Na českém knižním trhu je kupodivu velice málo knih věnovaných webdesignu. Klasiky od Satrapy a Koska má už každý a žádné nové knihy se, jak se zdá, webdesignu nevěnují. Některé jsou o grafice, některé jsou o technologiích jako je Java, XML, apod. Ani kniha v dnešním BookTIPu není přímo o webdesignu, ale je o tématu, který má k samotnému webdesignu velmi blízko – je totiž o grafice pro web se všemi jejími specifiky. A myslím, že ani taková kniha tu ještě nebyla.

Na první pohled nevypadá kniha (alespoň pro mě) příliš vábně a možná bych ji v knihkupectví klidně přehlédl, ale to by byla chyba. Obal knihy a také ukázky v knize či na CD navozují atmosféru z internetové doby bronzové, kdy už sice web nebyl jenom textový, ale šel v některých směrech do druhého extrému – byl přeplácaný kýčovitou grafikou, animovanými GIFy a dalšími "ilustračními" obrázky, které většinou neměly s tématem stránky nic společného. Z celého stylu knihy a výběru příkladů a ukázek soudím, že autor (J. Scott Hamlin) proti tomuto směru v zásadě nic nemá. Já mám sice jiný názor, ale i přes počáteční mírný odpor navozený ilustracemi jsem byl nakonec rád, že jsem si knihu prolistoval a pročetl.

Přebal knihy

Ještě předesílám, že kniha vyšla v originále v roce 1999 a původ má zjevně ještě o nějaký ten měsíc později. Některé v knize zmiňované programy jsou už tedy trošku zastaralé (ImageReady 1, Flash 2 a 3 atd.) a skutečnost se nyní trošku liší. Popis a použití těchto programů však není stěžejní částí knihy – tou jsou především obecné principy a poznatky, které by měl podle mého názoru znát každý slušný webdesigner.

Animace a barvy

O čem tedy kniha vlastně je? Hlavním tématem knihy je bezesporu optimalizace obrázků pro web a popis zvláštností tvorby takovéto grafiky. První kapitola se věnuje obecnému popisu různých typům animace a jejich charakteristikám. V následující kapitole už je to zajímavější, protože se věnuje tvorbě animovaných gifů. Celá problematika je poměrně dobře vysvětlena pomocí produktu GIF Movie Gear, který naleznete i na přiloženém CD. V další části knihy se dozvíte, jak je velikost GIF obrázku ovlivněna počtem použitých barev a jak s barvami správně nakládat. Poměrně velká část kapitoly je věnována použití dnes tolik neprávem opomíjené webové palety. Dalšími, pro práci s barvami důležitými tématy je jistě použití GIFové průhlednosti či vytvoření globální palety pro několik obrázků. Na několik stránkách je popsán program Adobe ImageReady, který už je dnes podstatně známější a mnohem používanější, než v době vzniku knihy.

Optimalizace

Optimalizace obrázků jistě začne časem trápit každého webdesginera a následující část knihy vám může vhodně poradit. Věnuje se metodám vytváření (resp. ukládání) GIFových animací, ořezávání animace a optimalizaci průhlednosti. V dnešní době se o všechny tyto věci automaticky starají různé optimalizační programy (ImageReady, Fireworks), kde v podstatě nemusíte nic moc nastavovat a vše se děje na pár kliknutí myší, ale je myslím velmi užitečné vědět, co a proč se tam vlastně děje.

Photoshop

Jedna kapitola knihy je věnována použití snad nejznámějšího grafického programu vůbec – Adobe Photoshopu. Zmiňuje se o výhodách Photoshopu pro tvorbu webové grafiky, o použití vrstev a vodicích linek pro tvorbu různých efektů. Další část knihy se věnuje bezešvému začlenění grafiky do pozadí (například vložení textu se stínem na texturu pozadí). Dočtete se zde také o metodách pro odstranění švu (ostrá hrana mezi obrázky) mezi přiléhajícími obrázky ve formátu GIF a JPEG. Tuto kapitolu bych rozhodně doporučil především začátečníkům, protože problém švů mezi pozadím a obrázkem je častým tématem začátečnických dotazů snad ve všech konferencích o webdesignu.

JavaScript

Další dvě kapitoly jsou věnovány použití JavaScriptu pro práci s grafikou a animací na webových stránkách. Dozvíte se, jak pomocí JavaScriptu vytvořit tzv. rollover efekt nebo jak v JavaScriptových animacích použít obrazové mapy. V další kapitole je ukázáno vytváření nahodilostí pomocí JavaScriptu, cyklování animací a vatváření a plánování atypických animací. V knize použitý JavaScriptový kód je poměrně jednoduchý, takže při troše snažení by ho měl bez problémů pochopit i člověk, který se s JavaScriptem dříve nikdy nesetkal (že by někdo takový skutečně existoval?)

Případové studie

Kniha je uzavřena jakousi pseudokapitolou s případovými studiemi různých projektů. Případovými studiemi autor míní stručný popis jedenácti webových stránek, které ho zřejmě nějakým způsobem zaujaly. Z pohledu dnešního náročného webového diváka je většina těchto stránek spíše úsměvná, protože použitá grafika i technologie je samozřejmě opět poplatná době, ve které kniha vznikala. A 2-3 roky jsou v počítačovém světě tak dlouhá doba, že je mi až smutno, když si s nostalgií na ta vzdálená léta zavzpomínám :).

Závěr

Ke knize je přiloženo doprovodné CD, které obsahuje freewarové nebo demonstrační verze některých programů a několik desítek obrázků k volnému použití. Nejzajímavějším kouskem na CD je podle mě adresář, ve kterém se nachází celá kniha ve formátu PDF, takže v ní můžete krásně vyhledávat nebo s ní jinak dále pracovat. Perličkou pak je, že zatímco papírová kniha je vytištěna černobíle (pouze s několika vloženými barevnými stranami), jsou PDF v plné barvě a tak vlastně poskytují lepší zážitek než kniha samotná.

Knihu napsal J. Scott Hamlin a v anglickém originále se jmenuje Effective Web Animation: Advanced Techniques for the Web (tento název je podle mě mnohem výstižnější, než název českého překladu). Přestože kniha působí na dnešním poli grafiky a animace mírně zastarale a její témata omšele, má kniha rozhodně co říci a určitě bych ji doporučil minimálně všem začátečníkům, kteří doposud netuší, že webdesign není jen o malování v nejnovější verzi Photoshopu, ale že je to něco více – hlavně více práce! Kniha se většinou věnuje natolik obecným a dosud platným metodám, že datum jejího napsání rozhodně není překážkou. Pokud si v knize zmiňované programy nahradíte za jejich cca tak o dvě čísla vyšší verze a překousněte někdy trochu kýčovitou grafiku ukázek, může vám kniha poskytnou hodně užitečných informací a témat k zamyšlení.

Knihu je možno zakoupit na interval.inshop.cz za cenu 390 Kč s 10% slevou pro čtenáře Interval.cz.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět