Pavel Ungr k aktualizaci Hummingbird. Největší aktualizace Google za více než 5 let. Jde přímo proti long-tailu. Likviduje encyklopedické dotazy…

Tohle vše a mnohé další obsahuje aktualizace Hummingbird (Kolibřík), která je poměrně revoluční v přístupu k odpovědím na dotazy uživatelů a zároveň je největší aktualizací Google za více než 5 let.

Aktualizaci Hummingbird Google oznámil k příležitosti svého 15. výročí. Nicméně samotné oznámení nebylo startem Hummingbirdu, pouze oznámením, že už více než měsíc běží a má zasáhnout 90% hledaných dotazů. Ani často zmiňovaná aktualizace Caffeine neměla takový dosah jako Hummingbird. Caffeine byla aktualizace, který výrazně zlepšovala možnosti Google indexovat lépe a více. Caffeine vlastně, poněkud paradoxně, vytvořil lepší podmínky pro obsahový spam nebo odkazový spam. S touto situací uživatelé nebyli spokojeni, a proto musely přijít opravné balíčky, tuto situaci řešící. Byly to aktualizace Panda – zaměřená na nekvalitní obsah a obsahový spam, a Penguin – zaměřený primárně na nekvalitní odkazový profil. Myslím, že právě negativní zkušenosti Google s tzv. „seoptimalizátory“ je přivedly k myšlence lepšího hledání. Tím celkovým konceptem lepšího hledání má být první vlaštovka, vlastně první kolibřík, Hummingbird. Tedy nebýt aktualizace Caffeine a jeho záplat Panda a Penguin, Hummingbird by neměl důvod existovat. Je to přímý nástupce Google Caffeine.

Chápeme, co hledáte

Zajímavé na tom celém je, že Hummingbird SEO příliš nemění, protože se nezaměřuje na odkazy, ani na obsah nebo na řazení výsledků. Google si velice dobře uvědomuje, že jeho úspěch tkví zejména v spokojenosti uživatelů. Spokojení uživatelé vyhledávače dostávají správné odpovědi na své otázky a na to se Google zaměřil. Na pochopení toho, co člověk hledá a ne jen na to, z jakých slov je daná fráze složena – tedy long-tailové fráze už nebudou takovým zlatým grálem jako doposud. V mnoha případech jde Google přímo proti tomu, aby lidé klikali na odkazy v SERPu. Google chce poskytnout odpovědi přímo v něm. Což není dobře přijímáno mnohými silnými obsahovými weby po celém světě a vede to mnoha soudním sporům.

Hummingbird se proto zaměřuje na následující funkcionality – aby dosáhl maximální spokojenosti uživatelů přímo v SERPu:

Konverzační hledání

Představte si situaci, kdy hledáte něco o Stevu Jobsovi. Napíšete do Google „Steve Jobs“, pak chcete zjistit, kdy se narodil a stačí se zeptat „Kdy se narodil?“ a Google sám pozná, že mluvíte o Steveu Jobsovi a nabídne vám odpovídající výsledek.

Odpovědi na základě umístění

Protože Google poměrně přesně ví, kde se nalézáte, stačí se ho zeptat na nejbližší italskou restauraci a on vám ji nabídne vzhledem k místu, kde se nalézáte.

Lepší srovnávání

Google také přichází s novým výsledkem na srovnávací dotaz typu „víno vs pivo“. Na dotazy tohoto typu vypisuje pomocí Knowledge Graph zásadní informace z obou dotazovaných produktů přímo pod dotazem.

Samozřejmě to znamená, že Knowledge Graph jde mnohem dál a zobrazuje přímo v SERPu mnohem více informací. Což je jasná nápověda pro lepší implementaci mikroformátů a další strojově zpracovatelných informací ve webových stránkách.

Kam ta cesta vede?

Obsahové, enycklopedické a srovnávací weby webu tím mohou ztratit návštěvnost z Google na encyklopedické a srovnávací dotazy. Lidé spoustu věcí najdou přímo v SERPu. Pravděpodobně dojde i přehodnocení CTR výsledků v SERPu, protože například srovnávací výsledek dost odsune přirozené výsledky dolů. Na některé dotazy, kterým dokáže Google lépe porozumět, přijdou weby o nerelevantní návštěvnost, ale z toho samého důvodu. Kvůli konverzačnímu hledání k vám lidé budou chodit na hodně podivné fráze, ale protože je neuvidíte, nemusí vás to asi příliš trápit.

Hummingbird je jasné vymezení dalšího vývoje SEO (alespoň pro Google) do sémantického a kontextového SEO. A to jsou tedy ta témata, kterými bychom se měli zabývat. Tedy, ne, SEO neumírá. Neumře, dokud lidé budou hledat, protože každé hledání lze optimalizovat. A to je principem nádherného oboru s názvem SEO.

O autorovi

Pavel Ungr je konzultant online marketingu se specializací na SEO a sociální sítě. SEO a online světu se věnuje již od roku 2004. Z Et netery v roce 2009 nastoupil přímo do společnosti Ataxo, a následně do H1.cz. Miluje práci pro své klienty a je nerad druhý. Rád školí a přednáší nejen o SEO a aktivně se zajímá o sociální sítě a jejich praktické využití. Baví ho online marketingové experimenty a propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu. Zajímá se o moderní technologie, internet, ale i o umění, filosofii a další humanitní vědy.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět