máte pravdu, jenže já jsem v textu o stylech CSS, tedy odkazu na použití externího CSS souboru psal, jak se to v XHTML praktikuje. Avšak v tomto příkladu ve žlutém rámečku, o kterém je řeč, jde o POZOR - další možný způsob, a to zápis <B>PŘÍMO DO ZDROJOVÉHO KÓDU! Tedy obecná definice, jak bude text na konkrétní stránce vypadat, takže pak pracujeme se třídou class. Toto je v XHTML možné, tím je rovněž schopnější než WML!</B><br>
Tudíž váš řádek:<br>
<style type="text/css"> p.textik {color: red}<br>
se týká vyloženě odkazu na použití <B>externího CSS souboru</B>, abychom si rozuměli.
Proto také v emulátoru váš skript nefunguje, i když je pochopitelně pro použití style sheet správný; musel by mít ovšem ještě napsaný příslušný soubor.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 20.12.2003 9:25:33

Pro příklad v článku byla použita špatná verze testovacího souboru. Nyní by mělo být vše správně.

Avatar

Autor komentáře: Vašek Hejda

Datum vložení: 20.12.2003 10:01:33

Ten zdrojový podle článku mi jel už předtím dobře. Záleží totiž, v jakém emulátoru to semiláte. Některé ty starší, jak autor píše neumí XHTML, tak vo tom to je!!

Avatar

Autor komentáře: Jarek Jesenský

Datum vložení: 20.12.2003 3:31:32

Zapomnel jste dodat, ze ta cena 2,5 tisice za katastrofální N7650 plati pouze pri upsani se operatorovi na 2 roky, rozhodne to neni charita ve prospech rozsireni lepsich nez spatnych telefonu :-)
V internich materialech T-Mobile je navic uvedeno, ze cena je vyprodejova, tedy platna jen do doprodani zasob. Pro operatora nema smysl nabizet nedokonale mobily, kdyz uz jsou na trhu lepsi, navíc za podobnou cenu ...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 20.12.2003 9:30:52

Upozorňuji, že uvádění reklamních URL je proti pravidlům diskuse. Váš příspěvek (konkrétně jméno) byl upraven.

Avatar

Autor komentáře: Vašek Hejda

Datum vložení: 20.12.2003 9:58:31

Nevíte někdo, co to ta Nokia N7650 umí a hlavně v čem je asi nějaký chyták. Chci to možná na vVánoce.
Jinak ty styly CSS, samozřejmé je to, že se dají v XHTM implementovat bez toho externího stylu v hedu. Ten kolega s validnimi informacemi tudíž nemá plnou pravdu.

Avatar

Autor komentáře: Vicha

Datum vložení: 20.12.2003 15:41:54

Nechci dělat reklamu, ale jen dovětek, že ten model N7650 má samozřejmě barevný displej a mj. umí GSM Banking.
Jinak ke stylům, ano v XHTML se uplatňují na stránce styly interně. Pro zalomení řádku by tam měl být ještě nepárový tag </br>. Ale s tím si již každý emulátor nebo mobil (novější) dnes poradí. Prostě, podle velikosti displeje pošle text na další řádek.

Avatar

Autor komentáře: Jarek Jesenský

Datum vložení: 21.12.2003 3:35:51

Pokud to nebude redakce Intervalu považovat za reklamu, můžete se na všechny důležité vlastnosti N7650 podívat např. zde: <a href='http://www.gsm4u.cz/telefon-srovnej.php' target='_blank'>http://www.gsm4u.cz/telefon-srovnej.php</a>
Chyták je v tom, že pro telefon N7650 již dnes existují tisíce prográmů, zajímavostí a her, ale jelikož nemá paměťovou kartu (jako už konečně má N6600), tak si do N7650 dáte jen pár polyfonních zvonění, pár podkladů displeje, 10 nejužitečnějších aplikací (z cca 80 které znám a potřeboval bych) a tím navždy končíte - hrůza :-(

Avatar

Autor komentáře: soundake

Datum vložení: 21.12.2003 2:06:35

Dokud bude T-Mobile nabízet WAP za 2kč/min. (což je podle mě, za více méně text, nehorázná suma) , tak u nás nemá WAP moc velkou šanci, ani kdyby bylo stránek milion.

Avatar

Autor komentáře: Rene Stein

Datum vložení: 21.12.2003 14:52:14

To sice mate pravdu, ale WAP pres CSD jede dnes jen zoufalec, protoze GPRS v 99% vychazi vyhodneji. Ja jsem si aktivoval u TMO GPRS business a jsem velmi spokojeny, protoze mam jakekoli datove prenosy vcetne wapu bez limitu...

Avatar

Autor komentáře: soundake

Datum vložení: 21.12.2003 20:02:34

Přesně o to jde! GRPS vychází levnějc, ale na předplacenkách si ho moc neužijete...

Avatar

Autor komentáře: Basset

Datum vložení: 5.4.2004 11:56:05

Operatori si sami sobe bojkotuji technologie, protoze svoji nehoraznou cenou srazeji vse ke dnu ... skoda, mohlo to byt slibne...

Avatar

Autor komentáře: Tonda

Datum vložení: 9.3.2004 8:18:45

Tohle je budoucnost wap.pic4mms.com !

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz