Představte si následující situaci – jste zaměstnancem školy a její ředitel vám dá za úkol vytvořit webové stránky školy. Vy jste samozřejmě pracovití a pečliví, takže nic nechcete odfláknout. Jak si s tím ale poradíte?

Inu jednoduše – vrhnete se na internet, kde budete několik (desítek) hodin brouzdat, okukovat stránky ostatních škol, možná i studovat, jak se webové stránky vůbec vyrábí, v čem se vytváří, co to je XHTML, zjišťovat, co musí kvalitní stránky splňovat, stahovat potřebné nástroje, tutoriály, sprosté obrázky (pardon, nechal jsem se trochu unést). No máte se nač těšit. Ale nezoufejte, je zde ještě druhá možnost – zakoupit si knihu Budujeme školní web, usadit se večer do pohodlného křesla a v klidu si ji prolistovat. Pak už budete vědět, jak by asi měly vaše nové oficiální školní stránky vypadat, co by měly obsahovat a kde hledat další informace a pomocné návody a nástroje.

Kniha vás nenaučí XHTML ani kaskádové styly, to rozhodně není jejím cílem, místo toho je zaměřena obecněji na budování webových stránek – obzvláště těch školních. Její hlavní předností je popis obsahu a cílů ideálních školních webových stránek. Naleznete v ní tedy zejména odpovědi na otázky, proč školní web budovat, pro koho, co by měl obsahovat, jak jej udělat, kde jej hostovat, kdo by jej měl spravovat, jak často aktualizovat a podobně.

Knížka je to útlá proto nečekejte vyčerpávající popisy postupů a technologií výroby stránek, místo toho autor raději jen shrnuje základní body a poučky o webových standardech, použitelnosti, přístupnosti, optimalizaci, nástrojích pro psaní stránek (například u přístupnosti cituje 37 českých pravidel pro tvorbu přístupného webu) a poté odkazuje na vybrané webové stránky a knihy, kde se dozvíte více. V dalším textu také upozorní na některé techniky, které se již nedoporučuje používat, zmíní nástroje pro psaní stránek, možnosti otestování a ohodnocení stránek, pár obecných pravidel k textům na webu a další.

Na stránkách není nejdůležitější to, jak jsou vyrobeny, ale jejich obsah. Tím se autor zabývá v další části, která obsahuje hlavně nápady, doporučení a tipy, co by na stránkách nemělo chybět, co by mělo být na titulní stránce, jaké další rozšíření lze přidat (propojení se školními informačními systémy, školní jídelnou, virtuální prohlídka školy, diskusní fórum). Velmi poučné jsou ukázky jak těch dobrých, tak i odstrašujících stránek. Budoucí architekt webových stránek se tak snadno může na vlastní oči přesvědčit, jak by stránky (ne)měly vypadat.

Autor se věnuje problematice školních webů i z hlediska zákonů – uvádí zde problémy které mohou nastat při konfliktu s autorským zákonem, ochranou soukromí a nezapomíná ani na zákon o svobodném přístupu k informacím a metodické pokyny MŠMT.

V samém závěru knihy autor ještě nakousnul možnost využívat na školním webu redakční a publikační systémy (systémy pro správu obsahu), jejich možnosti, výhody a nároky.

Myslím, že kniha je výbornou studnicí nápadů, varování, doporučení a inspirace pro každého, kdo se chystá vytvářet nové školní webové stránky, případně aktualizovat či kompletně předělávat stránky stávající. Věřím, že pokud se bude řídit radami a doporučeními z této knihy, vytvoří kvalitní, přístupné a dobře použitelné dílo.

Informace o knize

Název: Budujeme školní web
Autor: Ondřej Neumajer
Vydal: Computer Press
Cena: 159 Kč (143 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět