On-line portrét: Řecko (.gr)

2. června 2003

Mluvíme-li o Řecku, vybaví se některým z vás nejspíš antické památky, kláštery v Meteoře, olympijské hry, dlouhé pláže, nedokončené betonové domy se solárními nádržemi na střeše, pole tabáku a bavlníku, Metaxa, Ouzo, víno Retsina a posedávající opálení Řekové. Přímořský a zároveň ostrovní stát vykazuje ve srovnání s Českou republikou dvojnásobný hrubý domácí produkt na hlavu, v internetových kritériích však zaostává za evropským průměrem.

Řecko

Řecko patří do skupiny s nejnižší evropskou penetrací netu, v tomto směru zaostává nejen za námi, ale i za Polskem a Maďarskem. Kdo tuto zemi navštívil a měl tu čest poznat bohorovný klid, s jakým tu plyne čas, necítí se být tímto faktem zaskočen.

Elliniki Dimokratia – základní data
Populace 10 964 080
HDP* 132 531 milionu euro
HDP na hlavu* 12 088 euro
Míra inflace 3 %
Nezaměstnanost 9,6 %
Penetrace internetu 10 %
B2C e-komerce méně než 1 milion euro (2001)
On-line reklama 2 miliony euro (2001)

Pokud není uvedeno jinak, jedná se o data z roku 2002
* v paritě kupní síly (PPP)

Řecko je nyní nejčastěji zmiňováno v souvislosti s aktuálním půlročním předsednictvím Evropské unie a chystanými letními olympijskými hrami v roce 2004. Země se historicky potýká s image zemědělského státu a tyto dvě akce by měly pomoci představit ji jako dynamickou a moderní demokracii. Řecko pokukuje po možnosti se do budoucna v rámci EU etablovat jako přirozené balkánské centrum. Na druhé straně si ovšem Atény ne vždy stoprocentně plní členské povinnosti a patří mezi země pravidelně osočované z neplnění evropské legislativy. Také je třeba zmínit, že předchozí dvě předsednictví Řecka v Evropské unii skončila roztržkou, kdy se – zřejmě v přehnané snaze se zviditelnit – názorově postavilo proti zbytku Evropy (například při posuzování role Srbů v bývalé Jugoslávii). Vyniká také v oblasti finančních skandálů, což asi na Balkáně není nijak výjimečné. Výstavba olympijských sportovišť, na kterou byly vyčleněny dvě miliardy eur, je v tomto směru skoro ideální příležitostí. Zatím oficiálně k defraudaci nedošlo, jen se objevily spekulace o nesprávném zadávání veřejných zakázek…

Cena připojení v euro
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Řecké paradoxy

Používání internetu v Řecku nemá žádnou dlouhou historii, nejvyšší růst penetrace je datován až po roce 2000. Aktivita souvisí s vládním programem „Go on-line“, který malým firmám nabídl zvýhodněný balíček, obsahující potřebné komponenty – hardware, software, on-line připojení a nezbytné školení. Většinu řeckých uživatelů internetu lze považovat za nováčky, 73 % z nich vyzkoušelo slast surfování v posledních dvou letech. Existuje ovšem také skupinka „starousedlíků“ – podle eBusiness Forum využívá internet aspoň pět let 71 % počítačově gramotných Řeků. Z této informace lze lehce odvodit, že výpočetní technice společnost moc nefandí (penetrace PC je podle Intelu na úrovni 12 %).

Mezi řecké paradoxy můžeme zahrnout i fakt, že více než polovina zájemců se k webu připojuje z domu (55,6 %) nebo internetové kavárny (16,2 %), jen 37 % z práce a 21 % ze školy. Čtvrtina internetové komunity se rekrutuje z věkové skupiny 15 až 24 let, což lze označit jako výrazný příslib. Z výzkumů navíc vyplývá, že občané si handicap uvědomují a chtějí jej co nejdříve řešit. Obrovská díra na nás zívne při geografickém pohledu na věc – v městech je penetrace 14 %, na vesnicích 4 %.

Ale to není ještě ten největší extrém. Připojení se týká skoro výhradně bohatších vrstev s měsíčními příjmy nad 2054 euro (36 %), ve skupině pod 440 euro je pouze dvouprocentní. Zatímco užití internetu a penetrace rostou, nová ekonomika a on-line reklama se potýkají s rostoucím, ale stále mizivým zájmem. Během roku 2001 zavřely krám hned tři největší webdeveloperské firmy, elektronická média zvládají dlouhodobou krizi jen s pomocí brutální redukce nákladů. Navíc během 24 hodin skončil obchodování i jediný poskytovatel internetu zdarma, společnost x-treme.

On-line aktivity
Zdroj: e-Ellines , květen 2001

Mobilní nebo pevný internet?

Pokud v zemi antických bohů existuje něco jako předurčení nebo osud, pak se štěstěna víc usmívala na mobilní komunikace. Akceptace a míra využití přenosných telefonů je zde na mnohem vyšší úrovni než u internetu. Z výzkumu ICAP e-Ellines vyplývá, že aspoň jeden přístroj vlastní 53,6 % Řeků. Na přelomu let 2001 a 2002 vyrukovali všichni tři místní operátoři s nabídkou kombinovaných web-mobilních služeb, vystavěných na různých technologických základech. Dodatečně se ještě vytáhly některé banky, které umožnily WAP bankovnictví. Možná si říkáte, že to přece není žádný zázrak, ale to neznáte řeckou mentalitu. Nadchnout lidi, věčně posedávající ve stínu kavárenských slunečníků, aby například reagovali na zaslané SMS nebo e-mail zprávy, toť úkol hodný mistra. Pozdější nástup možná v budoucnu umožní Řekům přeskočit jednu vývojovou fázi internetu a vrhne je přímo do náruče mobilních komunikací. Experti nahlas uvažují o tom, že se internet může díky oblibě mobilů rychle oprostit od pevných linek a dosáhnout v on-line segmentu dosud nevídaných obratů.

E-shopy nezavírají

Přestože neexistují žádná validní data, která by podepřela toto tvrzení, odborníci soudí, že řecká e-komerce roste. A to jak ve sféře B2C, tak B2B, zdvojnásobení či ztrojnásobení obratu není nijak ojedinělé. Asi vám to připomene pionýrské doby elektronického obchodu v Čechách. Například úspěšný obchod Greekbooks.gr, který dokonale zkopíroval model Amazonu, vykazoval na počátku loňského roku meziroční nárůst tržeb o více než 100 %. E-shop Open24.gr (velký virtuální obchoďák) nabízel během vánoc určité položky po dobu 24 hodin s 24% slevou a aby mohl uspokojit všechny zájemce, musel některé zákaznické služby nakupovat formou outsourcingu. Podle ICAP Market Research zažilo do poloviny roku 2001 radost z internetového nákupu jen 12,1 % surferů. Přitom by Řecko, díky geografickým překážkám (země je rozseta na stovkách ostrovů), mohlo představovat pro oblast e-komerce ideální místo k podnikání. S penetrací internetu do vzdálenějších oblastí opravdu roste on-line poptávka. Obzvláště u zboží, které není třeba fyzicky držet v ruce a které se snadno přepravuje, jako jsou knihy, CD a DVD disky, počítače, drobná elektronika, letenky. Svou troškou do mlýna přispívá zahraniční zájem o typické řecké delikatesy (třeba olivový olej). Nezájem o webovou reklamu určitě souvisí s počtem uživatelů v zemi. Podle posledních měření zaznamenala meziroční pokles o jedno procento a ani očekávané výsledky za loňský rok nemají být podle expertů nijak povzbudivé. Nový propagační kanál generuje jen desetinu procenta reklamních příjmů a na své využití v Řecku teprve čeká…

Podíl na reklamních výdajích
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002

Top domény
Provozovatel URL Reach %
Dol Digital in.gr n.a.
Flash Multimedia flash.gr n.a.
Phaisos Networks pathfinder.gr n.a.
Parea parea.gr n.a.
Dating Club datingclub.gr n.a.
Naftemporiki naftemporiki.gr n.a.
Otenet otenet.gr n.a.
Forthnet forthnet.gr n.a.
Jokes jokes.gr n.a.
Eleftherotypia eleftherotypia.gr n.a.

Zdroj: Athens Photo News, červen 2002

Kam kliknout
In.gr (www.in.gr) Vyhledávací portál (řecky)
Hellas-on-Business (hellasob.com) Vyhledávání firem (angl.)
RoBBy (www.robby.gr) Vyhledávací portál (angl.)
Euro2day (www.euro2day.gr) Portál – finance, finanční služby (řecky)
Imerisia (www.imerisia.gr) Hospodářské noviny on-line (řecky)
Government on-line – Greece (europa.eu.int/abc/governments/greece/index_en.html) Odkazy na oficiální vládní stránky (angl. + jazyky EU)
Ministerstvo tisku a médií (www.minpress.gr) Zprávy, legislativa, publikace, přehled médií (řecky, angl.)
Gr Domain Survey (www.open.gr/survey) Řecké internetové statistiky (část angl.)
Vtipy (www.jokes.gr) Anekdoty, kreslené vtipy (v řečtině :-)
Greece (www.greece.gr) Vše o Řecku, internetový magazín v angličtině

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek dmsite.sk
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *