Boris Debeljak: Od SEO fíglů až k úspěšnému portálu s ubytováním

19. května 2016

V rámci nového seriálu článků s tématikou úspěšných webů se s vámi chci podělit o informace ze zákulisí úspěšných projektů, které si vydobyly místo v ostré on-line konkurenci. Tím prvním je největší český katalog soukromého ubytování na Jadranu Ubytování v Chorvatsku.cz. Jaký je příběh tohoto webu, jak vznikl a jak se vypořádává s mezinárodní konkurencí? Přečtěte si rozhovor s jeho provozovatelem a tvůrcem Borisem Debeljakem.

boris-debeljak
Ahoj Borisi, mohl bys v krátkosti představit projekt UvCH.cz? Jak vznikl, jakou máte pozici na trhu a co plánujete do budoucna?

To by mohlo být na dlouho. Začali jsme už v roce 2002, kdy přišel nápad prezentovat soukromé apartmány na českém internetu. Tehdy už tu byla jedna taková podobná stránka, ale jelikož jsme měli výhodu znalosti obou jazyků a já jsem se pohyboval na internetu už od roku 1995, byla pro mne propagace a využití všech naučených “SEO” fíglů snazší. Stránky jsem tehdy tvořil statické (jen html) a hned v prvním měsíci byl ten projekt výdělečný, takže pak už to bylo (a je dodnes) o každodenní práci mnoha hodin denně.

Mohl bys v krátkosti uvést pár statistik k vašemu projektu?
V tuto chvíli mohu říct, že co se týká ubytování v Chorvatsku, jsme jedničkou na českém trhu a za minulý rok přes nás majitelé v Chorvatsku obdrželi 625 967 poptávek. Do budoucna hodláme určitě udržet tuto pozici, i když je to v poslední době čím dál těžší díky nadnárodním platformám. Chceme se dále rozvíjet v rámci větší automatizace procesu poptávek a objednávek a také zlepšit propagaci na dalších trzích.

Zmínil jsi, že máš zkušenosti s internetem (tvorbou webů) a tím, že původní stránky byly statické. Jakou etapou poté tvůj web prošel? Úpravy stránek a další úkony si stále děláš sám, nebo na to využíváš něčích služeb?

První tři roky jsem to zvládal sám a pro každé ubytování jsem tvořil ručně stránku a přidával na web včetně prolinkování. Poté jsem si našel studenta, který mi naprogramoval administraci a automatické vytváření, a i když mi každý další programátor říkal, že by to rád celé přepsal a udělal od začátku, do dneška pracujeme v podstatě se stejnými základy, které úspěšně rozvíjíme a průběžně dále upravujeme. Posledních asi pět let mám stálého programátora (Čech žijící na Kypru), který se stará o programování a úpravy, a já si občas také něco sám upravím.

Uvedl jsi také SEO a různé fígle. Jak velkou roli pro vás vyhledávače mají? Kdybys měl zhodnotit rozdíly mezi tím, jak jste optimalizovali před lety (nebo na úplném začátku) a jak dnes, jaké by to byly?
Vyhledávače mají pro nás obrovskou roli. Sám jsem se o tom přesvědčil, když nám před pár lety web vypadl úplně z Googlu a zjistil jsem, že takováto věc by dokázala položit celý business – ještě že tu máme i Seznam. Na začátku bylo SEO velmi jednoduché a vyhledávače hloupé, takže stačilo dát na stránku hodně klíčových slov a mít dost podpůrných stránek a z těch odkazovat na sebe. Kdo měl (jako já) třeba stovku jednoduchých webíků, dokázal patičkovými odkazy z nich dostat cokoliv na první stránky vyhledávačů.

Až doteď je to v podstatě o průběžném budování odkazového profilu, díky čemuž i dnes patříme na první příčky vyhledávačů. Dnes už ovšem potřebujeme kvalitnější odkazy z autoritativních stránek,  přidání obsahového marketingu, reagování na zmínky i další spíše marketingové záležitosti.

SEO je v současnosti o hodně komplexnější činnost, ale stále stačí používat mozek a základní logické kroky při tvorbě a propagaci stránek a budete lepší než většina tzv. SEO agentur.

Které další marketingové kanály kromě SEO a obsahu využíváte? Co třeba PPC nebo e-mailový marketing?

Využíváme jak Adwords, tak Sklik, také Facebook a teď ještě zkoušíme slovenský Azetklik. Problém u PPC v této oblasti je však v konkurenci, stojíme proti velkým společnostem (booking.com, trivago, invia), které tlačí cenu za klik dost vysoko. PPC nám dělají menší část z celkové návštěvnosti a historicky většina konverzí je z vyhledávacích dotazů, které naznačují, že náš web hledající už znali (KW „ubytovanivchorvatsku cz“ a podobné).
Co se týká e-mailového marketingu, tak jelikož lidé u nás vyplňují právě kontaktní formuláře s poptávkami, máme docela velkou databázi a posíláme pravidelné čtvrtletní newslettery s novinkami z Chorvatska a nabídkami zlevněného ubytování.

Nakousl jsi konkurenci. Jaké máte postavení oproti běžným cestovkám, které měly za začátku výhodnější postavení než vy? Zvyšuje se zájem Čechů o přímé objednání ubytování v Chorvatsku?

Běžné cestovky právě pracují na jiném principu a vydělávají na své marži z každého prodaného ubytování či zájezdu. Chorvatsko je docela specifické, jelikož lidé svou dovolenou plánují dlouho dopředu, mohou věnovat více času výběru a valná většina z nich jsou individuální turisté, co jezdí vlastním autem. Nabízíme přímý kontakt s majiteli apartmánů a také v případě jakéhokoliv problému v komunikaci zdarma cokoliv přeložíme či zaurgujeme, takže zde není problém a zájem se obecně zvyšuje. Celkové statistiky z Chorvatska hovoří o ⅔ všech turistů, co jezdí individuálně, takže náš prostor je zde ideální.

A co uvedení velikáni typu Booking.com? Zvyšuje se tlak z jejich strany? Jaký máš na ně recept?

Booking je prostě dneska synonymum pro online rezervaci ubytování a s AirBnB dělají 50 % trhu, takže je těžké jim konkurovat, ale jak říkám, naštěstí je Chorvatsko více specifická destinace a turisté, kteří tam jezdí, jsou více tradičně zaměřeni a ten samotný výběr destinace a ubytování je již pro ně zážitkem, u kterého nejde o co nejrychlejší rezervaci. Přímý kontakt s majitelem ubytování pak tomu dodává i žádoucí lidský rozměr.

Investujete peníze a čas čistě převážně do stávajících činností, nebo chystáte v budoucnu nějakou větší změnu, například redesign?

Jak se říká, na internetu kdo chvíli stál, již stojí opodál, takže se musíme neustále přizpůsobovat. Řešili jsme responzivitu webu, neustále děláme úpravy v administraci, vylepšujeme hledání na webu či řazení a redesign je také v plánu – i když zrovna naši zákazníci jsou právě více “tradiční” a změny moc nemusejí.

 

Otázka na závěr: odkud čerpáš informace pro (on-line) podnikání a svou práci? Můžeš doporučit některé zdroje?

Pro čtení po práci používám RSS čtečku Feedly, ve které mám zhruba 60 zdrojů, a doporučit mohu kromě tradičních například visibility.sk/blog, 404m.com, czechcrunch.cz či mladypodnikatel.cz. Jinak pro rychlé informace používám Twitter a případně si pak ukládám zajímavé články do Pocketu a čtu si je, když mám více času.

 

Marek Hnátek

<a href="http://www.marekhnatek.cz/">SEO konzultant</a> na volné noze. Specializuji se na linkbuilding a efektivní digitální marketing. Zajímám se o úspěšné internetové projekty a poznatky o nich přináším na Interval. Nově pořádám individuální <a href="http://prvnimista.cz/">SEO školení </a>pro firmy a freelancery.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

1 komentář

  1. Marek

    Kvě 26, 2016 v 8:11

    LOL – Zůstaňte až 3 dny bude účtováno 30% dražší.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *