Většina činností, jimiž se lidé ve své historii zabývali, si prošla shodným vývojem. Na začátku bylo vždy období objevitelské a nadšenecké, následované obdobím postupné profesionalizace. Ta vrcholí něčím, co bych nazval „dobou auditorskou“ (neplést s dobou ledovou). Zdá se, že i český webdesign už do tohoto období dospěl, respektive stojí na jeho prahu. Firem, páchajících webdesign „profesionálně“, už máme víc než dost, a s prvním Dlouhým auditem vstoupil do hry onen pověstný třetí, který dělá byznys.

Prvním seriózním podnikem, specializovaným na audity webdesignérské práce, se stal na podzim roku 2003 Dobrý web. Domníval jsem se, že jeho spuštění vyvolá vlnu následovníků, poměrně dlouho se však nic nedělo. Možná také proto, že lídři tohoto projektu, Marek Prokop a David Špinar, pojali vstup na scénu ve velkém stylu, takže odradili většinu neumělých napodobitelů.

Teprve v únoru roku 2004, tedy takřka po půl roce, byl uveden projekt WebAudit, za kterým stojí Radek Domín a Stanislav Vališ. Ostatně, čtenáři Interval.cz měli dobrou příležitost se s tímto projektem seznámit „za tepla“, prošel totiž také naší Kritikou webu. Řekl bych, že mu posloužila nejen ke zviditelnění, ačkoli autoři neakceptovali všechny připomínky, které se v kritice nahromadily. Což nepovažuji za chybu, konstatuji to pouze jako fakt.

Pouhý měsíc poté bylo oznámeno spuštění projektu Všeobecný webový audit. Zároveň byl vyhlášen konkurz na ukázkový audit zdarma. Abych řekl pravdu, měl jsem chuť přihlásit Interval.cz, vědomí vlastních chyb mě však drželo hezky při zemi. Nevím, možná jsem udělal chybu, vzorové audity, které zpracoval Vít Dlouhý a Václav Štrupl, vypadají opravdu dobře.

Jak jsem už zmínil v úvodu, třetí dělá byznys. Vstupem třetího subjektu na scénu můžeme považovat hru za zahájenou. Máme zde masu nadšenců, kteří tvoří stránky víceméně zadarmo, až příliš početnou skupinu webdesignérských firem, slibujících profesionální služby, a začínající skupinu auditorů, jejichž řady se jistě vbrzku rozrostou. Před nimi stojí nějakých dvě stě tisíc českých domén. Velký byznys.

Kvalitní webdesign se v našich zemích vidí spíše výjimečně. V zahraničí je stav víceméně stejný, ale to většina z nás nijak nevnímá. Mají auditoři šanci něco změnit? Možná ano, rozhodně však ne sami od sebe. Poptávka po jejich službách je zatím celkem malá a hlavně má neperspektivní strukturu. Zatím se totiž o kvalitu stránek zajímají převážně jen sami webdesignéři. Ti ale nejsou, nebo by spíše neměli být, cílem auditorských firem. Skutečným cílem zde jsou zadavatelé, kteří si nechávají od webdesignérských firem vytvářet své prezentace.

Podnikáte-li v libovolném oboru, většinou si nedokážete zabezpečit veškeré své potřeby. Některé služby musíte kupovat. Protože ale v podstatě nerozumíte tomu, co kupujete, musíte nějak kontrolovat, za co vyhazujete své peníze. Vaším pomocníkem jsou nezávislí odborní auditoři. Prezentaci na webu bere řada firem stále ještě jako cosi podružného, jak se ale zvyšují částky v této oblasti vynakládané, potřeba odborného auditu i zde roste. Možná v této chvíli ještě není taková, aby zajistila klidný život auditorských firem, ten čas však jistě nastane.

Nemám nejmenší představu o tom, kolik firem, firmiček a jednotlivců se zabývá webdesignem. Budou jich tisíce, přestože většina prezentací bezpochyby spadá do kategorie „fire and forget“. To je velmi nepřehledná džungle, ve které nastolit pořádek nebude jednoduché ani laciné. Zadavatelé webdesignérských prací však přestávají být slepí. Jejich pozornost vzbuzují nejen čím dál nehoráznější sumy za jednoduché webové prezentace, ale i změny v právní oblasti. Většina států Evropské unie, do níž vstupujeme, má nějakou právní úpravu, týkající se především přístupnosti webu. U nás už naštěstí vzniká právní úprava také, navíc za přispění špiček domácí odborné scény.

Co jsem to vlastně chtěl takhle při pondělku říci? Že český webdesign vstupuje do nové fáze vývoje, že se začíná konsolidovat, že snad vbrzku dojde k jeho ozdravení. Že snad zmizí amatéřina krytá pláštíkem oficiálních firem, že se snad dočkáme kvalitních webů nejen tam, kde jsou jejich autory nadšenci. Že zmizí nepřístupné weby státní správy, nefunkční weby důležitých institucí, ohavnosti, vydávané za prezentace úspěšných podnikatelských subjektů.

K tomu nám dopomáhej Audit.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět