Jaké jsou výhody a nevýhody těchto nových objektů? Co nám dále Macromedia přinesla pro snažší spolupráci s grafickým programem Fireworks? To vše naleznete v dnešním článku.

Společnost Macromedia se na poli grafických formátů pro web snaží důkladně propagovat svůj vektorový formát Flash a poslední verze Dreamweaveru je toho jasným důkazem. V oblasti grafických objektů nám přináší dvě novinky – Flash Text a Flash Buttons. Jak je již patrno z jejich názvu, tak právě ony jsou na formátu Flash založeny. Podívejme se teď na ně podrobněji.

Flash Text

Dle mého soudu právě tato komponenta je výsledkem toho, že vývojářský tým Macromedie klade velký důraz na zpětnou vazbu od uživatelů. Těm totiž stále chyběl nástroj pro tvorbu efektních nadpisů a jim podobných textových řetězců. Jistě – pěkný nadpis můžeme vytvořit v podstatě jakémkoliv grafickém editoru, ale proč zbytečně utíkat k dalším nástrojům, když potřebné nástroje jsou teď k dispozici přímo v Dreamweaveru?

Při tvorbě nového Flash textu postupujeme úplně stejně, jako kdybychom vytvářeli již zmiňovaný nadpis. Můžeme si tedy vybrat druh, barvu nebo styl písma. Prvního rozdílu si lze všimnout v možnosti volby rollover barvy – tedy barvy, které bude mít text po najetí kurzorem myši. Další odlišností je možnost nastavení dokumentu, který se zobrazí po kliknutí na upravovaný Flash Text.

Dialog, ve kterém probíhá tvorba nového Flash Textu, si můžete prohlédnout na našem prvním obrázku:

Paletka properties

Pokud se pozorněji podíváte na dolní část tohoto dialogového okna, tak si jistě všimnete políčka „Save As“. V dialogu jsme totiž nenastavili nic jiného, než vlastnosti nového objektu typu Flash, který se následně pod tímto názvem vloží do upravované stránky. Výsledný Flash text může v dokumentu vypadat např. takto:

Paletka properties

Flash Text jsem podrobil menšímu testování a tak vám mohu jeho použití – pokud na vašich stránkách Flash objekty již používáte – jen doporučit. Škoda jen, že v dialogu není implementována funkce okamžitého náhledu při vybírání druhu písma – jako uživatele zhýčkaného posledními verzemi textových editorů mi tato funkce dost citelně chyběla.

Flash Buttons

Další zajímavou novinkou jsou Flash Buttons. V tomto případě se jedná o paralelu s komponentou popisovanou v přecházejících odstavcích. Opět se tedy jedná o objekt typu Flash, jehož vlastnosti můžete upravovat přímo v Dreamweaveru a který bude následně vložen do vámi upravované stránky.

Při tvorbě nového tlačítka si můžeme vybrat z galerie již připravených výtvorů. Podobně jako u předchozí komponenty, i zde si nejdříve zvolíme text tlačítka a ten se poté snažíme upravit k obrazu svému. Vzhledem k tomu, že se bude jednat o tlačítko, tak je samozřejmě možné nastavit stránku, která se po kliknutí zobrazí. Všechny změny se opět provádějí ve vcelku přehledném dialogovém okně:

Paletka properties

Při úpravách však musíme vycházet z již předem připravených tvarů či z těch, které si stáhneme z webové stránky firmy Macromedia. Je to škoda, neboť právě tato vlastnost by znamenala zcela nové možnosti využití: pokud na stránce máme často se opakující grafická tlačítka, u nichž měníme jen text, tak by nebyl problém grafický základ vložit jako pozadí nového stylu tlačítka a poté už jen upravovat text. Je proto škoda, že Flash Buttons nebyly dotaženy do tohoto konce.

Jednu z možných podob výsledného tlačítka si můžete prohlédnout na následujícím obrázku:

Paletka properties

Jak u Flash Buttons, task i Flash Textu je na straně klienta v prohlížeči nutná přítomnost doplňku pro prohlížení formátu Flash. Ten je v současné době k dispozici jak pro Internet Explorer, tak i pro Netscape Navigátor. Jedná se však vždy o dodatečnou součást, která na straně klienta nemusí být instalována a objekt se tak nemusí vůbec zobrazit. To by se nám samozřejmě při použití klasických obrázků nikdy nestalo. Vzrůstající obliba formátu Flash je však dle mého soudu dostatečnou zárukou kompatibility do budoucna.

Integrace s Fireworks

Macromedia Fireworks 4.0 je výsledkem vývojářů společnosti Macromedia, která chtěla přinést na trh program, který by sdružoval všechny funkce potřebné při tvorbě grafiky pro web, a přitom neobsahoval spoustu nepotřebných funkcí. Je tak jen logickým vyústěním snahy Macromedie, o co největší integraci Fireworks do prostředí Dreamweaveru.

V manuálu verze 4.0 je tak neustále zdůrazňováno podobné pracovní prostředí všech programů (řadí se k i nim Flash 5.0) a především technologie Round Trip, která by měla zaručit bezproblémový přenos grafiky mezi Fireworks a Dreamweaver, včetně případných zdrojových kódu pro kupř. „rollover“ obrázky.

Editace obrázku ve Fireworks 4.0

Je nutno říci, že kooperace mezi Fireworks a Dreamweaverem se skutečně povedla (upřímně řečeno by bylo divné, kdyby tomu tak u výrobku od stejného výrobce nebylo). Pokud tedy např. ve Fireworks provádíte změny v obrázku, jež je vložen v dokumentu Dremweaveru, tak se tyto změny do Dreamweaveru ihned automaticky promítnou. Další výhodou, o které jsem se již zmínil, je bezproblémový přenos zdrojového kódu.

Posledním odstavcem o Fireworks jsem zakončil i dnešní díl našeho seriálu o novinkách v Dreamweaveru 4. V příštím pokračování se podíváme na novinky v uživatelském prostředí.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Žádný příspěvek v diskuzi

Odpovědět