Jak vybírat internetovou prodejnu 1.

19. února 2002

Uvažujete nad zřízením vlastní internetové prodejny? Přemýšlíte, zda si vytvořit svou budoucí prodejnu svépomocí, nechat vybudovat na zakázku nebo si zakoupit již hotové řešení a jaké? Pokud si pokládáte takové otázky, ukáži vám kritéria, která byste neměli opomenout.

Snadná aktualizace

Webové stránky elektronické prodejny by měly být umístěny na výkonném serveru připojeném linkou s dobrou propustností. V mnoha případech proto není vhodné, aby byl tento server součástí vaší firemní počítačové sítě. Tím ale vzniká problém, jak dat v prodejně, umístěné na takovém serveru, aktualizovat daty, které máte ve skladě ve vnitřní počítačové síti.

1) Mezi nejjednodušší patří manuální editace zboží z administrátorských stránek prodejny, tj. přímo na Internetu, nebo nahráním textového, příp. databázového souboru se zbožím na server přes FTP a spuštěním aktualizace serverové databáze.

Plusy:

  • snadná obsluha

Minusy:

  • časová náročnost připojení k Internetu (v případě úprav na Internetu)
  • náročná manuální úprava katalogu
  • nelze vytvářet složitější struktury nebo závislosti mezi položkami katalogu
  • obtížně realizovatelná správa zákazníků a objednávek (z tohoto důvodu často chybí)

Vhodné pro prodejny s max. několika desítkami až stovkou položek v katalogu.

2) Pokročilejší systémy nabízejí k aktualizaci zboží program pro počítač PC, ve kterém si obsah ceníku upravujete offline a dávkově ho odesíláte přímo z prostředí programu. Tyto systémy jsou často propojeny s ekonomickými programy, pak je možné aktualizovat internetovou prodejnu přímo z prostředí softwaru pro skladové hospodářství.

Plusy:

  • pohodlná úprava katalogu
  • automatizovaná aktualizace
  • díky pohodlnější správě katalogu je možné vytvářet i složitější závislosti mezi výrobky, např. sestavy s volitelnými parametry, skupiny výrobků apod.
  • možná správa objednávek a zákazníků na stejné úrovni, jako katalogu

Minusy:

  • aktualizace není okamžitá

Vhodné pro prodejny se stovkami až tisíci položek.

3) Existují i takové aplikace, které na internetovém serveru nemají žádnou databázi zboží, webové stránky se vygenerují ještě na počítači u obchodníka a pak se jako statické html stránky nahrají na internetový server. Taková internetová prodejna je pak velmi rychlá, ale aktualizace tisíce položek může být časově velmi náročná.

Plusy:

  • rychlost prodejny

Minusy:

  • při každé změně nutnost nahrávat celý katalog na server
  • bez databáze a aktivních stránek na serveru vzniká mnoho dalších omezení, např. nemožnost prohledávání katalogu, registrace zákazníků…

Vhodné pro prodejny s max. několika desítkami až stovkou položek.

4) Přímé propojení elektronické prodejny se skladovým hospodářstvím. Rozhodnete-li se provozovat vlastní internetový server v rámci vaší firemní sítě, existuje možnost vytvořit internetovou prodejnu jako součást skladového hospodářství založenou na stejné databázi zboží. V tomto případě problém aktualizace katalogu neexistuje, všechny změny ve skladech jsou ihned viditelné i v internetové prodejně. Obvykle se jedná o samostatný modul ekonomického systému, který se platí zvlášť, nebo je nutné si jeho zhotovení objednat na zakázku.

Plusy:

  • přímé propojení objednávek z internetové prodejny s ostatní evidencí objednávek
  • okamžitá aktualizace
  • snadná přizpůsobivost internetové prodejny individuálním potřebám

Minusy:

  • riziko napadení firemní sítě z Internetu
  • vysoké náklady na připojení
  • vysoké náklady na pořízení prodejny

Přehledná navigace a vyhledávání

Nejčastěji bývá v elektronických prodejnách zboží rozdělené do kategorií a podkategorií, většina aplikací se tomuto schématu přizpůsobuje a umožňuje jejich snadné a přehledné procházení. V některých případech však takový přístup nepostačuje a proto je dobré, pokud aplikace nabízí více alternativních způsobů. Některé druhy zboží je vhodné začlenit do více kategorií nebo stejné zboží členit podle různých kritérií – zdaleka ne všechny aplikace jsou na takovou potřebu připraveny.

Každý obchodník má svou vlastní představu o tom, jak by se měl zákazník v jeho prodejně orientovat, je proto dobré, pokud aplikace nabídne více, než jeden standardní způsob navigace, nebo možnost vytvořit vlastní. Zásadám navigace rozsáhlejších webových stránek se věnuje samostatný článek na Intervalu Navigace na www stránkách ….

