Prosadit se s anglickou nebo německou verzí stránek u největších zahraničních vyhledávačů není jednoduché. Hodně vám v tom může pomoci „link popularity“. V článku naleznete praktické rady, jak s ní pracovat.

K čemu „link popularity“?

„Link popularity“ je jedno z kritérií, které zahraniční vyhledávače používají pro hodnocení relevantnosti stránek po zadání hledaného slova nebo fráze. Stránky s nízkou hodnotou tohoto kritéria se umístí hůře (u některých vyhledávačů se při nulové hodnotě tohoto kritéria neumístí vůbec) než obsahově shodné stránky, jejichž „link popularity“ dosahuje vyšší hodnoty. Zjednodušeně řečeno je tato hodnota určena celkovým počtem stránek z jiných domén než je vaše, z nichž vede odkaz na vaše stránky. To by však bylo příliš jednoduché.

Okamžitě totiž vznikly specializované služby, tzv. link farms, které garantují vytvoření stovek i tisíců externích odkazů na jakékoliv stránky. Další podnikavci si zase nechali zaregistrovat několik set stránek na serverech poskytujících webhosting zdarma a tyto stránky nalinkovali na svou doménu. V současné době proto velké vyhledávače (typicky Google) kromě množství externích odkazů hodnotí především jejich relevantnost a důležitost. To znamená, že reálnou váhu přikládají jen odkazům vedoucím na vaše stránky ze stránek podobného obsahu. Odkazy potom dále třídí podle důležitosti. Jeden odkaz na vaše stránky např. ze serveru CNN tedy vydá za několik desítek odkazů z osobních stránek vašich přátel.

Registrace a optimalizace

Důležitost „link popularity“ samozřejmě vůbec nesnižuje význam komplexní optimalizace vašeho webového sídla pro správně volená klíčová slova a následné registrace do nejvýznamnějších vyhledávačů. K této problematice již na Intervalu nějaké články vyšly, viz např. Aby se o vašich stránkách vědělo.

Z hlediska tématiky tohoto článku bych chtěl zdůraznit registraci stránek do vyhledávačů, které stránky řadí podle kategorií. V Německu je to vyhledávač web.de, v USA tzv. „Big 3 Directories“, tedy Yahoo, ODP a LookSmart. Yahoo a LookSmart jsou sice dost drahé, ale odkaz na vaše stránky ve správně zvolené kategorii vaši „link popularity“ dramaticky zvýší. Obdobný efekt mohou mít i registrace do menších vyhledávačů řadících stránky do tématických kategorií – kvantita zde nahrazuje kvalitu. Můžete začít třeba na stránkách searchengineguide.com, kde naleznete potřebné seznamy takových vyhledávačů.

Najděte své partnery

Vyčleňte si denně třeba 30 minut na vyhledávání stránek, jejichž obsah je v nějakém vztahu k vašemu. Například prodáváte-li zahradnické nářadí, hledejte sídla nabízející prodej okrasných dřevin, semena květin nebo údržbu zahrad. Fantazii a kreativitě se meze nekladou – čím více jich naleznete, tím lépe.

Vytvořte si vlastní stránku odkazů (koncipujte ji například jako „Zajímavé tipy“), kde umístíte odkazy na vyhledané stránky. Tyto odkazy by se měly otevírat v novém okně, aby návštěvník nemusel opouštět vaše stránky. Stránku odkazů propojte s vaší domovskou stránkou a nezapomeňte ji zaregistrovat u vyhledávačů.

Zašlete e-mail každému webmasterovi stránek, na něž vede odkaz z vaší stránky odkazů, a nabídněte mu možnost vzájemného propojení vašich stránek. Neposílejte neosobní hromadné e-maily, snažte se působit dojmem co největšího zájmu o příslušné stránky. Vysvětlete webmasterovi stručně a jasně výhody, jaké plynou ze vzájemných odkazů. Uveďte URL adresu vašich stránek, aby se mohl sám přesvědčit o jejich kvalitě a o existenci odkazu na jeho stránky. Neostýchejte se naopak navrhnout konkrétní stránku jeho sídla, kde byste rád viděl(a) svůj odkaz.

Do e-mailu můžete přidat i příslušný html kód, aby ho webmasterovi stačilo pouze vložit na své stránky. Odkaz směrujte nejlépe na svou domovskou stránku nebo například na některou z vašich „doorpages“. Odmítne-li některý webmaster uvést váš odkaz na své stránky, nemusí to být ještě důvod k tomu, abyste i vy jeho odkaz odstranili. Vyhledávače zejména u známých stránek kladně hodnotí i existenci jednostranného odkazu.

Recenze a články

Dobrou cestou je posílat různé zprávy nebo vzkazy na servery, které nabízejí debatní fóra, knihy hostů apod. Ve zprávě vždy uveďte i URL adresu vašich stránek. Možné je také zasílání pochvalných recenzí na výrobky, které jste vyzkoušeli. Každá firma ráda tyto recenze (v angličtině se jim říká „testimonials“) na svých stránkách uveřejní. Nemusím jistě dodávat, že součástí těchto „testimonials“ musí být i URL adresa vašich stránek. Další cestou je psaní článků na téma vztahující se k obsahu vašich stránek. Mnoho E-zinů a specializovaných serverů, které dobrý článek jistě uveřejní, si vede on-line archiv publikovaných článků, které vyhledávače rovněž prozkoumávají. Na konci článku tedy uveďte ke svým osobním údajům i URL adresu vašich stránek.

Vidět znamená být

Všechny stránky, ze kterých vedou na vaše stránky odkazy, zaregistrujte u vyhledávačů. Nestačí tedy pouze zaregistrovat vaši stránku odkazů, vyhledávač musí vědět i o stránkách vašich partnerů! Abyste však ještě více posílili svou pozici u vyhledávačů, zvažte možnost zaregistrování druhé domény. Vrátím-li se k příkladu stránek zaměřených na prodej zahradnického nářadí, doporučuji zaregistrovat si doménu např. ezahradnictvi.com, s jedinou stránkou odkazů směřujících na všechny vaše partnerské stránky. Tuto stránku vzájemně propojte s vaší primární domovskou stránkou, ale i s dalšími stránkami vaší první domény, a zaregistrujte ji u vyhledávačů.

Všem webmasterům, u kterých již máte odkaz na své stránky, navrhněte přidání dalšího vašeho odkazu z jejich stránek na tuto druhou doménu. Vysvětlíte-li jim, že tím dále zvýší i svou „link popularity“, pravděpodobně vaší žádosti vyhoví. Po nějaké době nastane zajímavý efekt – vaše dvě zaregistrované domény se ve vyhledávačích začnou vzájemně podporovat a může se dokonce stát, že druhá doména předstihne první. Druhou doménu pak můžete samozřejmě rozšířit a využít tak jejího dobrého ohodnocení vyhledávači.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět