Google +1 (původně vyvíjený pod názvy „Google Me“ a později „Emerald Sea“) je dalším pokusem Googlu o socializaci jeho služeb. Co vlastně přináší?

Takřka jistě jste již na webech narazili na tlačítka „Like/Líbí se“, která jsou propojená s Facebookem. Právě jednoduchost použití a napojení na největší sociální síť udělaly z těchto tlačítek funkční prvek s reálným využitím a přínosem. Je jasné, že Google nechce zůstat pozadu, takže nejprve v březnu tohoto roku přišel s tlačítkem „+1“ implementovaným do výsledků vyhledávání (v současnosti je tato funkce dostupná jen u vyhledávání v angličtině, nicméně pokud byste ji chtěli vyzkoušet, máte možnost ji aktivovat v laboratoři a poté přejít na anglické vyhledávání).

Líbí se vám tato stránka? Dejte jí +1!

Poměrně záhy pak přišla možnost integrace tohoto tlačítka do webových stránek. Uživatel tak nemusí hodnotit pouze výsledky vyhledávání, ale jakoukoli stránku, na níž se právě nachází, pokud se její autor zapojil a vložil do ní příslušný kód. Tento způsob hodnocení se jeví jako logičtější a praktičtější: přeci jen na stránce s výsledky vyhledávání uživatel leckdy nemá k dispozici tolik informací, aby ji mohl zhodnotit jako užitečnou, zatímco například po dočtení článku již může přidělení plusového hodnocení zvážit podle toho, jak mu obsah připadal užitečný. Jen málokdo se bude vracet na vyhledávač, aby dodatečně ohodnotil přínosný web.

K projektu se hned zpočátku připojili významní hráči, z nichž jmenujme například Reuters, The Washington Post, O’Reilly, Best Buy, TechCrunch, Mashable, The Huffington Post či Bloomberg. Kromě webových stránek je +1 implementována také v dalších službách Google: Android Marketu (online seznam či „repozitář“ aplikací pro telefony a tablety s operačním systémem Google Android), na blogovací platformě Blogger, ve vyhledávači zboží Product Search a na video portálu YouTube.

Na první pohled se tak může jednat o klasickou „záložkovací“ službu s možností sdílení, nicméně Google jde ještě o další kroky dál.

Cílem je přizpůsobení výsledků vyhledávání a reklam s tím, že by uživatel měl vidět jako doporučené ty stránky, kterým jeho přátelé udělili „+1“. Jedná se vlastně o formu „sociálního vyhledávání,“ kdy přímo ve výsledcích uvidíte, jak ten který web hodnotili skuteční lidé, se kterými udržujete nějaké sociální vazby. Aby vše fungovalo, jak má, musíte být během vyhledávání přihlášeni ke svému účtu Google (jedině tak se dají identifikovat vaši přátelé a jejich hodnocení). Otázkou je, zda, případně kdy, bude počet přidělených hodnocení ovlivňovat pořadí výsledků na zadaný dotaz (pozici ve vyhledávači – SERP), případně jestli ovlivní či nějakým způsobem doplní tzv. „page rank.“ V tomto směru je zatím „ticho po pěšině,“ oficiální informace nejsou žádné a na Internetu najdete mnoho spekulací.

Je ale velmi pravděpodobné, že pokud by +1 ovlivňovala pozici ve vyhledávači, vznikl by zájem o její zneužití. Umíme si představit využití sítě botnetů, které by s propojením na desetitisíce falešných účtů Google „klikaly“ na tlačítka +1 u webů, jejichž majitelé zaplatí provozovateli patřičný obolus. Přeci jen optimalizace stránek pro lepší pozici ve vyhledávačích je dnes velkým byznysem, ve kterém se někteří nezastaví před ničím.

„+1 je digitální zkratka pro „tohle vážně stojí za to“ nebo „tohle musíte vidět.“ Chcete-li nějakou stránku doporučit ostatním, pak vše, co musíte udělat, je jedno kliknutí na stránce či reklamě, kterou jste shledali užitečnou. Tato hodnocení se pak začnou zobrazovat ve výsledcích vyhledávání,“ vysvětluje Google. „Plus jednička“ je přitom vázána na Profily Google, které sice nejsou sociální sítí ve smyslu principů Facebooku, nicméně jistá snaha o posun tímto směrem je stále více evidentní. Přidělené +1 jsou uváděny na nové kartě v profilu, kde je uživatel může spravovat, případně může tuto kartu zveřejnit pro všechny návštěvníky.

Hodnocení se budou zobrazovat na samostatné záložce v Profilech Google

V nastavení profilu Google pak můžete určit, zda Google může používat +1 a další informace k personalizaci reklamy na webových stránkách.

Může Google používat +1 k personalizaci reklamy?

Pro správce webů připravil Google jednoduchý formulář pro vygenerování kódu, kterým je možné jednoduše implementovat tlačítko +1 do stránek. Na výběr jsou čtyři velikosti (15, 20, 24 a 60 pixelů), několik desítek jazykových mutací, mezi kterými nechybí čeština, a několik málo dalších nastavení. Výsledný kód v JavaScriptu se pak vkládá částečně do hlavičky nebo těsně před uzavírací element stránky, nicméně svérázné použití neoficiálního tagu <g:plusone></g:plusone> se (celkem logicky) nelíbí validátorům HTML kódu. Další možností nasazení, pokud váš web běží na redakčním systému WordPress, je instalace pluginu.

Čtyři možné vzhledy tlačítka +1 na stránce

Podstatně zajímavější by byla integrace „+1“ do prohlížeče – v případě Chrome by mohla být tato funkce jeho součástí, do dalších prohlížečů by se dala doinstalovat jako doplněk – nástrojová lišta či tlačítko. Možnost hodnotit weby by tak nezávisela jen na tom, zda webmaster vložil kód tlačítka +1 či nikoli, čímž by se nejen zjednodušilo použití, ale také by se zvýšil počet webů účastnících se (byť nedobrovolně) tohoto programu na všechny existující. Pro správce webových stránek se pak dá očekávat zahrnutí nějakých souhrnů hodnocení do Google Analytics či Nástrojů pro webmastery, kde by mohli sledovat, jaký obsah je uživateli nejčastěji hodnocený.

Drobnou výhodou proti konkurenci je absence nutnosti překladu: +1 dává, na rozdíl od „Like“ smysl v angličtině, stejně jako v češtině. Horší to ale bude s dalším užitím – zatímco „olajkovat“, byť se jedná o slangové slovo, se zejména u mladé generace poměrně úspěšně prosazuje, pro „plus jedničku“ bude sloveso či přídavné jméno vznikat jen těžko, pokud vůbec (a to nejen v češtině).

Google má nyní základní a nejdůležitější elementy sociální sítě (profily, hodnocení, komunikaci v reálném čase, aplikace, …), ale stále mu chybí opravdová sociální síť – tedy něco, co by spojilo stávající kousky mozaiky v jeden funkční celek. Jak vysvětluje Danny Sullivan: +1 je sociální síť, kterou tvoří vaši přátelé z Google Talku, kontakty z Gmailu, skupiny a lidé, které sledujete v Google Readeru a skrze Google Buzz. Ač to celé nese prvky sociální sítě, jde uměle vytvořené služby, které s největší pravděpodobností nebudou mít příliš mnoho nadšených uživatelů, stejně jako Google Friend Connect.

Zdroje: The Official Google Blog, Google +1, Google Operating System

4 Příspěvků v diskuzi

  1. Překlad +1 vidím jako „Já taky“, možná i „přidal jsem se“. Pokud se budeme bavit o stránce, pak nespíš skončíme u hodnotitelů. „10 lidi hodnotilo tuto stránku kladně“ = 10 lidí stisklo +1 tlačítko.

  2. Ne komentář, dotaz

    nedokážu dát přílohu k mailu v gmail.
    stránka vždy spadne po stlačení priložit soubor. Dělám něco špatně?

Odpovědět