Při vyhledávání bývá zapotřebí umožnit nalézt zboží nejen podle názvu, popisu a ceny, ale i podle dalších parametrů, které výrobky mohou mít. Přitom u každého obchodníka se bude jednat o parametry jiné, takže je velmi obtížné nalézt již hotovou aplikaci, která by vyhověla všem požadavkům. Ve své praxi jsem se setkal s případem, kdy chtěl obchodník s vínem nabídnout možnost vyhledávat vína, která se hodí k určitým druhům jídel. V prodejně videokazet je zase užitečné nabídnout možnost vyhledávat podle obsazení filmu. Dobrý obchodník takové nápady samozřejmě má, ale pro programátora aplikace se jedná o velmi speciální případy, které se dají velmi těžko zahrnout do celé aplikace. Je pak důležité vědět, zda vám autor aplikace vyhoví i v takových individuálních požadavcích.

Různé vlastnosti zboží

Označení novinky, výprodeje, výše slevy – to vše má vliv na prodejnost zboží. Každá prodejna by je měla umožnit nastavit. Mezi základní vlastnosti patří i označení výrobce, popis, obrázek, případně rozšiřující popis a zvětšený obrázek, dále doba dodání, případně množství na skladě. Dobrý obchod nabízí škálu možností pro zadání a zobrazení dalších vlastností.

Volba zákazníkem – v mnoha případech chcete nechat na zákazníkovi, aby si zvolil hodnotu některých parametrů výrobků. U textilu je to často velikost a barva, u výpočetní techniky různé příslušenství apod. V případě jednoduchého nákupního košíku s takovými možnostmi raději nepočítejte, i mezi univerzálními řešeními se jedná spíše o výjimečnou vlastnost.

Slevy

V obchodní praxi existuje velmi mnoho různých systémů slev, v rámci jedné prodejny se často několik vzájemně kombinuje. Měli byste zvážit, zda budete moci ve své prodejně realizovat alespoň větší část z těch, které aktivně používáte. Nejrozšířenější je přidělení slevy přímo na konkrétní výrobek, dále se často používá přidělení osobní slevy jednotlivým zákazníkům. Využíváte-li dealerský prodej, pak určitě členíte své dealery do dealerských skupin, kdy každá skupina má své vlastní ceníkové ceny.

Všechny tyto možnosti by měla být schopna aplikace pro vaši internetovou prodejnu realizovat. Vyskytují se i případy, kdy se uvedené možnosti vzájemně kombinují, např. přidělení slevy celé kategorii výrobků pro určitou skupinu zákazníků.

Nezastupitelnou roli v systému slev zaujímají množstevní slevy, které se přidělují zákazníkovi za podmínky překročení stanovené hranice výše jeho objednávky. V praxi se na přidělování slev kladou různé podmínky, často až protichůdné, ne každá aplikace jim je schopna vyhovět.

Zpracování objednávky

Doručením objednávky obchodníkovi její zpracování často nekončí, ale teprve začíná. V dobré internetové prodejně má zákazník obvykle možnost zjistit, v jakém stavu se jeho objednávka nachází. Pokud již byla vyřízena, kdy bude zboží doručeno, případně expediční kód, pod kterým si může zjišťovat stav zásilky u doručovací služby. Velkou výhodou je přímé propojení s vaším ekonomickým systémem, ve kterém si pak můžete objednávku zpracovávat standardním způsobem.

Rychlost

Rychlost internetové prodejny patří mezi její nejdůležitější parametry. Kvůli dlouhé odezvě můžete zákazníka navždy ztratit. Podívejme se, které faktory mají na rychlost největší vliv:

  • Technologická základna
    Prodejnu s vysokou návštěvností nelze vybudovat na jednoduché databázi, počítejte proto raději s využitím transakčního SQL serveru. Budujete-li prodejnu svépomocí, máte k dispozici MySQL, který je zdarma. Ovšem ani výkonný SQL server nezajišťuje automaticky vysoký výkon aplikace, vyladit její výkon vyžaduje obvykle práci zkušeného odborníka na SQL databáze.
  • Složitost aplikace × Kvalita řešení
    Často jsem ve své praxi docházel k rozporu – buď pracuje nějaká funkce správně, nebo rychle. Ano, je v tom jistá nadsázka, ale i kus pravdy. Mnohdy nelze funkci zrychlit, je proto nutné její výsledek ukládat do keše a zajišťovat včasnou aktualizaci keše. Zjistit, která funkce prodejnu brzdí a jak ji zrychlit, to vyžaduje mravenčí práci. Nepočítejte proto s tím, že lze udělat rychlou prodejnu s mnoha funkcemi za pár tisícovek.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *