V České republice je více než stovka slevových serverů. Jaké nejčastější finty ale používají, aby se obchod mohl uskutečnit?

V letošním roce prý dolehne na provozovatele slevových serverů krize. Bude způsobena vysokou konkurencí. Jak pokračovat dál budou řešit kromě provozovatelů „slevomatů“ i podnikatelé, kteří i letos budou bojovat o peníze svých zákazníků.

Slevových serverů je v České republice přes sto. Alespoň podle serveru Skrz.cz, který tuto niku sleduje. Obchodní model slevového serveru byl již mnohokrát popsán. Přesto si ho však stručně zopakujeme.

Provozovatel slevového serveru přemluví obchodníka, aby u nich inzeroval své výrobky nebo služby. Obchodník musí na svůj sortiment poskytnout slevu. Zde platí zásada, že čím je sleva vyšší, tím je nabídka pro koncové spotřebitele atraktivnější. Na slovo SLEVA totiž čeští zákazníci slyší. Nemusí to být jen důchodci, kteří se v hypermarketech perou o zlevněný cukr. Podobné šílenství vyvolá i v lidech s nadprůměrnými příjmy, kteří se s ostatními „virtuálně“ porvou o kus žvance v podobě zlevněného voucheru do restaurace. Aby však došlo k oné pranici, musí být nabídka kusově a časově omezená. Pokud by třeba restauratér umístil na slevový server voucher pro dva s desetiprocentní slevou a s platností nabídky dva týdny, moc velký obchod neudělá.

Proto platí pravidlo pro úspěšný prodej na slevových serverech. Velká sleva, krátká doba potřebná k nákupu, dostatečný počet volných voucherů. S namícháním těchto ingrediencí jistě obchodníkovi ochotně pomůže provozovatel daného serveru se slevami. Pokud ne, má majitele slevového serveru ještě co dohánět, aby v silné konkurenci obstál.

Nic však není zadarmo. Obchodník platí serveru provizi z každého prodaného voucheru. Slevový server získává nárok na provizi v okamžiku, kdy prodá předem určený objem výrobků nebo služeb. Provize se odvíjí v závislosti na ceně zlevněné služby nebo produktu. Běžná výše provize se pohybuje okolo 25 procent.

Zatímco jsme si ve stručnosti řekli, jak funguje princip slevových serverů, nyní si povíme, jak probíhá samotný objednávkový proces. Ten je nutný k pochopení fíglů, které může provést slevový server, aniž by o nich obchodník věděl.

Objednávky aneb Tři možnosti prodeje

Existují celkem tři možnosti prodeje prostřednictvím slevového serveru. Prvním z nich je, že obchodník vloží nabídku, na kterou se najde dostatek zájemců. Tím se splní limit, řekněme 25 nakupujících. Druhou možností je, že se tento limit nesplní. Byť o jednoho zákazníka a aukce tak neproběhne a nikdo nic nezíská. Slevový server provizi, obchodník nové zákazníky a zákazník zlevněnou službu nebo výrobek. Třetí možností je, že limit je překročen. Namísto požadovaných 25 zájemců o službu nebo výrobek jich bude třeba 33.

Obchodníci, ale ani provozovatelé slevových serverů, nebudou nadšeni, když jim „kšeft“ uteče o jednoho nebo dva zákazníky. V rostoucí konkurenci se tak otevírá prostor pro úpravu podmínek, které mohou výrazně zamíchat kartami. Celý princip je založen na heslu vytáhnout co nejvíce peněz z peněženek zákazníků. Jestli váháte, zda nasadit níže uvedený postup, tak si stačí představit, že když to neuděláte vy, vaše konkurence určitě ano.

Upozornění pro všechny čestné a poctivé Mirky Dušíny provozující slevové servery a obchodníky v nich inzerujících. Níže uvedený návod do značné míry převrací trh slevových serverů a využívá obchodní informace, které zákazník, ale ani konkurence nemůže nikterak ověřit.

První finta: Prodej se uskuteční pokaždé

Výše zmíněné, že prodej se neuskuteční v případě, že bude málo zájemců, vymažte ze svých hlav. Podnikatelé sledují především jediný cíl. Prodat co nejvíce. Se slevovým serverem mohou dojednat změnu algoritmu v aukcích a docílit toho, že i když vteřinu před koncem aukce chybí jeden nebo dva zákazníci, aukce se uzavře s plným počtem nakupujících. Objednávkovému systému se tak trochu „vypomůže“, aby splnil předem daný požadavek. Tento trik pomůže zejména tehdy, když na konci chybí pro zrealizování obchodu jeden, dva nebo tři zákazníci.

V praxi se vše může zrealizovat třeba tak, že hodinu před koncem aukce systém umělé zvýší počet objednaných voucherů a přiblíží ho požadovanému limitu. Těsně před koncem aukce systém dorovná počet zákazníků a splní se tím daný limit. Velkou výhodou je, že se zákazníci o tomto triku nemusí dozvědět. Je to mezi obchodníkem a slevovým serverem. Obchodník navíc platí jen za skutečné zákazníky. Slevový server by mohl obchodníka mást tím, že by mu ve statistikách zobrazil více klientů, ale zpětná kontrola prostřednictvím uplatněných slev zákazníků u obchodníka tuto myšlenku zavrhuje.

Úprava programového algoritmu je pro slevový portál záležitostí na maximálně týden. Navíc tuto službu může provozovatel nabízet jen určité skupince obchodníků. Díky tomu se server nedostane do případného podezření, že protežuje obchodníky a ze zákazníků si dělá dobrý den.

Druhá finta: Vytěžte peněženky zákazníků

Druhý trik spočívá v tom, že se zákazníkům, jejichž počet nesplnil předpokládaný minimální objem, pošle e-mail s nabídkou slevy, která je oproti proběhlé aukci o něco nižší. Tento způsob se dá uskutečnit v případě, že by umělé vygenerování falešných zákazníků bylo příliš nápadné. Zákazník tak může získat slevu, aniž by se našel dostatek zájemců. Slevový server tím získá alespoň část provize a obchodník rovněž něco prodá.

I v tomto případě stačí málo. Slevový server pouze rozšíří své obchodní podmínky o to, že i v případě nesplnění prodejního limitu pošle zájemcům nabídku obchodníka. Řada zákazníků si jistě výrobek koupí, i když na něm nedostanou 50procentní slevu, ale jen 30procentní.

Třetí finta: Vytvořte nový výrobek nebo službu

Třetí finta je zaměřena pro samotné podnikatele, kteří na slevových serverech inzerují. Pro služby jako jsou masáže, welness, ubytování nebo restaurace jsou slevové servery požehnáním. Ve službách jsou obecně vysoké marže. Případné slevy sice marži sníží, ale stále by mělo platit, že skutečné náklady na jednotku výkonu by měl zákazník zaplatit. Hodně záleží na tom, jestli mají podnikatelé dobře nastavenou kalkulaci nákladů a znají své marže. Pokud ano, mohou udělat jednoduchý trik. Pro příklad je použit provozovatel masérského studia.

Dejme tomu, že podnikatel hledá nové klienty, kteří by chodili do jeho masérského studia. Nechce však naštvat stávající zákazníky, tím, že nově příchozím klientům sníží cenu. Vhodným nástrojem je vymyšlení nové služby a nacenění její hodnoty na dvojnásobek, než je ve studiu obvyklé. Tím, že je hodnota služby vysoká, může dojít k jejímu umělému snížení a současně je dostatek prostoru pro zaplacení marže slevovému serveru. Stávající zákazníci jsou novou službou nedotčeni a nově příchozí zaplatí studiu za téměř identické výkony stejné částky. V tomto případě platí přísloví, že se vlk nažral a koza zůstala celá.

Výše uvedené finty mohou obchodníci a slevové servery různě upravovat a kombinovat. S rostoucí konkurencí tak bude vznikat prostor na další inovace triků s jediným cílem. Vytáhnout co nejvíc peněz z kapes zákazníků.

7 Příspěvků v diskuzi

  1. Hm, zajímavé. Je pravda, že se ceny před slevou zdají podezřelé. Někdy spíš ceny po slevě vypadají jako reálná cena. Ale pak je určitě spousta nabídek, které peníze ušetří. Já na slevových portálech nakupuju přes http://www.ecashback.cz, z každého nákupu mi vrátí určitou finanční částku. Jde o sbírání peněz z online nákupů. Takže se to nasčítá.

  2. Jenže to je problém „slev“ obecně – věřit jim, nebo ne? Takový Datart – internetový obchod – obvykle uvádí hodně zajímavé slevy a myslím, že dokonce jistou dobu uváděl, že je „nejlevnější prodejce elektroniky“ (možná to uvádí dodnes, nevím), každopádně, pokud se člověk porozlédne po internetu, zjistí, že ceny Datartu po slevě jsou defacto ceny doporučené výrobcem ;-)

  3. Ja osobne vlastním masážny salón a trhá mi žily, keď niekto dá 30min. masáž za 10eur už po zľave. To je cca. normálna cena masáže. Ľudia to ale kupujú ako divý, pretože to je zľava… A viete čo je na tom najhoršie ? Buď to robíte, alebo ak nie, tak sa nájde dostatok ľudí čo to robiť budú a skrachujete… My sme to ešte nerobili a dúfam, že na to nebudeme nikdy nútení

  4. Mezi nabídky slevových serverů se často objeví nějaká fiktivní sleva, která má za úkol jen šidit zákazníky, co může firma ztratit? Když nikdo od ní nic nekoupí, tak má aspoň reklamu zadarmo…jelikož slevy jsou většinou dosti podobné na různých slevových stránkách, doporučuju si hlídat agregátor typu XXXX (redakčně smazano) , odkud lze pouhým zrakem na cenu rozlišit skutečnou slevu od té tvářící se slevy…

  5. Ja zlavove servery vyuzivam ako propagaciu. Nieje na tom nic ponizujuce ani zle, ale pozor na to kolko si toho objednate – 1000 masazi nieje napriklad v sile nikoho zvladnut

  6. Zdravím, já stejně jako Adam nakupuji na slevových portálech přes cashback, ovšem funkční a aktivní;) Ten eCashback již nefunguje. Za to cashback portál Alvarado.cz – https://www.alvarado.cz/ je funkční a najdu tam nabídky od více než 30 slevových portálů, kde vrací až 5%, no neberte to;)

Odpovědět