Píšeme pro web – květinový přiklad

19. října 2004

Máte za sebou devět článků „Píšeme pro web“ a je na čase, abyste si dosud probranou teorii vyzkoušeli v praxi. Tentokrát proto nečekejte suchopárné poučování, ale skutečný, živý příklad, do kterého se budete moci sami zapojit. Napišme společně text úvodní stránky květinářského webu.

Toto je první část dvoudílného článku s otevřeným koncem. Jak bude vypadat část druhá, záleží z velké části na vás. Dnes dostanete zadání, příště budeme mít hotový nový text.

Před časem jsem vyzval čtenáře Sovy v síti, aby mi poslali vhodné příklady textů k názornému přepracování. Z došlých návrhů jsem si vybral text paní Evy Hanzalové, která ho uvedla těmito slovy:

Přišly jsme s kamarádkou na nápad prodávat osázené květinové truhlíky pro každé roční období. Myslíme si, že na trhu nic podobného není a že by o naši nabídku mohl být zájem.

Chceme oslovit: zaměstnané ženy, které nemají čas na shánění rostlin a jejich sázení, kohokoliv, kdo přemýšlí o netradičním dárku, lidi, kteří mají prázdnou terasu, či balkon a nevědí co s tím.

Výchozí text

Celý výchozí text, který mi paní Hanzalová poslala, následuje níže. Při čtení již můžete přemýšlet, co vám v něm chybí a co byste napsali jinak.

KDO JSME?

Květinářka + Zahradnice = spojení estetického cítění a vkusu s perfektní znalostí rostlin a dlouholetou praxí v oboru.

[naše fotka]

CO NABÍZÍME?

  • Květinové truhlíky s živými rostlinami do oken kanceláří a bytů, na terasy a balkony.
  • Osázení truhlíků pro každé roční období: jarní a letničkové truhlíky, podzimní aranžmá, stálezelené truhlíky, vánoční výzdoba.
  • Velikosti, tvary a barvy dle přání.
  • Pomůžeme s výběrem vhodných rostlin.
  • Poradíme s osázením od truhlíku po zahradu.
  • Co Vám doporučíme, to i seženeme.

PROČ?

Protože je stále mnoho prázdných oken, balkonů a teras, které by stály za osázení. Mít zahradu je IN. Když ne velkou, tak aspoň malou!

3 dobré důvody, proč koupit naši zahrádku v truhlíku:

  1. Mám byt nebo kancelář ve městě a chci mít květiny za oknem.
  2. Budu mít radost, když rostliny porostou, pokvetou a osvěží šeď města.
  3. Udělám radost svým blízkým netradičním dárkem.

JAK NA TO?

VY:

Můžete zde vybrat květinový truhlík z katalogu [odkaz na galerii].

Kontaktujte nás:

Peťulka: kvetinarka@… – estetické poradenství, květinová vazba

Evička: zahradnice@… – návrhy zahrad, poradenství

MY:

  • Dodáme hotový osázený truhlík, aniž byste museli cokoli shánět.
  • Výběr rostlin přizpůsobíme Vašim požadavkům, stanovišti a ročnímu období.
  • Zařídíme osázení Vašich prázdných nádob.

Příprava

Před psaním konečného textu je vhodná pečlivá příprava. Já k ní používám seznam celkem asi stovky otázek, z nichž se ale vždy jen některé hodí pro konkrétní případ. Zde jsem vybral ty nejdůležitější a hned jsem se na ně alespoň částečně pokusil odpovědět. Záměrně jsem však lecos vynechal, abych nechal dostatečný prostor i vám.

Jaký má být cíl textu a předmět sdělení?

Cíl celého webu je zřejmý jak z výchozího textu, tak z úvodu paní Hanzalové – má nabízet osázené květinové truhlíky. Co však je takový osázený květinový truhlík? Hotový výrobek, nebo služba? Předpokládejme, že obojí. Na webu tedy pravděpodobně bude katalog hotových osázených truhlíků, které si bude možné přímo objednat. Zároveň se ale budou nabízet i poradenské služby a osázení truhlíků na míru.

Pro náš příklad je však důležitější cíl textu úvodní stránky webu. Každá jednotlivá stránka má svůj cíl a o úvodní stránce to samozřejmě platí také. Cíle úvodní stránky si tedy představuji takto:

  1. Přesvědčit čtenáře, aby si prohlédli katalog osázených truhlíků na dalších stránkách webu.
  2. Přesvědčit ty, kteří nebudou mít zájem o hotové truhlíky, aby poslali poptávku po truhlících na míru, případně po jiných službách.

Z cílů textu vyplývá i předmět sdělení, tedy to, o čem text bude. Musí čtenáře informovat o tom, že květinářka Petra a zahradnice Eva nabízejí hotové osázené truhlíky do oken a na terasy a dále nabízejí návrh a osázení truhlíků na míru, květinovou vazbu a návrhy zahrad.

Jaká je cílová skupina zákazníků?

Paní Hanzalová charakterizovala cílovou skupinu jako zaměstnané ženy, které nemají čas na shánění rostlin a jejich sázení, kohokoliv, kdo přemýšlí o netradičním dárku, lidi, kteří mají prázdnou terasu, či balkon a nevědí co s tím.

Ačkoli je to velmi dobrá charakteristika, něco v ní přeci jen chybí – geografická působnost. Možná mají dámy svůj projekt připraven tak, že budou schopny osázené truhlíky dodávat po celé ČR, ale i v tom případě to musí v textu zdůraznit, aby vyvrátily pravděpodobné pochybnosti čtenářů.

Neměli bychom zapomínat ani na firemní zákazníky. Květinové truhlíky se určitě hodí i pro hotely, veřejné budovy a kanceláře. Přitom právě firmy by mohly nejvíce ocenit kompletní servis.

Jaké jsou hlavní přínosy pro zákazníky?

Květinový truhlík za oknem přináší majiteli radost a potěšení. Podobné emoce budou ve hře i tehdy, dáte-li někomu truhlík jako dárek. Nabízená služba má však i zcela praktické přínosy: úsporu času (nemusíte shnánět vhodné rostliny a sázet je do truhlíků sami) a peněz (odborně vybrané rostliny asi déle vydrží).

Na jaké emoce lze působit?

Květiny jsou silně emotivní téma a pocit radosti a potěšení z jejich krásy jsem již zmínil. Zároveň však lze mířit i na další emoce:

  • Laskavost – květinovými truhlíky lze někoho obdarovat.
  • Touha po odlišnosti – někdo chce mít za oknem jiné květiny než sousedé.
  • Touha po uznání – atraktivní květinovou výzdobu budou obdivovat návštěvy, sousedé i kolemjdoucí.
  • Lenost – využitím služby si usnadním práci a případně rozhodování.

Jak se vymezit vůči konkurenci?

Nejvýznamnějšími konkurenty zřejmě budou sami potenciální zákazníci. Mnoho z nich si raději osází truhlíky vlastními silami. Ve srovnání s tím má služba tyto výhody:

  • Úspora času a peněz (viz výše).
  • Nabídka rostlin je pestřejší než v běžných obchodech.
  • Odborný výběr garntuje zdraví, dobrý vzhled a trvanlivost rostlin.

Jak upoutat pozornost a vzbudit zájem?

Květiny jsou velmi vizuální, takže hlavní roli v upoutávání pozornosti budou jistě hrát obrázky. Přesto nesmíme zapomenout ani na verbální prostředky. Výchozímu textu chybí silný hlavní nadpis, který by čtenáře přinutil číst dále. Také podnadpisy jsou příliš strohé a nemíří na emoce, které zde budou tak důležité.

Zvláštní pozornost si zaslouží odkaz na katalog hotových osázených truhlíků. Pokud nevzbudíme silný zájem, mnoho čtenářů neklikne a přijdeme o potenciální zákazníky.

Jak vzbudit důvěru?

Na tuto otázku odpovídá výchozí text dost nekonkrétně. Víme jen, že dámy mají estetické cítění, perfektní znalosti rostlin a dlouholetou praxi v oboru. Do konečného textu by to chtělo zkonkretizovat a přidat nějakou přesvědčivou záruku.

Opět ale nesmíme zapomínat na emoce, které jsou s tímto tématem přirozeně spojeny. Na někoho budou spíše než konkrétní fakta působit obrázky skutečných oken a teras, které naše dámy vyzdobily. Důvěru pak dále posílí, budou-li tyto obrázky doplněny skutečným jménem a adresou zákazníka či dokonce citátem z jeho děkovného dopisu.

Jaké otázky, obavy a námitky může čtenář mít?

Jednu pravděpodobnou otázku jsem již zmínil – z výchozího textu není patrná geografická působnost. Kdybychom nechali čtenáře v nejistotě, mnoho z nich by stránky opustilo. Je tedy třeba jasně napsat, zda se služba nabízí po celé republice, nebo jen v určitém místě.

Čenář se též může obávat, zda se dokáže o rostliny správně starat. Tuto obavu lze vyvrátit ujištěním, že se všechny rostliny dodávají i s návodem na jejich péči.

Mezi další otázky, na které by měl text jasně odpovídat, patří především:

  • Cena nebo alespoň hrubé cenové relace či příklad.
  • Jak probíhá dodávka a doprava? Nepoškodí se rostliny při dopravě?
  • Jaké jsou dodací lhůty?

Jaká by měla být délka textu?

Ideálně dlouhý je takový text, který čtenáři sdělí vše, co sdělit má. V tomto případě je zásadní cíl textu, který nemá přesvědčit k závazné objednávce, ale pouze k poslání poptávky či dotazu, respektive k prokliku na katalog. Není proto nutné uvádět všechny podrobnosti.

Na druhou stranu je výchozí text se svými 190 slovy asi příliš krátký. Optimální by mohl být text o 250 až 300 slovech. Nechme však raději délku textu přirozeně vyplynout z jeho potřeb a 300 slov si stanovme jako přibližný horní limit.

Máte slovo

Nuže, milí čtenáři, teď je to na vás. Až do příštího týdne máte v diskusi pod článkem prostor pro své komentáře, postřehy, dotazy a doporučení. Já sám se do diskuse zapojím také a věřím, že se společně dobereme mnoha zajímavých návrhů. Příští úterý pak můžete očekávat druhý díl článku, který již bude obsahovat konečný návrh textu zahrnující nejzajímavější z vašich podnětů.

Pozn. red.: Seriál musel být předčasně ukončen, protože autor nedodal slíbená pokračování.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

1 komentář

  1. Tulipánka

    Led 21, 2010 v 12:38

    Nevím, asi jdu pozdě, ale mám tu také jeden pokus na zelpšení:

    Kupte si kytičky od Péťulky a Evičky
    (foto ke každé sekci)

    Péťulčina (foto odkaz) a Eviččina (foto) zahrádka v truhlíku

    Květinový truhlík za oknem přináší radost i potěšení. Darování květiny přináší radost dárci i obdarovanému. Květinovou zahrádkou v truhlíku proměníte Váš dům nebo byt během chvíle v květinovou oázu.

    Co krásného pro Vás z květin vytvoříme

    • Rozkvetlé květinové truhlíky s živými rostlinami do oken kanceláří a bytů, na terasy a balkony
    • Stálezelené truhlíky i vánoční výzdobu
    • Vytvoříme zahrádku v truhlíku podle přání
    • Co Vám doporučíme, to i seženeme

    Cena za květináč 250 Kč – 500 Kč

    Zahrádka v truhlíku přinese půvab do Vašeho života

    1. Květiny rozjasní a osvěží Váš byt nebo kancelář ve městě
    2. Uděláte radost svým blízkým netradičním dárkem
    3. Vybereme Vám ty nejhezčí a nejsilnější květiny, ze kterých se budete moci těšit dlouhou dobu a přiložíme návod na pěstování

    Jste ti praví zákazníci pro zahrádku v truhlíku?

    – máte zahradu (nebo alespoň prázdný balkón)
    – máte rádi květiny, ale nemáte čas nebo zkušenosti pro jejich sázení
    – vlastníte firmu a přejete si ji mít krásnou zevnitř i zvenčí

    Zahrádka v truhlíku spojuje příjemné s užitečným

    – již během 3 dnů se můžete těšit z nádherné rozkvetlé zahrádky
    – pečlivě zabalenou a neporušenou zahrádku v truhlíku Vám dovezeme po celé ČR
    – zahrádka v truhlíku od Péťulky a Evičky je vždy krásná a dokonalá a vzbuzuje obdiv

    Jsme ty pravé pro květinovou výzdobu Vašeho života

    Květinářka Péťulka (mail) a zahradnice Evička (mail) spojují estetického cítění a vkus s perfektní znalostí rostlin a dlouholetou praxí v oboru. Prohlédněte si náš KATALOG – ZAHRÁDKA V TRUHLÍKU (odkaz, tučné a jiné písmo) a my již se postaráme o Vaši spokojenost. Důkazem jsou naše reference(odkaz + v textu okna s měnícími se referencemi)

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *