Jak přijmout nového zaměstnance

5. dubna 2002

V edici Poradce vydavatelství Grada Publishing vyšla kniha s odvážným názvem „Vše o přijímacím pohovoru“. Nejde o přijímací pohovory na vysokou, ale o publikaci, která by vám měla usnadnit rozhodování při výběru „optimálních“ zaměstnanců. Najdete v ní ale opravdu vše? Je vůbec možné, aby se „vše“ vlezlo do malé dvousetstránkové knížky? Ano i ne, jak se to vezme.

Základní kostrou knihy je postup při přijímacím řízení. Nejde o podrobný odborný návod jak získat ideálního zaměstnance, vše se drží spíše v obecném duchu. Už v první kapitole vám autoři záměr přijmout do firmy nového spolupracovníka rozmlouvají. Pokud je ale vaše potřeba po novém zaměstnanci opravdová, můžete ve čtení směle pokračovat. Je-li naopak vaše rozhodnutí nahlodáno již v této kapitole, bude opravdu rozumnější zamyslet se nad tím, proč a koho vlastně hledáte a jaká by byla náplň jeho práce.

I výsledek, že novou sílu vlastně vůbec nepotřebujete, je výsledek s ryze pozitivním dopadem – nic neriskujete, stačí reorganizovat, firma funguje a knihu můžete založit na „horší časy“. Je-li nutné opravdu někoho přijmout (nastaly „horší časy“), najdete v této knížce několik praktických rad – od tvorby nabídky pro potenciální zaměstnance (inzerce volného místa), přes vyhodnocování životopisů kandidátů, vlastní průběh pohovorů, až po finální vyhodnocení výsledku přijímacího řízení. Většina z nás asi ocení především různé typy osobních testů a vzory dotazníků, stejně jako příklady konkrétních typových otázek, které jsou při přijímacích pohovorech pokládány.

Zaměstnavatelé si počtou především

Kniha je určena spíše zaměstnavatelům než uchazečům a personalistům, i když reklama na zadní straně obálky hovoří v prospěch právě dvou naposledy jmenovaných skupin. Uchazeč může využít v podstatě jen kapitolu o životopise (asi 15 stran) a samozřejmě vše může nastudovat pohledem zaměstnavatele, aby byl připraven. Pro personalisty je to kniha pouze doplňková, většina z nich se s těmito informacemi dávno setkala, ať již na studiích, či formou školení a kurzů, nebo svojí praxí.

Přínosem mohou být tyto informace tedy hlavně pro zaměstnavatele – manažery, majitele, vedoucí pracovníky, zkrátka pro ty, kteří ač neškoleni, nesou na svých bedrech odpovědnost za rozhodování o přijetí či nepřijetí kandidátů. Pro ně jsou zajímavé informace, jak vlastně hledat, co k tomu použít, jak vyhodnocovat, jak a na co se ptát, co zjišťovat, jaké druhy životopisů existují, jaké mohou použít testy, co je výsledek přijímacího řízení a jakým způsobem ho sdělit účastníkům, kdo a proč by měl být členem výběrové komise atp.

Interpretace je oříškem

Matějka a Vidlař sice v knize uvádějí velké množství otázek a testů, ale na druhé straně nekomentují příliš podrobně možné varianty výsledků. Např. u typových otázek je vždy uvedeno, jakou oblast zkoumají. Bez konkrétního příkladu odpovědi a její interpretace je ale tato kapitola skoro zbytečná. Vy sice víte, na co se ptát, ale odpověď uchazeče neumíte správně vyhodnotit.

Stejně tak u některých testů je hodnocení výsledků zbytečně stručné. Např. test, jak působíme na ostatní. Projdete v něm 73 otázek (mimochodem nejsou to otázky, ale spíše výroky či tvrzení), vyjde vám nějaké procentuální zastoupení odpovědí pro sloupečky s označením dominantní, rezervovaný a sociální. Vysvětlivky vám pak sdělí, že vaše obecné chování pro reakce druhých nejvíce vystihuje největší procento a máte-li rozdíl mezi nejvyšším a nejnižším procentem ve sloupečcích do 20 %, tak jste v závislosti na situaci schopni vykazovat různý typ chování. Fajn, ale co když mám větší rozdíl než 20 %, pak nejsem schopna vykazovat různý typ chování, a pokud ano, pak jaký? Asi jenom ten jeden – třeba rezervovaný, ale co to v praxi znamená, na jakou funkci je takovýto člověk vhodný nebo naopak zcela nevhodný? A co s těmi zbývajícími procenty, ne nejvyššími?

Navzdory tomu, že není vše jako vše, obalí kniha kostru přijímacího pohovoru do jisté míry zajímavými informacemi a radami. Je pak na vás, zda je právě potřebujete, či nikoli.

Matějka, Marek a Vidlař, Pavel: Vše o přijímacím pohovoru. Grada Publishing, Praha, 2002, 196 s.
Cena: 187 Kč

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *