Faktory ovlivňující frekvenci návštěvnosti

8. května 2001

Jak zvýšit návštěvnost svého webu? Takovou otázku si klade určitě každý, kdo prezentuje výrobku či služby na internetu a chce dosáhnout určitého finančního efektu ze svého úsilí. Odpověď je ještě složitější v závislosti na prostředcích, které máte k dispozici a které jste ochotni investovat.

Ale dříve než se pokusím nastínit nějaké řešení, je důležité si uvědomit, že cílem našeho snažení by mělo být získání co nejpočetnější skupiny stálých zákazníků, kteří se budou vracet. Není účinné přilákat stovky uživatelů, kteří po shlédnutí vašich stránek odejdou a už se nevrátí. Mějte na mysli, že získání nového zákazníka je mnohem nákladnější než udržení stávajícího. Soustřeďte se tedy na získávání nových zákazníků teprve až poté, když jste si jisti, že se budou vracet. Jinak by většina vynaložených prostředků do propagace a zvýraznění vašich stránek byla ztracena.

Z toho vyplývá otázka: Jak to tedy udělat, aby se spotřebitelé vraceli? Zde sice neexistuje jednoznačné a zaručené řešení, ale můžu vám nabídnout pár tipů, jak zákazníka neodradit, ale udržet.

Dejte vašim WWW stránkám profesionální design – uživatel po vstoupení na Vaše stránky by měl získat pocit určitého komfortu a radosti ze samotného nákupu. U elektronických obchodů, které jsou vytvořeny profesionálně, je menší pravděpodobnost, že se ztratí ze dne na den. Proto vám zde nabízím několik rad, jak toho dosáhnout. Možná, že většina z nich je vám důvěrně známá, ale zkuste se na to podívat, zda není potřeba ještě něco vylepšit.

  • jestliže právě začínáte a vaše návštěvnost je prozatím ještě nízká, nepoužívejte viditelné počítadlo návštěvnosti vašich stránek. Ve většině případů, koho tato informace zajímá a vy si můžete tuto informaci zjistit i jiným způsobem. Zobrazování počítadla s nízkými hodnotami vytvoří špatný obrázek v očích uživatele, který by mohl pociťovat nedůvěru, co se týče efektivnosti vašich stránek
  • nevkládejte na stránky poznámky typu: „Stránka je optimalizována pro IE nebo Netscape při rozlišení 1024×768“. I přesto, že většina uživatelů používá Internet Explorer nebo Netscape, tak by měly stránky bezproblémově běžet na všech běžně dostupných browserech. Rovněž je dobré si uvědomit, že většina webových uživatelů pracuje s rozlišením 800×600. Takovéto omezení či preference určitého technického standartu se jeví v očích uživatele jako známka amatérství
  • nepoužívejte výrazné grafické prvky (blikající nápisy, rolovací text, atd.), které by mohly odpoutat pozornost kupujícího od nabízených produktů
  • zpracujte přehledné třídění vašeho zboží a nezapomeňte na vytváření speciálních nabídek
  • dejte kupujícímu možnost vytvořit si seznam zboží, o kterém uvažuje, že by si mohl koupit, ve kterém si bude moci srovnávat jednotlivé parametry nezbytné pro rozhodnutí o koupi daného produktu.
  • nabídněte kupujícímu možnost zasílání různých tipů a vylepšení v oblasti vašeho podnikání
  • vytvořte si seznam adres zákazníků a rozesílejte jim týdenní speciální nabídky obsahující novinky, slevy, zajímavé akce, atd.
  • na všech tištěných materiálech, jako jsou prospekty a vizitky vždy uvádějte vaši WWW adresu
  • vždy používejte podpis na vašich emailech, včetně jména firmy a www adresy
  • dejte možnost uživatelům, kteří navštíví vaše WWW stránky, informovat své přátele o vaší prezentaci
  • ujistěte se, že se na všech stránkách určených pro tisk zobrazuje vaše URL

Navigace na stránkách

Základem každé úspěšné www prezentace je dobrá navigace, která slouží uživateli jako prostředek, pomocí něhož se někam dostane. Proto je prvořadý princip funkčnost, nikoli styl. Studie prokázaly, že různí uživatelé používají různé způsoby pro pohybování se na webu, které jsou založeny na individuálních preferencích. Někteří spotřebitelé se orientují dle stránek, jiní dle předmětu či témat, další mají potřebu vracet se vždy zpět na domovskou stránku, atd.

  • dejte uživateli na výběr z různých možností navigace, aby mohl rychle nalézt žádoucí obsah, který hledá.
  • nezapomeňte na číslování stránek a uvádějte informace, kde se uživatel právě nachází.
  • poskytujte čtenáři informace o souvislostech a zpětné vazbě.
  • při navrhování navigace mějte na mysli, že uživatel chce získat požadované informace co nejrychleji a nejjednodušeji. Velmi se osvědčila adresářová struktura www stránek.

Udržujte kontakt se spotřebitelem

Podle četných studií a provedených hodnocení je právě personalizace nabízených služeb jednou z nejefektivnějších cest k zvyšování návštěvnosti a celkové efektivnosti vašeho webu. Udržovat kontakt se spotřebitelem je velmi důležité, protože zákazník vám poskytuje informace o tom, co vlastně potřebuje a jaká jsou jeho přání. Bez těchto informací nemůže žádný výrobce stvořit produkt ani obchodník sestavit nabídku, která by měla úspěch. Proto je nezbytné získávat zpětně informace od zákazníka. Při obchodování klasickou formou není problém tyto informace získat (prodavač vidí zmateného zákazníka hledající nějaký výrobek nebo vidí nespokojeného zákazníka či frontu u pokladen).

Ale jakým způsobem získávat informace od zákazníka na webu?

  • významná je interaktivita, dejte spotřebiteli možnost jednoduše odeslat komentář k nabízeným produktům, kde může vyslovit své přání a nápady
  • oceňujte zpětné informace zaslané od uživatelů
  • nabídněte odměny a zvláštní služby za vyplnění dotazníků a formulářů
  • používejte diskusní fóra, různé konference, atd. k získání osobního kontaktu se spotřebiteli.

Zaměřte se na konkrétní skupinu uživatelů budováním vertikálních portálu, tzv. Vortálů. Co to vůbec je? Jedná se o klasické portálové webové stránky, které poskytují informace a zdroje jen pro určitý obor či odvětví, ne pro všechny obory. Vortály jsou odpovědi na specifické požadavky zákazníků na zcela konkrétní informace. Vortály v podstatě poskytují novinky, průzkumy, statistiky, diskuse, informační bulletiny, on-line nástroje a mnoho dalších služeb, které přinášejí fakta uživatelům o konkrétním odvětví a vám možnost interaktivně oslovovat skupinu uživatelů odpovídající Vašemu oborovému zaměření.

Tímto bych ukončil dnešní přiblížení základních a často opomíjených aspektů, které podle mého názoru a dostupných studií, určitý vliv na frekvenci návštěv webu.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *